2007-11-09, 20:09
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
De som är verkligt intelligenta bland män verkar sällan känna sig hotade av intelligenta kvinnor.

Jag skulle tippa på att dom killar jag varit tillsammans med (förutom en) och mina killkompisar har en iq över genomsnittet. Det har inte varit några problem. De har å andra sidan vuxit upp med starka kvinnor. De verkar inte dela upp världen i så mycket manligt/kvinnligt utan diskuterar likvärdigt med alla.
Det där är typ jag.

Själva ämnet är väldigt väldigt förenklat dock. Om män "stöter bort" eller "blir skrämda" av en intelligent kvinna, behöver det inte på något sätt ha med intelligensen direkt, att göra. En kvinna som är ovanligt intelligent, har växt upp med detta och hennes personlighet har troligtvis formats delvis av detta.

Precis som att handikappade kan få komplex och "jag kan själv", händer nog inte helt sällan att en ovanligt intelligent tjej känner större behov av att hävda just detta faktum, vilket många kan störa sig på. Konflikter och meningsskiljaktigheter kan gärna uppkomma, just för att tjejen känner sig "utmanad", när det inte på något sätt var menat eller antytt av motparten (ofta en man då).

Min mor är sådan, t ex, så jag snackar inte ur nattmössan. Jag har mycket gedigen inblick i hur intelligenta kvinnor KAN formas, just av att de är så jäkla kapabla - dvs de kan bli ganska jobbiga personer och detta som en bieffekt av intelligensen. Samtidigt som det naturligtvis finns intelligenta kvinnor som inte vuxit upp till "kan själv". Det var heller inte menat som nedlåtande att jämföra med handikappade, det råkade bara vara en passande analogi.
2007-11-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Alla män hatar inte intelligenta kvinnor. Jag gör det inte. Då jag är undergiven till min läggning gillar jag intelligenta kvinnor, då jag själv kan vara rätt korkad och om kvinnan är intelligent känns det som hon har mer makt på nått sätt. (Fast hon måste vara stark också )

Tänker du på mamma?
2007-11-09, 22:38
Medlem
Maxieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Tänker du på mamma?

Nej fan! Min morsa var mesig, fick i princip göra vad jag ville. Menar bara på att jag tänder på intelligenta, starka, dominanta kvinnor
2007-11-09, 22:43
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

Dom kanske "hatar" dig för att du är ful? Själv gillar jag tjejer som är intelligenta. Men då måste dom vara snygga också

Jag maxade IQ-testet i lumpen och har aldrig haft under 135 i nåt annat IQ-test (du ville ju veta).
2007-11-13, 15:39
Medlem
Nödvändigt

jag tror tyvärr det är socialt önskvärt, OK "nödvändigt" då att du gör dig dummare än vad du är för att lyckas i arbete, umgänge etc. Tyvärr. men i takt med mer reellt inflytande och makt i samhället kanske behovet minskar.
Jfr hur män definierar humor: Män gillar kvinnor med humor.
men att "ha humor" definieras som att kvinnan skrattar åt mannens skämt...
2007-11-14, 16:00
Medlem
flashwriters avatar
Det finns ju några olika skalor på IQ.

Det som är intressant är att så många här har sån fantastisk intelligens med tanke på hur få i befolkningen i % som har det. Wikipedia anses inte vara så väldigt tillförlitlig alla ggr. Men denna artikel kan säkert vara en ledning iaf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ

Är det verkligen så att ni som är så fantastiskt intelligenta nedlåter er till att diskutera med pöbeln? Själv har jag nog under 100. Är usel på de "klassiska" IQ-testerna. Med mycket matematik och spatial förmåga eller vad fan det nu är. Kollar varje nr av Illvet. och ger upp innan jag knappt har läst igenom. För läsa är jag jävligt bra och snabb på.
2007-11-22, 22:52
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

Jag är iof rätt blåst, lååångt ned på skalan, men jag tror inte att det handlar om intelligens, snarare brist på ödmjukhet.

