2024-02-25, 14:50
Medlem
Folketstempels avatar
Javier Milei i Argentina är aktuell och ett levande projekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Javier_Milei

Grejen är den att det finns fler åsikter i ett samhälle än bara en.
När arbetarklassen gör uppror mot sämre löner och välfärd, så blir nattväktarstaten till en militärdiktatur för att slå ner på dem.

Det är där det alltid skaver gällande denna "frihetliga" ideologi som aldrig ger en generell frihet annat för en liten klick som kan dra fördel då de är redan väldigt rika, eller berikare sig som politiker.
Citera
2024-02-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Javier Milei i Argentina är aktuell och ett levande projekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Javier_Milei

Grejen är den att det finns fler åsikter i ett samhälle än bara en.
När arbetarklassen gör uppror mot sämre löner och välfärd, så blir nattväktarstaten till en militärdiktatur för att slå ner på dem.

Det är där det alltid skaver gällande denna "frihetliga" ideologi som aldrig ger en generell frihet annat för en liten klick som kan dra fördel då de är redan väldigt rika, eller berikare sig som politiker.

Libertarianerna påstår väl att det aldrig ska behövas göra något uppror eftersom det kommer regna guld på varenda en och fan och hans moster. Men jag tvekar lite. Dom flesta har väl svårt för libertarianism eftersom i princip alla har någon liten defekt, eller någon anhörig som har någon, som skulle göra dom till stora förlorare i ett libertarianskt samhälle.
Citera
2024-02-25, 23:29
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Som sagt. Jag rekommenderar att man tittar på inslaget med Keith Woods om frihetsbegreppet. Det moderna liberala frihetsbegreppet är en illusion, fejk helt enkelt.

Gick in och kollade, den länkade till Nordfront. Hittade det inte.

Fri vilja är en illusion. Att tro att vi kan styra över våra val. Man har bara så mycket "frihet" som man blir tilldelad.

Vad är det för slags frihet?
Citera
2024-02-27, 09:12
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Gick in och kollade, den länkade till Nordfront. Hittade det inte.

Fri vilja är en illusion. Att tro att vi kan styra över våra val. Man har bara så mycket "frihet" som man blir tilldelad.

Vad är det för slags frihet?

Märkligt. Filmen med Keith Woods återfinns i NF-artikeln nedan.

https://nordfront.se/keith-woods-om-frihet

Fri vilja existerar inte heller men det har psykologiska rön bevisat för länge sen. Människor styrs till största del av tidigare tagna beslut, flockens uppfattningar och biologiskt betingade instinkter.
Citera
2024-02-27, 12:38
Frågan är om libertarianismen ens någonsin hade en egentlig roll? Libertarianismen blev som begrepp populärt under Ron Pauls sensationella presidentvalskampanjer 2008 och 2012. Han var den första kandidaten som blev ett internetfenomen och så lyckades han bygga en allmän proteströrelse under finanskrisen som lockade dissidenter från olika politiska läger även oavsett om de var just libertarianer eller ej. När polariseringen sedan ökade och insatserna höjdes, återvände alla till sina egna läger och nationalisterna i sina olika former dominerade.
Senast redigerad av Lekevind 2024-02-27 kl. 12:41.
Citera
2024-02-27, 20:22
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Frågan är om libertarianismen ens någonsin hade en egentlig roll? Libertarianismen blev som begrepp populärt under Ron Pauls sensationella presidentvalskampanjer 2008 och 2012. Han var den första kandidaten som blev ett internetfenomen och så lyckades han bygga en allmän proteströrelse under finanskrisen som lockade dissidenter från olika politiska läger även oavsett om de var just libertarianer eller ej. När polariseringen sedan ökade och insatserna höjdes, återvände alla till sina egna läger och nationalisterna i sina olika former dominerade.
Just att libertarianismen kunde suga upp en proteströrelse är väl den roll den faktiskt har. Och anledningen till att den inte kan räknas ut. Nu när censuren är så hård på Internet tycker jag återigen att man ser hur unga människor som i grunden reagerar sunt på vansinnet omkring dem sugs in i det där.

