2024-02-13, 06:16
Medlem
Stig-Britts avatar
Ls hela inlgget innan ni svarar s att ni frstr kontexten, trdens titel r hrt frenklad och spelgar inte riktigt vad jag r ute efter.

Lngt bak i tiden lste jag mycket politisk filosofi och gillade att resonera kring vrlden utifrn dessa politiska ideologier. Fr mig var det axiomatiskt att det r stld/rn/utpressning att ta ngons tillgngar (ex. skatt) - jag gick s langt att jag ifrgasatte vad en person egentligen kunde ga ver huvud taget (mutualism). Det blir ganska snabbt problem att f ihop ngra bra tankar nr man brjar ifrgastta om man ska kunna ga sin kropp, ells ens sina tankar.

Hans Herman Hoppe har en lng frelsning om privatiserad lag, och i den pratar han om syftet med olika regelsystem och ideologiska ansatser - nmligen att minimera antalet konflikter mnniskor emellan. Jag gillade det tankesttet, men det klargr egentligen bara en brkdel. Jag tror mnga pa det "normala partipolitiska spektrat" resonerar p samma stt (eller tror att de gr det i alla fall, vem ska bygga alla vgar?). Drutver kan man vrdera olika konflikter olika och d komma fram till ungefr vad man vill.

Hur som helst, jag har inte rstat p ver 15 r d jag tror att jag insett vissa saker om systemet som mnga inte har (jag menar ingenting fantastiskt hr, bara att det inte r vrt min tid att rsta). Jag r dock numer ett slags motvillig etatist, och jag tror att de allra flesta mnniskor behver en mamma och en pappa hela sina liv, och drfr tror jag att vi behver ha en stat. F mognar bortom detta, och de allra flesta frstr inte komplexiteten i beslutstagande i srskilt stor grad (eller, det r min bestmda uppfattning i alla fall) och de behver ngon som sger till dem vad de ska gra och inte. Det r ett stt fr er som lser att frst min stndpunkt idag (utan att gra vrldens utlgg om den).

Det jag vill diskutera r mer nyliberalism och libertarianism, och om dessa ideologier egentligen spelat ut sin roll, eller till och med varit sina egna strsta fiender. Att smhllet i vst gr mot ett mer libertarianskt (eller anarkokapitalistiskt) tankestt p ytan r fr mig tydligt. Vi gr ven mot ett kraft individualistiskt tnk dr alla ska f agera och leva i sin egen sanning. Ironiskt nog har detta lett till en vrld som r mer likritad n ngonsin tidigare, och till en mer polariserad vrld n ngonsin tidigare. r man inte p ett visst stt s r man freml fr hat, tvngstgrder, utfrysning, m.m - vilket ju r precis motpolen till en mer libertariansk ansats (sedan kan man s klart hvda att som libertarian tycker man det r ok att hata hur som helst, och det r ok om stora grupper hatar varandra, men det ska i sdana fall stllas mot konfliktlsandet, fr det lr bli konflikter d).

Det verkar allts som att mer frihet har lett till mindre frihet och mindre lycka (som ett sidospr kan man titta p hur kvinnor mr idag; de r p alla enkla stt man kan mta det friare n ngonsin, men mr i sjlvuppskattningar smre n ngonsin).

En annan sak som jag vill lgga till tnkandet r vr sammansmltning genom teknologi, reglering, grnsdragningar, skuldbelggande m.m. En del av detta r naturliga fenomen som alltid funnits men som vi blivit mer varse om nu (ex. miljgifter vid produktion av varor, kunskapen om hur avverkning pverkar ekosystem och andra mnniskors liv, m.m.). Ett exempel r hur man hittat mikroplaster p den sista platsen p jorden dr man kunde undkomma detta fr inte s lnge sen (vi behver inte grva i om detta r sant eller ej, det kanske var falsk information som s mycket annat, men lt oss anta att det r sant hr). Nr jag agerar som en fri individ idag, srskilt p internet, s hnder ngot med ngon annan som tar del av det jag producerar. Dvs, om jag skriver en text p internet s knner personen som lser texten ngot. Hur mycket ansvar behver jag ta fr det? Ngot hnder med personens verklighetsupplevelse.

