2024-06-14, 17:13
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Arbetsförmedlingen har väldigt många handläggare som kommer från mena-länder så som Somalia etc. De kan knappt prata svenska. Hur kommer det sig? Hur har dem fått jobb där? Ser sällan annonser ute på arbetsförmedlingen.

För att många som är inskrivna där kommer från samma länder då kan handläggarna prata med dom på deras eget språk utan behov av någon tolk.

Går du in på ett valfritt kontor så är svenskar i minoritet som sitter där oftast
Citera
2025-01-24, 10:05
Medlem
ja arbetsförmedlingen är verkligen dålig. det går inte ens att få kontakt med dom. har ringt dom flera gånger denna veckan.
'Det är många som ringer idag, vi kan inte ta mot ditt samtal'
Dom har en chatt också men det funkar inte heller..
Citera
2025-01-25, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
1. Man har en första telefonkontakt. Den går ut på att boka in ett uppföljningssamtal ett halvår senare.

2. Uppföljningssamtalet består av en kort avstämning varpå ett ytterligare samtal bokas in.

3. Tre månader senare kan man erbjudas något som heter "Rusta och matcha". Detta går ut på att välja en privat aktör som ska hjälpa en att hitta in i arbetslivet. "Hjälpen" består vanligtvis av att man får en jobbcoach som kollar ens CV och ringer en gång i veckan. Mer stöd än så är nog sällsynt.

Summa summarum: Arbetsförmedlingen är värdelös. Det finns inga jobb.

Ja och jobbcoachen är en annan före detta arbetslös som får jobba gratis för det fina jobbcoach arbetsgivaren som får bidrag från arbetsförmedlingen för att ha coachen på arbetsplatsen.
Citera
2025-01-25, 13:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ouelet
Jodå, algoritmerna kommer sköta allt (snart åtminstone). Därför anammade också myndigheten en "återhållsam rekryteringspolicy". Vilket skulle visa sig vara nödvändigt eftersom det även gav arbetsmarknadsministern, jävige Johan, möjlighet att bilda ett nyliberalt drömpar med tant Hemström, som naturligtvis förtjänar varenda krona. Lol.
Maria Hemström Hemmingsson var generaldirektör för Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Där har hon under det senaste året haft en månadslön på 107 800 kronor.

Den nya tjänsten innebär ett rejält lönelyft. Som myndighetschef för Arbetsförmedlingen kommer hon att tjäna 166 000 kronor i månaden, en lön som gör henne till en av de de högst betalda generaldirektörerna.

Maria Hemström Hemmingssons lön blir också högre än den som Arbetsförmedlingens tidigare generaldirektör Maria Mindhammar hade – hon tjänade 157 700 kronor i månaden.

https://www.publikt.se/nyhet/kraftig...direktor-25930

Jag förstår inte hur det kan vara möjligt med dessa gigantiska löner och förmåner inom offentlig sektor, dessa människor är ju värre än dom kriminella gängen!
Citera
2025-01-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedback
Nu är det längesen jag var arbetsökande. Men då upplevde jag det hyfsat bra med handläggare som var hjälpsamma och allt. Detta var visserligen 2009. Kollar man runt så får man uppfattningen att det är myndighet som kollapsar. Människor som inte får någon hjälp. Andra som får avdrag på sin ersättning om dom inte rapporterar i tid. Är det verkligen så illa att det är arbetsförmedlingen som brister i borde kunnade och medmänsklighet, eller är det så att arbetsökade är dom som inte riktigt sköter sig? Jag tar ingen sida. Vill mer veta ni som är arbetsökande hur det faktiskt är? Att det inte är som när jag var arbetsökande har jag förstått.

Idag finns jobbannonser på helt andra plattformar än tidigare. Högkvalificerade jobb annonseras inte jätteofta på arbetsförmedlingens hemsida vad jag vet men jag kollar heller aldrig där någonsin. Men finns säkert en massa lågkvalificerade jobb utannonserade.

Spelar nog ingen roll vilken jobbkanal man tittar på. När det kommer till arbetssökande med låga kvalifikationer så är det svårare att få jobb med eller utan annons på arbetsförmedlingen.
Citera
2025-01-26, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Anledningen till att arbetsförmedlingen får så mycket kritik är pga dålig kommunikation. Först och främst så heter de arbetsförmedlingen trots att detta inte är deras uppdrag längre. Namnet borde bytas till kontrollenheten eller liknande då de endast sysslar med detta idag. Själva arbetsförmedlingen utförs av privata aktörer vars affärsidé är att tjäna pengar på andra personers elände.
Deras övriga kommunikationsproblem består bl.a av att de inte klarar av att kommunicera med människor på de enklaste sätt. Den första kontakten du har med Af består av hot och otrevligheter och sen fortsätter det så här tills att du får ett jobb eller dör. Aldrig någonsin erkänner man att man har fel och man kan driva nånting störtlöjligt i princip hur långt som helst bara för att inte behöva göra detta.
I övrigt så har de väldigt dålig koll på vad deras olika program går ut på, vad deras inhyrda aktörer faktiskt utför för arbete och vad som fungerar för att man ska kunna få ett arbete i dagens yrkesvärld. det är en utdaterad myndighet som borde göra om från grunden.

