2024-01-29, 21:40
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Den "normala" från Arla är 40%. Färsk Grädde heter den.

Vet inte hur TS lyckats missa att det funnits 36% grädde för det har det gjort länge.

Men ditt inlägg verkade säga att alla grädde från Norr Mejerier är 40% men även Norr Mejerier har ju (sedan länge?) även 36% vispgrädde.

Då kanske jag uttryckte mig klantigt.
Citera
2024-01-29, 21:43
Medlem
Månsans avatar
Det hela är ju skitenkelt och självklart om ni tänker efter.

Det finns ett 100% naturligt livsmedel. Grädde, som rinner direkt ur en ko. Inget tillagt, inga extra kemikalier, inget manipulerande.

Varför i helvete då välja en sorts hybrid av den rena naturprudukten grädde där det blandats i en slemmig gelé framställd av torkade alger? Algslemmet har inte i grädden att göra, människan har konsumerat grädde i årtusenden utan inblandning äcklig alg-gelé, det bör man fortsätta med.
Citera
2024-01-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Folk som sa lika korkade saker som det där har dock alltid funnits. För du kan väl inte på fullaste allvar mena att det där är ett bevis för att just den substansen jag frågade om skulle vara orsaken till just de problem som Månsan räknade upp?

Jag efterfrågar en källa för att jag vill se om det finns seriös kunskap som stödjer det hela. Om jag bara ska få lösa spekulationer kan jag lösa det helt på egen hand.

Nej jag tror inte att just den algen är en tjockis-alg. Men det verkar som att vi blir tjockare och att våra kroppar mår dåligt, pga alla processade produkter
Citera
2024-01-29, 21:51
Medlem
Skulle aldrig köpa den 36%iga. Smakar skit.
Citera
2024-01-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Det finns ett 100% naturligt livsmedel. Grädde, som rinner direkt ur en ko. Inget tillagt, inga extra kemikalier, inget manipulerande.
Har du någon bild på den där gräddkon?

Fråga: Hur ser man skillnad på en mjölkko och en gräddko?
Citera
2024-01-29, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Nej jag tror inte att just den algen är en tjockis-alg. Men det verkar som att vi blir tjockare och att våra kroppar mår dåligt, pga alla processade produkter
Du svarade med andra ord inte på frågan. Då var vi klara.
Citera
2024-01-29, 22:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du någon bild på den där gräddkon?

Njae, den ser väl ut ungefär som din morsa, fast snyggare.
Citera
2024-01-29, 23:04
Medlem
Sladdarens avatar
Vet inte sen när man jag såg 36% men jag visste direkt att det var tal om nån sorts blåsning på bekostnad av kvalite och smak och råvaror utan att kolla upp det ens. Så blev inte många köp av det utan 40% skare va fast det är tydligen en ca 10 kr slant dyrare av nån lurifax som bestämt det
Citera
2024-01-29, 23:19
Medlem
Sladdarens avatar
Perfekt vispad grädde med bakpulver

https://mykitchenstories.se/perfekt-...med-bakpulver/

Potatismjöl och arrowrot , tapiokamjöl, är rätt så bra redningar till äkta grädde med mjölk så den blir smalare men tjocknar tycker jag iaf..Alltså i matlagning så det blir såsigt
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-29 kl. 23:21.
Citera
2024-01-29, 23:22
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Som alltid är det trevligt om man länkar till det man citerar.

Det är ju bara att googla. Det var en sammanfattning, infon hittar du på mängder av ställen.
Citera
2024-01-29, 23:43
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Varför i helvete då välja en sorts hybrid av den rena naturprudukten grädde där det blandats i en slemmig gelé framställd av torkade alger? Algslemmet har inte i grädden att göra, människan har konsumerat grädde i årtusenden utan inblandning äcklig alg-gelé, det bör man fortsätta med.
Ett flertal i tråden har bett dig om källor på dina påståenden men du svarar bara med svammel. Kom igen då.
Citera
2024-01-30, 00:43
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ett flertal i tråden har bett dig om källor på dina påståenden men du svarar bara med svammel. Kom igen då.
Vilka källor efterfrågas som inte mycket enkelt kan googlas av alla? Jag har inte tid att sitta och mata massa lata, curlade idioter med färdiga länkar.
Att några av Norges största livsmedelsföretag beslutat ta bort karragenan, E 407, ur livsmedel pga att alg-gelén misstänks bidra till inflammatriska tarmsjukdomar? Att WHO avråder för användat av karragenan i barnmat? Att karragenan fått försöksdjur att bli sjuka och avlida när de matas med algsmeten? Finns ju hur mycket som helst att läsa om man orkar.

https://sverigesradio.se/artikel/6117733

https://illvet.se/halsa/rapport-tva-...iga-for-tarmen

https://www.agriculturejournals.cz/p...2013/04/01.pdf

+ hundratals andra informativa sidor för den som fortfarande tycker det verkar nyttigt med torkade alger som extraherats med hjälp av bensin till en gelésörja som därefter blandas med riktig grädde.
Senast redigerad av Månsan 2024-01-30 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in