2008-04-16, 16:24
Medlem
Folk med hög iq är oftast personer som klarar av avancerade saker men inte de simpla.
2008-04-16, 18:08
Medlem
dekarons avatar
Delvis korrekt. Det beror helt och hållet på exakt vad denne intelligenta person ombeds att göra.
2008-04-17, 00:11
Medlem
Brandbils avatar
OT raderat

//mod
2008-04-17, 17:21
Medlem
BluesBross avatar
Så man kan betecknas som intelligent om man har tummen mitt i handen? Inser att intelligens är en definitionsfråga som sträcker sig över en mängd olika typer av kunnande och logiskt tänkande. Somlig intelligens kan man sonika lära sig eller läsa sig till. Talang däremot är något som bygger på verklig intelligens, anser jag. Vissa betecknas som intelligenta eftersom de har talang för rätt kunskapsområden medan en fotbollslirare kanske betecknas som korkad trots att denne egentligen är ett geni. Sorry om jag spinner iväg från TS ämne.
2008-04-22, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Ärligt talat, tycker du det? Att ju svårare ekvationer någon kan lösa och hur logiskare någon tänker ju intelligentare är man. Jag känner en kille som skrev 2.0 på högskoleprovet på första försöket och som är med i Mensa, men jag tycker inte han är särsklit intelligent. Han är helt socialt retarderad och han tror alltid att hans logiska lösningar är de bästa.

Men är inte "intelligent kvinna" något som många tjejer använder för att skylla på eftersom killar inte gillar dem. Lite som med tjock benstomme, man trippar runt gröten för att slippa säga som det är. För jag har aldrig träffat någon verkligt intelligent kvinna som har haft problem med att skaffa killar och de har ofta många vänner. Men däremot har jag träffat en del Ung Vänster-tjejer som är kommunister, feminister eller veganer som själva tycker att de är jättesmarta. De tycker att alla meningsmotståndare är idioter och de känns som sådana där brudar är rätt benägna att kläcka ur sig "män hatar intelligenta kvinnor" som ursäkt till att de inga killar vill träffa dem.

Killarna brukar skylla sin oförmåga att lyckas med tjejer på sig själva, de tycker de är tjocka/fula/finniga osv. Tjejer gör ofta det också, skyller på sig själva, och blir därför anorektiker, men en del börjar skylla på att de är för "smarta".

fantasmatic: Jag tycker du borde omvärdera din sin på intelligens, din definition är det mest enkeltspåriga jag hört det senaste året och det var länge sedan resten av världen inklusive intelligensforskning lämnade uppfattningen att den som får högst betyg på IQ-test är intelligentast.

IQ har ju absolut fått sällskap av en drös andra intelligenser på senare år, just för att bara logiskt tänkande egentligen är en av många mänskliga talanger.
Social smidighet är förstås viktigare än logiskt tänkande för att man ska kunna fungera i sociala sammanhang. Det kallas visst EQ. En annan sorts intelligens. Sociala samspel är trots allt sällan särskilt logiska, eftersom människor är ganska känslodrivna varelser.

Men för att vara maximalt socialt smidig behöver man faktiskt kunna analysera orsak-verkansammanhang logiskt, så de flesta som är socialt smidiga, populära och respekterade HAR hög IQ. Både hög IQ och hög EQ.

Att ha "fina åsikter" tyder IMO inte på hög intelligens.
Men att kunna argumentera logiskt korrekt för sina egna åsikter (samt förstå logiken i andras resonemang, eller upptäcka bristen på logik) gör det däremot. Att precis lika logiskt intelligenta människor kan ha helt olika åsikter beror ju bara på att de värderar saker känslomässigt. Och därmed gör olika värderingar.

Jag ser heller inget samband mellan hög intelligens och "svårt att träffa killar/tjejer". Det är ju bristen på social smidighet som orsakar ensamheten. Och den bristen kan finnas hos de logiskt överbegåvade precis som hos de logiskt handikappade. Eller normalbegåvade.

Vissa killar som har svårt att hitta tjejer skyller gärna sin oförmåga på alla dumma tjejer, precis som vissa tjejer med samma problem skyller på alla dumma killar. Sanningen är ju enkel. Vill man attrahera en viss målgrupp som man inte attraherar i dagens skick - så är det bara att spotta i händerna och jobba på att förändra sig själv, eller byta målgrupp.
Det är de två lösningarna som står till buds.

Både killar och tjejer som känner sig oförtjänt nobbade av samtliga av motsatt kön har väldigt sällan fått ärligt förklarat för sig varför de nobbats av alla som nobbat dem. De sitter bara och chansar hej vilt, ofta baserat på allmänna fördomar (ibland med ett korn av sanning) och personliga villfarelser.
Tex sitter alldagliga, tråkiga Erik med för fula kläder och antar att han inte får krogragg för att alla brudar bara vill få skit av dräggiga alfahannar, medan alldagliga, tråkiga Anna med för fula kläder antar att hon inte får krogragg för att alla killar bara vill ha korkade silikonbrudar.

Samtidigt undrar alfahannarna och silikonbrudarna varför tråkiga Erik och tråkiga Anna så sällan krograggar på varandra.
2008-04-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desreichesmacht
Jaha, och? Jag har aldrig påstått att sådana människor brukar vara vidare intelligenta.

Du bekräftar bara min tes.

