Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-21, 18:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Hur kan ni inte ha råd att spara till något om ni har en gemensam inkomst på 90.000 och bori en hyreslägenhet?

Har du själv barn? Jag har fru, 3 barn, 3 katter, 2 hästar, villa, 2 bilar, mopedbil och moped till de små och ”konstigt” nog så skulle 90,000 före skatt innebära konkurs eller rejäl omställning för mig inom ett år 😄

Allt beror ju på hur man väljer att leva - folk som är oroliga för pensionen eller egoistiska bränner allt på sig själva, folk som tänker på familjens bästa bränner allt på mat, hemmet och upplevelser som resor och nöjen för familjen.
Andra sparar så mycket de kan och lever hellre i armod än använder reserverna - allt beror på hur du ör som person - vad som är bäst är väl upp till var och en…
Citera
2024-01-21, 18:30
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Jag har närmare 60tkr i lön per månad, jag lever gott men inte i någon lyx.

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)
Inget är direkt ”dyrt” i butiken.
Frugan jobbar också och har en lön på ca 30tkr.

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Hur i helvetet klarar inte vi oss?
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?

Kan rekommendera denna kokbok om du inte har något emot vegetarisk mat. Bra, nyttigt och billig mat har runt 35k netto i lön och lyckades spara ihop runt 200 k förra året.

https://www.bokus.com/bok/9789177753...-och-planeten/
Citera
2024-01-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Har du själv barn? Jag har fru, 3 barn, 3 katter, 2 hästar, villa, 2 bilar, mopedbil och moped till de små och ”konstigt” nog så skulle 90,000 före skatt innebära konkurs eller rejäl omställning för mig inom ett år 😄

Allt beror ju på hur man väljer att leva - folk som är oroliga för pensionen eller egoistiska bränner allt på sig själva, folk som tänker på familjens bästa bränner allt på mat, hemmet och upplevelser som resor och nöjen för familjen.
Andra sparar så mycket de kan och lever hellre i armod än använder reserverna - allt beror på hur du ör som person - vad som är bäst är väl upp till var och en…

Fick inte intrycket av inlägget att TS hade villa och 2 hästar.
Citera
2024-01-21, 18:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Fick inte intrycket av inlägget att TS hade villa och 2 hästar.

Nej men han kan ju ha andra utgifter - som gröna Lund varje vecka.. att både han och jag lever på gränsen av våra tillgångar behöver ju inte bero på att vi har exakt samma förutsättningar..
Citera
2024-01-21, 18:38
Medlem
Citat:

Jag bor i en hyreslägenhet, har nyare bil äter gott och hittar på något med familjen ca 1 gång i veckan (ex bowling, grönalund, biljard, går ut på krogen eller annat)

Vi har inte råd att spara något, eller om vi skulle börja snåla och dra in på aktiviteter har vi absolut råd att spara.

Ska det verkligen vara såhär? Som jag/vi lever ska man kunna klara sig på två normala löner (2x 30tkr löner)
Med de löner och standard vi har borde vi kunna lägga undan minst 10tkr per månad.
Jag borde ta en fet jävla villa och en Porsche som pendlarbil. Eller har jag fel?

De för ni slösar... Tro mig, er lgh kostar, ni lägger pengar på bilen för mycket?
Citera
2024-01-21, 18:44
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:

Sverige har världens högsta marginalskatter detta innebär att man som ”högavlönad” lönearbetare inte får ut mycket mer än städaren på hörnet. Jag tjänar betydligt mer än dig och upplever mig som relativt fattig i denna höga räntorstid.

Med hyresrätt har du dock inte samma problematik.
Citera
2024-01-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Lever itne lyx. Det du beskriver är ju lyx för många.
Att slippa kolla priser i butiken, hitta på nåt varje helg, inte bara köra bil utan köra nyare bil.

Fast det är inte lyx utan en medelklass. Att många har det sämre beror just på att det är medelklass dvs lika många måste ha det sämre som de som har det bättre för att det ska vara medel.
Citera
2024-01-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Okej.

Så om jag förstår dig rätt har ni ca 45k kvar netto efter att huslån och bil är betalda.

Är det en bostadsrätt eller en äganderätt, vad är månadsavgiften på radhuset om det är en bostadsrätt? Vad är driftkostnaderna, el, internet, o.s.v...?

Om ni bara har en bil, pendlar den ena av er till jobbet med kollektivtrafik, vad kostar det isf per månad?

Vad är en vanlig veckas mat för din familj, kort beskrivet?

Vad kostar barnen, vad får de i vecko eller månadspeng, har de dyra idrotter eller annat som kostar föräldrarna pengar? Hur klär de sig? Hur klär du och din fru er? Tusenlapparna kan väldigt fort springa iväg varje månad om man har en familj på 4 personer som ska klä sig i det senaste, "byta ut garderoben" minst en gång per år, flasha för kompisarna i skolan med en jacka för 15k o.s.v. o.s.v.

