2024-03-03, 00:19
Medlem
Är man hemmasittare när man pushar 30 är det uppenbarligen en fråga om psykisk ohälsa. En normalfungerande människa hade kräkts av tristess redan i tidiga 20-års åldern.
Citera
2024-03-03, 09:29
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är man hemmasittare när man pushar 30 är det uppenbarligen en fråga om psykisk ohälsa. En normalfungerande människa hade kräkts av tristess redan i tidiga 20-års åldern.

Tristessen köper jag inte. Då måste du tycka att lördagar, söndagar, helgdagar och 4v semester är astråkigt?
Citera
2024-03-03, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Tristessen köper jag inte. Då måste du tycka att lördagar, söndagar, helgdagar och 4v semester är astråkigt?
Du kan inte genomföra skol/arbetslivet med att inte gå i skolan på tre år. Jobbar man och går i skolan måndagar till fredagar så tycker man att det är underbart med helg.
Citera
2024-03-05, 09:54
Medlem
Citat:
Det är sånt här jante-larv som gör att man blir så trött på sitt land ibland. Typiskt svenskar att vara avundsjuka på folk som slappar och njuter av livets goda. "Jag knegar 24 timmar om dagen i ett gruvschakt för kaffepengar och sedan ska jag dö, och därför MÅSTE alla andra personer i Sverige göra samma sak, annars blir jag arg!" - fantasilös Svenne som käkar fryst Findus till lunch & middag, kollar på Dansbandskampen på fredagar och heter Lennart eller något mossigt namn.

Varför vill du vara plågad under livets gång istället för att ta det piano?
Egentligen borde alla som kan tära på skattekistan göra just det.
Citera
2024-03-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Har du ens sett hur det ser ut i Sverige idag? Du kan hur enkelt som helst plocka bidrag om du inte vill jobba.

Har en polare som hoppa av gymnasiet för att spela world of warcraft, föräldrarna pallade inte strida med han så det blev så.

Nu är han 37, aldrig jobbat, plockar stabila 14k efter skatt, lever sitt liv exakt som han vill. 100% färdiga micro-lådor till mat, spelar numera path of exile alla vakna timmar. T.o.m så att han har någon slags bostadsstöd som kommer hem och ska hjälpa honom med "motivation" att diska och städa, men det slutar oftast med att hon diskar o städar åt honom.

Ingen diagnos på honom och han skulle enkelt kunna flippa burgare eller sköta parkarbete.

Intressant!
Varifrån kommer de 14 000?
Citera
2024-03-09, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Hur gör man med sådana personer i fattigare länder? De tvingas väl arbeta som alla andra.

Låter som ett i-lands problem.

Där tar antingen familjen hand om den sjuke, personen kan få sitta och tigga (om det går) eller så blir den sjuke lämnad åt sitt öde och dör. Ev kan någon frivilligorganisation, kloster el dyl hitta personen och ta hand om denne något.
Citera
2024-03-09, 12:11
Medlem
Citat:
Vad är hans Plan B om pengarna slutar strömma in? Jag känner nämligen en snubbe som hade nästan exakt samma upplägg, dock så varade hans bidragskarriär hos soc inte i 10 år utan typ 3-4 år, där han fick ut ungefär 12 lakan per månad. Till slut så gick inte läkarna med på att skriva ut fler intyg (han sa att han hade ADHD eller något liknande) så de klippte bidraget (IIRC, detta var ett par år sedan) och han började jobba istället, han jobbar nu fortfarande heltid så jag känner ett exempel (snackade med honom så sent som imorse, faktiskt) på någon som gjort en great escape, det går att göra.

En kan inte bara "säga" att en har ADHD eller andra bokstäver, och bli sjukskriven för att få sjukpenning m m. Det krävs ALLTID en utredning.
Citera
2024-03-09, 12:31
Medlem
TS : Socialpsykiatrin, boendestöd, biståndshandläggare, orosanmälan till soc, öppna psykiatrimottagningen i området eller vårdcentralen. Om personen inte går ut öht kan läkare faktiskt göra hembesök.
Senast redigerad av DEF1 2024-03-09 kl. 12:52.
Citera
2024-03-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Pengar och jobb. Är det ni tänker på när ni läser om en icke fungerande människa?

Steg ett är få en hel människa.
Om hon sedan vill ha eller tjäna pengar är en bisak.

Självklart, men en inkomst, i framtiden, är en förutsättning för att inte bli hemlös! Du anar inte hur många som blivit hemlösa trots diagnoser, fastställda eller dolda. Ju tidigare dessa trivialiteter ordnas, dess bättre!
Den sjuke kan behöva komma hemifrån för att bli självständig och må bättre. Onödigt vänta tills föräldrarna dör. Allt blir så mycket svårare då, förutom alla förspillda år, som vuxen hemma hos föräldrarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in