2024-02-10, 01:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Uppenbart trollinlägg från TS.

Du tjänar inga 65.000 netto.

Det är helt orimligt att bränna 25.000 på konsumtion.

Nej kreditkort lönar sig inte, att handla på kredit är vansinnigt.

Precis, man drar inte in 65k och sparar 2k på isk och blåser resten, finns inte på kartan. Kreditkort har en funktion om man kan få poäng på exempelvis flygresor, om man gillar det.
Citera
2024-02-10, 02:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En nackdel kan vara att krediten man har påverkar UC-rankingen.

Jag använder mig av Klarnas Visa, och det påverkar inte. Å andra sidan får jag aldrig några poäng. Sedan är väl det någon mix av kreditkort och debitkort. Har dock för mig att jag valt vid vilket belopp det ska dras direkt. Har ingen superkoll, haha. Men det funkar för mig.
Du styr din kreditgräns , tror du på allvar att 30.000-50.000 kr gör någon skillnad när du ansöker om miljonlån för att köpa bostad.
Citera
2024-02-10, 04:48
Medlem
Till er som kör kreditkort. Vilket kort ger mest bonus?

Jag sköter min ekonomi men har inte kreditkort.
Citera
2024-02-10, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du styr din kreditgräns , tror du på allvar att 30.000-50.000 kr gör någon skillnad när du ansöker om miljonlån för att köpa bostad.
Varför inte? Om jag har 100k i kredit hos Ullared, och 100K på Klarna, kanske det kan påverka till viss del. Sedan som någon skriver, kan man med full koll se vad som är utnyttjat, inte bara krediten.
Citera
2024-02-10, 07:51
Medlem
Citat:
Varför inte? Om jag har 100k i kredit hos Ullared, och 100K på Klarna, kanske det kan påverka till viss del. Sedan som någon skriver, kan man med full koll se vad som är utnyttjat, inte bara krediten.

Det är ju den beviljade krediten som påverkar eftersom du kan när som helst välja att utnyttja hela din beviljade kredit utan att någon kontrollerar något eller ställer frågor.
Citera
2024-02-10, 08:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vad skall du med 200.000 i kredit till? Hela poängen är att du använder kortet/korten för din löpande konsumtion och betalar bort den här månadens eller halva januari/halva februaris konsumtion följande månad.
Då får du poäng på din vardagskonsumtion men du behåller kontrollen.
Låter man krediten ligga på max hel tiden och man enbart betalar för att hålla näsan ovanför vattenytan så ja då har du rätt.
Men då skall man inte ha kreditkort.
Citera
2024-02-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad skall du med 200.000 i kredit till? Hela poängen är att du använder kortet/korten för din löpande konsumtion och betalar bort den här månadens eller halva januari/halva februaris konsumtion följande månad.
Då får du poäng på din vardagskonsumtion men du behåller kontrollen.
Låter man krediten ligga på max hel tiden och man enbart betalar för att hålla näsan ovanför vattenytan så ja då har du rätt.
Men då skall man inte ha kreditkort.
Har man ett kreditkort så har man en viss beviljad kredit. Har man flera kreditkort adderas den beviljade krediten. Inte alls svårt att hamna i 200 000 sek som beviljad kredit.
Citera
2024-02-10, 09:19
Medlem
meganegerdases avatar
Helt klart ska man använda kreditkort om man har god ekonomi

Jag använder Scandic Mastercard då det ger 20 bonuspoäng per förbrukad 100-lapp.

Sen har jag Strawberry MasterCard som jag har mina prenumerationer på, då får man två kval bonusnätter per natt vilket gör att om man sover sex nätter per år blir man guldmedlem. Det har endel trevliga perks. Dock ger Straeberry bara 10p/100kr så Scandic är bättre för att samla gratisnätter.

Scandic kostar 29kr/mån och Nordic Choice 500/år. brukar gå att få gratis första året och/eller en bra startbonus typ 10000 poäng.

Båda övervakas med spendwiseappen.
Citera
2024-02-10, 09:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Har man ett kreditkort så har man en viss beviljad kredit. Har man flera kreditkort adderas den beviljade krediten. Inte alls svårt att hamna i 200 000 sek som beviljad kredit.
Och det har jag inte ifrågasatt, du kan hamna mycket högre än så om du plockar ut nya kort med höga krediträntor.
Men då är du en lyxfällankandidat.

Om du tar ett kort med 50.000 i maxgräns men nyttjar 12.000-13.000 kr en vanlig månad för alla dina inköp och du betalar bort den skulden månaden efter så kommer du ligga i balans. Om du har ett större inköp så göra större engångsinbetalningar.
Citera
2024-02-10, 10:05
Medlem
Citat:

Om kreditkorten på något vis begränsar vad du ska låna till bostad så försöker du redan låna mer än du borde. Bankens utlåningsnivå är skyhög och du vill ändå inte ligga på deras max rent riskmässigt så det spelar ingen roll om de sänker sitt teoretiska max lite på grund av kreditkorten.
Citera
2024-02-10, 11:24
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Till er som kör kreditkort. Vilket kort ger mest bonus?

Jag sköter min ekonomi men har inte kreditkort.

Det är en relativ fråga då bonusen ofta är nishade på nånting.

SAS är bra om du gillar att resa.

Sen finns det en uppskö kort utan årsavgift som ger mellan 1%-3% cashback.

Crypto-korten kan ge upp till 8% cashback, men då behöver man vara rätt tät för att komma upp i dom nivåerna
Citera
2024-02-10, 13:30
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
När lönen (ca 65k efter skatt)

Du är fan ingen medelklassare om du får ut 65k efter skatt….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in