Det kanske aldrig kan bli som Ron Paul-rörelsen igen, men det är ett av det sätt som etablissemanget kan stävja utmaningen från "populism". Alla segrar som har skett inom högern, där libertarianska positioner har fått göra reträtt gällande invandring, woke-kapitalism och annat, riskerar hela tiden att gå förlorade, så att allt faller ner i nån sorts navelskådande libertarianism.

När "högerns" offentligt sanktionerade debattörer ā la Henrik Jönsson eller Ivar Arpi, med internationella motsvarigheter, kritiserar libertarianska synsätt är det under press från en publik som annars skulle svika. Samtidigt finns en press från etablissemanget att utnyttja varje möjlighet att dra lyssnarna närmare libertarianska positioner. T.ex. att rikta protester emot libertarianismens fiendebilder, som staten, sossarna eller kinesiska kommunistpartiet.

(Det kanske är lite missvisande att kalla det libertarianism, eftersom det handlar om mer allmänt liberala tendenser, inte att man utgår från en fullfjädrad ideologi. Libertarianism har dock fungerat som slutstation för en kontrollerad höger. Ordet går att använda som en sinnebild för vartåt högermänniskor rör sig när de lockas in på liberala spår.)
Citera
2024-02-28, 05:00
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:

Fri vilja existerar inte heller men det har psykologiska rön bevisat för länge sen. Människor styrs till största del av tidigare tagna beslut, flockens uppfattningar och biologiskt betingade instinkter.

Traditionell syn på frihet. Ska bli kul att se.
Citera
2024-02-28, 05:07
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Just att libertarianismen kunde suga upp en proteströrelse är väl den roll den faktiskt har. Och anledningen till att den inte kan räknas ut. Nu när censuren är så hård på Internet tycker jag återigen att man ser hur unga människor som i grunden reagerar sunt på vansinnet omkring dem sugs in i det där.

Det kanske aldrig kan bli som Ron Paul-rörelsen igen, men det är ett av det sätt som etablissemanget kan stävja utmaningen från "populism". Alla segrar som har skett inom högern, där libertarianska positioner har fått göra reträtt gällande invandring, woke-kapitalism och annat, riskerar hela tiden att gå förlorade, så att allt faller ner i nån sorts navelskådande libertarianism.

När "högerns" offentligt sanktionerade debattörer ā la Henrik Jönsson eller Ivar Arpi, med internationella motsvarigheter, kritiserar libertarianska synsätt är det under press från en publik som annars skulle svika. Samtidigt finns en press från etablissemanget att utnyttja varje möjlighet att dra lyssnarna närmare libertarianska positioner. T.ex. att rikta protester emot libertarianismens fiendebilder, som staten, sossarna eller kinesiska kommunistpartiet.

(Det kanske är lite missvisande att kalla det libertarianism, eftersom det handlar om mer allmänt liberala tendenser, inte att man utgår från en fullfjädrad ideologi. Libertarianism har dock fungerat som slutstation för en kontrollerad höger. Ordet går att använda som en sinnebild för vartåt högermänniskor rör sig när de lockas in på liberala spår.)

Finns mycket intressant som du säger, just att libertarianismen är lite utav ett högerspöke, som flyttar fram sina positioner och inte går att få bort. Om inte helt transparant och likgilitig, så är den en position som inte går att ignorera av vänstern, om den skulle börja röra på sig och agera.
Citera
2024-02-28, 05:27
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:

Det här påminner väldigt mycket om kaosgnosticismens mål att besegra egot till fördel för att bli del av något större.

Citat:
The greater ideal of the platonic ideal is for the individual to become part of the greater good and transcend beyond the self.

Your general way to express is to belong to a people.

A state is a conflict resolution, a way of preventing everyone's perpetual fear of death.

Let us crush those who has been born in the house of a master. If contracted by fear or grief, it makes him a slave.

Staten är en garanterad trygghet, en instrumental vaggvisa, en lögn. Enligt Keith Woods citat.
Citera
2024-03-06, 17:58
Medlem
Pareto-optimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det jag vill diskutera är mer nyliberalism och libertarianism, och om dessa ideologier egentligen spelat ut sin roll, eller till och med varit sina egna största fiender. Att sämhället i väst går mot ett mer libertarianskt (eller anarkokapitalistiskt) tankesätt på ytan är för mig tydligt. Vi går även mot ett kraft individualistiskt tänk där alla ska få agera och leva i sin egen sanning. Ironiskt nog har detta lett till en värld som är mer likritad än någonsin tidigare, och till en mer polariserad värld än någonsin tidigare. Är man inte på ett visst sätt så är man föremål för hat, tvångsåtgärder, utfrysning, m.m - vilket ju är precis motpolen till en mer libertariansk ansats (sedan kan man så klart hävda att som libertarian tycker man det är ok att hata hur som helst, och det är ok om stora grupper hatar varandra, men det ska i sådana fall ställas mot konfliktlösandet, för det lär bli konflikter då).

