2024-02-10, 14:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Har sedan jag började tjäna mina första pengar ett hederligt debetkort kopplat till mitt privatkonto. När lönen (ca 65k efter skatt) kommer in så går majoriteten till att betala de månadsvisa fasta kostnaderna (ca 35k), samtidigt skickar jag över en slant till mitt ISK-sparande (2k), och resten går åt till den rörliga, månatliga konsumtionen.

Som medelklass i det här landet köper man ju en hiskelig massa saker. I hushållet konsumerar vi alltså för sammanlagt minst 25k i månaden. Min fundering är om det skulle löna sig att använda ett kreditkort och vilket man i så fall borde köra på. Hur funkar det? Får man poäng på allt vi köper (ICA, kaffekapslar på nätet, vitvaror, kläder och all annan näthandel etc.) och så har man plötsligt en nätt bonus som kan omvandlas till flygresor eller som kommer tillbaka i reda pengar? Måste man komma upp i en viss nivå månatligen/årligen för att det ska löna sig, finns det t ex avgifter/räntor i andra vågskålen som måste vägas?

Jag tycker personligen själv att ränta kanske inte hör hemma i ett civiliserat samhälle och att man bör betala för det man vill ha med surt förvärvade slantar, men nu har jag ingen möjlighet att förändra spelreglerna och då vore det dumt att inte dra nytta av eventuella förmåner kreditkortsföretagen kan tillhandahålla mig som lönearbetare.

Du kanske ska börja med att se över din ekonomi om du bara kan spara 2 k i månaden med den inkomsten? Tror inte kreditkort är något för dig med tanke på hur du sköter den ekonomiska biten.
Är det som du skriver så är det fan katastrof.
Citera
2024-02-10, 14:48
Medlem
bara för information så gäller konsumentkreditlagen när du köper nåt på ett kreditkort,
lättare att få tillbaka pengar om du blivit blåst eller liknande, vilket inte funkar om du drar vanligt mastercard/visa osv.
Citera
2024-02-11, 08:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Till er som kör kreditkort. Vilket kort ger mest bonus?

Jag sköter min ekonomi men har inte kreditkort.
Beror lite på hur mycket du spenderar samt om du vill jaga flygbiljetter eller bara vill ha ut rena cash.

Tidigare innan covid jagade jag eurobonuspoäng och har fått några flygresor tackvare det. Men ändrade strategi när SAS meddelade att de på sikt kommer lämna star alliance till förmån för en sämre allians, dvs poängen kommer bli mindre värda för att du inte kommer kunna välj lika många trevliga resmål.

Numera kör jag Amex Blue Cashback istället. De ger 1,25% tillbaka på alla köp och betalas ut som en minskning av din faktura (dvs rena cash). Kortet kostar 35 kr/mån men är gratis första året om du blir inbjuden från en befintlig medlem.

Spenderar du 2800 kr/mån så täcker bonusen månadsavgiften.
Då Amex inte accepteras överallt så kompletterar jag med ett Bank Norwegian Visa som ger 0,5% i Cashback på alla köp och betalas ut som en minskning av din faktura. Kortet har ingen månadsavgift så det är ett perfekt komplement.
Citera
2024-02-11, 09:13
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skaffa Amex så bli det poäng på alla köp.

Poäng räckte för mig när lite hifi prylar skulle köpas in. Gratis sas.

Ja fast vad i hela helvetet kostar det att ha ett Amex? Det är inte gratis. De har tagit dina pengar och gett tillbaka lite grann. Och det är inte alla ställen som ens vill ha med amex att göra eftersom de tar så hutlöst betalt på sina transaktioner.
Citera
2024-02-11, 09:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast vad i hela helvetet kostar det att ha ett Amex? Det är inte gratis. De har tagit dina pengar och gett tillbaka lite grann. Och det är inte alla ställen som ens vill ha med amex att göra eftersom de tar så hutlöst betalt på sina transaktioner.

Tror jag betalar 1600:-,sedan att det inte accepteras överallt är en gammal sanning. Nu fungerar det mest överallt, dock inte hos turkkkiosker och korvmackar.

För mig är det mest en bekvämlighet, sedan kan man få lite uppgraderingar på hotell och sådana ställen.
Visserligen inget Platinum eller Black, men hotellet vet ju inte hur mycket man är god för … så, frågar man snällt så blir det en minisvit i stället för ett enkelrum.
Senast redigerad av Mullret 2024-02-11 kl. 09:35.
Citera
2024-02-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du kanske ska börja med att se över din ekonomi om du bara kan spara 2 k i månaden med den inkomsten? Tror inte kreditkort är något för dig med tanke på hur du sköter den ekonomiska biten.
Är det som du skriver så är det fan katastrof.

