2024-02-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Jag begriper inte TS. Trådens titel handlar om något helt annat än klasskillnader mellan konstnärer.

Jag har vidgat diskussionen. Jag kände inte till den här konstnärens existens tidigare, utan läste om henne via artikeln i kvartal. Med texten i Kvartal som utgångspunkt googlade jag och hittade texten i första inlägget.

Jag är själv inte riktigt klar över vad Sonia Hedstrand är ute efter, men uppfattar det som att hon tycker att även hon som inte har släktingars pengar - arv - att leva på, ska ha rätt att kunna leva enbart på sin konst.

Jag funderade också över att som konstnär enbart jämföra sig med andra konstnärer. Hon jämför sig inte med till exempel en undersköterska. Det är enbart klasskillnader - ekonomiska möjligheter - inom en väldigt liten grupp människor hon tar upp.

Jag uppfattar det som att hon menar att just konstnärer som lyckats ta sig in på konsthögskolor bör kunna försörja sig på sin konst enbart, utan att behöva ta till extraarbeten. På typ liknande sätt som att en läkare brukar kunna försörja sig som läkare efter att ha gått sin högskoleutbildning.

Och om man då - som i hennes fall - mest verkar hålla på med installationer och annat som är svårt att sälja till samlare och institutioner etc så är det kanske via det allmänna - skattemedel alltså - som hon tycker att hennes försörjning ska försäkras.

Jag är inte heller helt säker på vad jag själv tycker, och tycker därför att det är intressant att diskutera. Det är ju - utöver kärnverksamheten - inte bara konstnärlig verksamhet som till viss del skattefinansieras. Det finns mycket i samhället som är kontroversiellt för många. Genusvetenskap och HBTQi-certifieringar är andra exempel.

Jag tycker om en hel del offentlig konst, annat Avskyr jag och undviker att se på. Det är konst i offentliga rummet. Museer, konsthallar med mera kan man på ett annat sätt undvika att vistas i om man inte tycker om det som visas.

Hur uppfattar du det hon skrivit? Vad vill hon?
Citera
2024-02-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Många i tråden har inte riktigt läst eller förstått artikeln.
Frågan i ts har inget med artikeln att göra.

Det är bara dom som har rik släkt som kan göra konst och även musik/film i längden.
Det gäller ju även andra branscher som inte klarar sig utan gamla pengar.

Det tar åratal, decennier att bli bra på sitt hantverk.

Det gör att de allra flesta faller bort och slutar göra konst/musik/film och allt ni konsumerar har gjorts av folk med mycket ärvda pengar.
Det är också dom med de ärvda förmögenheterna som alltid är mest vänster och tycker att det är fult av dig att få betalt, du ska ju bara hålla på med konst för det "har man råd med" och "du tycker ju det är kul med musik?"

Är inte säker på att du förstått artikel heller. Och jag är inte säker på att jag förstått den heller.

Jag tog artikeln som utgångspunkt.

Är det bara hyckleriet hos de bättre förmedlade som denna Sonja här vill belysa? Att det finns några personer - i den lilla gruppen KRO-anknutna konstnärer hon tillhör - som låtsas vara kämpande fattiga konstnärer när de inte är det? Vad vill hon åstadkomma med det i så fall?

Hon tycks mena att alla som har mycket tid att vistas i sina ateljéer automatiskt kommer att bli framgångsrika. Men det finns väl fler faktorer? Till exempel talang, förmåga att knyta kontakter? Tur?

Jag uppfattar det också som att hon menar att det som inte har ärvda pengar etc att leva på bör kunna leva på andra sätt enbart på konsten, utan extraarbeten/brödjobb vid sidan om.

Dock läste jag mer än ett inlägg av skribenten, då Sonia Hedenstrand tycks ha just skrivandet som sin brödföda. Till exempel i dagens nyheter. Så det kan hända att mina funderingar färgats av mer än en text av Hedenstrand.
Citera
2024-02-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Att vara en duktig konstnär är en talang. Att leva på sin konst är lika skopor tur, förutsättningar och entreprenörskap.

