2024-01-21, 12:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?

Hur hög är hyran och vad kostar bilen totalt sett. Hur många finns i hushållet. Återkom så kan man efter det ha en diskussion.
Lägger ni 24.000 i månaden i hyra och bilen kostar 14.000 i månaden totalt sett så är det 38.000 bara där. På 90.000 får ni väl ut ca 68.000 efter skatt? (Du 60' ut 45' och frun 30' ut 23'). Även med hysterisk hyra och bilutgifter borde ni ha kvar 30.000/månad till mat och nöjen. Lägger ni 12.000 i mat varje månad så är det 18.000 kvar varje månad. Semester för 3-4 personer kan ju kosta närmare 100.000 för en vecka, tex skidor. Lägg in lite kläder, restaurangbesök allmänt slöseri så försvinner de sista 18.000 också.

Det positiva är att oavsett hur dyr lägenhet och bil ni har så med enkla åtgärder borde ni kunna spara 10 kanske till och med 20.000 i månaden.
Citera
2024-01-21, 12:34
Medlem
Citat:
har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan
(ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.

Lever itne lyx. Det du beskriver är ju lyx för många.
Att slippa kolla priser i butiken, hitta på nåt varje helg, inte bara köra bil utan köra nyare bil.

Sluta gnäll
vill du spara så skit i att fika på Gröna Lund varje helg, vips har du flera tusen över
Citera
2024-01-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hur hög är hyran och vad kostar bilen totalt sett. Hur många finns i hushållet. Återkom så kan man efter det ha en diskussion.
Lägger ni 24.000 i månaden i hyra och bilen kostar 14.000 i månaden totalt sett så är det 38.000 bara där. På 90.000 får ni väl ut ca 68.000 efter skatt? (Du 60' ut 45' och frun 30' ut 23'). Även med hysterisk hyra och bilutgifter borde ni ha kvar 30.000/månad till mat och nöjen. Lägger ni 12.000 i mat varje månad så är det 18.000 kvar varje månad. Semester för 3-4 personer kan ju kosta närmare 100.000 för en vecka, tex skidor. Lägg in lite kläder, restaurangbesök allmänt slöseri så försvinner de sista 18.000 också.

Det positiva är att oavsett hur dyr lägenhet och bil ni har så med enkla åtgärder borde ni kunna spara 10 kanske till och med 20.000 i månaden.

Fasta räkningar i hemmet 14k
Bil 4k
Drivmedel 2-3k
Mat uppskattningsvis 6-10k
Aktiviteter helger 1-3k per helg
Hushåll 3 pers.

Inte så vi tar en weekend varje helg eller handlar där det är dyrast. Vi handlar det i tycker man bör kunna göra som två arbetaren

Förstår att allt är dyrare nu än förr, men att inte kunna köpa en jacka när det behövs eller kunna köpa en ny micro när den gamla går sönder ska inte behöva vara ett problem.

Oväntade kostnader dyker upp titt som tätt. Gör det inte för alla?
Citera
2024-01-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Lever itne lyx. Det du beskriver är ju lyx för många.
Att slippa kolla priser i butiken, hitta på nåt varje helg, inte bara köra bil utan köra nyare bil.

Sluta gnäll
vill du spara så skit i att fika på Gröna Lund varje helg, vips har du flera tusen över

Först vad jag säger. Ska det behöva vara så med 2x standard lön?
Kommer avstå att svara folk som inte verkar kunna privatekonomi helt och hållet snart
Citera
2024-01-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Jag tror att ni skulle kunna göra allt ni gör och vara lika nöjda för 10000kr mindre. Som sagt, ställ upp alla kostnader så ni får koll.

Har försökt få ner kostnaderna men det dyker alltid upp något. Är de inte jul är de födelsedagar, resa till anhöriga, service på bilen, nya däck eller vad som helst. Ska försöka ta en titt till men tycker redan jag lever sämre än jag borde
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-01-21 kl. 12:44.
Citera
2024-01-21, 12:43
Medlem
Citat:
Först vad jag säger. Ska det behöva vara så med 2x standard lön?
Kommer avstå att svara folk som inte verkar kunna privatekonomi helt och hållet snart

Men du skriver ju standardlön.
Sen beskriver du standardliv.

