Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Givetvis är det oärligt av Pelle och Gustav att inte berätta om sin hemliga immunitet. Men till skillnad mot ditt hyllande av Påls ärlighet så har jag aldrig påstått att Pelle, Gustav eller Alma är ärliga eller försökt ursäkta deras oärlighet med någon sorts åsiktskorridor.
Det handlar inte om moral, det handlar enbart om ditt försvar av Påls ljugande, du framställer honom som ofelbar och ett offer för din påhittade ”åsiktskorridor”. Han ljuger för att han vill framställa sig som ett geni och för att det får honom att må bra.
En lögn är fortfarande inte en åsikt.
Påls
åsikt var att de inte skulle avvakta till dan därpå med att leta immuniteter pga Olivias sjukdom. Den åsikten gick stick i stäv med Marks mfl
tongivande individers åsikt, som de bara meddelade utan att inhämta hela gruppens åsikter. Pål valde då att i tysthet följa sin egen åsikt för att han visste att han skulle få skit. Han chansade på att göra det obemärkt. Jag försvarar inte hans agerande utan
förklarar det. Jag har förståelse för hans agerande eftersom jag ser mekanismerna bakom det. Sätter man tröskeln lågt för allas möjligheter att lufta sina åsikter
utan risk för klander så kommer man få ett oärligt beteende.