2024-02-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja så är det ju såklart att man söker jobb själv oavsett inskriven eller inte. Jo systemet behöver verkligen göras om med tanke på alla som kan jobba gör det inte och är fullt friska där är det inte rimligt om du frågar mig att du inte tar ett jobb efter några år.
Hur många skulle det vara tror du? De måste söka jobb som alla andra.
Citera
2024-03-07, 15:32
Medlem
Ja nu lär det i alla fall inte bli bättre

https://www.skaraborgsnyheter.se/ska...160-anstallda/
Citera
2024-03-07, 15:41
Medlem
Arbetsförmedlingen har varit en usel inrättning åtminstone sedan början av 90-talet då jag hade det tveksamma nöjet att ha kontakt med dem. Det var efter finanskrisen och många IT-bolag gick överstyr. Man var tvungen att skriva in sig där för att beviljas a-kassa. Kompetensnivån på AF-personalen var oerhört låg och man blev snarare motarbetad än hjälpt.
Varför inte denna inrättning har lagts ned sedan länge är en gåta.
Citera
2024-03-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Folk med förstånd söker jobb själv.
Går man genom arbetsförmedlingen så är man långt ner på listan. Typ jobbträning efter missbruk folket håller till där

Har a-kassorna släppt kravet på att man måste vara inskriven och ha kontakt med AF för att få ersättning. I tex en lågkonjunktur kan det ta en tid innan du hittar ett nytt jobb även om du söker jobben själv och skippar AF's "hjälp".
Citera
2024-04-05, 09:18
Medlem
Inför någon form av Basinkomst. Så kan den odugliga myndigheten läggas ned helt.
Citera
2024-04-05, 09:31
Medlem
Ja, det är så illa!
De har ingen som helst egen expertkompetens över näringslivet, vilka företag som går bra och anställer eller något, fastän de håller på att jobba med detta hela dagen och allt de kan hänvisa till är "Har du kollat i platsbanken?" Fullt allvar, så skulle de likabra kunnat säga upp alla och sätta upp en skylt direkt i dörren där det står "Har du kollat i platsbanken?" så hade de sparat in väldigt många miljarder.
Citera
2024-04-05, 16:41
Medlem
Idag? Den har ju alltid varit helt värdelös. Aldrig hjälpt till med något, kostar bara pengar, stäng ner skiten.

Varför? Känner en som gick dit för länge sen och då, minsann, fick han hjälp med en handlingsplan som skulle ge han ett jobb. Vi kan kalla han Pelle. Så här såg ut handlingsplanen ut:

Pelle är arbetslös. Pelle behöver ett jobb. Pelle ska söka jobb. Pelle ska pillra ihop ett cv och personligt brev som han ska söka jobb med. Slut.

Revolutionerande, eller hur? Man kan ju tro att jag överdriver men ack, nej. Underbart vad skattepengar går till.
Citera
2024-04-05, 23:29
Medlem
Nu tillhör ju jag bottenskrapet av befolkningen enligt många här på flashback (numera anställd på samhall, tidsbegränsad lfu) Tänkte berätta vilken typ av hjälp och stöttning jag fått ifrån af. Jag har alltid varit en person med hög pliktkänsla och jag vill göra rätt för mig. Det är något jag värdesätter högt. Därför så jobbade jag lite för länge, med ett yrke som egentligen inte är anpassat utifrån mina svårigheter. Add och starka drag av autism (ej diagnostiserad med autism, har drag men inte så att det uppfyller alla kriterier) Svårigheter som jag såklart maskerade och försökte låtsas om som att dem inte fanns. Kan ju säga att den taktiken inte höll i långa loppet. Resultat - långtidssjukskriven, djup depression, och svårigheter att orka ta hand om de basala behoven. Slutade med tvångsvård på psykiatrin , ect-behandlingar, och många år av mörker. Började sen en terapi-form som var det som räddade mig, började smått ta mig tillbaka till livet igen, betydligt mer hjärntrött och stresskänslig än innan alla krascher. Fick också möjlighet att bearbeta en rätt tung barndom och år i fosterhem. Började sedan arbetsträna, och tillslut kopplades af in, och jag är så tacksam över det stödet jag fått där. Dels en ordentlig utredning av deras psykolog kring arbetsförmåga. Där har det fått ta den tid som behövts och vi kommer fortsätta följa upp med besök. En handläggare som var väldigt engagerad, och som själv uttryckte att hon ville att det skulle bli så bra som möjligt. Hon lotsade mig till samhall och då öppnades det upp för att kunna anställa mig på en lfu. Har man svårigheter så upplever jag att iallafall i mitt fall så har det funnits engagemang. Jag är inte den som vill vara hemma och jag vill arbeta, vill dessutom göra ett bra arbete. Jag hoppas att människor istället kan se det positivt att man väljer att jobba, även om det är på samhall, för rent krasst så är det inte lätt idag att få en vanlig anställning när du har vissa kognitiva svårigheter. Ingen vill ju vara icke-anställningsbar, det är iallafall i mitt fall en sorg att jag uppenbarligen inte kan pressa fram bättre förmågor än dem jag har nu. Önskar att människor inte tänker psykfall automatiskt när dem ser en med arbetskläderna med samhalls-loggan på. Jag är en helt vanlig människa som har det lite svårare än normen med stresskänslighet osv, men som ändå har plikt-känsla, det är väl mitt mission med det här inlägget att förhoppningsvis kunna bredda perspektiv.
Citera
2024-05-21, 15:58
Medlem
anre24s avatar
Arbetsförmedlingen har väldigt många handläggare som kommer från mena-länder så som Somalia etc. De kan knappt prata svenska. Hur kommer det sig? Hur har dem fått jobb där? Ser sällan annonser ute på arbetsförmedlingen.
Citera
2024-05-21, 16:04
Af har numera bara två uppgifter, att kontrollera folks jobbsök och skicka dem till någon jävla jobbcoach.
Citera
2024-05-27, 01:01
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Ja nu lär det i alla fall inte bli bättre

https://www.skaraborgsnyheter.se/ska...160-anstallda/
Jodå, algoritmerna kommer sköta allt (snart åtminstone). Därför anammade också myndigheten en "återhållsam rekryteringspolicy". Vilket skulle visa sig vara nödvändigt eftersom det även gav arbetsmarknadsministern, jävige Johan, möjlighet att bilda ett nyliberalt drömpar med tant Hemström, som naturligtvis förtjänar varenda krona. Lol.
Maria Hemström Hemmingsson var generaldirektör för Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Där har hon under det senaste året haft en månadslön på 107 800 kronor.

Den nya tjänsten innebär ett rejält lönelyft. Som myndighetschef för Arbetsförmedlingen kommer hon att tjäna 166 000 kronor i månaden, en lön som gör henne till en av de de högst betalda generaldirektörerna.

Maria Hemström Hemmingssons lön blir också högre än den som Arbetsförmedlingens tidigare generaldirektör Maria Mindhammar hade – hon tjänade 157 700 kronor i månaden.

https://www.publikt.se/nyhet/kraftig...direktor-25930
Citera
2024-06-14, 15:00
Medlem
Nu har de kommit på en ny grej som gör livet enklare. När man fyller i aktivitetsrapporten så ska man klicka i var jobbet finns.

Sverige
Utomlands
Obestämd ort

Man anger fortfarande på vilken ort jobbet finns, men det är ju bra att man nu även klickar i att t ex Göteborg ligger i Sverige.
Senast redigerad av scaryfoot 2024-06-14 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in