En konstnär som är medioker men är en stor entreprenör kan sälja in sitt skräp här och där, kanske anpassar sin konst till vissa ändamål o s v.

Det är väl lite som med musiker. En del musiker harvar runt i åratal på små scener och kämpar järnet, medan nån annan är son till en Wahlgren och får allt med silversked rakt in i munnen.

Sonia Hedenstrand ondgör sig över kollegor med mycket pengar men - enligt henne - mindre talang:

” Den och den och den som de känner har kunnat stå i ateljén varje dag sedan de gick ut konsthögskolan. Om det var 10, 15 eller 20 år sedan så är det inte konstigt att de till slut har karriärer, trots att de inte gör särskilt intressant konst.”

(Länk i första inlägget).

Det är väl kanske då underförstått att hon gör mer ”intressant konst” - enligt henne själv - än vad hennes ekonomiskt bättre bemedlade kollegor åstadkommer. Hon menar sig ha mer talang?
Citera
2024-02-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Va fan ge folk 12.000:- efter skatt i medborgarlön så får dom göra vad dom vill sen om dom finner sig i att leva på den nivån.

Hur jävla svårt ska det vara, i ett svep kan vi plocka bort tusentals socionomer, tröttmössor på arbetsförmedlingen, anordnare av div sysselsättningar osv osv som förmodligen kostar mångdubbelt mer.

Sen finns det en stor uppsida i form av alla som tar chansen att göra något meningsfullt som genererar mer pengar.

Eller så följer vi ditt mittenstycke, och struntar i det första.
Citera
2024-02-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vem betalar för den utbildningen då?
Å rätt att försörja sig låter ju sjukt... En skyldighet att försörja sig borde det heta men inte genom bidrag såklart.

Sonia Hedenstrand berättar ca 4 minuter in i klippet nedan att hon har 13 års högskoleutbildning. (Och anser sig därför vara högre medelklass, rent utbildningsmässigt).

https://youtu.be/IggBUTRpVik?si=AmCL_BMZVM9sqKoX

Jag tror inte man kan få CSN så många år?
Citera
2024-02-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man kan inte utbilda sig till konstnär. Precis som man inte kan utbilda sig till kompositör eller författare. Man kan lära sig tekniken, själva hantverket m.m. men för att det ska bli konst måste man ha ett unikt uttryck och helst även något att säga. Annars blir det Hötorg eller bara konstigt. Har du inget att berätta eller ingen vill köpa det du gör har inte samhället mer skyldigheter gentemot en utbildad konstnär än mot andra socialfall.

Enligt hennes CV - se länk nedan - så verkar det inte vara typ tavlor hon målar. Hon verkar inte ha någon traditionell konsthögskole-förberedande konstskola, typ någon målarskola eller dylikt. Hon har istället gått någon filmkurs. Men många konstnärer håller på med helt annat än att måla tavlor numera. Videokonst hette det väl ett tag. Är nog svårsålt.

http://www.soniahedstrand.se/cv.html
Citera
2024-02-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Eller så följer vi ditt mittenstycke, och struntar i det första.

Vad får vi för samhälle då?
Citera
2024-02-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Kan konstnärernibte försörja sig mellan varven får dom ta vanliga jobb helt enkelt shit vilken vänster trams

A-kassa då?
Citera
2024-02-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tching
Vad får vi för samhälle då?

Om vi struntar i medborgarlön?

Ja samma som vi haft fram tills nu, och som vi har just nu??
Vad fan menar du?
Citera
2024-02-10, 16:33
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Konstnären SONIA HEDSTRAND skriver om klass-skillnader hos konstnärer. Hon gör dock enbart jämförelser mellan konstnärer, inte t ex mellan en konstnär och en undersköterska.

Är konstnär ett yrke som man som utbildad på konsthögskola borde ha rätt att kunna försörja sig på?

