2006-08-28, 12:20
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Snälla nån, går du på det där "könsnormsmumbojumbot"? Att det hela är en slags konstruktion, precis som vi ritar upp ett hus eller designar ett torg är även människans könsroller skapta av oss själva? Vilket storhetsvansinne att påstå en sådan sak! haha! Naturen, kära barn, har lagt ner en ritning, en plan, en DNA-sträng i varje pojke och varje flicka och DET kan ingen teoretiker i hela världen ta ifrån oss.
Visst. Jag tror inte att allt är en konstruktion. Men tror du att det inte finns NÅGOT i allt detta som är en konstruktion? Fotbollsintresse tex? Jag är inte intresserad av fotboll. Vuxna pojkar springer efter en boll ihop, och får inte ta upp den med händerna, och vill inte umgås med kvinnor istället för att kasta sig på böghögar. Ja, detta är ett utslag av heterosexualitet, förnuft och intelligens! Eller? Sug på den små fjollor.

Seriöst, så länge en människa kan associera och så länge det finns uttryck i tex medier så finns det en möjlighet att vrida på idealen. Kanske på ett sätt som inte är naturligt eller förenligt med "ursprungsidealet/instinkten". Skulle detta inte vara en konstruktion? Handlar det inte mer om VAR man sätter gränsen än att man försöker dela upp diskussionen i två tolkningsläger 1) allt är en kosntruktion 2)inget är en konstruktion.
2006-08-28, 12:21
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Enligt en artikel jag läste i ett vetenskapsmagasin så kommer arvanlagen för intelligens från moderns sida,vilket är väldigt olyckligt för er som aldrig har träffat en intelligent kvinna.

Här är en artikel. Det finns mkt mer om du gogglar på: inheritance, genes, mother, intelligence osv.
http://www.euchromatin.org/Imprint1.htm
Jag har aldrig träffat en intelligent kvinna.. vänta nu.. kallar du min mamma för korkad!?

2006-08-28, 12:28
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Enligt en artikel jag läste i ett vetenskapsmagasin så kommer arvanlagen för intelligens från moderns sida,vilket är väldigt olyckligt för er som aldrig har träffat en intelligent kvinna.
Det är förstås enbart för XY-barnen intelligensgenerna på X-kromosomen ärvs enbart på mödernet; för XX-barnen är båda föräldrarna relevanta. Och det är väl just på grund av att det är X-kromosomen som är viktig vi träffat på få intelligenta kvinnor: för att en kvinna skall bli riktigt intelligent krävs två högintelligens-X-kromosomer, men för en man krävs blott en (vilket också betyder att en normal kvinna kan få ett geni till gossebarn).
2006-08-28, 15:11
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Det är förstås enbart för XY-barnen intelligensgenerna på X-kromosomen ärvs enbart på mödernet; för XX-barnen är båda föräldrarna relevanta. Och det är väl just på grund av att det är X-kromosomen som är viktig vi träffat på få intelligenta kvinnor: för att en kvinna skall bli riktigt intelligent krävs två högintelligens-X-kromosomer, men för en man krävs blott en (vilket också betyder att en normal kvinna kan få ett geni till gossebarn).
Jadu, här sitter en annan som det bara snurrar i huvudet på.

Om jag har en smart X-kromosom och en dum X-kromosom tar de ut varandra på nåt vänster så att jag blir dummare än en kille som har en smart X-kromosom och vilken Y-kromosom som helst, eller vad är det du säger? Och om jag får en son och den killen får min smarta X-kromosom, så blir han smartare än jag?
2006-08-28, 15:15
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Jag tror att det hela är väldigt enkelt. Det råder, bland män, en konsensus om att de allra flesta tjejer kan få sex när de vill. Div. könsnormer har resulterat i att män både definierar sin manlighet utifrån sin förmåga att gå hem hos tjejerna – OCH en ganska passiv kvinnlig roll på köttmarknaden, som gör att hon kan välja och vraka (medan mannen tvingas vara aktiv), hur det gick till orkar jag inte gå in på nu.
En annan viktig del av våra moderna könsnormer är att mannen ska vara manligt rationell, intelligent, driftig och rådig för att anses manlig, medan kvinnan är hans motsats – bl.a. känslomässig, försiktig och, ja, ointelligent för att anses kvinnlig. För att vara manlig ska han vara så smart och företagsam att kan kan ta hand om henne, och för att vara kvinnlig ska hon vara så undergiven och känslostyrd att hon uppskattar det och frånsäger sig sin myndighet.
När en intelligent, driftig och attraktiv kvinna hamnar i en skock osäkra män, som anstränger sig till sitt yttersta för att nå upp till de manliga idealen utan att lyckas till fullo (de kanske inte är så karriärmässigt framgångsrika som de förväntades bli eller får så mycket sex som de egentligen vill ha o.s.v.) framstår kvinnan oerhört provocerande. Hennes intelligens förringar ju på sätt och vis deras manlighet, samtidigt som hon blir en tillfällig förkroppsligad symbol för alla kvinnor som de vill men inte kan ha sex med. Hon är dessutom en aning okvinnlig enligt normen, och allt som bryter mot våra normer är något läskigt som vi gärna bekämpar öppet och ofta. I det här fallet kallas det sexism.