Du har uppenbarligen varken barn eller förmögenhet/inkomster vid sidan av lönen. Min fråga avsåg vad man gör med lönen - min övriga förmögenhet och sparande berörs inte.
Citera
2024-02-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Beror lite på hur mycket du spenderar samt om du vill jaga flygbiljetter eller bara vill ha ut rena cash.

Tidigare innan covid jagade jag eurobonuspoäng och har fått några flygresor tackvare det. Men ändrade strategi när SAS meddelade att de på sikt kommer lämna star alliance till förmån för en sämre allians, dvs poängen kommer bli mindre värda för att du inte kommer kunna välj lika många trevliga resmål.

Numera kör jag Amex Blue Cashback istället. De ger 1,25% tillbaka på alla köp och betalas ut som en minskning av din faktura (dvs rena cash). Kortet kostar 35 kr/mån men är gratis första året om du blir inbjuden från en befintlig medlem.

Spenderar du 2800 kr/mån så täcker bonusen månadsavgiften.
Då Amex inte accepteras överallt så kompletterar jag med ett Bank Norwegian Visa som ger 0,5% i Cashback på alla köp och betalas ut som en minskning av din faktura. Kortet har ingen månadsavgift så det är ett perfekt komplement.

Det här var ett klarsynt och nyttigt svar med praktiska, sifferbaserade exempel på hur någon faktiskt gör, tack för det.

Frågan är om man kan använda Amex Blue typ överallt? ICA, Coop, de flesta näthandlare etc? Annars är det nog ingen idé.

1,25 % är dock väldigt lite. Även om jag lyckas lägga 20 000 kr/mån via det kortet så pratar vi om drygt 3 000 kr om året, vilket känns som peanuts för vad jag förmodar är mer besvär än att helt enkelt köra debetkort - för man måste väl ändå sätta sig i slutet av månaden och köra viss manuell hantering av kortet.
Ett kort som ger bra poäng på typ resor/flygresor så att det faktiskt räcker till en bättre weekendresa inom Europa för två vuxna hade kanske varit mer värt besväret i så fall. Om det är ett kort som funkar mer eller mindre överallt så hade vi som sagt enkelt kunnat betala för minst 15k/mån med det. Är det någon som använder sig av ett sådant kort och fått konkret bra utväxling på det?
Citera
2024-02-11, 11:57
Avstängd
Citat:
Det här var ett klarsynt och nyttigt svar med praktiska, sifferbaserade exempel på hur någon faktiskt gör, tack för det.

Frågan är om man kan använda Amex Blue typ överallt? ICA, Coop, de flesta näthandlare etc? Annars är det nog ingen idé.

1,25 % är dock väldigt lite. Även om jag lyckas lägga 20 000 kr/mån via det kortet så pratar vi om drygt 3 000 kr om året, vilket känns som peanuts för vad jag förmodar är mer besvär än att helt enkelt köra debetkort - för man måste väl ändå sätta sig i slutet av månaden och köra viss manuell hantering av kortet.
Ett kort som ger bra poäng på typ resor/flygresor så att det faktiskt räcker till en bättre weekendresa inom Europa för två vuxna hade kanske varit mer värt besväret i så fall. Om det är ett kort som funkar mer eller mindre överallt så hade vi som sagt enkelt kunnat betala för minst 15k/mån med det. Är det någon som använder sig av ett sådant kort och fått konkret bra utväxling på det?

Ica, Coop, Hemköp, Willys och Lidl tar Amex iaf. Näthandlare är det lite olika, många tar det men vissa gör det inte (därav bra att ha ett Visa också).

Det enda du behöver göra en gång i månaden är att klicka i att betala e-fakturan så det tar några sekunder.

Amex har även SAS-kort. SAS Amex Classic, Premium och Elite. Där får du eurobonuspoäng vid köp. Korten har olika hög månadsavgift och ger mer poäng per köp ju dyrare kort du har, du kan jämföra och se villkoren själv här:
https://www.americanexpress.com/se/k...ds_get_allcard

Spenderar du 15k per månad, dvs 180k så får du tex 27 000 Eurobonuspoäng med ett SAS Amex Premium. Dessutom får du en voucher där du får flyga en poängresa två personer men bara betala för en (denna får man om man spenderar mer än 150k på ett år).
27k EB-poäng räcker nästan till en T/R till Europa (kostar 30k poäng). Med vouchern flyger du då två pers T/R till Europa.
https://www.sas.se/eurobonus/poang/f...g/poangtabell/
De kör nu även en kampanj att du får 20 000 extra EB-poäng om man signar upp innan 29 februari via en inbjudningslänk.
Citera
2024-02-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Ica, Coop, Hemköp, Willys och Lidl tar Amex iaf. Näthandlare är det lite olika, många tar det men vissa gör det inte (därav bra att ha ett Visa också).