?
Det var mitt syfte att bekräfta din tes.
Definitionen på "intelligens" varierar ju storligen.
2008-04-22, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sayyadina99
Min man skrattar sällan åt mina skämt, som han bara upplever som sarkasmer. ( Mina väninnor skrattar, däremot.) Män tar mig på allvar om vi pratar politik eller "meningen med livet" eller "känslor", men inte så ofta när det gäller faktisk problemlösning. Där vill männen helst "hjärnstorma" på egen hand. Man får höja rösten lite ibland, säga "hallå, jag finns, jag har en ide´..." Det brukar fungera. Bland sjyssta män.
(Vad är det förresten som säger att jag som kvinna ska vara intresserad av att prata "känslor" hela tiden?)
Man försöker få en syl i vädret när Friggeboden ska resas, bilen lagas eller brunnen grävas, men män förväntar sig inte alltid att man är ens intresserad. Istället hamnar man i värsta fall i köket, kokar kaffe eller servar med öl och glada tillrop. Klart man känner sig dum ibland! Det betyder ju inte att man är det.

:

Männen tar dig på allvar när det gäller politik, meningen med livet och känslor för att du ger intryck av att veta vad du pratar om.
Om du vill bemötas med samma jämlika respekt när det gäller praktisk problemlösning måste du ge intryck av att veta vad du pratar om där också - och när det gäller resning av friggebodar, lagning av bilar och grävning av brunnar bör man själv stå med hammaren, domkraften eller spaden i handen, svetten i pannan och oljan/smutsen på kläderna för att ge ett sådant intryck.
Dvs det som ger mest intrycket av att man borde ha en talan vad gäller praktisk problemlösning är att man med självklarhet tar initiativ att i praktiken VISA att man vet vad man pratar om.
Ingen vill lyssna på en backseat driver.

När det gäller kroppsjobb är det dock ingen man som förväntar sig att du ska jobba häcken av dig tillsammans med dem, och de kan gnöla lite om du propsar på att göra det, men bevisar du dig som en fullvärdig, energisk och kunnig slitvarg i teamet så blir din input angående jobbet respekterad.
2008-04-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Talang däremot är något som bygger på verklig intelligens, anser jag. Vissa betecknas som intelligenta eftersom de har talang för rätt kunskapsområden medan en fotbollslirare kanske betecknas som korkad trots att denne egentligen är ett geni. Sorry om jag spinner iväg från TS ämne.

Nej. Intelligens handlar om abstrakt tänkande. Annars kan man lika gärna säga att hundar och fladdermöss är genier eftersom de har talang för att lukta respektive orientera sig i mörker.
2008-04-23, 19:45
Medlem
Doktor Ötgers avatar
Kvinna kan ?

"Smarta kvinnor"? bara att säga en sån sak liksom.
När ska kvinnan inse att hon är underlägsen mannen i nästan alla lägen,
både socialt och allt annat som går att jämföra.
  • Kvinnan borde få ta 8körkort innan dom får köra bil. (moped bil)
  • Kvinnan borde ha en kurs vid 14års ålder hur man inte blir fjortis
    utan lär sig stå med båda fötter på jorden. osv så att säga.

det kan inte vara lätt att sitta 17st kvinnor i en sal och diskutera
vad man ska äta för att gå ner massa kg hit och dit när den enda dom kan
är att tröstäta. istället för att bara fatta att man ska sätta klockan på 06.00
och ut och gå/springa en vända och upprepa detta i några veckor sen har man lyckats.

Och det absolut dummaste är ju när överviktiga fruntimmer sitter å snackar mode och frisyr osv.
När prio 1 igentligen är att dom ska gå ner 18kg. nejnej , man står x antal timmar framför spegeln och sminkar sig (ciggpaus) (lightcigg), plattar håret osv sen går ut på krogen och hoppas på en lyckokväll. Och ligger hela söndagen i soffan med fet ångest
och säger till sig själva att "nu ska jag börja träna".(känner du igen dig kvinna?) samtidigt som man dippar
lite chips i smegma lr dylikt.

nått som kvinnan verkligen kan är att diskutera i massa termer.
precis som alla svenska politiker som snackar om ett samhälle som de aldrig
har upplevt. LOL

ps : det är tur att det finns några härliga damer iaf
2008-04-24, 06:39
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

Män tål smarta kvinnor, inget problem med det. Problemet ligger i att otrevliga kvinnor ratas av män. Då tror de otrevliga kvinnorna att de är smarta eftersom män avskyr de för att de otrevliga kvinnorna tror på den devisen.
2008-04-24, 08:52
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Män tål smarta kvinnor, inget problem med det. Problemet ligger i att otrevliga kvinnor ratas av män. Då tror de otrevliga kvinnorna att de är smarta eftersom män avskyr de för att de otrevliga kvinnorna tror på den devisen.
Hahaha!

On topic: nästa gång du anser att någon hatar dej bara för att du är en smart kvinna tycker jag du ska passa på att fråga.

(Och min egen begåvning ska vi kanske tala tyst om.)
2008-04-24, 09:58
Bannlyst
Det finns ett roligt talesätt som säger att män gillar intelligenta kvinnor bara de inte är i samma bransch...

Jag vidhåller, som flera andra varit inne på i den här tråden, att intelligens är något som är svårdefinierat.

MENSA har sina mått på intelligens, men de som är intelligenta inom ett område missar ofta något annat så...

Att kunna ett ämne på djupet, som en proffessor, innebär ofta att man missar andra ämnesområden.

EQ är en annan intelligens än IQ, exempelvis. Vilket som är viktigast och mest värt beror säkert på vad vi pratar om för ämnesområden!

Att smarta kvinor generellt är ett hot mot just män, tror jag inte på. Smarta kvinnor med ledaregenskaper, till exempel, blir lika kritiskt granskade av andra kvinnor som av män.

Jag skrev 1.6 på högskoleprovet och kom in på juristutbildningen i Stockholm.

Men som alla vet? Man behöver inte vara särskilt intelligent för att bli jurist, man beöver cementhäck

Så jag kan inte svara på om jag är intelligent eller inte...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in