Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Ärligt talat, tycker du det? Att ju svårare ekvationer någon kan lösa och hur logiskare någon tänker ju intelligentare är man. Jag känner en kille som skrev 2.0 på högskoleprovet på första försöket och som är med i Mensa, men jag tycker inte han är särsklit intelligent. Han är helt socialt retarderad och han tror alltid att hans logiska lösningar är de bästa.
Men är inte "intelligent kvinna" något som många tjejer använder för att skylla på eftersom killar inte gillar dem. Lite som med tjock benstomme, man trippar runt gröten för att slippa säga som det är. För jag har aldrig träffat någon verkligt intelligent kvinna som har haft problem med att skaffa killar och de har ofta många vänner. Men däremot har jag träffat en del Ung Vänster-tjejer som är kommunister, feminister eller veganer som själva tycker att de är jättesmarta. De tycker att alla meningsmotståndare är idioter och de känns som sådana där brudar är rätt benägna att kläcka ur sig "män hatar intelligenta kvinnor" som ursäkt till att de inga killar vill träffa dem.
Killarna brukar skylla sin oförmåga att lyckas med tjejer på sig själva, de tycker de är tjocka/fula/finniga osv. Tjejer gör ofta det också, skyller på sig själva, och blir därför anorektiker, men en del börjar skylla på att de är för "smarta".
fantasmatic: Jag tycker du borde omvärdera din sin på intelligens, din definition är det mest enkeltspåriga jag hört det senaste året och det var länge sedan resten av världen inklusive intelligensforskning lämnade uppfattningen att den som får högst betyg på IQ-test är intelligentast.
IQ har ju absolut fått sällskap av en drös andra intelligenser på senare år, just för att bara logiskt tänkande egentligen är en av många mänskliga talanger.
Social smidighet är förstås viktigare än logiskt tänkande för att man ska kunna fungera i sociala sammanhang. Det kallas visst EQ. En annan sorts intelligens. Sociala samspel är trots allt sällan särskilt logiska, eftersom människor är ganska känslodrivna varelser.
Men för att vara maximalt socialt smidig behöver man faktiskt kunna analysera orsak-verkansammanhang logiskt, så de flesta som är socialt smidiga, populära och respekterade HAR hög IQ. Både hög IQ och hög EQ.
Att ha "fina åsikter" tyder IMO inte på hög intelligens.
Men att kunna argumentera logiskt korrekt för sina egna åsikter (samt förstå logiken i andras resonemang, eller upptäcka bristen på logik) gör det däremot. Att precis lika logiskt intelligenta människor kan ha helt olika åsikter beror ju bara på att de värderar saker känslomässigt. Och därmed gör olika värderingar.
Jag ser heller inget samband mellan hög intelligens och "svårt att träffa killar/tjejer". Det är ju bristen på social smidighet som orsakar ensamheten. Och den bristen kan finnas hos de logiskt överbegåvade precis som hos de logiskt handikappade. Eller normalbegåvade.
Vissa killar som har svårt att hitta tjejer skyller gärna sin oförmåga på alla dumma tjejer, precis som vissa tjejer med samma problem skyller på alla dumma killar. Sanningen är ju enkel. Vill man attrahera en viss målgrupp som man inte attraherar i dagens skick - så är det bara att spotta i händerna och jobba på att förändra sig själv, eller byta målgrupp.
Det är de två lösningarna som står till buds.
Både killar och tjejer som känner sig oförtjänt nobbade av samtliga av motsatt kön har väldigt sällan fått ärligt förklarat för sig varför de nobbats av alla som nobbat dem. De sitter bara och chansar hej vilt, ofta baserat på allmänna fördomar (ibland med ett korn av sanning) och personliga villfarelser.
Tex sitter alldagliga, tråkiga Erik med för fula kläder och antar att han inte får krogragg för att alla brudar bara vill få skit av dräggiga alfahannar, medan alldagliga, tråkiga Anna med för fula kläder antar att hon inte får krogragg för att alla killar bara vill ha korkade silikonbrudar.
Samtidigt undrar alfahannarna och silikonbrudarna varför tråkiga Erik och tråkiga Anna så sällan krograggar på varandra.