Det enda du behöver göra en gång i månaden är att klicka i att betala e-fakturan så det tar några sekunder.

.

Själv har jag ställt in alla mina kreditkort på automatisk betalning så det sker helt automatiskt utan att ens klicka. Men mina kort är utländska så det kanske inte går i Sverige?
Citera
2024-02-11, 14:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Själv har jag ställt in alla mina kreditkort på automatisk betalning så det sker helt automatiskt utan att ens klicka. Men mina kort är utländska så det kanske inte går i Sverige?
Ja det går att köra autogiro även för svenska Amex-kort.
Citera
2024-02-11, 22:26
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
bara för information så gäller konsumentkreditlagen när du köper nåt på ett kreditkort,
lättare att få tillbaka pengar om du blivit blåst eller liknande, vilket inte funkar om du drar vanligt mastercard/visa osv.

Jag har gjort två framgångsrika reklamationer med mitt vanliga MasterCard (summor på ca 4000:- och 900:-), så det är inte omöjligt. Men nästa gång jag köper en flygresa lär jag använda kreditkortet för att en eventuell reklamation ska bli lättare.
Citera
2024-02-12, 10:04
Medlem
Citat:
Har sedan jag började tjäna mina första pengar ett hederligt debetkort kopplat till mitt privatkonto.

Som medelklass i det här landet köper man ju en hiskelig massa saker. I hushållet konsumerar vi alltså för sammanlagt minst 25k i månaden. Min fundering är om det skulle löna sig att använda ett kreditkort och vilket man i så fall borde köra på. Hur funkar det? Får man poäng på allt vi köper (ICA, kaffekapslar på nätet, vitvaror, kläder och all annan näthandel etc.) och så har man plötsligt en nätt bonus som kan omvandlas till flygresor eller som kommer tillbaka i reda pengar? Måste man komma upp i en viss nivå månatligen/årligen för att det ska löna sig, finns det t ex avgifter/räntor i andra vågskålen som måste vägas?

Jag tycker personligen själv att ränta kanske inte hör hemma i ett civiliserat samhälle och att man bör betala för det man vill ha med surt förvärvade slantar, men nu har jag ingen möjlighet att förändra spelreglerna och då vore det dumt att inte dra nytta av eventuella förmåner kreditkortsföretagen kan tillhandahålla mig som lönearbetare.

Man lurar sig själv med kreditkort och skickar pengarna ut ur landet till några kreditbolag och gör grannarna arbetslösa.

1:Man handlar ibland saker man inte skulle handlat om man inte skulle ha kreditkort.

2en ynka återbäringen 0,5% har du redan betalat flera gånger om iform av extra dyra kortköpsavgifter som butikerna måste betala på varje köp .
Dvs du betalar tillex 3 till 5% beroende på kort iform av högre priser och mindre antal småföretagare=anställda=mindre skatteintäker=mer arbetslöshet=högre skatt och får tillbaks ynka 0,5% som tack för att banken slipper ha personal och kontor och ta månadsavgifter som lök på laxen.

har du då handlat för 20 tusen kronor på en månad och betalat 500kr till 800kr i osynliga avgifter(det är kunden som alltid betalar i slutändan)
Så får du tillbaks lite kaffepengar på 100kr (pengar som du redan extrahandlat för som man inte tänker på)

Du tänkte helt rätt att pengar som man har kan man handla för.

En annan aspekt är att kreditkort skapar inflation i samhället och urholkar värdet av din lön i slutändan då det skapas massa luftkredit pengar in i systemet som inte fanns innan(Samma sak som med banklån).

dvs om du har kredit på 20tusen kr på kortet så behöver banken ha cirka 1000kr i riktiga pengar medans resten skapas som siffror i en dator och kommer in i systemet från ingenstans som du sen får betala tillbaks till banken i riktiga pengar av dina hårt arbetade pengar.

Ett riktigt bedrägligt bluff system man skapat med andra ord där man kan ta in gratis pengar från hela befolkningen utan att göra nån nytta för samhället.
Senast redigerad av Blatteman 2024-02-12 kl. 10:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in