Jag kan börja med att säga att jag är Miljardär.
Typ 99,9% av folk som använder kreditkort blir fattigare av dom, dom ljuger för sig själva och säger dom blir rikare.
Men ett kreditkort har bara en massa negativa effekt för 99,9% av folk.
1. Folk får/tror dom får en massa grattis pengar så dom börjar spendera/konsumera mer och förblir fattiga.
2. Folk får ett bonus system satt framför sig så tänker dom jag måste spendera XXkr månad eller en månad så tänker dom i huvudet jag måste spendera så jag kommer upp i månadens bonus, osv, osv så spenderar dom pengar på saker dom ej behöver bara för nå upp till en kvot.
3. Om nåt händer att en person får sparken eller hamnar på sjukhus eller liknande saker som gör att dom inte kan eller hinner betala krediten så kommer räntan ticka på och desto större ränta och kredit belopp så kan det VÄLDIGT BLIXT SNABBT rusar iväg i en sån nivå att personen har INGEN CHANS att fixa det.
Ett snabbt och kanske extremt exempel är dom har kredit på 100k och har 25% ränta så blir det 25k extra att betala vips och alla kan inte hosta upp 25k från ingenstans speciellt då dom flesta hushållen klarar inte av en oväntad utgift på YNKA 5k.
4. Hela det här symptomet med kredit korts bonusar känns som "girl math" där en tjej säger jag köpte denna väska för BARA 2000kr för det var HELA 50% rabatt så jag SPARADE 2000kr!!! Trots att dom just förlorat 2000kr på köpet.
Har inte använt kredit kort på väldigt länge, så antar att det kan bara var 1 person på kortet så även om man är i ett förhållande så räknas bara det 1 person handlar för på kortet mot bonusar, osv.
Kollade lite på kredit kort snabbt och vi kan ju titta på SAS American Express Premium.
Om du HANDLAR för 150,000kr på 1 år så får du ta med dig en person på en flygresa, om vi delar 150k på 12 månader så måste du spendera 12,500kr VARJE MÅNAD på KREDIT KORTET.
Det är inte många som kan göra det, speciellt om kredit kort är fortfarande bara kopplade till 1 person. Kanske avslöjar att jag är lite äldre så har ej hållit mig uppdaterad på alla såna här små saker.
Låt oss säga vi har 1 par där båda tjänar 35k VAR före skatt så blir det 24,5k efter skatt, så säger vi dom bor tillsammans i en 2:a som kostar 10k månaden så kommer det ej räknas på kortet.
Vi säger mannen står för Hyra 10k, Internet 500kr, 2 gym kort för båda 500kr = 11k lite snabbt och inget av det har gått på kredit kortet.
Så nu har mannen 13,5k kvar och kvinnan kvar 24,5k låt oss säga dom spenderar 12,5k av mannens pengar för nå upp till bonus nivån. Typ mat för 5k och sen måste dom HITTA andra saker spendera 7,5k på så dom når upp till bonusen, men TROLIGAST att dom kommer spendera det på onödiga saker som dom ej behöver bara för komma upp till bonusen.
Är ju bara så ofta man kan byta ut kylskåp, frys, nya kläder, osv, osv, osv.
Men låt oss säga dom har gjort så här i 1 år, dom har nu spenderat 150k för få 1 grattis resa till en av dom.
Vad har dom sparat? Kollade nyss på SaS hemsidan så kostar en tur & retur till Mallorca 4273kr så genom spendera HELA 7,5k EXTRA VARJE MÅNAD på saker dom inte kanske behöver så slipper dom betala 4273kr för ENA personen.
Så dom har SPENDERAT HELA 90,000kr på året + 4273kr för flygbiljetter för ENA personen för bara spara YNKA 4273kr på andra personen som följer med.
Dock är det inte heller räknat med att ofta när folk reser utomlands så spenderar folk en massa mer pengar eftersom dom vill lyxa till/njuta av semestern så låt oss säga dom spenderar 5727kr där bort som exempel så blir det "girl math" dags.
Vi spenderade 100,000kr (90,000kr på köpa onödiga saker på kredit + 4237kr flygbiljetter för 1 pers + 5727kr reskassa) men vi slapp betala 4273kr på andra biljetterna så FAKTISKT SÅ SPARADE VI PENGAR!!!