Citat:
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.
Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.
Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.
Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?
Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.
Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.
Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?
Hur hög är hyran och vad kostar bilen totalt sett. Hur många finns i hushållet. Återkom så kan man efter det ha en diskussion.
Lägger ni 24.000 i månaden i hyra och bilen kostar 14.000 i månaden totalt sett så är det 38.000 bara där. På 90.000 får ni väl ut ca 68.000 efter skatt? (Du 60' ut 45' och frun 30' ut 23'). Även med hysterisk hyra och bilutgifter borde ni ha kvar 30.000/månad till mat och nöjen. Lägger ni 12.000 i mat varje månad så är det 18.000 kvar varje månad. Semester för 3-4 personer kan ju kosta närmare 100.000 för en vecka, tex skidor. Lägg in lite kläder, restaurangbesök allmänt slöseri så försvinner de sista 18.000 också.
Det positiva är att oavsett hur dyr lägenhet och bil ni har så med enkla åtgärder borde ni kunna spara 10 kanske till och med 20.000 i månaden.