S r det givetvis ocks om jag dumpar salt p ngons mark s att grset blir svart och dr. Ska jag ta ansvar fr det? Varfr, eller varfr inte? Ja, det var ju min handling och jag tror de flesta libertarianer tycker att det r p mina axlar, men jag tror inte de flesta hller med mig om det frsta exemplet (om att skriva ngot p internet). Ja, jag frenklar drastiskt hr fr att inte skriva flera sidor om bara detta, men jag tror jag frstr nyanserna.

Nr jag tnker kring detta s verkar det som att mer frihet har lett till bttre teknologi, mer kunskap och individualisering, vilket i sig har lett till mindre frihet och att de mer libertarianska ansatserna dras med mer problem n ngonsin. Hur tnker ni som fortfarande r inbitna libertarianer kring detta? Jag tror inte att detta r en frga som definitivt ska lsas, men jag tycker det r vrt att tnka kring den - och idag, 20 r senare frn nr jag sjlv titulerade mig som anarkokapitalist m. fl., s har jag svrt att se att libertarianismen egentligen lyckas lsa mnga frgor bttre n andra politiska ideologier, kanske inkluderat etatism (en teoretisk sdan, vnligen jmfr inte med det trasiga system vi implementerat idag, det blir orttvisande att jmfra teoretisk libertarianism med en praktisk implementation av etatism).
Citera
2024-02-13, 06:31
Medlem
Sorry, fanns det en frga dr ngonstans? Frtydliga.
Citera
2024-02-13, 07:22
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetuate
Sorry, fanns det en frga dr ngonstans? Frtydliga.

Ja, det finns flera frgor i texten som jag resonerar kring och som du skulle kunna ge dig i frd med att frska besvara. Vad vill du att jag ska frtydliga? Jag frskte hlla texten kort men det r svrt utan att reducera frgestllningarna till trivialiteter, och de kommer d inte att inrymma komplexiteten som jag vill t.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-02-13 kl. 07:38.
Citera
2024-02-13, 07:41
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, det finns flera frgor i texten som jag resonerar kring och som du skulle kunna ge dig i frd med att frska besvara. Vad vill du att jag ska frtydliga? Jag frskte hlla texten kort men det r svart utan att reducera frgestllningarna till trivialiteter, och de kommer d inte att inrymma komplexiteten som jag vill t.

Om du fokuserar mer p att formulera frgestllningen och mindre p att frska verka smart, s blir det lttare att f till en diskussion. Du stller ett antal frgor utifrn ett rtt brett och fundamentalt plan, och d blir det svrt att fokusera svaren. Du vill inte reducera frgestllningarna till trivialiteter men nd vfflar du om din egen bakgrund och personliga skdning, samtidigt som du gnar dig t att argumentera med dig sjlv om dina egna frgor. Inte direkt en klockren ansats.

Som man frgar fr man svar. Kom med en eller max tv tydligt definierade frgestllningar s ska du f se att Flashback levererar.
Senast redigerad av Glostrup 2024-02-13 kl. 07:54. Anledning: Stavfel
Citera
2024-02-13, 07:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du fokuserar mer p att formulera frgestllningen och mindre p att frska verka smart, s blir det lttare att f till en diskussion. Du stller ett antal frgor utifrn ett rtt brett och fundamentalt plan, och d blir det svrt att fokusera svaren. Du vill inte reducera frgestllningarna till trivialiteter men nd vfflor du om din egen bakgrund och personliga skdning, samtidigt som du gnar dig t att argumentera med dig sjlv om dina egna frgor. Inte direkt en klockren ansats.

Som man frgar fr man svar. Kom med en eller max tv tydligt definierade frgestllningar s ska du f se att Flashback levererar.

