2007-11-08, 15:57
Medlem
magdalenarts avatar
Alltså...

Jag förstår inte riktigt. Skulle smarta kvinnor göra sig dummare för att män inte tycker om smarta kvinnor?
Varför?
Det säger sig självt att endast en man med liten kuk (läs: självförtroende) och/eller liten hjärna inte skulle tycka om en smart kvinna. Och varför skulle en smart kvinna vilja ha något med en sådan man att göra?
2007-11-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenart
Alltså...

Jag förstår inte riktigt. Skulle smarta kvinnor göra sig dummare för att män inte tycker om smarta kvinnor?
Varför?
Det säger sig självt att endast en man med liten kuk (läs: självförtroende) och/eller liten hjärna inte skulle tycka om en smart kvinna. Och varför skulle en smart kvinna vilja ha något med en sådan man att göra?
Jag lutar (efter att ha läst svaren) åt att det förargelseväckande är om kvinnan själv anser sig intelligent. Mannen är nämligen den som delar ut epitet "intelligent" till kvinnor, och det är en belöning.. för nåt... oklart vad..
2007-11-08, 19:58
Medlem
catlands avatar
Bara skönt när de är smarta, då kan man lära sig något! (Mitt ex läste medicin)
2007-11-08, 20:04
Medlem
vad betyder intelligent kvinna?

En kvinna kan anses "dum" men är i verkligheten mycket smart. Jag menar då kvinnor som genom att spela lätt förståndshandikappade, "svaga" får sin man att göra och tänka i hennes banor. Vilket kallas för manipulation.
Män hatar inte denna typ av kvinna mig veterligen då detta gör att relationen fungerar utan större konfrontationer :min vilja kontra din.
En kvinna kan vara intelligent även utåt men har då kanske lite problem att hon är kontrollerande. Frågan är om det är hon själv som ser sig kontrollerande vid jämförelse med sina medsystrar eller om hon uppfattas kontrollerande av sin omgivning.
Att en man skulle hata en intelligent kvinna stämmer enligt mig mycket dåligt. Det handlar snarare om vilken taktik man lägger upp och vilken taktik som individen tar emot och är öppen för.
Om en man däremot hatar intelligenta kvinnor utan att ha en närmare personlig relation till henne tänker jag lämna osagt, då det kan lika väl handla om hat i allmänhet och inte riktat mot en intelligent kvinna.
Så först och främst tycker jag inte att det finns några speciellt intelligenta kvinnor om vi inte talar om kvinnor som fått nobelpriset nu. Resten är helt enkelt intelligenta men uttrycker det på olika sätt. Vilket jag anser vara det intelligentaste att kunna göra.
2007-11-08, 20:23
Medlem
C.A.Tls avatar
Varför hata nått som knappt existerar?
2007-11-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag lutar (efter att ha läst svaren) åt att det förargelseväckande är om kvinnan själv anser sig intelligent. Mannen är nämligen den som delar ut epitet "intelligent" till kvinnor, och det är en belöning.. för nåt... oklart vad..

Hyfsat men fel. Vad mannen anser om kvinnors intelligens skiter jag fullständigt i och jag tänker inte gå på den årliga showen (som inte uppfunnits ännu) där männen sätter ett antal fjädrar i kvinnors hår med deras intelligens som måttstock.
Män har sin egen bedömningsnivå.... lite kul men bra för dem, så länge de inte efterfrågar samma måttstock om hur de själva är.
2007-11-09, 01:02
Medlem
AdaLovelaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Nej, jag anser bara att det inte är så attraktivt med en kvinna som är bra på siffror.

inte ens 6?

läste i tråden lite noggrannare nu, vill kommentera med att tendensen att generalisera (alla män tycker.. alla kvinnor tycker..) är omvänt proportionellt till IQ

gör den här vetja
http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

jag landade på 133 -bystmåttet är 110
2007-11-09, 10:00
Medlem
flashwriters avatar
Både IQ och stora tuttar = stor vilja att kopulera & umgås med innehavaren av dessa attribut.
2007-11-09, 11:00
Medlem
AdaLovelace:

Det där testet var rätt dåligt upplagt på sina ställen, och det var lite ojämnt i hur svåra saker de gav en. Eller det kanske bara var mina grå som var olika bra på olika saker.

IQ 128 (ja enligt testet alltså) bystmått....platt. Är av det könet som inte förväntas ha sånna, så det är väll inte så konstigt.
Om det är tillförlitligt eller ej skulle vara intressant att undersöka. Har dock gjort två andra seriösa test, det ena var Mensas och det andra var inskrivningstestet vid mönstringen. Fick liknande resultat så det är väll någonstans där man ligger.

Den viktiga frågan är nu, måste jag börja hata AdaLoveace nu, hon fick ju hela 5 poäng mer än mig på testet, eller kan jag bara skita i det och inte bry mig?

Ärligt talat är jag lite skeptisk mot att lägga upp IQ på nätet, jag menar det är bara siffror. Om nu män är så ruttna att de skulle förtrycka kvinnor till att fördumma sig så är väll att knappa lite korrigerade siffror på ett forum en småsak. Om ni väljer att tro mig på vad jag skriver är upp till er.

Kickan2: Det är inte mannen som väljer vem som är intelligent, det är omgivningen. Däremot var IQ-test fram till nyligen inriktade på att mäta kvoter i vad som ofta ses som "de klassiskt manliga" funktionerna av hjärnan, och trots att det ändrats och blivit bredare är IQ-test ganska skeva i sin skala. Enligt mig alltså.

Folk ogillar i allmänhet personer som glänser och hela tiden skyltar med hur smarta de är, oavsett kön.
Om du går runt och är dryg och skriver folk på näsan och helt enkelt trycker ner dem i skosulorna hela dagarna med hur mycket bättre du är så är reaktionen du kan förvänta dig inte så där jättesvår att förutspå. Folk som grupp gillar i allmänhet personer som presterar bra, men man ogillar att vara halvdan som individ, och det är man ju om man jämnför sig med ett "geni".

Dessutom handlar den manliga könsnormen på det stora hela om kompetens. Du ska alltid vara kompetent och veta, ha erfarenhet och kunna backa upp folk och vara REPJesus (militärt utryck för mekanikerchef).
Kanske är det så att man som man tror att man förväntas kunna hjälpa tjejen då hon stöter på problem, även om man vet att hon är långt mer kompetent än en själv. Jobbig sitts, inte sant?

EDIT: Glömde en hel mening. Fixat.
2007-11-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdaLovelace
inte ens 6?

läste i tråden lite noggrannare nu, vill kommentera med att tendensen att generalisera (alla män tycker.. alla kvinnor tycker..) är omvänt proportionellt till IQ

gör den här vetja
http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

jag landade på 133 -bystmåttet är 110

Vad duktig du är. Vill du ha en kaka?
2007-11-09, 18:45
Medlem
AdaLovelaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Vad duktig du är. Vill du ha en kaka?

puss på dej
2007-11-09, 19:44
Medlem
Maxieboys avatar
Alla män hatar inte intelligenta kvinnor. Jag gör det inte. Då jag är undergiven till min läggning gillar jag intelligenta kvinnor, då jag själv kan vara rätt korkad och om kvinnan är intelligent känns det som hon har mer makt på nått sätt. (Fast hon måste vara stark också )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in