Men vill ha lyx

du vill ha champagne med beer-pocket
Vem av oss fattar inte privatekonomi?

det kostar ca 60 000 att få en go månad
Men hus på en egen ö och porsche för 60 k i månaden kan du ju drömma om, är du imbecill?
Senast redigerad av Stina2017 2024-01-21 kl. 12:46.
Citera
2024-01-21, 12:45
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Bil 4k
Drivmedel 2-3k
Hushåll 3 pers.

Inte så vi tar en weekend varje helg eller handlar där det är dyrast. Vi handlar det i tycker man bör kunna göra som två arbetaren

Förstår att allt är dyrare nu än förr, men att inte kunna köpa en jacka när det behövs eller kunna köpa en ny micro när den gamla går sönder ska inte behöva vara ett problem.

Där räknade du upp 43k, ni borde få ut 65. Ni har ingen koll.
Citera
2024-01-21, 12:47
Medlem
Ni har ju inte jättehög inkomst. Din fru tjänar under medel och du över medel, så ni är väl inga höginkomsttagare.

Alltså är det väl som du säger, ni är medelklass med en genomsnittlig lön på 45tkr/person, som två gymnasielärare ungefär.

Kanske lite över medel men ni verkar å andra sidan slösa ganska mycket pengar på en nyare bil osv antagligen dyrt lån eller leasing. Hyresrätt är ju oftast bortkastade pengar.

Självklart skulle ni kunna spara. Bara med en billigare bil skulle ni kunna spara några tusen. Det är inte självklart att man kan ha en ny bil med en genomsnittlig lön på 45tkr/person.

Dessutom rätt saftigt att lägga tusen spänn varje vecka på nöjesaktiviteter, man får tänka ekonomiskt, finns kanske billigare saker att hitta på? Typ en utflykt till skogen eller åka pulka eller vad som helst.

Men tips, om du inte trollar, är att göra upp en budget! Många bäckar små, ett köp där o ett där blir mycket i längden. Kanske kan man skala av lite, räcker kanske med en streamingtjänst osv.
Senast redigerad av SallySlingshot 2024-01-21 kl. 12:54.
Citera
2024-01-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Men du skriver ju standardlön.
Sen beskriver du standardliv.

Men vill ha lyx

du vill ha champagne med beer-pocket
Vem av oss fattar inte privatekonomi?

det kostar ca 60 000 att få en go månad
Men hus på en egen ö och porsche för 60 k i månaden kan du ju drömma om, är du imbecill?

Amen på riktigt tror du inte jag vet om jag lever i nån jävla lyx eller inte?
Citera
2024-01-21, 12:48
Medlem
Citat:
Bil 4k
Drivmedel 2-3k
Hushåll 3 pers.

Det är ca 40k
Då har du ca 30k kvar, vart tar dem vägen?
Citera
2024-01-21, 12:50
Medlem
Citat:
Amen på riktigt tror du inte jag vet om jag lever i nån jävla lyx eller inte?

Men du förväntar ju dig det ?
Kollar inte matpriser, tycker det är billigt i mataffär, hittar på utflykter varje helg och kör bil.
så vill du samtidigt har råd med en Porsche för er lön som du redan spenderat.
vad jobbar du me? Hoppas det inte är logik/ekonomi för då borde du få sparken
Citat:
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?
Citera
2024-01-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Där räknade du upp 43k, ni borde få ut 65. Ni har ingen koll.

Lägg till oväntade kostaderna också. Det blir närmare alla pengar vi får ut. Klart vi kan lägga undan nån tusenlapp hit o dit.
Tycker dock med vår situation borde vi kunna lägga undan 10-20k i månaden.

Ni som kan spara kan omöjligt hitta på aktiviteter och leva med en ”normal” standard.

Vi äter vanligt billigare/normalpris kött, inte oxfilé eller wagyu eller annat. Som jag säger, vi lever inte i någon lyx. Vi lever med en vad vi tycker en vanlig svensk standard. Men det kostar en lön för mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in