Tack. Jag vvde in lite om min bakgrund fr att det inte skulle verka som en "jag kan inget om liberalism men jag tycker alla liberaler r idioter-trd", men du kan ha rtt i att det blev fr mycket. Det centrala:

r libertarianism mindre relevant idag eller svrare idag? Om vi gr tillbaka till 1800-talet s tycker jag att tanken om var man fr sig sjlv verkar lttare att implementera, dvs man kan leva ett liv med ganska begrnsad interaktion med andra personer. Det gr inte idag, nstan allting vi gr bygger p andra mnniskors kunskap eller arbete. Frn att tidigare enkelt ha kunnat homesteada med egna hnder, s kan vi det inte riktigt lngre. En del av det beror p etatismen vi lever i, men inte allt. En del av det beror p att samhllet utvecklats s extremt mycket, vilket ironiskt nog r tack vare libertarianska aspekter, vilket leder in oss p den andra frgestllningen:

Leder mer frihet till mindre frihet? Det blir konstigt nr man kokar ned frgan till en s enkel formulering att det nstan lter fnigt, men det r hr jag pekade p ngra olika exempel. Genom att frigra oss frn etatismen (bara litegrann, egentligen) s har vi skapat en vrld dr det r nnu svrare att vara libertarian, eftersom det som r den ursprungliga libertarianska ansatsen (H. H. Hoppes exemplifieringar med Robinson Crusoe, homesteading) inte fungerar idag. Man kan inte riktigt bygga ett modernt hus sjlv, och man inte inte riktigt interagera med samhllet i stort utan att gra det genom teknologier som andra mnniskor i praktiken ger. Faktum r att man idag knappt ger sin bil efter att ha kpt den, vilket, terigen, ironiskt nog mjliggjorts genom frihetstnk.

Jag bryter dr och hoppas att jag ftt med det centrala. Du identifierar fr vrigt mycket riktigt att jag argumenterar med mig sjlv, och det r just fr att jag inte tycker det finns ett klockrent perspektiv p frgorna och det r ju precis det jag vill disktuera. Varfr det r si eller s, dvs.

Men centralt r allts frgestllningarna om huruvida libertarianism r svrare idag, och om mer frihet hr och nufaktiskt gr oss mindre lyckliga och mindre fria i lngden.
Citera
2024-02-13, 08:38
Medlem
grungewhores avatar
Tack fr intressant inlgg.

Kanske kommer jag med ett nonsenssvar nu, men fr mig har libertarianer gtt samma vg som vnstern; en "personlig frihet" byggd p tillgng till materiella ting och identiteter, vilket i sig banat vg fr rovkapitalism och woke.

I min vrld har de mest frihetliga och rttvisetrstande lmnat ver till de styrande krafterna, vilket leder t motsatt hll till deras grundlggande intentioner.
Citera
2024-02-13, 08:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Tack fr intressant inlgg.

Kanske kommer jag med ett nonsenssvar nu, men fr mig har libertarianer gtt samma vg som vnstern; en "personlig frihet" byggd p tillgng till materiella ting och identiteter, vilket i sig banat vg fr rovkapitalism och woke.

Tack, jag tycker du lyckas formulera det bttre och mer koncist n vad jag sjlv gr, och det r precis detta jag vill t, men jag vill ven diskutera sambandet dremellan (hur mer frihet leder till rovkapitalism, kort); varfr det blivit s och om det mste vara s.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
I min vrld har de mest frihetliga och rttvisetrstande lmnat ver till de styrande krafterna, vilket leder t motsatt hll till deras grundlggande intentioner.

Precis, det r detta jag vill t med frgestllningen "leder mer frihet till mindre frihet" - jag tycker det saknas en sjlvkritisk aspekt i den libertarianska "rrelsen" hr, i samma stuk som mnga vnsterideologiska anhngare pekar p alla praktiska implementationer av kommunism och sger "det r inte kommunism" istllet fr att reflektera ver varfr dessa implementationsfrsk har lett till ngot helt annat n vad man velat stadkomma. Jag tror att libertarianism lider av samma "sjukdom."
Citera
2024-02-13, 09:18
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tack, jag tycker du lyckas formulera det bttre och mer koncist n vad jag sjlv gr, och det r precis detta jag vill t, men jag vill ven diskutera sambandet dremellan (hur mer frihet leder till rovkapitalism, kort); varfr det blivit s och om det mste vara s.
Libertarianer har, fr mig i alla fall, haft en viss andlig inriktning dr kttet och anden mste st fri frn Gud. Det fanns en dynamik som var given av mnniskans frigrelse ven frn det materiella.

