[quote=BenganTuffing|87116382]
Citat:
Aha, en bonnläpp men jag ska förklara.
Ta barn till dagis med kommunaltrafik, ett barn på en förskola och ett barn på en annan skola. (Ibland är folk skilda och har långt till dess ställen). Tidsåtgång med kommunaltrafik ca en timme (gång, vänta på buss och banan samt mera gång), sedan mot jobbet, ytterligare ca 15-25 min. Samma resa på vägen hem. Den andra i hushållet tar ca 45 min kommunalt till jobbet utan att lämna barn, 15 med bil (tullar, avgifter etc).
Inte lätt att byta jobb i dagsläget.
Lägg därtill på för att få en sådan lön behöver man arbeta 8 timmar om dagen som man helt enkelt inte får ihop med konstant vetskap att man är utbytbar mot någon utan barn som kan få ihop timmarna och sena hämtningar på dagis.
Barnen har fritidsintressen och man kan inte kommunala dit och tillbaka i rimlig tid och behöver bil. Samtidigt som respektive kanske behöver hämta och skjutsa andra barnet till andra fritidsintresset.
Nej, livet i stan är inte så glamoröst för alla som bonnläpparna i nån skithåla där allt ligger inom ett stenkasts avstånd.
Jag har personligen lämnat stan för just detta men inser att TS inte ska lyssna på bonnar utan folk som faktiskt känner igen problematiken
Jaha nu är jag bonnläpp också, annars har jag blivit kallad kulturmarxist och libertarian. Men men
Angående bilar om man nu behöver det, samåkning bilpool ?
Ska man ta ts så ska det bli intressant att se vilka övriga kostnader han har som omöjliggör besparingar och det gäller alla som påstår sig ha för lite pengar om de så bor i Stockholm eller Bräcke.
Ts fasta kostnader var på 34000 max räknade jag ut och då tog han med bilkostnader och hans familj har bruttoinkomst på nästan 90000.
Annars växte jag upp i en av Sveriges större städer min familj hade ingen bil, till mina fritidsintressen gick, cyklade, eller tog jag bussen.
Att det tar en timme längre att åka kommunalt är inte samma sak som att det är omöjligt.
Behövde du och din familj två bilar när du bodde i storstan ?
Efter du flyttat är det lättare att klara ekonomin ?
De höga boendekostnaderna i städerna, har de inte till viss del att göra med att räntorna nyligen gått upp ?
Är inte å andra sidan lönerna högre i stan än i småorter ? eller har jag fått det om bakfoten ?
Finns det inte fler lågprisbutiker att handla i i storstäder för att få ner kostnaderna och kunna spara ? på en del småorter finns bara en butik som väl inte är den billigaste.