2012-09-27, 18:53
Moderator
MrFishboys avatar
Begreppsanalys;

Nationalliberalism är en politisk ideologi som förenar nationalism och liberalism.

Frågeställningar;

Finns det nationalliberala strömmingar i Sverige idag..?

Om det finns det, i så fall var.?

Hur har det sett ut historiskt?
Citera
2012-09-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Frågeställningar;
1. Nu får du fan sluta med ditt korspostande.
2. Du frågar i fel forum. Det här delforumet är främst ett tillhåll för konservativa och foliehattar.
3. Nationalliberalism är ett artonhundratalsfenomen som främst vände sig mot imperialistiskt förtryck. Knappast en relevant eller aktuelle frågeställning idag.
Citera
2012-09-27, 20:04
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
1. Nu får du fan sluta med ditt korspostande.
2. Du frågar i fel forum. Det här delforumet är främst ett tillhåll för konservativa och foliehattar.
3. Nationalliberalism är ett artonhundratalsfenomen som främst vände sig mot imperialistiskt förtryck. Knappast en relevant eller aktuelle frågeställning idag.

1. Om det hade varit en identisk frågeställning hade jag förstått din upprördhet...

2. Och i vilket forum skulle jag annars fråga, där avsaknaden av konservativa foliehattar är uppenbar.?

3. Fast där tror jag att du har fel, jag är övertygad om att fler och fler liberalt lagda personer kommer att sträva efter bevarandet av sin etniska identitet.
Citera
2012-09-27, 20:16
Medlem
Fris avatar
Fördel för resonemang om man förstår vad ens ord betyder.
Liberalism betyder att varje individ har rätt att slippa andra tvång.
Nation är en statistisk korrelation som konstaterar att det är möjligt att matematiskt signifikant gruppera olika individer beroende på hur de pratar, vad de äter, hur de klär sig och hur de dansar kring granen och annan dödad växtlighet som de samlat ihop till totempålar, och med mera hur de beter sig.

Vad de båda begreppen skulle kunna ha att göra med varandra, är fullständigt oklart!
Senast redigerad av Fri 2012-09-27 kl. 20:18.
Citera
2012-09-27, 20:52
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Fördel för resonemang om man förstår vad ens ord betyder.
Liberalism betyder att varje individ har rätt att slippa andra tvång.
Nation är en statistisk korrelation som konstaterar att det är möjligt att matematiskt signifikant gruppera olika individer beroende på hur de pratar, vad de äter, hur de klär sig och hur de dansar kring granen och annan dödad växtlighet som de samlat ihop till totempålar, och med mera hur de beter sig.

Vad de båda begreppen skulle kunna ha att göra med varandra, är fullständigt oklart!

Fast det är din tolkning, finns många som inte håller med dig...

Och min tanke med tråden växte fram ur frågeställningarna från den här tråden; https://www.flashback.org/t1880763

Så mina funderingar kretsar kring både begreppet Nationalliberalism och hur liberaler ser på nationalism..

Sen så hittade jag nyss den här tråden( ); https://www.flashback.org/t82920 , där nationalister ger sin syn på begreppet och därför skulle det bli extra intressant att se hur det utvecklas hos de som kallar sig liberaler.
Citera
2012-09-27, 21:58
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Nättidningen Fria Tider är väl några slags nationella libertarianer?
Citera
2012-09-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Eller är de egentligen paleokonservativa?
Citera
2012-09-27, 22:27
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Är de? Den enda jag känner till med libertariansk grund är Gottfrid Svartholm Warg, och han är mig veterligen inte längre aktiv där.
Citera
2012-09-27, 23:55
Medlem
Judeschweins avatar
Skulle nog se mig som någon slags nationalanarkist. En stat som sådan är inget absolut krav för att vi ska kunna värna om vår suveränitet då staten redan fråntagit oss den eller för att kunna göra oss av med all mångkulturalism och slänga ut alla babbar.
Citera
2012-09-28, 00:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast det är din tolkning
Nej, det förekommer inte någon "tolkning" i det. Det är bara så som det är. Det är ju omgående uppenbart för varje varelse som är kapabel till logiskt tänkande.

Jag önskar att du förklarar vad "nationen" (som ju är ett fenomen som växt fram sen många årtusenden) har att göra med "staten" som är ett cåldigt mycket mer nytida uppfinning. Och gärna även hur "nationalstaten" skulle kunna uppfatas som en framgång, efter alla hundratals miljoner människor som slaktats av politiker i dess namn. Nationalstat betyder bokstavligen massmord, världskrig, utrotningsläger. Jag fattar inte hur någon överlevare ens vågar föreslå att "Det var en bra idé!" utan att söka mentalvård. De erbjuder ju gratis sedering.
Senast redigerad av Fri 2012-09-28 kl. 00:52.
Citera
2012-09-28, 10:53
Moderator
HelgeBuks avatar
Liksom Fri förstår jag inte hur det skulle gå att kombinera nationalism och liberalism. Nationalism går ju i princip ut på att stänga ute folk utifrån och liberalism på att släppa in folk utifrån. Som sagt, förstår inte.
Citera
2012-09-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Liksom Fri förstår jag inte hur det skulle gå att kombinera nationalism och liberalism. Nationalism går ju i princip ut på att stänga ute folk utifrån och liberalism på att släppa in folk utifrån. Som sagt, förstår inte.

Det skulle kunna innebära två saker, gissningsvis:

1) En estetisk inställning - man gillar de som tillhör ens egen nation - och man vill poängtera det i sin ideologi. Det skulle kunna sättas i motsats till, vad man skulle kunna kalla, kosmopolitisk liberalism, som är för dem som värderar alla främlingar lika mycket - eller landskapsliberalism (för de som värderar folk i ens landskap högre än folk som bor i ens nation).

2) En politisk inställning som inte är densamma som liberalism. Gissningsvis då någon som står för libertarianism på nästan alla punkter, men som inte tycker om vissa konsekvenser av det och ser att de specifika frågor man skiljer sig på hör väldigt mycket ihop med de idéer som finns inom nationalismen. Exempelvis att man är emot fri invandring, typ (fast det är inte enbart nationalister som står för det - det gör i princip alla).

Men, det är i grund och botten upp till dem som kallar sig något att definiera vad det är de står för. Det här är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in