Vnstern dremot riktade sig mest mot kyrkan och dess makt, och avskaffade Gud fr att bli av med konkurrensen. Det finns ingen dynamik, det materiella r allt som finns.

Sakta men skert har vnsterideologi och liberal ideologi strvat t samma hll, och jag misstnker att libertarianerna slpats med i moraset.

Citat:
Precis, det r detta jag vill t med frgestllningen "leder mer frihet till mindre frihet" - jag tycker det saknas en sjlvkritisk aspekt i den libertarianska "rrelsen" hr, i samma stuk som mnga vnsterideologiska anhngare pekar p alla praktiska implementationer av kommunism och sger "det r inte kommunism" istllet fr att reflektera ver varfr dessa implementationsfrsk har lett till ngot helt annat n vad man velat stadkomma. Jag tror att libertarianism lider av samma "sjukdom."
Jag tror sjlva kontexten vad man menar med frihet har frskjutits. Idag finns inget som hindrar folk, mer n sociala normer, att gra och bete sig lite hur som helst. Det gr att de sjlva knner att andra mste regleras fr att tillmtesg "frihet frn normer".

Det r en slippery slope.
Citera
2024-02-13, 10:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ls hela inlgget innan ni svarar s att ni frstr kontexten, trdens titel r hrt frenklad och spelgar inte riktigt vad jag r ute efter.

Lngt bak i tiden lste jag mycket politisk filosofi och gillade att resonera kring vrlden utifrn dessa politiska ideologier. Fr mig var det axiomatiskt att det r stld/rn/utpressning att ta ngons tillgngar (ex. skatt) - jag gick s langt att jag ifrgasatte vad en person egentligen kunde ga ver huvud taget (mutualism). Det blir ganska snabbt problem att f ihop ngra bra tankar nr man brjar ifrgastta om man ska kunna ga sin kropp, ells ens sina tankar.

Hans Herman Hoppe har en lng frelsning om privatiserad lag, och i den pratar han om syftet med olika regelsystem och ideologiska ansatser - nmligen att minimera antalet konflikter mnniskor emellan. Jag gillade det tankesttet, men det klargr egentligen bara en brkdel. Jag tror mnga pa det "normala partipolitiska spektrat" resonerar p samma stt (eller tror att de gr det i alla fall, vem ska bygga alla vgar?). Drutver kan man vrdera olika konflikter olika och d komma fram till ungefr vad man vill.

Hur som helst, jag har inte rstat p ver 15 r d jag tror att jag insett vissa saker om systemet som mnga inte har (jag menar ingenting fantastiskt hr, bara att det inte r vrt min tid att rsta). Jag r dock numer ett slags motvillig etatist, och jag tror att de allra flesta mnniskor behver en mamma och en pappa hela sina liv, och drfr tror jag att vi behver ha en stat. F mognar bortom detta, och de allra flesta frstr inte komplexiteten i beslutstagande i srskilt stor grad (eller, det r min bestmda uppfattning i alla fall) och de behver ngon som sger till dem vad de ska gra och inte. Det r ett stt fr er som lser att frst min stndpunkt idag (utan att gra vrldens utlgg om den).

Det jag vill diskutera r mer nyliberalism och libertarianism, och om dessa ideologier egentligen spelat ut sin roll, eller till och med varit sina egna strsta fiender. Att smhllet i vst gr mot ett mer libertarianskt (eller anarkokapitalistiskt) tankestt p ytan r fr mig tydligt. Vi gr ven mot ett kraft individualistiskt tnk dr alla ska f agera och leva i sin egen sanning. Ironiskt nog har detta lett till en vrld som r mer likritad n ngonsin tidigare, och till en mer polariserad vrld n ngonsin tidigare. r man inte p ett visst stt s r man freml fr hat, tvngstgrder, utfrysning, m.m - vilket ju r precis motpolen till en mer libertariansk ansats (sedan kan man s klart hvda att som libertarian tycker man det r ok att hata hur som helst, och det r ok om stora grupper hatar varandra, men det ska i sdana fall stllas mot konfliktlsandet, fr det lr bli konflikter d).

