Citat:
Ursprungligen postat av
Grannendarborta
Håller med att arbetsförmedlingen har kanske spelat ur sin roll i dagens digitala värld och borde förnyas med ett nyare uppdrag.
Samtidigt har arbetssökandet alltid varit den arbetslöses uppgift. På 90-talet fanns inte lika många jobbkanaler som idag och det gör just arbetsförmedlingen ganska förlegad. Jag känner inte till hur jobbannonsplattform är uppbyggt men borde möjligen vara vettigare att konsolidera öppna vakanser från alla jobbportaler som finns snarare än att försöka hosta en egen plattform.
Arbetsförmedlingen är idag och har alltid varit en kontrollmyndighet snarare än jobbförmedling.
Jag undrade helt seriöst redan för 26-27 år sedan varför den inte hette Bidrags/försäkringsförmedlingen.
Eller förvaring -av -arbetslösa- på- vuxendagis för statistikens skulls-förmedlingen.
En kompis till mig var ju tvungen att gå nått sånt skit, datortek eller vad det hette, eftersom han var under 25. Det vägrade jag så jag ljög och sade att jag hade ett jobb på g då jag gick till AF med intervju på g och med goda chanser att få det. Så jag slapp vuxendagis och kunde ägna min tid åt att söka jobb istället( och därmed gå arbetslös kortare tid än honom).
Det enda jävla jobbsökeri som pågick i AF:s lokaler var väl då folk kollade lediga jobb på datorn men det gör väl alla i sina telefoner lika gärna idag?
Nej arbetsförmedlingens jobb verkar bara handla om statistik. Man tvingar ut vuxna på nån arbetsmarknadspolitisk åtgärd så dom får leva på samma inkomst( men tvingas att till en extra kostnad pga transporter) och tvingas slösa sin tid på trams istället för att söka jobb. Men enligt statistiken så är ju en person på vuxendagis inte arbetslös.
Nej redan i slutet på 90 talet så fyllde arbetsförmedligen ingen funktion.