Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag talade inte om att privatisera allmnnyttiga bostadsfretag, eller hur?
Att slja ett kommunalt bostadsbolag r i allra hgsta grad att privatisera.
Och du talade just om att privatisera. Frstr du inte att det r en privatisering?
Och kommunen erhller kpeskillingen. Medan du yrar om att skattebetalarna ker p att betala.
Det r s bak och fram och upp och ner att man nstan saknar ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag talade om privata fretag som tjnar dina och mina skattepengar fr att ta hand om asylmottagare och personer som behver personliga assistenter och vi vet alla skandaler som funnits kring dessa "privata fretag".
Det r inte privatisering. Det r bara att offentlig sektor kper varor och tjnster av privat sektor. Ungefr som nr en riksdagsledamot ker taxi i arbetet.
Jag skrev s hr:
Frgar man d om dessa gnllare vill se ett totalfrbud mot att fakturor frn privat sektor betalas med skattepengar, s springer dom och gmmer sig. Eller s svarar dom nej.
Vad r ditt stllningstagande hr? Varfr kan du inte svara p det?
Antingen r det nej och d kps inget frn privat sektor.
Eller s r det ja, och d r det fritt fram att anvnda skattepengar till att kpa av privat sektor. Och d r det ok att skattepengar gr till vinst. Och d grter man inte ver det.
Om du inte klarar av att vlja, vad beror d det p. Om du gr till dig sjlv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Det r vl rtt balans som gller i hur privata bolag och offentlig sektor ska samverka fattar du vl?
Jesses. Jaha och d r det ok om jag envldigt bestmmer vad som r rtt balans d.
Och du kommer sga ja och amen. Eller hur?
Nej hr kommer du sprattla och inte g med p att jag bestmmer. Du verkar inte frst att det med "rtt balans" bara r hjrndtt godtycke. Var och en kommer ha sina fantasier om vad som r rtt.
Och det r vl det som r svaret p frgan ovan. Du kan inte ta stllning fr att d mste du flja principer. Och du klarar bara av godtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Frsvaret ska givetvis kpa utrustning frn privata bolag och polisen ska kpa bilar frn privata fretag och sjukvrden mste kpa utrustning och lkemedel frn privata bolag
D r principen att man kan anvnda skattepengar till att kpa av privat sektor. Och d kan offentlig sektor kpa fritt av privat sektor. Och s lipar man inte ver vinster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
trots att detta ocks har en potential fr korruption.
Ja men det blir det ju nr staten skall hantera skattepengar.
Det r dr korruptionsproblemet ligger.
Det r bara sluta med skatter och offentlig upphandling. D frsvinner korruptionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Att dremot skapa enorma nya marknader fr profit fr riskkapitalister p skattebetalarnas pengar
Och nu r du igng och lipar igen pga vinster.
Hur mnga meningar i rad klarar du av att vara konsistent. En?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Libertarianer med korridorseende har ofta problem med att se nyanser.
Det dr blir bara ad hominem. Dels r du inte kapabel att avgra. Dels har det inget innehll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Kommunism och Nordkorea nmns jmt och stndigt ungefr som AFA skriker ut Hitler och nazist i varannan mening.
Nordkorea r ett alldeles utmrkt exempel. Dr skter offentlig sektor allt och man kan se hur fint det blir nr offentlig sektor skter saker och ting.
Hr i Sverige strs mtningen av att man kper av den effektiva privata sektorn. D ser det ut som att offentlig sektor r mindre oduglig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag hnvisade till att vi har skapat ondiga nya marknader fr korruption genom att privatisera flera offentliga tjnster och skapa garanti fr profit t olika bolag.
D skts det effektivare. Privat sektor har nmligen incitament att kostnadseffektivsera. Och d blir det billigare.
Bert Karlsson nmnde hur enormt mycket privat sektor hade kunnat snka priset p asylboende under hans tid. Det var enorma besparingar av skattepengar.
Men den typen av information rinner av kommunister som vatten p en gs. Och s r dom igng igen och lipar ver att ngon gr en krona i vinst ngonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Helst grna ser jag ju inga asylmigranter verhuvudtaget och nst bst r att ifall de kommer s ska de inte f ngot alls frn skattebetalare.
Ja, den liberala politiken r att staten inte delar ut bidrag. Jfr Singapore som naturligtvis inte tar emot ngra asylanter. Asyl innebr att staten gr ngot tagande dr och det gr inte den liberala staten.
Dom kan invandra som arbetskraftsinvandrare. Det har Singapore ngot extremt av. Men bidrag/omfrdelning r det inte tal om.
Och d kan man hlla lg skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Men vi har den vrsta tnkbara lsningen p problemet.
Vi liberaler ser det som vrre nr offentlig sektor ocks skall skta allt. Som i Nordkorea.