• 1
  • 2
2024-02-09, 15:57
Medlem
Har sedan jag började tjäna mina första pengar ett hederligt debetkort kopplat till mitt privatkonto. När lönen (ca 65k efter skatt) kommer in så går majoriteten till att betala de månadsvisa fasta kostnaderna (ca 35k), samtidigt skickar jag över en slant till mitt ISK-sparande (2k), och resten går åt till den rörliga, månatliga konsumtionen.

Som medelklass i det här landet köper man ju en hiskelig massa saker. I hushållet konsumerar vi alltså för sammanlagt minst 25k i månaden. Min fundering är om det skulle löna sig att använda ett kreditkort och vilket man i så fall borde köra på. Hur funkar det? Får man poäng på allt vi köper (ICA, kaffekapslar på nätet, vitvaror, kläder och all annan näthandel etc.) och så har man plötsligt en nätt bonus som kan omvandlas till flygresor eller som kommer tillbaka i reda pengar? Måste man komma upp i en viss nivå månatligen/årligen för att det ska löna sig, finns det t ex avgifter/räntor i andra vågskålen som måste vägas?

Jag tycker personligen själv att ränta kanske inte hör hemma i ett civiliserat samhälle och att man bör betala för det man vill ha med surt förvärvade slantar, men nu har jag ingen möjlighet att förändra spelreglerna och då vore det dumt att inte dra nytta av eventuella förmåner kreditkortsföretagen kan tillhandahålla mig som lönearbetare.
Citera
2024-02-09, 16:10
Medlem
Mullrets avatar
Skaffa Amex så bli det poäng på alla köp.

Poäng räckte för mig när lite hifi prylar skulle köpas in. Gratis sas.
Citera
2024-02-09, 16:14
Medlem
Ja det är smart. Om du alltid betalar hela beloppet på kreditkortet i tid. Risken är ränta och förseningsavgifter som dessa företag lever på.

Om du alltid betalar hela beloppet i tid så kan du få ränta på dina pengar på ett sparkonto. Tänk på att om du ska flytta pengar mellan banker så kan det ta tid. Så att det inte tar två dagar att flytta pengarna när du ska betala kreditkortsfakturan.

Risken är om du blir sen med betalningen. Du kan välja kreditkort som inte kostar något. Exempelvis Re:member flex, SJ-prio, Ikano Visa, Shell Mastercard och Bank Norwegian. Kolla perksen utifrån vad som passar dig bäst.

På Norwegian har jag hört att du kan ha ett sparkonto med ränta som du kan betala kreditkortfakturan från.

Tråden om sparkonton med hög ränta
(FB) Tråden om sparkonton med hög ränta
Citera
2024-02-09, 16:30
Medlem
En nackdel kan vara att krediten man har påverkar UC-rankingen.

Jag använder mig av Klarnas Visa, och det påverkar inte. Å andra sidan får jag aldrig några poäng. Sedan är väl det någon mix av kreditkort och debitkort. Har dock för mig att jag valt vid vilket belopp det ska dras direkt. Har ingen superkoll, haha. Men det funkar för mig.
Citera
2024-02-09, 16:36
Medlem
Om du betalar av hela beloppet direkt så behöver du inte betala någon ränta, och det är viktigt att undvika då de är höga.

Det var betydligt bättre för 3-4 år sedan innan kortavgifterna sänktes, det var då flera kreditkort som gav 2% i bonus utan årsavgift men även idag finns det en del ganska bra kort.
Kör själv med 2 olika kreditkort för att maximera min bonus på inköp jag hade gjort i alla fall, dessutom har man extra säkerhet i form av konsumentkreditlagen så det är egentligen väldigt dumt att använda ett vanligt debit kort idag
Citera
2024-02-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En nackdel kan vara att krediten man har påverkar UC-rankingen.

Jag använder mig av Klarnas Visa, och det påverkar inte. Å andra sidan får jag aldrig några poäng. Sedan är väl det någon mix av kreditkort och debitkort. Har dock för mig att jag valt vid vilket belopp det ska dras direkt. Har ingen superkoll, haha. Men det funkar för mig.

Konstigt nog påverkar ett kreditkort (som sköts exemplariskt) ditt UC score positivt
för då kan UC se ett mönster att allting nollas varje månad, vilket de inte kan om man t.ex inte haft det och de bara har inkomst av tjänst att gå på.
Ungefär som i USA då det tar flera år att bygga upp ett bra kreditbetyg genom att ha många kreditkort som betalas i tid.
Citera
2024-02-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
dessutom har man extra säkerhet i form av konsumentkreditlagen så det är egentligen väldigt dumt att använda ett vanligt debit kort idag
En mycket bra poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Konstigt nog påverkar ett kreditkort (som sköts exemplariskt) ditt UC score positivt
för då kan UC se ett mönster att allting nollas varje månad, vilket de inte kan om man t.ex inte haft det och de bara har inkomst av tjänst att gå på.
Ungefär som i USA då det tar flera år att bygga upp ett bra kreditbetyg genom att ha många kreditkort som betalas i tid.
Kan man verkligen se mer än utnyttjade och beviljade krediter på ett UC?

Okej, det kan ju ge en fingervisning.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-09 kl. 16:49.
Citera
2024-02-09, 16:49
Medlem
Citat:
En mycket bra poäng.
Kan man verkligen se mer än beviljad kredit på ett UC?

Kreditföretagen lämnar varje månad in information till UC, angående beviljad kredit och på kronan vad man är skyldig, av det kan de skönja ett mönster, ena månaden kanske man är skyldig säg 30.000 på sitt kreditkort, sen nästa månad 0 osv.
Citera
2024-02-09, 16:51
Medlem
Citat:
Kreditföretagen lämnar varje månad in information till UC, angående beviljad kredit och på kronan vad man är skyldig, av det kan de skönja ett mönster, ena månaden kanske man är skyldig säg 30.000 på sitt kreditkort, sen nästa månad 0 osv.
Men kan den som begär UC få se den kurvan? Om de inte gör en UC en gång i månaden.
Citera
2024-02-09, 16:53
Medlem
Citat:
Men kan den som begär UC få se den kurvan? Om de inte gör en UC en gång i månaden.

En komplett UC står det hur krediterna förändrats över tid, om det är senaste 2 åren minns jag inte men det är månad för månad,
så här fungerar det i de flesta länder där inte deklarationen är offentlig
Senast redigerad av LDRLDR 2024-02-09 kl. 16:56.
Citera
2024-02-09, 16:56
Medlem
Citat:
En komplett UC står det hur krediterna förändrats över tid, om det är senaste 2 åren minns jag inte men det är månad för månad,
så här fungerar det i de flesta länder där inte deklarationen är offentlig
Misstror dig inte, men kan inte hitta något om att man kan få en så detaljerad UC. Har du någon källa?

Alltså att man kan se beviljad kredit och utnyttjad kredit över den tiden.
Citera
2024-02-09, 16:58
Medlem
Citat:
Misstror dig inte, men kan inte hitta något om att man kan få en så detaljerad UC. Har du någon källa?

https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kre...ditupplysning/

nu finns även CSN med har jag för mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här