Citat:
Det där är typ jag.
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
De som är verkligt intelligenta bland män verkar sällan känna sig hotade av intelligenta kvinnor.
Jag skulle tippa på att dom killar jag varit tillsammans med (förutom en) och mina killkompisar har en iq över genomsnittet. Det har inte varit några problem. De har å andra sidan vuxit upp med starka kvinnor. De verkar inte dela upp världen i så mycket manligt/kvinnligt utan diskuterar likvärdigt med alla.
Jag skulle tippa på att dom killar jag varit tillsammans med (förutom en) och mina killkompisar har en iq över genomsnittet. Det har inte varit några problem. De har å andra sidan vuxit upp med starka kvinnor. De verkar inte dela upp världen i så mycket manligt/kvinnligt utan diskuterar likvärdigt med alla.
Själva ämnet är väldigt väldigt förenklat dock. Om män "stöter bort" eller "blir skrämda" av en intelligent kvinna, behöver det inte på något sätt ha med intelligensen direkt, att göra. En kvinna som är ovanligt intelligent, har växt upp med detta och hennes personlighet har troligtvis formats delvis av detta.
Precis som att handikappade kan få komplex och "jag kan själv", händer nog inte helt sällan att en ovanligt intelligent tjej känner större behov av att hävda just detta faktum, vilket många kan störa sig på. Konflikter och meningsskiljaktigheter kan gärna uppkomma, just för att tjejen känner sig "utmanad", när det inte på något sätt var menat eller antytt av motparten (ofta en man då).
Min mor är sådan, t ex, så jag snackar inte ur nattmössan. Jag har mycket gedigen inblick i hur intelligenta kvinnor KAN formas, just av att de är så jäkla kapabla - dvs de kan bli ganska jobbiga personer och detta som en bieffekt av intelligensen. Samtidigt som det naturligtvis finns intelligenta kvinnor som inte vuxit upp till "kan själv". Det var heller inte menat som nedlåtande att jämföra med handikappade, det råkade bara vara en passande analogi.
)
Min morsa var mesig, fick i princip göra vad jag ville. Menar bara på att jag tänder på intelligenta, starka, dominanta kvinnor 
men i takt med mer reellt inflytande och makt i samhället kanske behovet minskar.