Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-21, 17:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Lånet ligger väl på 25t för radhuset.
10t för bilen (leasing). Är en elektrisk bil. Audi Q8 Etron.
80 000 netto har vi väl ca. Lite halvdålig koll vad vi betalar i skatt för att vara ärlig.

Sen är det väl några tusen i försäkringar.
Det sjuka är att vi typ inte gör så jäkla mycket heller.
Beställer en del mat kanske.
Sen kostar ju barn. Vi har två.

Okej.

Så om jag förstår dig rätt har ni ca 45k kvar netto efter att huslån och bil är betalda.

Är det en bostadsrätt eller en äganderätt, vad är månadsavgiften på radhuset om det är en bostadsrätt? Vad är driftkostnaderna, el, internet, o.s.v...?

Om ni bara har en bil, pendlar den ena av er till jobbet med kollektivtrafik, vad kostar det isf per månad?

Vad är en vanlig veckas mat för din familj, kort beskrivet?

Vad kostar barnen, vad får de i vecko eller månadspeng, har de dyra idrotter eller annat som kostar föräldrarna pengar? Hur klär de sig? Hur klär du och din fru er? Tusenlapparna kan väldigt fort springa iväg varje månad om man har en familj på 4 personer som ska klä sig i det senaste, "byta ut garderoben" minst en gång per år, flasha för kompisarna i skolan med en jacka för 15k o.s.v. o.s.v.
Citera
2024-01-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenganTuffing
Du måste först skilja på svaren i tråden:
Bonnläppar i Norrland, Småland etc som bott i en bonnhåla hela sitt liv och inte förstår att världen är annorlunda utanför landet och Stockholmare(inflyttade eller ej).

Sedan skilja på ufon utan barn som sitter i Bredäng i en livsutsugande grått höghus och äter makaroner och spelar datorspel som nöje som absolut kan spara.

Nej, i Stockholm med höga boendekostnader i och med räntorna så kan man inte spara på den lönen om man har några barn dessutom och behöver två bilar och vill bo ett relativt bra område.
Man lever bra men har ingen buffert och kommer aldrig bli rik, flytta är enda alternativet eller börja fakturera själv vilket inte alla kan.

Du bör avgöra i vilken kategori de som svarar dig tillhör, det tillför inte mycket för din situation att lyssna på bonnen från Motala som berättar hur de minsann kan spara.

Givet att det inte fanns bilar i Assyriska riket, Perserriket, eller i Kina under Mingdynastin hur är det ens möjligt att man behöver två bilar ? I Stockholm där det finns tunnelbana, pendeltåg, busar etc. ?
Citera
2024-01-21, 17:44
Medlem
Bara för skojs skull fick tråden mig att kolla vad lunch kostade på de vanliga restaurangerna vi brukade gå till när jag var mer på kontoret och såg att en ”dagens lunch” kostar 150-170 kr på de flesta ställen idag. Så lunch hade gått på 3-3,5k per månad om jag var på kontoret varje dag nu också, det är en del pengar faktiskt.
Citera
2024-01-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?

Ja lite fel har du.
Jag sitter med en kombinerad inkomst med min sambo på 105 tkr i månaden. Enkel villa i förorten, inga jättelån.
Pengarna rinner iväg bara, så är det. Åker på semester, har 3 barn, hobbys som kostar lite mer än padel om man säger så. Lever ett gott liv men inget överflöd. Men nej, inget kvar när det är dags för nästa lön typ..
Citera
2024-01-21, 17:53
Medlem
Jag och min partner tjänar lite mer tillsammans och räknar oss också som medelklass. Villa i förorten och två barn. Efter aktiviteter, lån, mat, el, transport så är det inte jättemycket kvar nej.
Citera
2024-01-21, 17:54
Medlem
different_trips avatar
Frågan är väl snarare hur fan ni lyckas?

Jag känner par som har 30k mindre brutto än vad ni har men ändå lyckas göra allt ni skriver om. Ganska sjukt att man har ett sådant konsumentmönster och inte tycker det är extremt.
Citera
2024-01-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Skojar du heller? 90 000 jävla kronor.
Brutto.
Citera
2024-01-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?

Har du inte råd att spara något så lever du över dina tillgångar, är det så jävla svårt att fatta?

Tror inte du tjänar den summan förövrigt för då är du dum i huvudet
Citera
2024-01-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Givet att det inte fanns bilar i Assyriska riket, Perserriket, eller i Kina under Mingdynastin hur är det ens möjligt att man behöver två bilar ? I Stockholm där det finns tunnelbana, pendeltåg, busar etc. ?

Aha, en bonnläpp men jag ska förklara.

