2024-03-01, 13:19
Medlem
Hej,

Vad kan en person få för stöd från samhället som varit hemmasittare sen mellanstadiet? Personen ifråga är över 25 nu (under 30 dock). Personen bor hemma, ingen egen försörjning. Jag har tänkt på aktivitetsersättning som man kan få upp till 30 för nedsatt arbetsförmåga, men personen har inga diagnoser (inte utredd vad jag vet). Ett av kraven är ju att du ska vara funktionsnedsatt, någon som har koll på om det enbart gäller om du har en faktisk diagnos på papper, eller om du kan räknas vara funktionsnedsatt ändå utifrån situationen jag beskrivit?
Senast redigerad av nathaliejzh 2024-03-01 kl. 13:22.
Citera
2024-03-01, 13:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathaliejzh
Hej,

Vad kan en person få för stöd från samhället som varit hemmasittare sen mellanstadiet? Personen ifråga är över 25 nu (under 30 dock). Personen bor hemma, ingen egen försörjning. Jag har tänkt på aktivitetsersättning som man kan få upp till 30 för nedsatt arbetsförmåga, men personen har inga diagnoser (inte utredd vad jag vet). Ett av kraven är ju att du ska vara funktionsnedsatt, någon som har koll på om det enbart gäller om du har en faktisk diagnos på papper, eller om du kan räknas vara funktionsnedsatt ändå utifrån situationen jag beskrivit?

Personen har egentligen inga problem utan kan jobba, men vill inte. Ska man förstå det så? I så fall kan personen inte få stöd.

Vad menar du med att personen har varit "hemmasittare sen mellanstadiet"? Vi har skolplikt, hur hanterades det?
Citera
2024-03-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Personen har egentligen inga problem utan kan jobba, men vill inte. Ska man förstå det så? I så fall kan personen inte få stöd.

Vad menar du med att personen har varit "hemmasittare sen mellanstadiet"? Vi har skolplikt, hur hanterades det?

Jag känner egentligen inte personen, men känner ett syskon till ena föräldern. Då personens föräldrar inte tar tag i något, och ingen annan heller för den delen, så tänkte jag försöka hjälpa lite på avstånd genom att samla lite info om hjälp. Personen har som sagt bara gått hemma, förstår inte heller riktigt varför det bara låtits vara. Personen är väldigt folkskygg numera vad jag förstått. Och som sagt, aldrig blivit utredd.

Och det där med arbetsförmåga… personen har som sagt varit extremt isolerad i väldigt många år. Föräldrarna gör inget, och jag har svårt att se att personen bara kommer kunna börja jobba. Hennes nära låter henne bara vara och gå hemma.
Citera
2024-03-01, 13:38
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathaliejzh
Hej,

Hemmasittande är ett symtom, inte en åkomma.
Citera
2024-03-01, 13:38
Medlem
Stöd för lathet? Hon behöver öppna vingarna och komma ut i arbetslivet och känna smaken av pengar.
Citera
2024-03-01, 13:45
Medlem
Har inte någon lite konstruktiva råd att komma med istället? Tycker egentligen ganska synd om personen då det är föräldrarna som möjliggjort detta sen väldigt ung ålder.
Citera
2024-03-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Stöd för lathet? Hon behöver öppna vingarna och komma ut i arbetslivet och känna smaken av pengar.

Självklart! Men vägen dit då? Personen är väldigt folkskygg, och föräldrarna gör inget!
Citera
2024-03-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1

Självklart! Men vägen dit då? Personen är väldigt folkskygg, föräldrarna är de enda personen har och de gör inget!
Citera
2024-03-01, 13:52
Medlem
OnkelUnkass avatar
Finns inget stöd att få utan en utredning + diagnos. En eventuell sjukskrivning kommer inte vara för evigt ändå, det kommer bli arbetsträning och annat skoj på sikt. Betvivlar att det kommer vara av intresse.

Föräldrarna får leva med bördan de skapat tills de dör, när arvspengarna är slut kommer bördan hamna på gatan alt. svälta ihjäl
Citera
2024-03-01, 13:53
Först måste hemmasittaren utredas och vad hemmasitteriet beror på. Fråga ställas och svar ges om det finns möjlighet till något till annat än så med funktion kvar gentemot ordinarie samhälle.
Citera
2024-03-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattgatt
Först måste hemmasittaren utredas och vad hemmasitteriet beror på. Fråga ställas och svar ges om det finns möjlighet till något till annat än så med funktion kvar gentemot ordinarie samhälle.

Inom psykiatrin då?
Citera
2024-03-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattgatt

Vad denna person sa, att sitta hemma och isolera sig är oftast något som ligger bakom... troligtvis en diagnos som har med att göra med motivation/drift inte går igång.

Utredning behövs därefter se över valen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in