AdaLovelace:
Det där testet var rätt dåligt upplagt på sina ställen, och det var lite ojämnt i hur svåra saker de gav en. Eller det kanske bara var mina grå som var olika bra på olika saker.
IQ 128 (ja enligt testet alltså) bystmått....platt.

Är av det könet som inte förväntas ha sånna, så det är väll inte så konstigt.
Om det är tillförlitligt eller ej skulle vara intressant att undersöka. Har dock gjort två andra seriösa test, det ena var Mensas och det andra var inskrivningstestet vid mönstringen. Fick liknande resultat så det är väll någonstans där man ligger.
Den viktiga frågan är nu, måste jag börja hata AdaLoveace nu, hon fick ju hela 5 poäng mer än mig på testet, eller kan jag bara skita i det och inte bry mig?
Ärligt talat är jag lite skeptisk mot att lägga upp IQ på nätet, jag menar det är bara siffror. Om nu män är så ruttna att de skulle förtrycka kvinnor till att fördumma sig så är väll att knappa lite korrigerade siffror på ett forum en småsak. Om ni väljer att tro mig på vad jag skriver är upp till er.
Kickan2: Det är inte mannen som väljer vem som är intelligent, det är omgivningen. Däremot var IQ-test fram till nyligen inriktade på att mäta kvoter i vad som ofta ses som "de klassiskt manliga" funktionerna av hjärnan, och trots att det ändrats och blivit bredare är IQ-test ganska skeva i sin skala. Enligt mig alltså.
Folk ogillar i allmänhet personer som glänser och hela tiden skyltar med hur smarta de är, oavsett kön.
Om du går runt och är dryg och skriver folk på näsan och helt enkelt trycker ner dem i skosulorna hela dagarna med hur mycket bättre du är så är reaktionen du kan förvänta dig inte så där jättesvår att förutspå. Folk som grupp gillar i allmänhet personer som presterar bra, men man ogillar att vara halvdan som individ, och det är man ju om man jämnför sig med ett "geni".
Dessutom handlar den manliga könsnormen på det stora hela om kompetens. Du ska alltid vara kompetent och veta, ha erfarenhet och kunna backa upp folk och vara REPJesus (militärt utryck för mekanikerchef).
Kanske är det så att man som man tror att man förväntas kunna hjälpa tjejen då hon stöter på problem, även om man vet att hon är långt mer kompetent än en själv. Jobbig sitts, inte sant?
EDIT: Glömde en hel mening. Fixat.