Ta barn till dagis med kommunaltrafik, ett barn på en förskola och ett barn på en annan skola. (Ibland är folk skilda och har långt till dess ställen). Tidsåtgång med kommunaltrafik ca en timme (gång, vänta på buss och banan samt mera gång), sedan mot jobbet, ytterligare ca 15-25 min. Samma resa på vägen hem. Den andra i hushållet tar ca 45 min kommunalt till jobbet utan att lämna barn, 15 med bil (tullar, avgifter etc).
Inte lätt att byta jobb i dagsläget.

Lägg därtill på för att få en sådan lön behöver man arbeta 8 timmar om dagen som man helt enkelt inte får ihop med konstant vetskap att man är utbytbar mot någon utan barn som kan få ihop timmarna och sena hämtningar på dagis.

Barnen har fritidsintressen och man kan inte kommunala dit och tillbaka i rimlig tid och behöver bil. Samtidigt som respektive kanske behöver hämta och skjutsa andra barnet till andra fritidsintresset.

Nej, livet i stan är inte så glamoröst för alla som bonnläpparna i nån skithåla där allt ligger inom ett stenkasts avstånd.

Jag har personligen lämnat stan för just detta men inser att TS inte ska lyssna på bonnar utan folk som faktiskt känner igen problematiken
Citera
2024-01-21, 18:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Ni slösar garanterat så in i helvete. Helt övertygad om att ni hade kunnat spara 10k utan att det märktes på er livskvalitet.

Skulle säkert gå att spara mer också, men då kanske ni måste sluta köpa osten ni inte tänkt på kostar 3400kr/kg.

Jäpp!,vanlig medelklass lever som om de hade obegränsat med pengar, i TS fall så är väl det ok så länge kulorna rullar in men jag fattar inte att de har så svårt att anpassa sig när elen blir dyrare eller räntorna stiger, de ska in i kaklet konsumeta skit som vanligt...

Mätta mun efter matsäcken.
Citera
2024-01-21, 18:20
Medlem
[quote=BenganTuffing|87116382]

Citat:
Aha, en bonnläpp men jag ska förklara.

Ta barn till dagis med kommunaltrafik, ett barn på en förskola och ett barn på en annan skola. (Ibland är folk skilda och har långt till dess ställen). Tidsåtgång med kommunaltrafik ca en timme (gång, vänta på buss och banan samt mera gång), sedan mot jobbet, ytterligare ca 15-25 min. Samma resa på vägen hem. Den andra i hushållet tar ca 45 min kommunalt till jobbet utan att lämna barn, 15 med bil (tullar, avgifter etc).
Inte lätt att byta jobb i dagsläget.

Lägg därtill på för att få en sådan lön behöver man arbeta 8 timmar om dagen som man helt enkelt inte får ihop med konstant vetskap att man är utbytbar mot någon utan barn som kan få ihop timmarna och sena hämtningar på dagis.

Barnen har fritidsintressen och man kan inte kommunala dit och tillbaka i rimlig tid och behöver bil. Samtidigt som respektive kanske behöver hämta och skjutsa andra barnet till andra fritidsintresset.

Nej, livet i stan är inte så glamoröst för alla som bonnläpparna i nån skithåla där allt ligger inom ett stenkasts avstånd.

Jag har personligen lämnat stan för just detta men inser att TS inte ska lyssna på bonnar utan folk som faktiskt känner igen problematiken

Jaha nu är jag bonnläpp också, annars har jag blivit kallad kulturmarxist och libertarian. Men men
Angående bilar om man nu behöver det, samåkning bilpool ?
Ska man ta ts så ska det bli intressant att se vilka övriga kostnader han har som omöjliggör besparingar och det gäller alla som påstår sig ha för lite pengar om de så bor i Stockholm eller Bräcke.
Ts fasta kostnader var på 34000 max räknade jag ut och då tog han med bilkostnader och hans familj har bruttoinkomst på nästan 90000.
Annars växte jag upp i en av Sveriges större städer min familj hade ingen bil, till mina fritidsintressen gick, cyklade, eller tog jag bussen.
Att det tar en timme längre att åka kommunalt är inte samma sak som att det är omöjligt.

Behövde du och din familj två bilar när du bodde i storstan ?
Efter du flyttat är det lättare att klara ekonomin ?
De höga boendekostnaderna i städerna, har de inte till viss del att göra med att räntorna nyligen gått upp ?
Är inte å andra sidan lönerna högre i stan än i småorter ? eller har jag fått det om bakfoten ?
Finns det inte fler lågprisbutiker att handla i i storstäder för att få ner kostnaderna och kunna spara ? på en del småorter finns bara en butik som väl inte är den billigaste.
Senast redigerad av Harr. 2024-01-21 kl. 18:47.
Citera
2024-01-21, 18:21
Medlem
Hur kan ni inte ha råd att spara till något om ni har en gemensam inkomst på 90.000 och bori en hyreslägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in