Vi har två bilar. Men den andra är nästan gratis höll jag på att säga. Iallafall i jämförelse.

Våra barn får inte veckopengar. De är för små. Vi köper det dom behöver, när dom behöver det. Detsamma gäller idrotter.

Jag har mycket kostym i jobbet. Annars jeans och en T-shirt/hoodie/pique. Min fru klär sig helt vanligt också.

Vi äter väl hemlagat ett par tre dagar i veckan. Sen tar vi foodora eller hämtar mat.

Sen flyger det väl endel på streaming, hobbys, viner osv
Citera
2024-01-21, 18:54
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Vi har två bilar. Men den andra är nästan gratis höll jag på att säga. Iallafall i jämförelse.

Våra barn får inte veckopengar. De är för små. Vi köper det dom behöver, när dom behöver det. Detsamma gäller idrotter.

Jag har mycket kostym i jobbet. Annars jeans och en T-shirt/hoodie/pique. Min fru klär sig helt vanligt också.

Vi äter väl hemlagat ett par tre dagar i veckan. Sen tar vi foodora eller hämtar mat.

Sen flyger det väl endel på streaming, hobbys, viner osv

Beställa mat/äta ute minst 4ggr/vecka är stört dyrt.

Viner är inte heller billigt.

Hur tror du medelklass lever egentligen?

Vad är det för hobbys om man får fråga? Antar att de inte är superbilliga?

Jag är för övrigt med i klubben av nån som tjänar över 60k per månad och ej kan spara (för tillfället)
Senast redigerad av fsker 2024-01-21 kl. 19:00.
Citera
2024-01-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Sverige har världens högsta marginalskatter detta innebär att man som ”högavlönad” lönearbetare inte får ut mycket mer än städaren på hörnet. Jag tjänar betydligt mer än dig och upplever mig som relativt fattig i denna höga räntorstid.

Med hyresrätt har du dock inte samma problematik.

Du tjänar alltså +100.000 (avsevärt mer än 60.000) och känner dig fattig? Hur i hela fridens namn går det ihop? Det är inte så att du har lite för höga förväntningar på livet, lönen och dess innehåll?

Vad tycker du är rimligt att få ut efter skatt för att inte känna dig fattig?
Citera
2024-01-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du sa det själv: "nyare bil", det brukar innebära dyra lån. "Hittar på något med familjen varje vecka" En familj på tre? Går nog loss på 1000kr att gå på gröna lund en helg, äta på krogen brukar kosta mer än så.

Visst skall man leva lite också, särskilt när man är yngre, men det är att väga för och emot, om man skall spara/ha en buffert eller ej. När jag jobbade hade jag ut runt 30 efter skatt och det levde jag gott på, sparade undan mellan 5 och 10 varje månad och jag levde/ lever ensam men har en särbo att umgås med på helgerna. Har två bilar och MC men bilarna är äldre och kostar inte så mycket annat än bensin, skatt och försäkring, båda relativt lättmekade själv. När en är påställd är den andra avställd.

Ni får göra en budget och ser var pengarna försvinner, finns det något ni kan dra in på eller göra annorlunda?

1000 kr för att gå på gröna Lund med familjen?
Betalar det ens entrépengen?
Citera
2024-01-21, 19:07
Medlem
slemhogs avatar
Det är 44000 kr+23500 kr efter skatt= 67 500 kr/mån + ev barnbidrag. 70 000 kr/mån. (Med kommunalskatt i Stockholm)
675000 kr/mån efter skatt är en typisk inkomst för en medelklass familj.

Hyreslägenhet 3a-4a i Stockholm brukar kostar 8500-13000 kr, beroende på äldre eller mer nyproducerad.

Då har ni ca 59 000 kr kvar.
Mat kan man handla för 7000 på willys för en familj.
Jag själv äter för ca 2500 kr med en utelunch i veckan.

52000 kr kvar.

Gå bowla, bio en gång i veckan kostar inte mycket. Biobiljetter får man genom Hyresgästföreningen för 95 kr/st.

Vad gör ni av resterande 50 000 kr/mån? 50 000 kr!

Detta låter helt obegripligt.
Hade personligen med dessa löner, i en 4a för 11000 kr/mån, kunnat spara 30 000 kr/mån och endå levt ett bra familjeliv med märkeskläder köpta på kampanj, flashig nyare bil, äldre extra/vinter bil, nyare hemelektronik i mellan segmentet, flera veckors semesterresa till Spanien och skidresa till fjällen över en weekend samt haft motorbåt. Man sparar otroligt mycket pengar genom prisjämföra på prisjakt och handla billig mat i veckans kampanjblad och köpa saker man vill ha begagnat.
Köpte nyligen 4 märkes vinglas på tradera för 150 kr som kostar nya 600 kr osv osv.
Senast redigerad av slemhog 2024-01-21 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in