2026-08-16, 12:21
Medlem
Hittade en svensk man på youtube som informerade om hur sprutan fungerar och hur man tillämpar klickmetoden. Han hade en 15 mg pen och demonstrerade hur man doserar 2,5 mg. Sedan sa han att det där med hållbarheten inte är några problem, kwik pen håller i flera år så länge man förvarar den i kylskåp.
Jag skulle vilja veta om det är någon som har erfarenhet av detta och använt en pen som varit öppnad så lång tid. Visst, kan tänka mig att den håller längre än 30 dagar..men flera år??
Oöppnad är det ju datumet som står på förstås och det kan vara väldigt långt fram i tiden, men aldrig att detta gäller för en öppnad pen!
Citera
2026-08-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Hittade en svensk man på youtube som informerade om hur sprutan fungerar och hur man tillämpar klickmetoden. Han hade en 15 mg pen och demonstrerade hur man doserar 2,5 mg. Sedan sa han att det där med hållbarheten inte är några problem, kwik pen håller i flera år så länge man förvarar den i kylskåp.
Jag skulle vilja veta om det är någon som har erfarenhet av detta och använt en pen som varit öppnad så lång tid. Visst, kan tänka mig att den håller längre än 30 dagar..men flera år??
Oöppnad är det ju datumet som står på förstås och det kan vara väldigt långt fram i tiden, men aldrig att detta gäller för en öppnad pen!

Det är ju inte som att öppna en cola som blir avslagen?
Inte heller som en vial där man först sprutar in luft för att skapa ett övertryck så vätskan kommer ut.
Rena sterila kanyler som penetrerar en nyligen steriliserad dyna.
Ser inte varför datumet skulle ändras ifrån 1år+ till 30 dagar p.g.a det.

Har en penna ifrån april jag använder när jag reser i arbetet, funkade kanon förra veckan.
Hemma tar jag medicinen på annat sätt.
Citera
2026-08-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Succulent16
Hur gick proverna? Var de på doktera du sökte? Vill med söka nu efter semester men är även jag orolig över leverproverna efter semester 🙈😅

Proverna var superfina så jag behövde inte oroa mig alls. Jag gick via receptonline.se och det har gått hur smidigt som helst! De föreslog själva att jag skulle köra klickmetoden då det är kostnadseffektivt
Citera
2026-08-17, 08:33
Medlem
Det är fantastiskt att inte tänka på mat ständigt. Att inte kunna somna utan att gå upp och ta nattmat. Just nu känns det så skönt.
Citera
2026-08-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyogarden
Proverna var superfina så jag behövde inte oroa mig alls. Jag gick via receptonline.se och det har gått hur smidigt som helst! De föreslog själva att jag skulle köra klickmetoden då det är kostnadseffektivt

Hur stor ”penna” fick du och vad kostade den?
Citera
2026-08-18, 14:13
Medlem
Så det går att få tag i på andra sätt? Skicka PM!

Citat:
Ursprungligen postat av impre6
Samma här, helt sjuka priser på apoteket, tur det går att få tag på annat håll.
Citera
2026-08-20, 11:54
Medlem
https://www.di.se/nyheter/nytt-superlakemedel-mot-fetma-en-klass-for-sig/

Så kortsiktigt och dumt rent ut sagt man tänker i Sverige. Obesitas och diabetes, hjärt-kärl sjukdomar - alla dessa kostar samhället inga pengar?? Man har räknat på vad en Mounjarobehandling kostar per skalle för alla som har dessa hälsoproblem, och kommit fram till ofantliga summor. Långt ifrån alla kommer att använda sig av den även om den blir mer tillgänglig. Den ”lilla” detaljen har man visst glömt bort, som Patrik Jönsson säger. Istället väljer man att folk mår sämre och belastar samhället fram till döden. Retatrudide kommer att möta samma öde som Ozempic och Mounjaro på den svenska marknaden.
Citera
2026-08-20, 22:09
Medlem
softmyntets avatar
Lämnat in hälsodeklaration och tagit blodprov på receptonline men har bmi 28 så antar att jag inte kan få något då eventuellt?

Finns det andra billigare sätt att gå ner i vikt?
Citera
2026-08-21, 18:08
Medlem
Det är svårt att få i sig mat. Något jag aldrig trodde kunde hända. Äter overnight oats till frukost med lite bär. Försöker äta proteinrik mat till lunch. Sen tar aptiten slut. Tanken på mat finns men noll hunger. Väldigt konstigt.

Fryser. Inte så konstigt eftersom jag knappt äter. Pga hälsoproblem har jag väldigt svårt för att röra mig. Hoppas att det blir lättare när vikten minskar.
Citera
2026-08-21, 18:14
Medlem
Hur lite kan man äta utan att det är skadligt för kroppen? Jag vill ju gå ner i vikt men man måste väl ändå ha en minsta nivå av näring?

Såg någon youtube film där personen tränade intensivt och knappt åt något. Det kan ju bara inte hålla i längden.
Citera
2026-08-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Hur lite kan man äta utan att det är skadligt för kroppen? Jag vill ju gå ner i vikt men man måste väl ändå ha en minsta nivå av näring?

Såg någon youtube film där personen tränade intensivt och knappt åt något. Det kan ju bara inte hålla i längden.

Att inte äta alls/extremt lite är ingen lösning. Lite uppdelat under dagen (håll koll på proteinintaget) kan vara bättre än att försöka sig på en större måltid. Vilken styrka tar du? Högre doser ger fler biverkningar och om man inte kan äta alls nästan så är det ett tecken på att dosen är för hög. Du ska fortfarande vilja äta fast mindre. Det gäller att hitta sin ”soft spot” dvs fungerande matintag men ändå en nivå som gör att du minskar i vikt. Glöm inte att dricka mycket!
Citera
2026-08-22, 00:39
Medlem
Jag har precis börjat så dosen är 2,5.

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Att inte äta alls/extremt lite är ingen lösning. Lite uppdelat under dagen (håll koll på proteinintaget) kan vara bättre än att försöka sig på en större måltid. Vilken styrka tar du? Högre doser ger fler biverkningar och om man inte kan äta alls nästan så är det ett tecken på att dosen är för hög. Du ska fortfarande vilja äta fast mindre. Det gäller att hitta sin ”soft spot” dvs fungerande matintag men ändå en nivå som gör att du minskar i vikt. Glöm inte att dricka mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in