Citat:
Hur ser ditt empiriska bevis ut? Du hävdar att du har ett. Presentera det då.
Du konstaterade att ”enbart marknader utan stat aldrig skapat civilisation och välstånd”. Men stater infördes först efter att samhällen uppstått med välstånd och olika privatfinansierade samhällsfunktioner.
Därmed har du fel i sak. Och det beror på att du konstaterar saker snarare än att undersöka, analysera, belägga och bevisa dina påståenden.
Det är en falsk korrelation. Till du redogör för sambandet mellan privatfinansierad innovation och staten.
Så nu ska du utöver en armé ha fler skattefinansierade varor och tjänster i din auktoritära stat, vilka ”kollektiva” varor syftar du på?
Det är statens våld mot fredliga människor som är sakfrågan när man diskuterar statliga våldsmonopol.
Etatisters ståndpunkt att man ska utöva våld för att förhindra våld är en antinomi.
Ja, du brukar göra det.
Men det är inget argument.
Du konstaterade att ”enbart marknader utan stat aldrig skapat civilisation och välstånd”. Men stater infördes först efter att samhällen uppstått med välstånd och olika privatfinansierade samhällsfunktioner.
Därmed har du fel i sak. Och det beror på att du konstaterar saker snarare än att undersöka, analysera, belägga och bevisa dina påståenden.
Det är en falsk korrelation. Till du redogör för sambandet mellan privatfinansierad innovation och staten.
Så nu ska du utöver en armé ha fler skattefinansierade varor och tjänster i din auktoritära stat, vilka ”kollektiva” varor syftar du på?
Det är statens våld mot fredliga människor som är sakfrågan när man diskuterar statliga våldsmonopol.
Etatisters ståndpunkt att man ska utöva våld för att förhindra våld är en antinomi.
Ja, du brukar göra det.
Men det är inget argument.
Tusentals år av historia för femtioelfte gången. Det vi kallar för civilisation uppstod när människor blev bofasta bönder och skapade en centralmakt/stat.
Ja, och det jag sagt stämmer. Sen har jag aldrig hävdat annat än att staten uppstått med jordbruket. Men du som är så förtjust i bevis får gärna lägga fram sådana för att välstånd och ”privatfinansierade samhällsfunktioner” existerade innan en centralmakt. Jag har i alla fall aldrig hört någon historiker hävda det. Om det nu inte är på någon väldigt primitiv nivå du menar, typ att byteshandel idkades.
Så du kommer inte på några uppfinningar som kommit från statslösa samhällen. Jag har flera gånger försökt förklara det kausala sambandet och dessutom på flera olika sätt. ”Property rights” är en förutsättning för både välstånd och innovation. Titta bara på hur internationella investerare resonerar idag.
Infrastruktur är exempel på kollektiva varor. Ett militärt försvar likaså. Den ekonomiska definitionen är att marginalkostnaden för att tillhandahålla sådana är noll. Ju fler som delar på kostnaden desto billigare blir det per person för att uttrycka det i lekmannatermer. Typiskt för kollektiva varor är att de inte kommer till stånd utan staten trots att alla skulle tjäna på det. Allt det här är grundläggande nationalekonomi á la Adam Smith.
Skulle du må bättre om du dödas av den mordiska grannstammen än av en fiende som din stat hamnat i krig med? Du försöker varje gång påskina att samhällen utan stat är fredliga trots att all empiri bevisar motsatsen. Fascinerande hur du lyckas klamra dig fast vid din utopi till varje pris.
Om du ska replikera på mina inlägg så får du allt anstränga dig lite mer. Inte bara bröla och tjafsa emot som en tjurig unge. Håller du inte med om att mitt exempel med Singapore bevisar att auktoritärt styre och ekonomisk frihetlighet går utmärkt ihop?