2024-02-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Har sedan jag började tjäna mina första pengar ett hederligt debetkort kopplat till mitt privatkonto. När lönen (ca 65k efter skatt) kommer in så går majoriteten till att betala de månadsvisa fasta kostnaderna (ca 35k), samtidigt skickar jag över en slant till mitt ISK-sparande (2k), och resten går åt till den rörliga, månatliga konsumtionen.

Som medelklass i det här landet köper man ju en hiskelig massa saker. I hushållet konsumerar vi alltså för sammanlagt minst 25k i månaden. Min fundering är om det skulle löna sig att använda ett kreditkort och vilket man i så fall borde köra på. Hur funkar det? Får man poäng på allt vi köper (ICA, kaffekapslar på nätet, vitvaror, kläder och all annan näthandel etc.) och så har man plötsligt en nätt bonus som kan omvandlas till flygresor eller som kommer tillbaka i reda pengar? Måste man komma upp i en viss nivå månatligen/årligen för att det ska löna sig, finns det t ex avgifter/räntor i andra vågskålen som måste vägas?

Jag tycker personligen själv att ränta kanske inte hör hemma i ett civiliserat samhälle och att man bör betala för det man vill ha med surt förvärvade slantar, men nu har jag ingen möjlighet att förändra spelreglerna och då vore det dumt att inte dra nytta av eventuella förmåner kreditkortsföretagen kan tillhandahålla mig som lönearbetare.
Om du är ekonomiskt medveten och vet hur du kan tjäna på bruka ett kreditkort så kan det ge tillbaka lite pengar tillbaka. För många brukar konsumptionen öka med kreditkort dock och det slutar med att du spenderar mer än du tänkt.
Citera
2024-02-12, 16:42
Medlem
Betalar 5000kr per år för mitt SAS Amex, blir 2 poängresor per år i business. Resor som kostar 30-40k i cash styck, enligt mig oerhört bra värde på mitt kort.
Citera
2024-02-13, 07:53
Medlem
Har du inte köpnoja och betalar du hela beloppet varje månad är det självklart ekonomiskt fördelaktigt med kort. Jag har två olika som jag använder i Sverige, ytterligare ett när jag är utomlands. Varför säja nej till pengar tillbaks eller flygpoäng när man ändå kan få dom? Dessutom slipper jag gå och leta efter nån bankomat.
Citera
2024-02-13, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrsson
Dessutom slipper jag gå och leta efter nån bankomat.
Där är det väl ingen skillnad på kreditkort och betalkort, eller?
Citera
2024-02-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Där är det väl ingen skillnad på kreditkort och betalkort, eller?

Det har du självklart rätt i. Åren går... inte haft betalkort sen ungdomsåren :-)
Citera
2024-02-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrsson
Det har du självklart rätt i. Åren går... inte haft betalkort sen ungdomsåren :-)

Inget alls? Trodde de flesta hade både och. Har själv 2st kreditkort och 2st debetkort (har ju inte alla med mig samtidigt och har dem till olika saker men har alla tillgängliga i Google Pay)

Eller menar du bankomatkort/minutenkort, det har jag heller inte haft sen ungdomsåren (men de kunde man ju inte betala med)
Citera
2024-02-13, 09:26
Medlem
mastejags avatar
Jag skulle säga att det är lite vanskligt. Jag har det som jag tar vissa kostnader på men jag har också insett att det är väldigt lätt att det skenar iväg och att man köper mer än man borde. Det är också lite "tråkigt" tycker jag att pengarna försvinner i efterhand eller vad man ska säga.

Trivs bättre när jag betalar direkt och vet vilka pengar jag har att röra mig med. pisstråkigt att vara fast i kortet som det lätt kan bli när man shoppar på sig och det sedan dras 10-15k från lönen ohc man sitter där med några kronor över och sedan tvingas ta alla köp på kredit.

Visst kan man få vissa bra saker om man har specifika kort men det kräver att man har bra koll på vad man köper och att man faktiskt nyttjar det. Kan ju låta smutt med BC flyg för små summor men vägen dit är inte alltid så positiv för alla.

