Citat:
Ursprungligen postat av
Kronvraket
Nej, det är ytterst få konstnärer som får stipendier.
Konstvärlden handlar mycket litet om talang utan allt om vem man känner och vilka trender man vill följa-tro mig, jag vet.
Okunniga här skriver att konstnärer enbart ska producera konst som folk vill ha, dvs konstnärlig gladporr eller banal enfald av typen ” carpe diem”-skyltar. Visst, gör man det som konstnär får man sälja men till priset av verkshöjd och yrkesmässig integritet.
Jag har inte träffat på en enda seriös konstnär, och jag har mött många, många av dem i mina dagar, som anser att staten ska försörja dem, de vill inget hellre än att kunna leva på sin konst. Men men skatteregler som kräver även en person som tjänar under existensminimum på över 60% i skatt samt en allmänhet som anser att konst inte får kosta mer än en timlön på över tio kronor i timmen innan skatt är ekvationen omöjlig. Visst kan man som en ordinär fantasilös medborgare anse attt då får de väl skita i att göra konst o hitta ett annat jobb. Så tänker den banalt enfaldiga typen av mänskligheten. De personer som är lyckliga nog att förstå sig på kreativa människor inser däremot att behovet att göra konst är fundamentalt viktigt för människovärde och existens för ennicke obetydlig del av mänskligheten. Och de i sin tyr för mönskligheten en stor tjänst. Livet här vore inte mycket värt utan konst, litteratur och musik!
Ingen kan självklart tvingas att köpa konst, men jag kunde sannerligen önska att svensken inte uppfostrades i att se att konst är något onödigt, att tro att konstnärer är lata skräpmänniskor! Allt i detta land mäts nu enbart i pengar, svensken ser upp till banala WT idioter som tjänar sina pengar på att apa sig i mellon eller vara bimboinfluencer. Svenskarna är ärligt talat analfabeter vad gäller konst!
Svensken i gemen förtjänar inte de konstnärer vi har eller har haft! Förut hade vi, till o med bland sossarna, en bildad arbetarklass o medelklass som via kvällskurser o annan utbildning lärt sig att upskatta konst, det fanns konstföreningar överallt, konst av god kvalitet var tillgängligt för alla och det sågs som en statusfylld bildningsresa att veta något om konst.
Nu däremot, kan idioter, som aldrig varit i närheten av en seriös konstnär eller ens seriös konst, sitta och vräka ur sig idiotier här på FB men vad kan man vänta sig av den banalt enfaldige svensken..
Du särskiljer svensken och Sverige från resten av världen? Det blir åtminstone underförstått så.
Hur går det till ”utomlands”? Är konsten statsunderstödd eller är det donationer? Jag förstår förstås att det går olika till i olika länder, men vore kul med exempel. Hur försörjer sig konstnärer i övriga Europa, USA och så vidare.
I Sverige slipper man åtminstone att betala avgift för högskoleutbildningar (det vill säga det är skattefinansierat och betalas av oss alla, studerande eller ) vilket man behöver göra i till exempel England och USA.
CSN är ju främst till att klara uppehället här. Dock kan man i förekommande fall få merkostnadslån, när det finns motivering för detta.