De killar som avskyr snygga och smarta tjejer allra mest, är de bittra evighetssinglarna. I alla fall enligt mina erfarenheter…
Har inget att säga mer än att det där var så himla bra skrivet. Varför skriver jag aldrig så där smarta och genomtänkta inlägg?
2006-08-28, 15:50
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Om jag har en smart X-kromosom och en dum X-kromosom tar de ut varandra på nåt vänster så att jag blir dummare än en kille som har en smart X-kromosom och vilken Y-kromosom som helst, eller vad är det du säger? Och om jag får en son och den killen får min smarta X-kromosom, så blir han smartare än jag?
Det behöver naturligtvis inte vara så: smartheten kunde ju för all del vara dominant; men om vi antager att det krävs att varje X-kromosom en människa har är en genikromosom för att hon skall vara ett geni får vi en fin biologistisk förklaring till varför det finns så få übersmarta tjejer, och på symmetriskt sätt till att det finns så få überkorkade.

Att killen bleve smartare finge han din intelligensmässigt bättre X-kromosom är väl inte konstigare än att han bleve smalare om han finge den av dina kromosomer som har egenskaper som gynnar slankhet mer men inte den som gynnar övervikt. Det trevligaste om det förhölle sig på detta vis vore enligt mig emellertid att den man som försäkrat sig om ett geni till fru kunde vara säker på att få blott genier till gossebarn – tyvärr är det nog i verkligheten blott en liten del av intelligensen som styrs av X-kromosomen (eljest torde ju sambandet ha märkts mycket tydligare).
2006-08-28, 16:27
Medlem
Castafiores avatar
Jag är intälligänt (ninjans vokabulär) åtminstone enligt yrke och diverse certifikat.

Det jag fascineras, och blir ledsen av, är att jag på senaste tiden har blivit påhoppad med nästan ohejdad mycket otrevlig aggression av göbbar på kring 50 år på min fd arbetsplats, mestadels på fester då de fått sig något stärkande innanför skjortan. En gång kallade en mig för en "elak intrigerande häxa"....vilket inte stämmer eftersom jag nästan är ohälsosamt snäll....

Kan tilläggas att jag är kvinna, lika meriterad eller mer meriterad än dom, samt 20 år yngre....

Vaafför gör de på detta viset? När jag bara vill ha skoj på fest.
Hur skall jag hantera göbbarna?
2006-08-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Du skall ha hejdlöst roligt åt dem, på deras bekostnad.
2006-08-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
OCH en ganska passiv kvinnlig roll på köttmarknaden, som gör att hon kan välja och vraka (medan mannen tvingas vara aktiv), hur det gick till orkar jag inte gå in på nu.
Iom att det är så för precis alla andra däggdjursarter och de olika evolutionära förutsättningarna för män och kvinnor är så olika så skulle man ju kunna få för sig att det är biologiskt. Alltså, kvinnors känslosystem gör dem betydligt selektivare än män när det gäller val av sexuell partners.

Det här är extremt uppenbara saker om man ens läst lite evolutionslära. Jag förstår inte riktigt varför folk vill dra in "könsnormer" när det finns så oerhört mycket kraftfullare förklaringsmodeller tillgängliga. Tanken att precis alla andra djur än människan styrs stenhårt av sina gener medan människan beteendemässigt är en tabula rasa är ju helt absurd.

Citat:
En annan viktig del av våra moderna könsnormer är att mannen ska vara manligt rationell, intelligent, driftig och rådig för att anses manlig,
Det är status och inte manlighet du nämner där.

Citat:
medan kvinnan är hans motsats – bl.a. känslomässig, försiktig och, ja, ointelligent för att anses kvinnlig.
Håller inte med om "ointelligent". Snarare är det undergivenhet och kontrollerbarhet som prioriteras. Även detta av evolutionära skäl och inget som sker, eller kan påverkas, medvetet.

Detta för att det för en mänsklig hane är en total katastrof om honan är otrogen eftersom han då inte bara missar tillfällen att skaffa andra barn utan även slösar resurser på en annan hanes gener. Troligen också orsaken till att män tenderar att vilja ha fysiskt mindre kvinnor (och tvärtom för kvinnor).

Citat:
När en intelligent, driftig och attraktiv kvinna hamnar i en skock osäkra män, som anstränger sig till sitt yttersta för att nå upp till de manliga idealen utan att lyckas till fullo (de kanske inte är så karriärmässigt framgångsrika som de förväntades bli eller får så mycket sex som de egentligen vill ha o.s.v.) framstår kvinnan oerhört provocerande.
Alternativt så säger deras känslosystem att den här honan nog blir lite väl svår att kontrollera så det är nog ingen bra idé att försöka skaffa barn med henne.

Plus att vi inte direkt sett några belägg för att män upplever intelligenta kvinnor som provocerande. Bara att de flesta män har en väldigt hög uppfattning om sin egen intelligens. Det vore bra om något sådant faktiskt skulle kunna visas, men det tror jag inte att det kan.
2006-08-28, 17:02
Medlem
Citat:
Jag är intälligänt (ninjans vokabulär) åtminstone enligt yrke och diverse certifikat.

Det jag fascineras, och blir ledsen av, är att jag på senaste tiden har blivit påhoppad med nästan ohejdad mycket otrevlig aggression av göbbar på kring 50 år på min fd arbetsplats, mestadels på fester då de fått sig något stärkande innanför skjortan. En gång kallade en mig för en "elak intrigerande häxa"....vilket inte stämmer eftersom jag nästan är ohälsosamt snäll....

Kan tilläggas att jag är kvinna, lika meriterad eller mer meriterad än dom, samt 20 år yngre....

Du ska gå på nästa fest och endast prata med de trevliga och roliga människorna, samt skita i de empatiskt handikappade karlslokarna. Se till att ha riktigt roligt och säger de nåt får du inflika "Jag har inte tid med DINA problem. Jag är här för att ha roligt". För över problemet på dem istället för att ta åt dig....lättare sagt än gjort....jag vet. Eftersom de använder sig av påhopp och aggression när de pratar med dig på fester, så ligger ju problemet hos DEM. De kanske skulle behöva gå en aggressionskurs eller nåt sånt för att komma tillrätta med SINA problem.

Låt inte människor med "jag-försöker-hävda-mig-genom-att-trycka-ned-andra-för-det-får-mig-att-känna-mig-bättre-till-mods" komplex förstöra en fest där du vill ha roligt.
2006-08-28, 17:41
Medlem
Khonnors avatar
Citat:

Du får väl glädjas åt att de snart dör ut... eller helt enkelt påpeka för dem hur patetiskt rädda de är.
2006-08-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Visst. Jag tror inte att allt är en konstruktion. Men tror du att det inte finns NÅGOT i allt detta som är en konstruktion? Fotbollsintresse tex? Jag är inte intresserad av fotboll. Vuxna pojkar springer efter en boll ihop, och får inte ta upp den med händerna, och vill inte umgås med kvinnor istället för att kasta sig på böghögar. Ja, detta är ett utslag av heterosexualitet, förnuft och intelligens! Eller? Sug på den små fjollor.

Seriöst, så länge en människa kan associera och så länge det finns uttryck i tex medier så finns det en möjlighet att vrida på idealen. Kanske på ett sätt som inte är naturligt eller förenligt med "ursprungsidealet/instinkten". Skulle detta inte vara en konstruktion? Handlar det inte mer om VAR man sätter gränsen än att man försöker dela upp diskussionen i två tolkningsläger 1) allt är en kosntruktion 2)inget är en konstruktion.

du är en jägare, i fotboll jagar man boll
Kvinnor är samlare, i skoaffärer samlar de på sig skor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in