• 1
  • 2
2024-02-25, 19:12
Medlem
Nu är det längesen jag var arbetsökande. Men då upplevde jag det hyfsat bra med handläggare som var hjälpsamma och allt. Detta var visserligen 2009. Kollar man runt så får man uppfattningen att det är myndighet som kollapsar. Människor som inte får någon hjälp. Andra som får avdrag på sin ersättning om dom inte rapporterar i tid. Är det verkligen så illa att det är arbetsförmedlingen som brister i borde kunnade och medmänsklighet, eller är det så att arbetsökade är dom som inte riktigt sköter sig? Jag tar ingen sida. Vill mer veta ni som är arbetsökande hur det faktiskt är? Att det inte är som när jag var arbetsökande har jag förstått.
Citera
2024-02-25, 19:15
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedback
Nu är det längesen jag var arbetsökande. Men då upplevde jag det hyfsat bra med handläggare som var hjälpsamma och allt. Detta var visserligen 2009. Kollar man runt så får man uppfattningen att det är myndighet som kollapsar. Människor som inte får någon hjälp. Andra som får avdrag på sin ersättning om dom inte rapporterar i tid. Är det verkligen så illa att det är arbetsförmedlingen som brister i borde kunnade och medmänsklighet, eller är det så att arbetsökade är dom som inte riktigt sköter sig? Jag tar ingen sida. Vill mer veta ni som är arbetsökande hur det faktiskt är? Att det inte är som när jag var arbetsökande har jag förstått.

Folk med förstånd söker jobb själv.
Går man genom arbetsförmedlingen så är man långt ner på listan. Typ jobbträning efter missbruk folket håller till där
Citera
2024-02-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Folk med förstånd söker jobb själv.
Går man genom arbetsförmedlingen så är man långt ner på listan. Typ jobbträning efter missbruk folket håller till där

Riktigt så enkelt är det inte, ska du kunna nyttja din A-Kassa tex, så kräver det att man är inskriven som arbetssökande på förmedlingen..
Nu var det sisådär 37 år sedan jag var utan jobb, men vad jag förstår så gör man väl samma sak i egen regi som på arbetsförmedligen?, söker jobb via sina nätverk och utannonserade tjänster, så vad du menar med förstånd vettefasen, du verkar själv ha noll koll men gillar tydligen sparka på de som nu nyttjar förmedligen, typiskt Narcissistiskt beteende.
De flesta får inte sina jobb via Mamsen och pappsen.

Samma sak med ett CV, det kan du skriva hemma samma som på förmedligen, antar att skillnaden är att det finns hjälp att få hur man ska utforma detta beroende på sökt tjänst.
Senast redigerad av peckapecan 2024-02-25 kl. 19:34.
Citera
2024-02-25, 19:34
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Det handlar om kontroll.

Förmedling av arbeten…. Nja…. Icke…
Citera
2024-02-25, 19:36
Medlem
Dulces avatar
Citat:

Du får ersättning och hjälp sålänge du sköter dig.
Du ska söka 6 jobb i månaden som minimum samt närvara på samtal och möten som är inbokade. Gör du ej de får du varningar och avdrag
Citera
2024-02-25, 19:59
Medlem
Citat:

Vad är det du vill ha av dom? Det är en kontrollmyndighet för a-kassan varken mer eller mindre.
Men så har det varit i 20 år. Det är ingen skillnad nu mot 2005.
Citera
2024-02-25, 20:44
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad är det du vill ha av dom? Det är en kontrollmyndighet för a-kassan varken mer eller mindre.
Men så har det varit i 20 år. Det är ingen skillnad nu mot 2005.

Så är det. Dom behövs för att se till att det finns nån kontrollerande instans som kollar att bidragstagare faktiskt föröker söka jobb.
Citera
2024-02-25, 20:49
Medlem
Arbets förmedligen var dålig 2009 och värdelös 2024.
Citera
2024-02-25, 20:55
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Så är det. Dom behövs för att se till att det finns nån kontrollerande instans som kollar att bidragstagare faktiskt föröker söka jobb.
Kontrollanterna likt många andra idiotiska myndigheter hade lika gärna kunnat vara bidragstagare. Tillför ungefär lika mycket.
Citera
2024-02-25, 20:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Dels detta, men de erbjuder ju även kursen till yrken med personalbrist, typ busschaufför. Men förmodligen hade arbetsförmedlingen kunnat sparka en stor del av sina anställda och det hade bara underlättat jobbsökandet för de arbetslösa. För som det är just nu tror jag att alla stödåtgärder (Samhall etc) lätt kan binda upp folk i halvt meningslösa sysslor när de egentligen är fullt kapabla att sköta ett normalt jobb. Bara att de hamnat lite snett i livet.
Citera
2024-02-25, 21:00
Medlem
Permafloxs avatar
Man ska söka 6st jobb och rapportera, per månad.
Så jävla svårt är det inte. Nollor som sitter hemma hela dagarna. Tid finns.

Klarar man inte av det så är det kört oavsett.
Citera
2024-02-25, 21:12
Medlem
Citat:
Nu är det längesen jag var arbetsökande. Men då upplevde jag det hyfsat bra med handläggare som var hjälpsamma och allt. Detta var visserligen 2009. Kollar man runt så får man uppfattningen att det är myndighet som kollapsar. Människor som inte får någon hjälp. Andra som får avdrag på sin ersättning om dom inte rapporterar i tid. Är det verkligen så illa att det är arbetsförmedlingen som brister i borde kunnade och medmänsklighet, eller är det så att arbetssökande är dom som inte riktigt sköter sig? Jag tar ingen sida. Vill mer veta ni som är arbetsökande hur det faktiskt är? Att det inte är som när jag var arbetsökande har jag förstått.

1. Man har en första telefonkontakt. Den går ut på att boka in ett uppföljningssamtal ett halvår senare.

2. Uppföljningssamtalet består av en kort avstämning varpå ett ytterligare samtal bokas in.

3. Tre månader senare kan man erbjudas något som heter "Rusta och matcha". Detta går ut på att välja en privat aktör som ska hjälpa en att hitta in i arbetslivet. "Hjälpen" består vanligtvis av att man får en jobbcoach som kollar ens CV och ringer en gång i veckan. Mer stöd än så är nog sällsynt.

Summa summarum: Arbetsförmedlingen är värdelös. Det finns inga jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in