Citat:
Ursprungligen postat av
Tarkaszorulo
Jag var arbetslös en kort period i slutet på 90 talet och min uppfattning av arbetsförmedlingen var att den egentligen borde ha hetat A-kassa eller bidrags förmedlingen. För det var anledningen till att man skrev in sig där, för att få dom där jävla korten att fylla i så fort som möjligt så man skulle få a-kassan att trilla in. Jobb hjälpte dom en inte ett skit med. Dessbättre lyckades jag landa ett sådant efter bara 2 månader och sedan dess aldrig behövt vara där.
Håller med att arbetsförmedlingen har kanske spelat ur sin roll i dagens digitala värld och borde förnyas med ett nyare uppdrag.
Samtidigt har arbetssökandet alltid varit den arbetslöses uppgift. På 90-talet fanns inte lika många jobbkanaler som idag och det gör just arbets
förmedlingen ganska förlegad. Jag känner inte till hur jobbannonsplattform är uppbyggt men borde möjligen vara vettigare att konsolidera öppna vakanser från alla jobbportaler som finns snarare än att försöka hosta en egen plattform.
Arbetsförmedlingen är idag och har alltid varit en kontrollmyndighet snarare än jobbförmedling.