2024-01-21, 12:05
Medlem
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-01-21 kl. 12:07.
Citera
2024-01-21, 12:07
Medlem
ValkPaddas avatar
Ni slösar garanterat så in i helvete. Helt övertygad om att ni hade kunnat spara 10k utan att det märktes på er livskvalitet.

Skulle säkert gå att spara mer också, men då kanske ni måste sluta köpa osten ni inte tänkt på kostar 3400kr/kg.
Citera
2024-01-21, 12:10
Medlem
ValkPaddas avatar
In med senaste 3 månaderna i Excel och se var pengarna går åt.
Citera
2024-01-21, 12:14
Bannlyst
Som löneslav är det svårt att komma upp i högre siffror, det är bara bli egen som gäller.

Sen är livet prioriteringar, nöjen som utgångar och mat verkar vara viktigt för er, då prioriteras det helt enkelt!

Gör en budget och gå igenom vad ni gäller, Ica basics bacon eller ekologiskt jägarbacon slår ganska hårt i en familj med några ungar.

En budget, gå igenom kvitton, lägg ner jobbet på det så kommer du se vad som går att trimma!
Citera
2024-01-21, 12:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Exakt allt har blivit dyrare. Giriga tillverkare, leverantörer och handlare parasiterar på alla sätt dom kan. Det är greedflation och det är krympflation. Och ändå står de alla på rad och pekar finger åt varandra samtidigt som de gråter krokodiltårar. Alla är offer, och det är alltid någon annans fel. Likväl tankar ICA-Lasse sin Ferarri med ett stort flin.

Du har det bra som kan hitta på något med familjen. Många kan inte det. Det är matlåda med makaroner 7 dagar i veckan.
Citera
2024-01-21, 12:15
Medlem
Skojar du heller? 90 000 jävla kronor.
Citera
2024-01-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Ni slösar garanterat så in i helvete. Helt övertygad om att ni hade kunnat spara 10k utan att det märktes på er livskvalitet.

Skulle säkert gå att spara mer också, men då kanske ni måste sluta köpa osten ni inte tänkt på kostar 3400kr/kg.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Som löneslav är det svårt att komma upp i högre siffror, det är bara bli egen som gäller.

Sen är livet prioriteringar, nöjen som utgångar och mat verkar vara viktigt för er, då prioriteras det helt enkelt!

Gör en budget och gå igenom vad ni gäller, Ica basics bacon eller ekologiskt jägarbacon slår ganska hårt i en familj med några ungar.

En budget, gå igenom kvitton, lägg ner jobbet på det så kommer du se vad som går att trimma!

Slösar o slösar. Ska man inte kunna hitta på något tillsammans en gång i veckan och ändå klara sig på vanliga löner? Vi klarar inte det med närmare 3 löner som sagt.

Vad hittar ni på under helgerna och hur äter ni någorlunda gott och ändå kan spara eller få det gå runt?

Jag vägrar bli en innekatt eller äta kattfoder för att kunna spara om det ska vara så.

Fråga: klarar ni leva ett värdigt liv med en standard lön?
Citera
2024-01-21, 12:18
Medlem
Onanikrems avatar
Du sa det själv: "nyare bil", det brukar innebära dyra lån. "Hittar på något med familjen varje vecka" En familj på tre? Går nog loss på 1000kr att gå på gröna lund en helg, äta på krogen brukar kosta mer än så.

Visst skall man leva lite också, särskilt när man är yngre, men det är att väga för och emot, om man skall spara/ha en buffert eller ej. När jag jobbade hade jag ut runt 30 efter skatt och det levde jag gott på, sparade undan mellan 5 och 10 varje månad och jag levde/ lever ensam men har en särbo att umgås med på helgerna. Har två bilar och MC men bilarna är äldre och kostar inte så mycket annat än bensin, skatt och försäkring, båda relativt lättmekade själv. När en är påställd är den andra avställd.

Ni får göra en budget och ser var pengarna försvinner, finns det något ni kan dra in på eller göra annorlunda?
Citera
2024-01-21, 12:23
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Slösar o slösar. Ska man inte kunna hitta på något tillsammans en gång i veckan och ändå klara sig på vanliga löner? Vi klarar inte det med närmare 3 löner som sagt.

Vad hittar ni på under helgerna och hur äter ni någorlunda gott och ändå kan spara eller få det gå runt?

Jag vägrar bli en innekatt eller äta kattfoder för att kunna spara om det ska vara så.

Jag tror att ni skulle kunna göra allt ni gör och vara lika nöjda för 10000kr mindre. Som sagt, ställ upp alla kostnader så ni får koll.
Citera
2024-01-21, 12:27
Medlem
Citat:
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.

Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?

Ja, här har du svaret i det fetade.

Vi har ca 80k tillsammans före skatt, (3 barn i tonåren)och sparar lätt över 10k per månad, men vi gör inte heller dyra aktiviteter varje vecka, äter inte ute eller köper onödig skit (att du skriver att du inte tycker något är dyrt i butik tolkar jag som att du köper en massa grejer utan att värdera om det är prisvärt eller inte.

Men bor i hus, en nyare vardagsbil och en äldre, och en nyare muskelbil i garaget.
Citera
2024-01-21, 12:28
Bannlyst
Citat:

Jag kör eget och fakturerar 1000 kr/h exkl.moms just nu

Jag lyfter en okej lön, köper mycket på bolaget och sådär, så jag har inte ditt problem

Men trots detta så gillar jag att laga mat själv, kör mycket storkok och åker kollektivt, behöver inte ha den senaste iPhonen heller

Det är roligare att dra med en pengapåse till typ Sydostasien, kör hellre 5 stjärniga hotell osv när jag är utomlands

Det gäller att prioritera!
Citera
2024-01-21, 12:32
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:

Om ni drar in så mycket pengar och ändå inte har råd att spara så är ni efterblivna och bör omyndigförklaras. Hört talas om "god man"?

Kan nog vara värt att kolla upp.

Jag har "standardlön" och klarar av att spara en slant varje månad, reser utomlands 1-2 gånger per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in