2024-03-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Om du hittar offentliga handlingar om vårdnad på Skatteverket så är det nog du själv som inte är insatt.
Var hittar du den offentliga handlingen om att han har ifrånsatt sig vårdnaden?

Skatteverket registrerar uppgift om vem som är vårdnadshavare för ett barn i folkbokföringen, t. ex. efter avgörande i domstol. Skatteverket kan också efter anmälan från föräldrar till ett folkbokfört barn besluta om gemensam vårdnad
Att uppgifter är offentliga innebär inte att de ligger offentligt online.
Citera
2024-03-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack… 19-åringen far alltså..?

Vilken månad 2022?

Stämmer september 2020 på den äldre?

Kollar man WKs Facebook på ett barn som finns på inlägg 17 sep 2020 så stämmer det nog på det äldre barnet
Citera
2024-03-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du är inte insatt hör jag.

www.skv.se

Vilken förkortning är skv till?
Citera
2024-03-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

Skatteverket, på feldomänadress bara.
Citera
2024-03-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
Skatteverket, på feldomänadress bara.

Användaren hade väl kunnat skriva ut rätt adress tycker jag.
Citera
2024-03-23, 00:05
Medlem
Citat:
Skatteverket registrerar uppgift om vem som är vårdnadshavare för ett barn i folkbokföringen, t. ex. efter avgörande i domstol. Skatteverket kan också efter anmälan från föräldrar till ett folkbokfört barn besluta om gemensam vårdnad

Men oj då betyder det att det finns ett domstolsbeslut ang vårdnaden. I normala fall där partnerna är överens så behöver man ju inte domstolsbeslut.
Citera
2024-03-23, 00:07
Medlem
Citat:

Man får inte reda hos folkbokföringen hur som helst vem som har vilket eller vilka barn. Det måste finnas en särskild anledning till det.
Citera
2024-03-23, 00:15
Medlem
Citat:
Man får inte reda hos folkbokföringen hur som helst vem som har vilket eller vilka barn. Det måste finnas en särskild anledning till det.

Nej du har fel där.
Skatteverket har en folkbokföringsdatabas som innehåller uppgifter om bland annat namn, personnummer och folkbokföringsadress. De flesta uppgifterna i databasen är offentliga. Det betyder att vem som helst kan begära ut uppgifterna från Skatteverket och ta del av dem. Detta följer av offentlighetsprincipen som innebär att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).

Huvudregeln är alltså att alla uppgifter i databasen är offentliga. Utgångspunkten är att de ska lämnas ut om någon begär det. Vissa känsliga uppgifter i databasen kan däremot omfattas av sekretess (22 kap. 1 § offentlighets – och sekretesslagen, OSL). Om man har skyddad folkbokföring så gäller sekretess (22 kap. 2 § OSL).

Svar: En privatperson kan alltså få ut dina folkbokföringsuppgifter från Skatteverket.
Citera
2024-03-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Men oj då betyder det att det finns ett domstolsbeslut ang vårdnaden. I normala fall där partnerna är överens så behöver man ju inte domstolsbeslut.

Nej det behöver inte vara så. Om man vill ändra vårdnaden måste man vända sig till familjerätten eller tingsrätten. Om man enbart vill ändra i barnets boende eller umgänge räcker det att man är överens. Det är skillnad på de sakerna.
När domen i tvisten har förkunnats av domstolen blir den en offentlig handling. Man kan då i kontakt med tingsrätten där målet avgjorts begära ut domen. Man kommer då behöva ex målnumret eller något annat som kan identifiera fallet för att tingsrätten ska kunna lämna ut den. Vet man exempelvis vilket datum domen förkunnades eller personnummer till inblandade parter kan detta vara behjälpligt.

Det gäller bara att veta vart man ska vända sig så kan man få ut väldigt mycket uppgifter om folk på så vis.
Citera
2024-03-23, 00:22
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Tittade igenom hennes fb igen. Det är ju inte så att hon är missnöjd med män enbart under tiden då hon träffat Farid, det är hon dessutom relativt omgående, men det sträcker sig flera år innan hon träffat honom. Att hon dessutom kallar sig för (B O S S) på fb tycker jag inte heller stämmer in på någon som är kuvad. Jag tycker att det här verkar vara en kvinna med ett enormt raseri inom sig.
Bara mina åsikter förstås, men hon är skyldig till allt detta! Stackars Ako, fyfan säger jag bara.
Han råkade för ett jävla monster. Hur är man funtad när man mördar någon på detta sjuka sätt, fattar inte liksom. Hoppas dom jävlarna tar sig tillbaka till Afghanistan igen, så kan hon ju försöka leka med talibanerna istället. Hemskt fall detta.
Citera
2024-03-23, 00:26
Medlem
Citat:
Nej du har fel där.
Skatteverket har en folkbokföringsdatabas som innehåller uppgifter om bland annat namn, personnummer och folkbokföringsadress. De flesta uppgifterna i databasen är offentliga. Det betyder att vem som helst kan begära ut uppgifterna från Skatteverket och ta del av dem. Detta följer av offentlighetsprincipen som innebär att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).

Huvudregeln är alltså att alla uppgifter i databasen är offentliga. Utgångspunkten är att de ska lämnas ut om någon begär det. Vissa känsliga uppgifter i databasen kan däremot omfattas av sekretess (22 kap. 1 § offentlighets – och sekretesslagen, OSL). Om man har skyddad folkbokföring så gäller sekretess (22 kap. 2 § OSL).

Svar: En privatperson kan alltså få ut dina folkbokföringsuppgifter från Skatteverket.

Jag trodde inte att man kunde få reda på det då det gäller andras barn dvs inte inom familjen. Då kan jag alltså ta reda på vilka barn som WK och FV har?

Jag ska fundera på om jag ska kontakta Skatteverket någon gång i nästa vecka.
Citera
2024-03-23, 00:28
Medlem
Citat:

www.skatteverket.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto