2008-04-24, 12:20
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen1972
Att vara språkbegåvad har inget med intelligens att göra. Det är en begåvning, en talang. Ungefär som att man kan vara en jävel på att spela gitarr eller på att teckna.

I beg to differ!I standardiserade IQ-test skall man avgöra relationer mellan ord, och det kan vara ganska komplicerat.Har inget med "ordkreativitet" att göra, utan logiskt tänkande och förmåga att uppfatta nyanser i betydelser.

Det finns också uppgifter som går ut på att ringa in den mest adekvata betydelsen av ett ord. Det kan vara ett ord som t ex "vederlägga". Eller ett brett begrepp som "litteratur" ex:
LITTERATUR: är det a. böcker man ska ha läst b. viktiga böcker c. en kanon d. nedskriven text etc etc

Det finns språklig logik också. det finns språklig logik som du måste ha känsla för när du skriver en avhandling. Alla meningar och satser skall tillföra ngt, du skall kunna knyta ihop resonemangen och göra det begripligt.Det är avvägningar, "ord-ekonomi", logisk, stringens...

Jag kan hålla med om att t ex skriva en dikt har med språklig TALANG och associationsrikedom att göra. Ja, sen finns det ju dåliga diktare också, så klart

Att säga att språkkänsla är en "talang" är att förenkla det hela, dessutom är det till stora delar feltänkt också.

För många av våra största filosofer (Marx, Deluze, Heidegger m fl) var språket en väg att förstå och att förklara saker genom. Språket och tanken är intimt kopplade - inte bara genom "känsla" utan genom att det enda förutsätter det andra!!!
2008-04-24, 12:21
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
du är bara bittler

Bara överdrivet sarkastisk
2008-04-24, 12:29
Medlem
chillionaires avatar
du låter som en härlig quinna flygandefaxmaskinen. fler borde vara som du.
2008-04-24, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northix
...och din mamma har sagt att du är världens sötaste, va?

// N

Va är du synsk Hur visste du det

Sötast och intelligentast
2008-04-24, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
I beg to differ!I standardiserade IQ-test skall man avgöra relationer mellan ord, och det kan vara ganska komplicerat.Har inget med "ordkreativitet" att göra, utan logiskt tänkande och förmåga att uppfatta nyanser i betydelser.

Det finns också uppgifter som går ut på att ringa in den mest adekvata betydelsen av ett ord. Det kan vara ett ord som t ex "vederlägga". Eller ett brett begrepp som "litteratur" ex:
LITTERATUR: är det a. böcker man ska ha läst b. viktiga böcker c. en kanon d. nedskriven text etc etc

Det finns språklig logik också. det finns språklig logik som du måste ha känsla för när du skriver en avhandling. Alla meningar och satser skall tillföra ngt, du skall kunna knyta ihop resonemangen och göra det begripligt.Det är avvägningar, "ord-ekonomi", logisk, stringens...

Jag kan hålla med om att t ex skriva en dikt har med språklig TALANG och associationsrikedom att göra. Ja, sen finns det ju dåliga diktare också, så klart

Att säga att språkkänsla är en "talang" är att förenkla det hela, dessutom är det till stora delar feltänkt också.

För många av våra största filosofer (Marx, Deluze, Heidegger m fl) var språket en väg att förstå och att förklara saker genom. Språket och tanken är intimt kopplade - inte bara genom "känsla" utan genom att det enda förutsätter det andra!!!

Språket är grunden till all kommunikation och därför älskar jag att läsa och fundera över ditt sätt att uttrycka dig.

Förmågan att förstå och förmågan att göra sig förstådd är inte detsamma som att veta att det man vill ha sagt, har förståtts på det sätt man ville att det skulle uppfattas

Hur som helst! Du verkar vara en intelligent kvinna i mina ögon. Men jag kanske inte är tillräckligt intelligent för att avgöra det
2008-04-25, 10:28
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendenten
Språket är grunden till all kommunikation och därför älskar jag att läsa och fundera över ditt sätt att uttrycka dig.

Förmågan att förstå och förmågan att göra sig förstådd är inte detsamma som att veta att det man vill ha sagt, har förståtts på det sätt man ville att det skulle uppfattas

Hur som helst! Du verkar vara en intelligent kvinna i mina ögon. Men jag kanske inte är tillräckligt intelligent för att avgöra det

haha underskatta inte dig själv.
2008-04-26, 19:47
Medlem
Boomshakalaks avatar
Jag hatar inte intelligenta kvinnor. Inte dumma kvinnor heller för den delen, däremot så stör jag mig ganska ofta på dumma människor, kvinnor som män.
2008-04-26, 23:40
Medlem
terrieterries avatar
Min erfarenhet är inte precis att män "hatar" intelligenta kvinnor.. dock att de i stor utsträckning undviker dem. Det tror jag beror på att de är rädda för att bli utmanade om första platsen i hierarkin helt enkelt. De måste känna sig överlägsna kvinnan på åtminstone de flesta områden för att känna sig bekväma. Fysisk styrka är ju ofta självskriven men även intelligens är viktigt för många män... Om de känner att en kvinna inte erkänner deras intellektuella överhöghet drar de sig ofta undan... Det är nog t ex ingen tillfällighet att Arthur Miller drogs till Marilyn Monroe. Och sedan, när det visade sig att hon inte var så korkad som hon hade låtsats... då krashade äktenskapet.

Jag har också sett i min bekantskapskrets hur mina tjejkompisar genom att låtsas vara dummare än de är har fått fler män på kroken än när de utgått för att vara så smarta som de faktiskt är. Jag har också själv i yngre dar spelat våp för att se hur det funkar, och sorgligt nog kan jag konstatera att det har varit framgångsrikt.
mvh
tt
2008-04-26, 23:51
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Min erfarenhet är inte precis att män "hatar" intelligenta kvinnor.. dock att de i stor utsträckning undviker dem. Det tror jag beror på att de är rädda för att bli utmanade om första platsen i hierarkin helt enkelt. De måste känna sig överlägsna kvinnan på åtminstone de flesta områden för att känna sig bekväma. Fysisk styrka är ju ofta självskriven men även intelligens är viktigt för många män... Om de känner att en kvinna inte erkänner deras intellektuella överhöghet drar de sig ofta undan... Det är nog t ex ingen tillfällighet att Arthur Miller drogs till Marilyn Monroe. Och sedan, när det visade sig att hon inte var så korkad som hon hade låtsats... då krashade äktenskapet.

Jag har också sett i min bekantskapskrets hur mina tjejkompisar genom att låtsas vara dummare än de är har fått fler män på kroken än när de utgått för att vara så smarta som de faktiskt är. Jag har också själv i yngre dar spelat våp för att se hur det funkar, och sorgligt nog kan jag konstatera att det har varit framgångsrikt.
mvh
tt
Underligt. Själv tycker jag få saker är så avtändande som dumhet, medans intelligens är jävligt sexigt. Hos tjejer alltså.
2008-04-26, 23:55
Medlem
OneUps avatar
Hade jag träffat en random tjej som gärna diskuterade något som inte är ytligt, och dessutom tog mina argument och krossade dem, skulle jag bli väldans intresserad av henne. Aldrig hänt dock
2008-04-27, 00:00
Medlem
terrieterries avatar
tja.... Synd att jag aldrig träffade er på krogen då!
mvh
tt
2008-04-27, 00:01
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

lol
nog snarare den attityden som inte faller i god jord, definitivt inte hos mig.

Jag gillar smarta tjejer, men mer den typen som inte har något behov av att flasha det. Den andra typen (läs: du) tål jag inte....oavsett om hon är mer eller mindre smartare än mig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in