Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag talade inte om att privatisera allmännyttiga bostadsföretag, eller hur?
Att sälja ett kommunalt bostadsbolag är i allra högsta grad att privatisera.
Och du talade just om att privatisera. Förstår du inte att det är en privatisering?
Och kommunen erhåller köpeskillingen. Medan du yrar om att skattebetalarna åker på att betala.
Det är så bak och fram och upp och ner att man nästan saknar ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag talade om privata företag som tjänar dina och mina skattepengar för att ta hand om asylmottagare och personer som behöver personliga assistenter och vi vet alla skandaler som funnits kring dessa "privata företag".
Det är inte privatisering. Det är bara att offentlig sektor köper varor och tjänster av privat sektor. Ungefär som när en riksdagsledamot åker taxi i arbetet.
Jag skrev så här:
Frågar man då om dessa gnällare vill se ett totalförbud mot att fakturor från privat sektor betalas med skattepengar, så springer dom och gömmer sig. Eller så svarar dom nej.
Vad är ditt ställningstagande här? Varför kan du inte svara på det?
Antingen är det nej och då köps inget från privat sektor.
Eller så är det ja, och då är det fritt fram att använda skattepengar till att köpa av privat sektor. Och då är det ok att skattepengar går till vinst. Och då gråter man inte över det.
Om du inte klarar av att välja, vad beror då det på. Om du går till dig själv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Det är väl rätt balans som gäller i hur privata bolag och offentlig sektor ska samverka fattar du väl?
Jesses. Jaha och då är det ok om jag enväldigt bestämmer vad som är rätt balans då.
Och du kommer säga ja och amen. Eller hur?
Nej här kommer du sprattla och inte gå med på att jag bestämmer. Du verkar inte förstå att det med "rätt balans" bara är hjärndött godtycke. Var och en kommer ha sina fantasier om vad som är rätt.
Och det är väl det som är svaret på frågan ovan. Du kan inte ta ställning för att då måste du följa principer. Och du klarar bara av godtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Försvaret ska givetvis köpa utrustning från privata bolag och polisen ska köpa bilar från privata företag och sjukvården måste köpa utrustning och läkemedel från privata bolag
Då är principen att man kan använda skattepengar till att köpa av privat sektor. Och då kan offentlig sektor köpa fritt av privat sektor. Och så lipar man inte över vinster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
trots att detta också har en potential för korruption.
Ja men det blir det ju när staten skall hantera skattepengar.
Det är där korruptionsproblemet ligger.
Det är bara sluta med skatter och offentlig upphandling. Då försvinner korruptionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Att däremot skapa enorma nya marknader för profit för riskkapitalister på skattebetalarnas pengar
Och nu är du igång och lipar igen pga vinster.
Hur många meningar i rad klarar du av att vara konsistent. En?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Libertarianer med korridorseende har ofta problem med att se nyanser.
Det där blir bara ad hominem. Dels är du inte kapabel att avgöra. Dels har det inget innehåll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Kommunism och Nordkorea nämns jämt och ständigt ungefär som AFA skriker ut Hitler och nazist i varannan mening.
Nordkorea är ett alldeles utmärkt exempel. Där sköter offentlig sektor allt och man kan se hur fint det blir när offentlig sektor sköter saker och ting.
Här i Sverige störs mätningen av att man köper av den effektiva privata sektorn. Då ser det ut som att offentlig sektor är mindre oduglig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag hänvisade till att vi har skapat onödiga nya marknader för korruption genom att privatisera flera offentliga tjänster och skapa garanti för profit åt olika bolag.
Då sköts det effektivare. Privat sektor har nämligen incitament att kostnadseffektivsera. Och då blir det billigare.
Bert Karlsson nämnde hur enormt mycket privat sektor hade kunnat sänka priset på asylboende under hans tid. Det var enorma besparingar av skattepengar.
Men den typen av information rinner av kommunister som vatten på en gås. Och så är dom igång igen och lipar över att någon gör en krona i vinst någonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Helst gärna ser jag ju inga asylmigranter överhuvudtaget och näst bäst är att ifall de kommer så ska de inte få något alls från skattebetalare.
Ja, den liberala politiken är att staten inte delar ut bidrag. Jfr Singapore som naturligtvis inte tar emot några asylanter. Asyl innebär att staten gör något åtagande där och det gör inte den liberala staten.
Dom kan invandra som arbetskraftsinvandrare. Det har Singapore något extremt av. Men bidrag/omfördelning är det inte tal om.
Och då kan man hålla låg skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Men vi har den värsta tänkbara lösningen på problemet.
Vi liberaler ser det som värre när offentlig sektor också skall sköta allt. Som i Nordkorea.