• 9
  • 10
2025-07-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Okej du visar att du är lite trög utan att säga rakt ut att du är lite trög.

Redan debitkort är jävligt dyrt men kreditkort är ännu dyrare.Bara att du har lite svårt att fatta såna enkla saker då du inte ser det rakt framför näsan utan betalar genom högre priser och mindre personal + mer skatt och övriga kostnader.
Skulle inte förvåna mig om du var en av korkskallarna som klagade när mc donalds och burger king,pizzerian,hemköp och massa butiker tog kortköpsavgiften direkt vid köpet och sen trodde att du inte behöver betala den när de mutade politikerna och bankmaffian fifflade för att gömma undan kortköpsavgiften.

Den andra herren var lite smartare och fattade redan innebörden iallafall men inte du.

Såna som du gör att vi får fler arbetslösa i onödan och mer kriminalitet =mindre konsumtion=ännu mer arbetslöshet och mer skatt + kortköpsavgifter,swishavgifter som höjer priset + högre bankavgifter och nya hittepåavgifter.

Hahaha, vilket dravel....är det några som föredrar kontanter så är det kriminella, kortadministration fungerar dåligt med deras verksamhet.

Du tror alltså att folk blir arbetslösa för att det används kreditkort?

Mycket ska man höra innan öronen en trillat av!
Citera
2025-07-10, 18:55
Medlem
Enydrions avatar
Jag har två kreditkort som inte har någon månadsavgift, jag betalar alltid hela fakturorna när de kommer, får en halv procent tillbaka av det ö jag handlat på kort, så har nästan helt slutat använda kontanter har ett debitkort med som jag aldrig använder

Har gjort så ett antal år

Jag har några mille på banken, så det är inte så att jag inte lika gärna kunde handla med debitkortet ( men då skulle jag inte få något cashback)
Senast redigerad av Enydrion 2025-07-10 kl. 18:58.
Citera
2025-07-11, 01:14
Medlem
lemmelns avatar
Det finns en hel del djupgående studier från de sista 40 åren som sett på amerikaners konsumtionsmönster när de handlar med kreditkort vs betalkort vs checkar vs kontanter.

Allt pekar på att man som konsument spenderar bra mycket mer pengar när man använder kreditkort, och absolut minst när man använder kontanter.

Läs mer om neuroekonomi för att förstå varför det även gäller just dig.
Citera
2025-07-11, 02:30
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det finns en hel del djupgående studier från de sista 40 åren som sett på amerikaners konsumtionsmönster när de handlar med kreditkort vs betalkort vs checkar vs kontanter.

Allt pekar på att man som konsument spenderar bra mycket mer pengar när man använder kreditkort, och absolut minst när man använder kontanter.

Läs mer om neuroekonomi för att förstå varför det även gäller just dig.
Att det generellt konsumeras mer när likviditeten är given, det köper jag. Men läsa mer om neuroekonomi för att förstå att det gäller just mig? Ligger kanske inte jättehögt på att-göra-listan.

Är du en sån där som tror att kontanter är "riktiga pengar" och siffrorna i datorn inte är att lita på?
Citera
2025-07-11, 03:06
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Har sedan jag började tjäna mina första pengar ett hederligt debetkort kopplat till mitt privatkonto. När lönen (ca 65k efter skatt) kommer in så går majoriteten till att betala de månadsvisa fasta kostnaderna (ca 35k), samtidigt skickar jag över en slant till mitt ISK-sparande (2k), och resten går åt till den rörliga, månatliga konsumtionen.

Som medelklass i det här landet köper man ju en hiskelig massa saker. I hushållet konsumerar vi alltså för sammanlagt minst 25k i månaden. Min fundering är om det skulle löna sig att använda ett kreditkort och vilket man i så fall borde köra på. Hur funkar det? Får man poäng på allt vi köper (ICA, kaffekapslar på nätet, vitvaror, kläder och all annan näthandel etc.) och så har man plötsligt en nätt bonus som kan omvandlas till flygresor eller som kommer tillbaka i reda pengar? Måste man komma upp i en viss nivå månatligen/årligen för att det ska löna sig, finns det t ex avgifter/räntor i andra vågskålen som måste vägas?

