Citat:
Ursprungligen postat av fantasmatic
Ja, "intelligent kvinna" betyder för många män "en kvinna som gör som jag vill och säger och framför allt, tar den i tvåan"
Så nog varierar begreppet i betydelse allt...
För mig betyder "intelligent" = kapabel att dra korrekta logiska slutsatser. Ju mer intelligent, desto mer komplicerade ekvationer kan han lösa korrekt.
Det brukar iofs höra ihop med att vara förnuftig och snabbtänkt, men är inte alltid fallet. Jag vet en superintelligent man som kan ta lite tid på sig, men när han väl levererar kickar han rumpa!
Så nog varierar begreppet i betydelse allt...
För mig betyder "intelligent" = kapabel att dra korrekta logiska slutsatser. Ju mer intelligent, desto mer komplicerade ekvationer kan han lösa korrekt.
Det brukar iofs höra ihop med att vara förnuftig och snabbtänkt, men är inte alltid fallet. Jag vet en superintelligent man som kan ta lite tid på sig, men när han väl levererar kickar han rumpa!

Ärligt talat, tycker du det? Att ju svårare ekvationer någon kan lösa och hur logiskare någon tänker ju intelligentare är man. Jag känner en kille som skrev 2.0 på högskoleprovet på första försöket och som är med i Mensa, men jag tycker inte han är särsklit intelligent. Han är helt socialt retarderad och han tror alltid att hans logiska lösningar är de bästa. Dessutom tycker alltid att han har bra och fina åsikter vilket gör honom ännu intelligentare. Precis som desreichesmacht säger gör många tjejer så också, de tror att deras fina och politiskt korrekta åsikter vilka de ofta aldrig ens reflekterat över gör dem intelliganta. De tycker det är fel med rasism, slampstämplar och miljöförstöring och det gör dem intelligenta. Ofta har de bara fått förklarat för sig av Aftonbladet om vad som är bra och dåligt, men ändå ser de sig som upplysta till skillnad från alla som inte håller med dem. Tycker man att Sverige ska minska invandringen är man ointelligent, tycker man att Sverige ska sänka skatterna är man ointelligent och "hejar" man inte på palistinierna i Gaza konlikterna är man ointelligent. Några argument behövs oftast inte mer än "det är hemsk vad palinstinerna lever med" eller "sänker vi skatterna blir det sämre för de som har de sämst", det brukar räcka bra så.
Ta Muhammed Ali till exempel. Han tänkte nog inte så logisk och jag har aldrig hört talats om någon ekvation han löst och dessutom var han emot blandgifte bland svarta och vita. Gör det honom ointelligent? Många svenska tjejer (och killar) hade avfärdat någon med hans åsikter som inskränkt och korkat, de hade tyckt att de var smartare eftersom de tycker det är okej med blandgifte. Enda argumentet man behöver för att bevisa vilken korkad jävel han var är "det är klart att alla ska få gifta sig med vem som helst". Jag håller kanske inte med om blandgiften, men jag tycker han var förbannat intelligent. Han var socialt slipad, han var en stor talare och han kunde utföra stordåd.
Kvinnor som är verkligt intelligenta, som är sociala, drivna, skräpta, roliga och som dessutom kan tänka logiskt är underbara. Men de är få, speciellt i Sverige. Kvinnor som däremot går runt och tycker att allt är orättvist (mansdominansen på arbetsmarknaden, att djur dör för att vi ska få mat, att de har det sämre i 3.e världen) och som tycker att de är intelligenta eftersom de tycker så, som att de skulle se allt så mycket klarare än andra, sådan kvinnor står jag inte ut med.
Men är inte "intelligent kvinna" något som många tjejer använder för att skylla på eftersom killar inte gillar dem. Lite som med tjock benstomme, man trippar runt gröten för att slippa säga som det är. För jag har aldrig träffat någon verkligt intelligent kvinna som har haft problem med att skaffa killar och de har ofta många vänner. Men däremot har jag träffat en del Ung Vänster-tjejer som är kommunister, feminister eller veganer som själva tycker att de är jättesmarta. De tycker att alla meningsmotståndare är idioter och de känns som sådana där brudar är rätt benägna att kläcka ur sig "män hatar intelligenta kvinnor" som ursäkt till att de inga killar vill träffa dem. Många tjejer och killar blir ju extremister som emos, kommunister, datanördar som respons mot att de är opopulära i tonåren. Då söker de sig till någon grupp av andra missnöjda som har något bra svar på varför de inte är populära och varför ingen attraheras av dem. Killarna brukar skylla sin oförmåga att lyckas med tjejer på sig själva, de tycker de är tjocka/fula/finniga osv. Tjejer gör ofta det också, skyller på sig själva, och blir därför anorektiker, men en del börjar skylla på att de är för "smarta".
fantasmatic: Jag tycker du borde omvärdera din sin på intelligens, din definition är det mest enkeltspåriga jag hört det senaste året och det var länge sedan resten av världen inklusive intelligensforskning lämnade uppfattningen att den som får högst betyg på IQ-test är intelligentast.
Senast redigerad av rogga9 2008-04-14 kl. 11:34.
Senast redigerad av rogga9 2008-04-14 kl. 11:34.
.