2025-01-26, 19:08
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Intressant länk. Recensionerna var inte nådiga.
Läste såklart inte alla, men de flesta var missnöjda och förtvivlade över bristen på kommunikation.
Brister som kan få förödande konsekvenser för den arbetslöse.

Här tas problemet också upp: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...tsformedlingen

Edit; såg inte att jag citerade ett år gammalt inlägg. Sorry.

Lite roligt ändå att av hundratals inlägg i tråden så valde du att välja ut mitt. Det får en ju att känna sig lite speciell och inte bara ännu en arbetslös jävel som ringer.

Jag personligen har varit arbetslös vid kanske 7-8 separata tillfällen och har umgåtts med hundratals andra arbetslösa när man tvingats in i deras kurser och menlösa sysselsättningar och jag har ALDRIG någonsin träffat på en människa som tycker att AF gör ett bra jobb. Inte en enda gång. Det kan finnas aktörer som de anlitar som folk tycker att de är trevliga men arbetsförmedlingen i sig är en hatad myndighet av 99% av befolkningen. Varför ens ha den kvar?
Citera
2025-01-26, 19:20
Medlem
tomyhockeys avatar
det beror på arbetsförmedlare jag hade en kompis som knullade en arbetsförmedlare han fick gå på en högskole utbidling med aktivitet stöd.

jag har en annan kompis där arbesförmedlaren förnedrade fattade skit beslut och sänkte hans aktivietetstöd till 3000kr/månad från 10.000kr. med varningar och allt påhittade varningar.

så det finns bra arbetföremdlare på arbetsförmedlinge och det finns skit.'

DET FINNS MYCKET MAKT MISSBRUK DÄR SOM PÅ ANDRA MYNDIGHETER.
Citera
2025-01-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Lite roligt ändå att av hundratals inlägg i tråden så valde du att välja ut mitt. Det får en ju att känna sig lite speciell och inte bara ännu en arbetslös jävel som ringer.

Jag personligen har varit arbetslös vid kanske 7-8 separata tillfällen och har umgåtts med hundratals andra arbetslösa när man tvingats in i deras kurser och menlösa sysselsättningar och jag har ALDRIG någonsin träffat på en människa som tycker att AF gör ett bra jobb. Inte en enda gång. Det kan finnas aktörer som de anlitar som folk tycker att de är trevliga men arbetsförmedlingen i sig är en hatad myndighet av 99% av befolkningen. Varför ens ha den kvar?

Inte jätteförvånande att arbetslösa som kontrolleras inte uppskattar arbetsförmedlingen. Vad ska arbetsförmedlingen göra istället åt den arbetslöse? Söka jobbet åt dom, tvinga arbetsgivare att anställa dom?

Det är fortfarande arbetslösas uppgift att hitta ett jobb. Arbetsförmedlingens uppdrag är idag förlegad och borde moderniseras.
Senast redigerad av Grannendarborta 2025-01-26 kl. 19:38.
Citera
2025-01-26, 20:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
det beror på arbetsförmedlare jag hade en kompis som knullade en arbetsförmedlare han fick gå på en högskole utbidling med aktivitet stöd.

jag har en annan kompis där arbesförmedlaren förnedrade fattade skit beslut och sänkte hans aktivietetstöd till 3000kr/månad från 10.000kr. med varningar och allt påhittade varningar.

så det finns bra arbetföremdlare på arbetsförmedlinge och det finns skit.'

DET FINNS MYCKET MAKT MISSBRUK DÄR SOM PÅ ANDRA MYNDIGHETER.
Det är Försäkringskassan som fattar beslut om nivån på aktivitetsstödet.
Citera
2025-01-26, 23:54
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det är Försäkringskassan som fattar beslut om nivån på aktivitetsstödet.

Arbetsförmedlingen delar varningar för minskad ersättning arbetsförmedlingen rapporterar till försäkringkassan
Citera
2025-01-27, 00:20
Medlem
Problemet tyvärr med AF är deras otydlighet. Att vara ungdom och vara arbetslös (19-21 års åldern) är jobbigast. Mycket begränsad till att söka jobb.

På min tid fast det inga jävla tester som jag ser att det krävs idag.

Det gäller att inte vara kräsen dessvärre.

Sista utvägen till helvetet är att tvätta äldres avföring på äldreboenden.
Citera
2025-01-27, 00:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen delar varningar för minskad ersättning arbetsförmedlingen rapporterar till försäkringkassan
Beslut om varning eller beslut om avstängning från rätt till ersättning, liksom beslut om anvisning till program, eller återkallande av anvisning till program, har inget att göra med nivån på aktivitetsstödet.
Citera
2025-01-27, 18:37
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Inte jätteförvånande att arbetslösa som kontrolleras inte uppskattar arbetsförmedlingen. Vad ska arbetsförmedlingen göra istället åt den arbetslöse? Söka jobbet åt dom, tvinga arbetsgivare att anställa dom?

Det är fortfarande arbetslösas uppgift att hitta ett jobb. Arbetsförmedlingens uppdrag är idag förlegad och borde moderniseras.