Det verkar alltså som att mer frihet har lett till mindre frihet och mindre lycka (som ett sidospår kan man titta på hur kvinnor mår idag; de är på alla enkla sätt man kan mäta det friare än någonsin, men mår i självuppskattningar sämre än någonsin).

En annan sak som jag vill lägga till tänkandet är vår sammansmältning genom teknologi, reglering, gränsdragningar, skuldbeläggande m.m. En del av detta är naturliga fenomen som alltid funnits men som vi blivit mer varse om nu (ex. miljögifter vid produktion av varor, kunskapen om hur avverkning påverkar ekosystem och andra människors liv, m.m.). Ett exempel är hur man hittat mikroplaster på den sista platsen på jorden där man kunde undkomma detta för inte så länge sen (vi behöver inte gräva i om detta är sant eller ej, det kanske var falsk information som så mycket annat, men låt oss anta att det är sant här). När jag agerar som en fri individ idag, särskilt på internet, så händer något med någon annan som tar del av det jag producerar. Dvs, om jag skriver en text på internet så känner personen som läser texten något. Hur mycket ansvar behöver jag ta för det? Något händer med personens verklighetsupplevelse.

När jag tänker kring detta så verkar det som att mer frihet har lett till bättre teknologi, mer kunskap och individualisering, vilket i sig har lett till mindre frihet och att de mer libertarianska ansatserna dras med mer problem än någonsin. Hur tänker ni som fortfarande är inbitna libertarianer kring detta? Jag tror inte att detta är en fråga som definitivt ska lösas, men jag tycker det är värt att tänka kring den - och idag, 20 år senare från när jag själv titulerade mig som anarkokapitalist m. fl., så har jag svårt att se att libertarianismen egentligen lyckas lösa många frågor bättre än andra politiska ideologier, kanske inkluderat etatism (en teoretisk sådan, vänligen jämför inte med det trasiga system vi implementerat idag, det blir orättvisande att jämföra teoretisk libertarianism med en praktisk implementation av etatism).

Jag tycker det är en bra trådstart med många tankar som antagligen maler för de som är lite mer renläriga som du tidigare varit. Det finns riktigt stora problem med politik som är idédriven istället för att vara driven av materiella förutsättningar och några allmängiltiga sanningar om vad rätt och fel är. I det postmoderna samhället anses det vara ok att inte bli förälder eller att på något vis vara ledare utan att ha investerat i landets framtid (skaffat barn). Ofta har jag funderat på ifall de partners som ledarna har, har varit skägg (alltså ett förkläde för att verka heterosexuell och inte leva som en öppet homosexuell politiker). Likväl har dessa politiker inte investerat en rutten kopek i vår gemensamma framtid men ska ändå få lov att ha massa åsikter om den? Det blev ett stickspår men tänkte att du kanske uppskattar ett sådant svar på din egna ganska långa men viktiga text.

För att punktmässigt besvära din text är jag absolut med dig om att nyliberalismen har alltid varit en jävligt ihålig ideologi som inte stått på stadig grund. Även om den fick ganska rejäla segrar under 80tal och tidigt 90tal har notan kommit inte bara en gång, utan två gånger (2001 och 2008-9). Dessutom är det en fruktansvärt identitetsmässigt andefattig politisk riktning. Att du kan ersätta en människa i ett land med en människor från ett helt annat land är en väldigt modern och fruktansvärt barock föreställning. Du kanske kan trivas som en svensk i en skotsk by, men första året kanske du inte sjunger med i den lokala puben även om dina skotska grannar manar på att så ska man göra. För du är trots allt annorlunda och speciell jämfört med de som av hävd har bott där sedan William Wallace. Att tro på allas likhet är en fruktansvärt falsk gud. Något som är extremt uppenbart för alla som har IQ över 100 och reagerar på hur Sverige skitit på sig av politisk korrekthet.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du fokuserar mer på att formulera frågeställningen och mindre på att försöka verka smart, så blir det lättare att få till en diskussion. Du ställer ett antal frågor utifrån ett rätt brett och fundamentalt plan, och då blir det svårt att fokusera svaren. Du vill inte ”reducera frågeställningarna till trivialiteter” men ändå våfflar du om din egen bakgrund och personliga åskådning, samtidigt som du ägnar dig åt att argumentera med dig själv om dina egna frågor. Inte direkt en klockren ansats.

