Citat:
När jag söker på konstnären i fråga så hittar jag inte så mycket konst utan jag hittar främst någon som sysslar med opinionsbildning. Det borde inte vara så svårt att bli en riktigt framgångsrik konstnär sett till att det är så många konstnärer som bara skvätter färg på en duk och kallar det för abstrakt konst, för att inte tala om alla de som använder starka färger och målar fantasifoster på ett kantigt och slarvigt sätt. Det produceras ju enorma mängder konst som inte lever upp till några krav över huvud taget. Vore det inte för att stat och kommun köper upp en del av den konsten så skulle den i det närmaste vara omöjlig att sälja på marknaden.
Hon verkar använda sina opinionsbildnings-texter som något som hon kallar brödjobb. Det är ju dock även svårt att hanka sig fram som frilansande skribent. Att både försöka göra karriär som konstnär och som frilansskribent är nog knepigt. Det verkar dock gå bättre för henne med skrivandet än med konstnärliga.
Kanske ”skrev hon sig in” på konstakademin, mer än att det var hennes verk som imponerade. Alltså att hennes motiveringar till varför hon vill gå utbildningen och beskrivningar av arbetsproverna avgjorde mer än verken i sig. Numera verkar det ju som att ordet makt är väldigt viktigt i sådana sammanhang också.
Jag har förstått det som att det är väldigt hög konkurrens om utbildningsplatserna. Och på sätt och vis blir det ju lite ironiskt då, om ordet ska bli viktigare än bildkonsten etc.