Jag tycker att man hade kunnat strömlinjeföra detta på ett mycket effektivare sätt. Istället för friheten att själv söka vilka jobb man vill ur en platsbank skulle man kunna ha ett enkelt system där efter att du skrivit in dig och matat in dina CV-uppgifter så anvisas du helt enkelt till en arbetsplats för intervju. Detta kan gå helt automatiskt, alla uppgifter finns redan och denna matchning har man gjort sedan minst 25 år tillbaka redan, men man har bara inte gjort något vettigt med det.
På det sättet skulle alla jobb tillsättas mer eller mindre omgående och om man märker att vissa personer inte anvisas till några jobb så skulle man kunna lägga krut med åtgärder på DEM istället på folk som inte behöver detta.
Nu tror jag inte att detta någonsin kommer att genomföras då det ju är kommunism! hugaligen! Så man kommer att traska på it detta skitsystemet ett tag till. Så småningom läggs af som myndighet ner och vi får endast privata aktörer som även ska sköta rapportering och straff varvid det tar hus i helvete precis.
Andra saker hinner nog gå åt helvete innan dess dock så spela roll.
Citera
2025-01-27, 21:20
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Håller med att arbetsförmedlingen har kanske spelat ur sin roll i dagens digitala värld och borde förnyas med ett nyare uppdrag.

Samtidigt har arbetssökandet alltid varit den arbetslöses uppgift. På 90-talet fanns inte lika många jobbkanaler som idag och det gör just arbetsförmedlingen ganska förlegad. Jag känner inte till hur jobbannonsplattform är uppbyggt men borde möjligen vara vettigare att konsolidera öppna vakanser från alla jobbportaler som finns snarare än att försöka hosta en egen plattform.

Arbetsförmedlingen är idag och har alltid varit en kontrollmyndighet snarare än jobbförmedling.

Jag undrade helt seriöst redan för 26-27 år sedan varför den inte hette Bidrags/försäkringsförmedlingen.

Eller förvaring -av -arbetslösa- på- vuxendagis för statistikens skulls-förmedlingen.

En kompis till mig var ju tvungen att gå nått sånt skit, datortek eller vad det hette, eftersom han var under 25. Det vägrade jag så jag ljög och sade att jag hade ett jobb på g då jag gick till AF med intervju på g och med goda chanser att få det. Så jag slapp vuxendagis och kunde ägna min tid åt att söka jobb istället( och därmed gå arbetslös kortare tid än honom).

Det enda jävla jobbsökeri som pågick i AF:s lokaler var väl då folk kollade lediga jobb på datorn men det gör väl alla i sina telefoner lika gärna idag?

Nej arbetsförmedlingens jobb verkar bara handla om statistik. Man tvingar ut vuxna på nån arbetsmarknadspolitisk åtgärd så dom får leva på samma inkomst( men tvingas att till en extra kostnad pga transporter) och tvingas slösa sin tid på trams istället för att söka jobb. Men enligt statistiken så är ju en person på vuxendagis inte arbetslös.

Nej redan i slutet på 90 talet så fyllde arbetsförmedligen ingen funktion.
Citera
2025-01-27, 22:48
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Beslut om varning eller beslut om avstängning från rätt till ersättning, liksom beslut om anvisning till program, eller återkallande av anvisning till program, har inget att göra med nivån på aktivitetsstödet.

Aktivitetstöd får du från försäkringkassan men är inskriven på arbetsförmedlingen som arbetsökande. Får du en varning 2-3 varningar från arbetsgörmedlingen du blir avstängd från programmet 3-5 dagar och förlorar aktiviet stöd för 3-5 dagars ersättning. Får du fler varningar så blir du utan aktivitets stöds ersättning i 1 månad och din aktivitetstöd från försäkringkassan sänks till 260kr-dag
Citera
2025-01-28, 10:15
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. Det uppmuntrar till fusk och min kompis gillar inte att fuska. Antar de gör detta för att få ha sina jobb.

Nä vi svenskar gillar inte att fuska, vi är uppväxta med att följa reglerna. Tyvärr är systemet vad det är och tvingar oss idag att fuska, alternativet är att bli utan ersättning. Ärlighet är på väg bort och det kan vi se överallt, det här har långt gående påverkan på så mycket mer vilket är synd.
Citera
2025-02-02, 02:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Aktivitetstöd får du från försäkringkassan men är inskriven på arbetsförmedlingen som arbetsökande. Får du en varning 2-3 varningar från arbetsgörmedlingen du blir avstängd från programmet 3-5 dagar och förlorar aktiviet stöd för 3-5 dagars ersättning. Får du fler varningar så blir du utan aktivitets stöds ersättning i 1 månad och din aktivitetstöd från försäkringkassan sänks till 260kr-dag
Du är är uppenbart totalt okunnig och borde läsa på.

Varning kan endast bli aktuellt en gång, därefter gäller avstängning från rätt till ersättning, se 6 kap.

Att det är Försäkringskassan som beräknar nivån på aktivitetsstödet, som du tidigare polemiserade mot att jag framförde, framgår av 10 kap. 9 §.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2017-819/

Vad gäller aktivitetsstödets lägsta nivå, varierar den beroende på vilka villkor som den arbetssökande uppfyller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in