Jag tycker personligen själv att ränta kanske inte hör hemma i ett civiliserat samhälle och att man bör betala för det man vill ha med surt förvärvade slantar, men nu har jag ingen möjlighet att förändra spelreglerna och då vore det dumt att inte dra nytta av eventuella förmåner kreditkortsföretagen kan tillhandahålla mig som lönearbetare.

Det enda jag använt kreditkort till är vid tjänsteresor. Då kommer reseutgifterna ungefär samtidigt som traktamentet. Jag slipper således ligga ute med alla pengar själv.
Citera
2025-07-11, 16:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det enda jag använt kreditkort till är vid tjänsteresor. Då kommer reseutgifterna ungefär samtidigt som traktamentet. Jag slipper således ligga ute med alla pengar själv.

Jag använder det dels för utlägg men också för alla större inköp av kapitalvaror, resor etc privat - använder man vanligt debitkort så skyddas man inte av konsumentkreditlagens paragraf 29 som är brutalt bra för oss konsumenter.
Citera
2025-07-11, 17:29
Medlem
Enterprises avatar
Det är som med all annan kredit. Du "tjänar" på det när du går in i det (du får kreditutrymme), medan du är inne i det har det ingen effekt (du "rullar" krediten framåt) och du "förlorar" på det när du går ut ur det (krediten måste betalas tillbaka). Jag talar nu om att man nyttjar räntefri kredit. Själv använder jag nästan uteslutande kreditkort för att kunna reklamera köp om man blir blåst, vilket är lättare på ett kreditkort. De få gånger jag tar ut kontanter utomlands gör jag det på vanligt bankkort. Att nyttja kredit mot ränta gör jag inte överhuvudtaget längre.
Citera
2025-07-11, 17:33
Medlem
Eftersom TS konsumerar såpass mycket och sparar såpass lite så finns det säkert fördelar med att betala med kort som ger lite poäng eller rabatter, likaså att man köper först och betalar sedan en månad senare.
Citera
2025-07-12, 01:06
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Att det generellt konsumeras mer när likviditeten är given, det köper jag. Men läsa mer om neuroekonomi för att förstå att det gäller just mig? Ligger kanske inte jättehögt på att-göra-listan.

Är du en sån där som tror att kontanter är "riktiga pengar" och siffrorna i datorn inte är att lita på?

Jag kör generellt med betalkort men har också kreditkort via annan utgivare som backup om något skulle strula. Har några sedlar i plånboken också, vilket visat sig vara fiffigt någon gång när all digital betalningsmöjlighet har varit trasig i butiken.

Så nej, jag är nog inte den foliehatt du tror.

Det är helt OK med mig att du inte orkar läsa om neuroekonomi. Men det kanske mest intressanta är att de som lägger mest energi på den vetenskapen är de som försöker få konsumenter att konsumera.
Citera
2025-07-12, 01:13
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det är helt OK med mig att du inte orkar läsa om neuroekonomi. Men det kanske mest intressanta är att de som lägger mest energi på den vetenskapen är de som försöker få konsumenter att konsumera.
Jag har Freud osv. Även Bernays, så jag har lite koll på PR-biten. Men jag lägger inte ett jättefokus på kreditkort vs betalkort vs checkar vs kontanter. Ser det mer som en distraktion, för en så enkel väg ut finns inte om du förstår vad jag menar.
Citera
2025-07-13, 10:48
Medlem
Jag kan börja med att säga att jag är Miljardär.

Typ 99,9% av folk som använder kreditkort blir fattigare av dom, dom ljuger för sig själva och säger dom blir rikare.

Men ett kreditkort har bara en massa negativa effekt för 99,9% av folk.