” Hur kan konstnärer tala om klass och ekonomisk trygghet utan att blotta sin privata situation och finansiella bakgrund? Kanske är dessa saker oskiljbara, menar Sonia Hedstrand som här reflekterar över vem som har möjlighet till en lång konstnärlig karriär.

Tänk dig att du varit vän med någon i många år. Ni har rest och arbetat tillsammans och fört djup-lodande samtal om konst, politik, relationer och till och med sex. Nu ska din vän separera från sin partner som hen bott tillsammans med i en stor bostadsrätt i Stockholms innerstad. ”Ska ni sälja bostaden nu?” undrar du. ”Nej, jag bor kvar själv, jag har inga lån på den”, säger kompisen.

Det är då du förstår att din kompis alltså har haft en förmögenhet på flera miljoner, men aldrig nämnt något om det. Men? Hen har ju pratat jättemycket om sitt extrajobb på timme i ett låglöneyrke. En gemensam kompis berättar att din vän bara tar ett pass i halvåret för syns skull.

Det är kusligt på något sätt.

Du tänker på alla år då du känt dig så otroligt dum i jämförelse med den här konstnärsvännen. Hur kan hen vara så lugn och avslappnad, ha kontroll på läget, medan du ständigt är på ruinens brant och riktar hårda anklagelser mot dig själv? ”Vad är det för fel på mig som inte hittat ett sätt att klara mig ekonomiskt som konstnär trots att jag jobbar så hårt?”

https://kro.se/konstn%C3%A4ren/konst...t-och-utbrand/

Konstnärer är pre-social medias influencers.
Citera
2024-02-10, 16:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Sonia Hedenstrand ondgör sig över kollegor med mycket pengar men - enligt henne - mindre talang:

” Den och den och den som de känner har kunnat stå i ateljén varje dag sedan de gick ut konsthögskolan. Om det var 10, 15 eller 20 år sedan så är det inte konstigt att de till slut har karriärer, trots att de inte gör särskilt intressant konst.”

(Länk i första inlägget).

Det är väl kanske då underförstått att hon gör mer ”intressant konst” - enligt henne själv - än vad hennes ekonomiskt bättre bemedlade kollegor åstadkommer. Hon menar sig ha mer talang?
Det är möjligt, men även om det är en kliché så spelar de 10 000 timmarna en viss roll vad gäller teknik etc.

Så vad hon säger är att hon fått kämpa mer för att få ihop de 10 000 timmarna
Citera
2024-02-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Många i tråden har inte riktigt läst eller förstått artikeln.
Frågan i ts har inget med artikeln att göra.

Det är bara dom som har rik släkt som kan göra konst och även musik/film i längden.
Det gäller ju även andra branscher som inte klarar sig utan gamla pengar.

Det tar åratal, decennier att bli bra på sitt hantverk.

Det gör att de allra flesta faller bort och slutar göra konst/musik/film och allt ni konsumerar har gjorts av folk med mycket ärvda pengar.
Det är också dom med de ärvda förmögenheterna som alltid är mest vänster och tycker att det är fult av dig att få betalt, du ska ju bara hålla på med konst för det "har man råd med" och "du tycker ju det är kul med musik?"

De har inte läst den, nej. Men grejen är att det spelar ingen roll för de tycker ju ändå att det faktiskt bara är rika som ska hålla på med konst. Tråkigt för oss som tycker det blir väldigt likriktat när bara vissa ska få möjligheten att skriva, göra film & musik, måla.

Tycker också debatten blir väldigt tråkig när man måste hårdra det till antingen eller. Ts har ju valt att vinkla texten till något annat än vad den egentligen vad menat som. Själv tycker jag inte heller att alla konstnärer "har rätt" till att leva fullt ut på sin konst oavsett vad - men det var inte heller textens syfte. Och inte heller den enda motpolen till att vi ska ha noll konstnärsbidrag eller stöttning från samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in