Citat:
Ursprungligen postat av
Pareto-optimal
Jag tycker det är en bra trådstart med många tankar som antagligen maler för de som är lite mer renläriga som du tidigare varit. Det finns riktigt stora problem med politik som är idédriven istället för att vara driven av materiella förutsättningar och några allmängiltiga sanningar om vad rätt och fel är. I det postmoderna samhället anses det vara ok att inte bli förälder eller att på något vis vara ledare utan att ha investerat i landets framtid (skaffat barn). Ofta har jag funderat på ifall de partners som ledarna har, har varit skägg (alltså ett förkläde för att verka heterosexuell och inte leva som en öppet homosexuell politiker). Likväl har dessa politiker inte investerat en rutten kopek i vår gemensamma framtid men ska ändå få lov att ha massa åsikter om den? Det blev ett stickspår men tänkte att du kanske uppskattar ett sådant svar på din egna ganska långa men viktiga text.
För att punktmässigt besvära din text är jag absolut med dig om att nyliberalismen har alltid varit en jävligt ihålig ideologi som inte stått på stadig grund. Även om den fick ganska rejäla segrar under 80tal och tidigt 90tal har notan kommit inte bara en gång, utan två gånger (2001 och 2008-9). Dessutom är det en fruktansvärt identitetsmässigt andefattig politisk riktning. Att du kan ersätta en människa i ett land med en människor från ett helt annat land är en väldigt modern och fruktansvärt barock föreställning. Du kanske kan trivas som en svensk i en skotsk by, men första året kanske du inte sjunger med i den lokala puben även om dina skotska grannar manar på att så ska man göra. För du är trots allt annorlunda och speciell jämfört med de som av hävd har bott där sedan William Wallace. Att tro på allas likhet är en fruktansvärt falsk gud. Något som är extremt uppenbart för alla som har IQ över 100 och reagerar på hur Sverige skitit på sig av politisk korrekthet.
Jag behövde fundera en del kring ditt inlägg innan jag svarade.
Att tänka kring att "skaffa barn" som en investering i (samhällets) framtid tycker jag är intressant. Jag tycker dock du lägger vikt vid fel led här. Investera i något gör man när man tror att det finns en avkastning, eller i relation till det du skriver - investera i framtiden gör man när man tror att framtiden blir bra eller bättre. Det har kommit en del rapporter nyligen som visar att framtidshoppet hos människor i väst är extremt lågt.
Jag tycker dock du gör en bra poäng angående politiker - de ska givetvis vara investerade i vad de gör, och barn kan vara en sån faktor. Oavsett så får man ställa sig frågan varför så få vill ha barn numer. Jag har inga barn och har ingen större ambition att ha några heller - jag har en viss uppgivenhet kring samhällets utveckling och det hade besvärat mig särskilt mycket att få en dotter som ska växa upp i det här. Som far har jag inte alls samma möjlighet att skydda henne från världen idag som för några decennier sedan (när hon inte kunde sitta instängd på sitt rum och nå konstigheter från hela världen i sin mobil, ex.). Sedan har man som far kulturellt alldeles för lite att säga till om idag. Jag kan nog prata om det i timmar också, egentligen. Jag håller dock med dig i det du skriver, men jag har eventuellt mer empati mot de som valt bort barn.
I övrigt instämmer jag givetvis angående att man inte kan ersätta svenskar med invandrare - det löser ingenting utan kommer sannolikt förvärra det mesta. Det hade nog till och med varit bättre att acceptera en befolkningsimplosion i hopp om att det kommer en boom längre fram, jämfört med att försöka motverka en implosion med människoimport (sedan är det ju nästan enbart män man importerar, vill man rädda en befolkning från populationsimplosion är det givetvis kvinnor man ska importera, så jag vet inte riktigt vad som sker).
Citat:
Ursprungligen postat av
Pareto-optimal
Varför måste man ha en nätnärvaro? Snarare är de som håller sig borta från nätet, snabba dopaminfixar och annat småknarkande via teknik som mår allra sämst eller blir som passiviserade pavlovska hundar. De som är friskast i dagens samhälle är nog snarare de som bor på landsbygden och rör sig mycket i naturen eller läser böcker istället för att titta på blinkande skärmar och se likes på fejjan som något bestående värde. Jag är öppen för motstående argument och du får jättegärna berätta för mig var ovanstående är felaktigt.
Jag var nog otydlig. Jag resonerar exakt så som du, det jag åsyftade med att man "implicit kräver nätnärvaro" är att det gått så långt att du i praktiken inte kan ta del av samhället (nyheter, lokala händelser, m.m.), betala räkningar eller ens identifiera dig utan en smartphone. Jag är inte riktigt ok med det (men har givetvis smartphone själv då, men har sedan en tid tillbaka börjat betrakta den som ett arbetsverktyg och låter den oftast ligga i mitt hemmakontor).