1. Folk får/tror dom får en massa grattis pengar så dom börjar spendera/konsumera mer och förblir fattiga.

2. Folk får ett bonus system satt framför sig så tänker dom jag måste spendera XXkr månad eller en månad så tänker dom i huvudet jag måste spendera så jag kommer upp i månadens bonus, osv, osv så spenderar dom pengar på saker dom ej behöver bara för nå upp till en kvot.

3. Om nåt händer att en person får sparken eller hamnar på sjukhus eller liknande saker som gör att dom inte kan eller hinner betala krediten så kommer räntan ticka på och desto större ränta och kredit belopp så kan det VÄLDIGT BLIXT SNABBT rusar iväg i en sån nivå att personen har INGEN CHANS att fixa det.

Ett snabbt och kanske extremt exempel är dom har kredit på 100k och har 25% ränta så blir det 25k extra att betala vips och alla kan inte hosta upp 25k från ingenstans speciellt då dom flesta hushållen klarar inte av en oväntad utgift på YNKA 5k.

4. Hela det här symptomet med kredit korts bonusar känns som "girl math" där en tjej säger jag köpte denna väska för BARA 2000kr för det var HELA 50% rabatt så jag SPARADE 2000kr!!! Trots att dom just förlorat 2000kr på köpet.

Har inte använt kredit kort på väldigt länge, så antar att det kan bara var 1 person på kortet så även om man är i ett förhållande så räknas bara det 1 person handlar för på kortet mot bonusar, osv.

Kollade lite på kredit kort snabbt och vi kan ju titta på SAS American Express Premium.

Om du HANDLAR för 150,000kr på 1 år så får du ta med dig en person på en flygresa, om vi delar 150k på 12 månader så måste du spendera 12,500kr VARJE MÅNAD på KREDIT KORTET.

Det är inte många som kan göra det, speciellt om kredit kort är fortfarande bara kopplade till 1 person. Kanske avslöjar att jag är lite äldre så har ej hållit mig uppdaterad på alla såna här små saker.

Låt oss säga vi har 1 par där båda tjänar 35k VAR före skatt så blir det 24,5k efter skatt, så säger vi dom bor tillsammans i en 2:a som kostar 10k månaden så kommer det ej räknas på kortet.

Vi säger mannen står för Hyra 10k, Internet 500kr, 2 gym kort för båda 500kr = 11k lite snabbt och inget av det har gått på kredit kortet.

Så nu har mannen 13,5k kvar och kvinnan kvar 24,5k låt oss säga dom spenderar 12,5k av mannens pengar för nå upp till bonus nivån. Typ mat för 5k och sen måste dom HITTA andra saker spendera 7,5k på så dom når upp till bonusen, men TROLIGAST att dom kommer spendera det på onödiga saker som dom ej behöver bara för komma upp till bonusen.

Är ju bara så ofta man kan byta ut kylskåp, frys, nya kläder, osv, osv, osv.

Men låt oss säga dom har gjort så här i 1 år, dom har nu spenderat 150k för få 1 grattis resa till en av dom.

Vad har dom sparat? Kollade nyss på SaS hemsidan så kostar en tur & retur till Mallorca 4273kr så genom spendera HELA 7,5k EXTRA VARJE MÅNAD på saker dom inte kanske behöver så slipper dom betala 4273kr för ENA personen.

Så dom har SPENDERAT HELA 90,000kr på året + 4273kr för flygbiljetter för ENA personen för bara spara YNKA 4273kr på andra personen som följer med.

Dock är det inte heller räknat med att ofta när folk reser utomlands så spenderar folk en massa mer pengar eftersom dom vill lyxa till/njuta av semestern så låt oss säga dom spenderar 5727kr där bort som exempel så blir det "girl math" dags.

Vi spenderade 100,000kr (90,000kr på köpa onödiga saker på kredit + 4237kr flygbiljetter för 1 pers + 5727kr reskassa) men vi slapp betala 4273kr på andra biljetterna så FAKTISKT SÅ SPARADE VI PENGAR!!!
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in