Sen att folk alltid ska ondgöra sig över hur dåliga arbetslösa är och hur enkelt det är att följa af's rutiner, har ni verkligen inget bättre för er? Denna tråden handlar ju för helvete inte ens om det.

Samt: https://se.trustpilot.com/review/www...ormedlingen.se

Intressant länk. Recensionerna var inte nådiga.
Läste såklart inte alla, men de flesta var missnöjda och förtvivlade över bristen på kommunikation.
Brister som kan få förödande konsekvenser för den arbetslöse.

Här tas problemet också upp: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...tsformedlingen

Edit; såg inte att jag citerade ett år gammalt inlägg. Sorry.
Senast redigerad av nantes 2025-01-26 kl. 02:15.
Citera
2025-01-26, 02:11
Medlem
zombie-nations avatar
Blir förbannad på AF. Min kompis har bytt karriär och jobbar nu med den nya. Det tar tid och kraft t o m på fritiden att förstå det nya arbetet. Hen är anställd men inte på heltid eller fast än. Men det kommer, det vet alla. Så det kan fattas timmar och då får hen akassa. Men då måste hen samtidigt söka en massa jobb och ta dem, vilket förstör den nya karriären. Hen har fått reducerat och behöver bara söka fem jobb i månaden men det är för mycket för en som redan fått jobb.
Citera
2025-01-26, 09:47
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Blir förbannad på AF. Min kompis har bytt karriär och jobbar nu med den nya. Det tar tid och kraft t o m på fritiden att förstå det nya arbetet. Hen är anställd men inte på heltid eller fast än. Men det kommer, det vet alla. Så det kan fattas timmar och då får hen akassa. Men då måste hen samtidigt söka en massa jobb och ta dem, vilket förstör den nya karriären. Hen har fått reducerat och behöver bara söka fem jobb i månaden men det är för mycket för en som redan fått jobb.

Så är systemet utformat. Det är korkat och människofientligt. Du har i det här läget två alternativ.

Alternativ 1: Du motsätter dig idiotin och förlorar.

Alternativ 2: Du spelar spelet och vinner. Självklart säger din kompis att han söker jobb (Vilket han självklart inte gör) Sedan rapporterar han sökta jobb som tar några minuter = Klart. Alla är glada. Din kompis får ersättning och staten har skyffat papper i apparaten, alla vinner.
Citera
2025-01-26, 10:20
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Jag var arbetslös en kort period i slutet på 90 talet och min uppfattning av arbetsförmedlingen var att den egentligen borde ha hetat A-kassa eller bidrags förmedlingen. För det var anledningen till att man skrev in sig där, för att få dom där jävla korten att fylla i så fort som möjligt så man skulle få a-kassan att trilla in. Jobb hjälpte dom en inte ett skit med. Dessbättre lyckades jag landa ett sådant efter bara 2 månader och sedan dess aldrig behövt vara där.
Citera
2025-01-26, 11:22
Medlem
Onan-erarens avatar
Arbetsförmedlingen, lägg ner skiten. En myndighet som inte fyller nån funktion alls.
Citera
2025-01-26, 16:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneElement
Så är systemet utformat. Det är korkat och människofientligt. Du har i det här läget två alternativ.

Alternativ 1: Du motsätter dig idiotin och förlorar.

Alternativ 2: Du spelar spelet och vinner. Självklart säger din kompis att han söker jobb (Vilket han självklart inte gör) Sedan rapporterar han sökta jobb som tar några minuter = Klart. Alla är glada. Din kompis får ersättning och staten har skyffat papper i apparaten, alla vinner.

Ja, precis. Det uppmuntrar till fusk och min kompis gillar inte att fuska. Antar de gör detta för att få ha sina jobb.
Citera
2025-01-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Jag var arbetslös en kort period i slutet på 90 talet och min uppfattning av arbetsförmedlingen var att den egentligen borde ha hetat A-kassa eller bidrags förmedlingen. För det var anledningen till att man skrev in sig där, för att få dom där jävla korten att fylla i så fort som möjligt så man skulle få a-kassan att trilla in. Jobb hjälpte dom en inte ett skit med. Dessbättre lyckades jag landa ett sådant efter bara 2 månader och sedan dess aldrig behövt vara där.

Håller med att arbetsförmedlingen har kanske spelat ur sin roll i dagens digitala värld och borde förnyas med ett nyare uppdrag.

Samtidigt har arbetssökandet alltid varit den arbetslöses uppgift. På 90-talet fanns inte lika många jobbkanaler som idag och det gör just arbetsförmedlingen ganska förlegad. Jag känner inte till hur jobbannonsplattform är uppbyggt men borde möjligen vara vettigare att konsolidera öppna vakanser från alla jobbportaler som finns snarare än att försöka hosta en egen plattform.

Arbetsförmedlingen är idag och har alltid varit en kontrollmyndighet snarare än jobbförmedling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in