Det verkar allts som att mer frihet har lett till mindre frihet och mindre lycka (som ett sidospr kan man titta p hur kvinnor mr idag; de r p alla enkla stt man kan mta det friare n ngonsin, men mr i sjlvuppskattningar smre n ngonsin).

En annan sak som jag vill lgga till tnkandet r vr sammansmltning genom teknologi, reglering, grnsdragningar, skuldbelggande m.m. En del av detta r naturliga fenomen som alltid funnits men som vi blivit mer varse om nu (ex. miljgifter vid produktion av varor, kunskapen om hur avverkning pverkar ekosystem och andra mnniskors liv, m.m.). Ett exempel r hur man hittat mikroplaster p den sista platsen p jorden dr man kunde undkomma detta fr inte s lnge sen (vi behver inte grva i om detta r sant eller ej, det kanske var falsk information som s mycket annat, men lt oss anta att det r sant hr). Nr jag agerar som en fri individ idag, srskilt p internet, s hnder ngot med ngon annan som tar del av det jag producerar. Dvs, om jag skriver en text p internet s knner personen som lser texten ngot. Hur mycket ansvar behver jag ta fr det? Ngot hnder med personens verklighetsupplevelse.

S r det givetvis ocks om jag dumpar salt p ngons mark s att grset blir svart och dr. Ska jag ta ansvar fr det? Varfr, eller varfr inte? Ja, det var ju min handling och jag tror de flesta libertarianer tycker att det r p mina axlar, men jag tror inte de flesta hller med mig om det frsta exemplet (om att skriva ngot p internet). Ja, jag frenklar drastiskt hr fr att inte skriva flera sidor om bara detta, men jag tror jag frstr nyanserna.

Nr jag tnker kring detta s verkar det som att mer frihet har lett till bttre teknologi, mer kunskap och individualisering, vilket i sig har lett till mindre frihet och att de mer libertarianska ansatserna dras med mer problem n ngonsin. Hur tnker ni som fortfarande r inbitna libertarianer kring detta? Jag tror inte att detta r en frga som definitivt ska lsas, men jag tycker det r vrt att tnka kring den - och idag, 20 r senare frn nr jag sjlv titulerade mig som anarkokapitalist m. fl., s har jag svrt att se att libertarianismen egentligen lyckas lsa mnga frgor bttre n andra politiska ideologier, kanske inkluderat etatism (en teoretisk sdan, vnligen jmfr inte med det trasiga system vi implementerat idag, det blir orttvisande att jmfra teoretisk libertarianism med en praktisk implementation av etatism).
Intressant inlgg. Jag har varit anarkokapitalist de senaste ~10 ren. Men p senare tid lgger man ner mindre tid p att frska pverka samhllet och sin omgivning i en libertariansk riktning. Jag har ngonstans accepterat att anarkokapitalismen r mer ett ideal n en reellt alternativ fr vrt samhlle.

Men samtidigt hller jag med dig i det du skriver, samhllet r p mnga plan faktiskt mer libertarianskt och frihetligt idag n frr. Vi har yttrandefrihet, kvinnor har friheten att jobba och tjna pengar, onskade sikter stvjas med hjlp av grupptryck istllet fr statlig censur och s vidare. ndock hller jag inte med fullt ut nr det kommer till andra samhllsaspekter: skatt, regleringar, federalism och vlfrd. I Sverige betalar vi runt 50-70% i skatt beroende p inkomst och vilka vriga punktskatter man lyckas bocka av. Vlfrdsstaten r fortfarande enorm och ven fast vi idag (efter Reinfeldt-eran) kallar sjukvrden och skolan "privat", s frstr vilken libertarian som helst att s inte r fallet. Skolan och sjukvrden finansieras helt och hllet av skattemedel, sledes r den inte privat i ngon bemrkelse frutom att garen r ett fretag. S det finns fortfarande mycket fr den libertarianska ideologin att uppn i Sverige. Vi ska inte tala om alla regleringar som kommer frn EU.