För egen del nyttjar det det numera endast för utlägg via jobbet som hotell, bränsle eller taxi samt möjligen vid bokning av resor då försäkringen är ganska bra.
Citera
2024-02-14, 14:06
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
SAS Mastercard Eurobonus! Hux flux har du en gratis flygresa om året. Åker till Mallis imorgon inklusive incheckat bagage för 97kr (skatten kommer man inte undan).

Inte ens relevant för 96% av Sveriges befolkning då de flesta inte flyger med jobbet.
Citera
2024-02-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Inte ens relevant för 96% av Sveriges befolkning då de flesta inte flyger med jobbet.

Vad menar du? Han tjänar poängen på annat (inköp med Mastercard) och får en flygresa per år för poängen?
Han flyger inte till jobbet om du tror det?
Citera
2024-02-14, 18:55
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jag skulle säga att det är lite vanskligt. Jag har det som jag tar vissa kostnader på men jag har också insett att det är väldigt lätt att det skenar iväg och att man köper mer än man borde. Det är också lite "tråkigt" tycker jag att pengarna försvinner i efterhand eller vad man ska säga.

Trivs bättre när jag betalar direkt och vet vilka pengar jag har att röra mig med. pisstråkigt att vara fast i kortet som det lätt kan bli när man shoppar på sig och det sedan dras 10-15k från lönen ohc man sitter där med några kronor över och sedan tvingas ta alla köp på kredit.

Visst kan man få vissa bra saker om man har specifika kort men det kräver att man har bra koll på vad man köper och att man faktiskt nyttjar det. Kan ju låta smutt med BC flyg för små summor men vägen dit är inte alltid så positiv för alla.

För egen del nyttjar det det numera endast för utlägg via jobbet som hotell, bränsle eller taxi samt möjligen vid bokning av resor då försäkringen är ganska bra.
Tråkigt med gratis kredit?

Det är privatekonomiskt smart att använda kreditkort istället för debitkort, givet att man inte har för mycket konstigheter i huvudet vad gäller sin privatekonomi. Generellt skulle jag säga att den som klarar av att ha en buffert klarar av att hantera ett kreditkort och kan håva in fördelarna. Men för den som inte klarar av detta kanske ett debitkort är bättre. Ett illa skött kreditkort kan bli dyrt.
Citera
2024-02-15, 08:49
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Tråkigt med gratis kredit?

Det är privatekonomiskt smart att använda kreditkort istället för debitkort, givet att man inte har för mycket konstigheter i huvudet vad gäller sin privatekonomi. Generellt skulle jag säga att den som klarar av att ha en buffert klarar av att hantera ett kreditkort och kan håva in fördelarna. Men för den som inte klarar av detta kanske ett debitkort är bättre. Ett illa skött kreditkort kan bli dyrt.
Jag tycker det är tråkigt utifrån den premissen att du alltid lever på "lånade" pengar. När lönen kommer in dras förra månadens spend och kontot blir "tomt" och så rullar det på. Själv trivs jag bättre har jag insett med att ha faktiska pengar på mitt konto än att vara låst till ett kort.

Nu utesluter ju givetvis inte det ena det andra utan det är ju som du säger viktigt att man har koll men jag upplever det som svårare att ha koll på pengar du inte har.

Det är ju inte direkt ovanligt att kreditkort förstör folks ekonomi så därav tycker jag den generella inställningen bör vara viss försiktighet.
Citera
2024-02-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jag tycker det är tråkigt utifrån den premissen att du alltid lever på "lånade" pengar. När lönen kommer in dras förra månadens spend och kontot blir "tomt" och så rullar det på. Själv trivs jag bättre har jag insett med att ha faktiska pengar på mitt konto än att vara låst till ett kort.

Nu utesluter ju givetvis inte det ena det andra utan det är ju som du säger viktigt att man har koll men jag upplever det som svårare att ha koll på pengar du inte har.

Det är ju inte direkt ovanligt att kreditkort förstör folks ekonomi så därav tycker jag den generella inställningen bör vara viss försiktighet.
Att ha kreditkort behöver absolut inte betyda att man lever på lånade pengar.

Jag köper exempelvis allt på webben med Klarna. Att jag får gratis kredit innebär inte att jag istället konsumerar mer. Mina pengar hamnar på börsen eller på ett sparkonto.

Sedan så är naturligtvis inte kredit bra för alla. Men att generalisera det är som att tro att alla skulle bli alkoholister om man kunde köpa mellanöl på ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in