Som man frågar får man svar. Kom med en eller max två tydligt definierade frågeställningar så ska du få se att Flashback levererar.

Alltså den här forumsdelen har väl ändå lite förmåga att faktiskt kunna läsa en längre text med något längre tankar och funderingar än dampdelarna I&I, PI eller valfritt skvallerforum? Nej, du får nog vackert läsa igenom längre texter här kan jag tycka.

Citat:
Vad säger vi då om innehåll på nätet? Jag tycker inte gränsdragningen är så enkel, och i ett samhälle där man implicit kräver nätnärvaro för att vara en fungerande medborgare så blir frågan ännu svårare.

Varför måste man ha en nätnärvaro? Snarare är de som håller sig borta från nätet, snabba dopaminfixar och annat småknarkande via teknik som mår allra sämst eller blir som passiviserade pavlovska hundar. De som är friskast i dagens samhälle är nog snarare de som bor på landsbygden och rör sig mycket i naturen eller läser böcker istället för att titta på blinkande skärmar och se likes på fejjan som något bestående värde. Jag är öppen för motstående argument och du får jättegärna berätta för mig var ovanstående är felaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Kanske svaret ligger i att det behövs ett sammanhang, nyliberalismen är helt identitetslös. Det finns inget sammanhang, ingen identitet, ingen grund att förankra sig i. Svaret kanske ligger i (FB) Nationalliberalism för liberalismens del.

Det här var nytt för mig. Du får jättegärna dra upp de stora huvuddragen i nationalliberalismen om du känner att du har ork.
Citera
2024-03-07, 05:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pareto-optimal
Jag tycker det är en bra trådstart med många tankar som antagligen maler för de som är lite mer renläriga som du tidigare varit. Det finns riktigt stora problem med politik som är idédriven istället för att vara driven av materiella förutsättningar och några allmängiltiga sanningar om vad rätt och fel är. I det postmoderna samhället anses det vara ok att inte bli förälder eller att på något vis vara ledare utan att ha investerat i landets framtid (skaffat barn). Ofta har jag funderat på ifall de partners som ledarna har, har varit skägg (alltså ett förkläde för att verka heterosexuell och inte leva som en öppet homosexuell politiker). Likväl har dessa politiker inte investerat en rutten kopek i vår gemensamma framtid men ska ändå få lov att ha massa åsikter om den? Det blev ett stickspår men tänkte att du kanske uppskattar ett sådant svar på din egna ganska långa men viktiga text.

För att punktmässigt besvära din text är jag absolut med dig om att nyliberalismen har alltid varit en jävligt ihålig ideologi som inte stått på stadig grund. Även om den fick ganska rejäla segrar under 80tal och tidigt 90tal har notan kommit inte bara en gång, utan två gånger (2001 och 2008-9). Dessutom är det en fruktansvärt identitetsmässigt andefattig politisk riktning. Att du kan ersätta en människa i ett land med en människor från ett helt annat land är en väldigt modern och fruktansvärt barock föreställning. Du kanske kan trivas som en svensk i en skotsk by, men första året kanske du inte sjunger med i den lokala puben även om dina skotska grannar manar på att så ska man göra. För du är trots allt annorlunda och speciell jämfört med de som av hävd har bott där sedan William Wallace. Att tro på allas likhet är en fruktansvärt falsk gud. Något som är extremt uppenbart för alla som har IQ över 100 och reagerar på hur Sverige skitit på sig av politisk korrekthet.

Jag behövde fundera en del kring ditt inlägg innan jag svarade.