Jag tror dock du r inne p rtt spr. Tittar man ex. p Bitcoin och andra kryptovalutor s ser de ut att i framtiden mjligtvis erstta centraliserade valutor, vilket ytterligare skulle liberalisera valutamarknaden. Vi fr helt enkelt se vad framtiden har att erbjuda oss.
Citera
2024-02-13, 10:15
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det dr exemplet med texten s har ju fortfarande lsaren gjort valet att lsa, s det borde falla p han d. Sen mste man ju ha tvingande tgrder fr att bevara dom friheter man vrdestter i en vrld dr alla inte r libertarianer. Staten kanske har blivit mer inskrnkande men teknologiska framsteg har gjort det lttare p egen hand ocks. Folk som saknar sjlvdisciplin kommer bli mer olyckliga av mer frihet, frihet r inte fr alla. Jag tycker inte libertarianismen har spelat ut sin roll men man fr ta det i doser.
Citera
2024-02-13, 10:42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men samtidigt hller jag med dig i det du skriver, samhllet r p mnga plan faktiskt mer libertarianskt och frihetligt idag n frr. Vi har yttrandefrihet, kvinnor har friheten att jobba och tjna pengar, onskade sikter stvjas med hjlp av grupptryck istllet fr statlig censur och s vidare.

Ja, men det intressanta hr r enligt mig att detta grupptryck istllet fr statlig censur fungerar smre fr friheten. Dvs, vi hade faktiskt en strre tolerans fr avvikande sikter fr 50 r sedan n vad vi har idag, och vi hade mindre polarisering. Varfr har ett friare samhllet skapat mindre tolerans och mer polarisering? Som ngon kaliber av frihetsvurmare s fredrar jag statlig censur av det mest extrema framfr tv lger som hatar varandra och mobbar alla personer som inte har rtt sikter. Rent pragmatiskt, allts.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
ndock hller jag inte med fullt ut nr det kommer till andra samhllsaspekter: skatt, regleringar, federalism och vlfrd. I Sverige betalar vi runt 50-70% i skatt beroende p inkomst och vilka vriga punktskatter man lyckas bocka av. Vlfrdsstaten r fortfarande enorm och ven fast vi idag (efter Reinfeldt-eran) kallar sjukvrden och skolan "privat", s frstr vilken libertarian som helst att s inte r fallet. Skolan och sjukvrden finansieras helt och hllet av skattemedel, sledes r den inte privat i ngon bemrkelse frutom att garen r ett fretag. S det finns fortfarande mycket fr den libertarianska ideologin att uppn i Sverige. Vi ska inte tala om alla regleringar som kommer frn EU.

Helt rtt, och det r ju inget snack om saken att regleringarna r alldeles fr mnga, men det betyder inte att det motsatta, att avskaffa typ alla regleringar a la libertarianism, r en bra mlsttning - fr den nden av spektrat verkar faktiskt inte fungera srskilt vl heller. Ett exempel p utvecklingen i praktiken r USA som grundades med vldigt minimalistiska och vlformulerade tankar om individens frihet, som sedan vuxit i ofattbar takt mot att bli den strsta statsapparaten som vrlden skdat.
Citera
2024-02-13, 10:46
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Folk som saknar sjlvdisciplin kommer bli mer olyckliga av mer frihet, frihet r inte fr alla.

Jag tycker detta r en bra tanke och du har sannolikt rtt, men som vrldsmedborgare fr man ocks resonera kring vad det innebr. Lt sga att bara 0,1% har sjlvdisciplin - r libertarianism en bra ideologi nd? Om 99,9% har det? Var gr grnsen och varfr?

Om man bortser frn det som en faktor s bygger man en ideologi som inte tar hnsyn till mnniskans faktiska varande, och d blir det terigen en teoretisk utopi snarare n praktisk problemlsning, och tanken med libertarianism (samt andra ideologier) r vl att lsa vrldsliga problem, minska lidandet och gra vrlden bttre fr mnniskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in