I populationen ”intelligenta män” och i populationen ”intelligenta kvinnor”, kan jag tänka mig att andelen ödmjuka är fördelat på ungefär 90% respektive 10%.

Om nu dessa två grupper, av sociala skäl har en benägenhet att röra sig i samma kretsar så innebär det att massor av intelligenta män utsätts för kvinnor med mindre ödmjuk attityd. Att detta blir ett problem beror nog knappast på könsskillnaden primärt men som en konsekvens av att två mindre kompatibla personligheter möts.

Fenomenet blir tydligt då två personer möts och den ene anser sig vara intelligentare än den andra, vilket denna knappast speciellt mycket mindre intelligentare person uppfattar och då som en naturlig konsekvens känner sig stött och framstår som att ”han” inte tål ”henne”.
2007-11-23, 22:28
Medlem
TheStorytellers avatar
Har inte läst hela tråden, så jag vet inte om detta redan avhandlats:

Jag tror att ointelligenta män (eller kvinnor) skräms av intelligenta kvinnor (eller män), och att denna rädsla kan upplevas som hat av motparten eftersom den ofta yttrar sig på ett offensivt sätt. I min värld känns det som en mycket grov och felaktig generalisering att säga att män hatar intelligenta kvinnor.

Sedan så tror jag inte att det är intelligensen i sig som bemöts med hat/rädsla, utan sättet man interagerar med och mot andra människor. Har man en någotsånär välutvecklad social intelligens så tror jag inte att man bemöts med varken hat eller fruktan, oavsett hur intelliegent man anser sig vara. Det är överlägsenheten mot andra människor som ställer till problem.
2007-11-23, 23:57
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Sedan så tror jag inte att det är intelligensen i sig som bemöts med hat/rädsla, utan sättet man interagerar med och mot andra människor. Har man en någotsånär välutvecklad social intelligens så tror jag inte att man bemöts med varken hat eller fruktan, oavsett hur intelliegent man anser sig vara. Det är överlägsenheten mot andra människor som ställer till problem.

Jag kanske lade in en del ironi och sarkasm i mitt tidigare inlägg, men om jag hade varit lite mer ödmjuk (om nu det är möjligt), hade jag skrivit ungefär precis som du. Snyggt.
2007-11-24, 01:19
Bannlyst
nej det gör jag inte
2007-11-25, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdaLovelace
inte ens 6?

läste i tråden lite noggrannare nu, vill kommentera med att tendensen att generalisera (alla män tycker.. alla kvinnor tycker..) är omvänt proportionellt till IQ

gör den här vetja
http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

jag landade på 133 -bystmåttet är 110
Jag som är sprungen ur en annan tid undrar; vad innebär bystmått 110?
2007-11-25, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frutti_di_mare
Jag är iof rätt blåst, lååångt ned på skalan, men jag tror inte att det handlar om intelligens, snarare brist på ödmjukhet.

I populationen ”intelligenta män” och i populationen ”intelligenta kvinnor”, kan jag tänka mig att andelen ödmjuka är fördelat på ungefär 90% respektive 10%.

Om nu dessa två grupper, av sociala skäl har en benägenhet att röra sig i samma kretsar så innebär det att massor av intelligenta män utsätts för kvinnor med mindre ödmjuk attityd. Att detta blir ett problem beror nog knappast på könsskillnaden primärt men som en konsekvens av att två mindre kompatibla personligheter möts.

Fenomenet blir tydligt då två personer möts och den ene anser sig vara intelligentare än den andra, vilket denna knappast speciellt mycket mindre intelligentare person uppfattar och då som en naturlig konsekvens känner sig stött och framstår som att ”han” inte tål ”henne”.
Du har fel! Jag har aldrig stött på ett kjolstyg med humor eller självdistans. Tyvärr gör lockbetet mellan benen er en otjänst, ni tar er själva på allt för stort allvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in