Att tänka kring att "skaffa barn" som en investering i (samhällets) framtid tycker jag är intressant. Jag tycker dock du lägger vikt vid fel led här. Investera i något gör man när man tror att det finns en avkastning, eller i relation till det du skriver - investera i framtiden gör man när man tror att framtiden blir bra eller bättre. Det har kommit en del rapporter nyligen som visar att framtidshoppet hos människor i väst är extremt lågt.

Jag tycker dock du gör en bra poäng angående politiker - de ska givetvis vara investerade i vad de gör, och barn kan vara en sån faktor. Oavsett så får man ställa sig frågan varför så få vill ha barn numer. Jag har inga barn och har ingen större ambition att ha några heller - jag har en viss uppgivenhet kring samhällets utveckling och det hade besvärat mig särskilt mycket att få en dotter som ska växa upp i det här. Som far har jag inte alls samma möjlighet att skydda henne från världen idag som för några decennier sedan (när hon inte kunde sitta instängd på sitt rum och nå konstigheter från hela världen i sin mobil, ex.). Sedan har man som far kulturellt alldeles för lite att säga till om idag. Jag kan nog prata om det i timmar också, egentligen. Jag håller dock med dig i det du skriver, men jag har eventuellt mer empati mot de som valt bort barn.

I övrigt instämmer jag givetvis angående att man inte kan ersätta svenskar med invandrare - det löser ingenting utan kommer sannolikt förvärra det mesta. Det hade nog till och med varit bättre att acceptera en befolkningsimplosion i hopp om att det kommer en boom längre fram, jämfört med att försöka motverka en implosion med människoimport (sedan är det ju nästan enbart män man importerar, vill man rädda en befolkning från populationsimplosion är det givetvis kvinnor man ska importera, så jag vet inte riktigt vad som sker).

Citat:
Ursprungligen postat av Pareto-optimal
Varför måste man ha en nätnärvaro? Snarare är de som håller sig borta från nätet, snabba dopaminfixar och annat småknarkande via teknik som mår allra sämst eller blir som passiviserade pavlovska hundar. De som är friskast i dagens samhälle är nog snarare de som bor på landsbygden och rör sig mycket i naturen eller läser böcker istället för att titta på blinkande skärmar och se likes på fejjan som något bestående värde. Jag är öppen för motstående argument och du får jättegärna berätta för mig var ovanstående är felaktigt.

Jag var nog otydlig. Jag resonerar exakt så som du, det jag åsyftade med att man "implicit kräver nätnärvaro" är att det gått så långt att du i praktiken inte kan ta del av samhället (nyheter, lokala händelser, m.m.), betala räkningar eller ens identifiera dig utan en smartphone. Jag är inte riktigt ok med det (men har givetvis smartphone själv då, men har sedan en tid tillbaka börjat betrakta den som ett arbetsverktyg och låter den oftast ligga i mitt hemmakontor).
Citera
2024-03-10, 18:29
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag är ganska trött på den typen utav negativa rubriker som man ofta ser i detta underforum (typ: "libertarianism är jätte- jättedåligt för det här och det här, bla bla bla") och att den här trådstartaren skrivit en lång text betyder inte i sig att det behöver finnas en rad poänger instoppat i den som förtjänar att bemötas. Eftersom TS valt att fetmarkera en del frågeställningar känner jag dock att jag just nu har tillräckligt mycket ork för att lämna ett svar.
Citat:
Det centrala:

Är libertarianism mindre relevant idag eller svårare idag?
Nej. Libertarianska idéer är tidlösa. Rätt och fel är ingenting som förändras.

Citat:
Leder mer frihet till mindre frihet?
Nej. Blotta frågeställningen är paradoxal. Mer frihet är mer frihet. Mindre frihet är mindre frihet.

Citat:
Men centralt är alltså frågeställningarna om huruvida libertarianism är svårare idag, och om mer frihet här och nufaktiskt gör oss mindre lyckliga och mindre fria i längden.
Nej. Det bör noteras att här blandar TS ihop två helt olika saker, dvs lycka och frihet. Det är teoretiskt möjligt att ha frihet utan att vara lycklig. Det innebär dock inte att man i praktiken har mindre frihet och det är dessutom sannolikt att mera frihet kommer att leda till mera lycka för de flesta, eftersom friheten öppnar upp en möjlighet att uppsöka sin egen lycka, utan att dras tillbaka utav parasiter i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in