2006-08-20, 14:24
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Jag är fortfarande inte riktigt oense med dig. Det handlar väl om tre saker som gör mig till en motvallskärring (inga kommentarer om könsstereotypa värdeladdade ord, tack) :
1. Att jag uppfattar gemena man och kvinna (tihi) som ofta märkligt omedvetna om sig själva. Har själv diskuterat i ett seminarium angående feminism där en 35(?)-årig man pratade om den fantastiska aha-upplevelsen om sitt eget beteende efter att ha läst den bok vi diskuterade (kommer tyvärr inte ihåg författarinnans namn, boken hette endast Feminism, och berörde bla könsroller). Å ena sidan tänkte jag "bra för pojken att han har fått igång hjärnan", å andra sidan tänkte jag "var i helvete har pojkens hjärna befunnit sig innan denna veckan då?" samt "hur snabbt kan en människa ta till sig en omvälvande verklighetsbeskrivning egentligen? Finns det inget motstånd? Övertygelse eller ytlig hjärntvätt och pk-grupptryck". Man blir kluven. Jag blir tyvärr riktigt oangenäm i mitt förakt över att folk är så benägna att ledas. Inte minst då man visst gärna vill se könsroller som ett (på individnivå) kollektivt omedvetet och fåraktigt och okritiskt anammande av socialt påtvingade dogmer. Jag menar inte att det inte finns kvinnor som gillar att vara tysta och virka, eller att det inte finns män som gillar öl, fotboll och boxning utan att man liksom anammar något utan att fundera kring huruvida detta faktiskt är något man egentligen GILLAR oavsett vem som finns runtomkring en. Att gå från apstadie-kille till övertygad feminist medveten om könsrollerna från ett teoretiskt perspektiv gör inte MIG glad. En fortsättning på rollen som får, men vallad av en ny herde.

2. Frågan om VAD i könsrollens stereotypa beteende som ska förkastas och vad som ska tillvaratas. Kan inte låta bli att tycka att metrosexualitet är något av det mest ironiska som finns. Eller skrikiga brudar som tycker att man ska fisa ikapp. Feminismen följs ju ofta av en värderelativism (kanske pgd av att detta behövs för att kunna ta till sig något nytt?), men resultatet blir ofta, i mina ögon, att man byter respektives negativa stereotypa beteende och utropar jämlikhet!

3. Värderelativismen pt. II. Är måttet på jämlikhet något som syns i karriär, hemmafru vs karriärist? Familj? "Min man är hemmapappa och jag ska sätta på honom när jag kommer hem". Kulturuppfattning? Studier?
Några av de starkaste kvinnor jag känner är av ingen speciell orsak konservativa. På pappret skulle säkert många beteckna dem som undergivna (hemmafruar, feminina etc).

Jag är lika mycket ense i många feministers resonemang som på fullständig kollisionskurs med deras värderingar och vad jag anser vara "offermentalitets"-tvång som man lägger på kvinnor som inte bryter alla frigörelse-attribut för könsrollerna.

Bra iakttagelser måste jag säga och jag har funderat i liknande banor själv. Speciellt intressant blir det om man sätter den svenska feministdebatten i ett internationellt perspektiv där de svenska feministerna i 9 av fall 10 framstår som hysteriska moralväktare som gärna och ofta utmålar sig själva som offer.

Intressant
2006-08-28, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet
Det kan ju bero på din personlighet också. Kan ju vara så att du är en dryg jävla besserwisser.

Jag har själv personlig erfarenhet av detta då jag är en dryg jävla besserwisser.

Min uppmätta IQ är för övrigt 136 på WAIS III (av lättförståeliga skäl blir den ju rätt mycket högre på diverse onlinetester). Jag skyller det låga resultatet på att jag inte sovit på 20 timmar och var inne i en klinisk depression vid provtillfället. Jag drar gränsen för "dum" ungefär vid mig själv. Om man är så jävla dum att man är dummare än mig så är man bra jävla dum helt enkelt.

Citat:
Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Ni behöver väl inte göra något alls?

Har aldrig umgåtts med någon kvinna jag uppfattat som intelligentare än mig, men det borde väl hänt. Tror dock inte att jag skulle vilja ha ett förhållande med någon som låg en standardavvikelse eller två över mig i IQ eftersom jag skulle känna mig lite underlägsen då. Vilket jag inte alls riktigt tycker om.

Däremot är jag ständigt på jakt efter smarta tjejer, som vad jag kan se inte är så väldigt vanliga. Det är iofs inte smarta killar heller, men ändå relativt vanliga. Skulle dock gissa att jag tycker att alla under typ 125 i IQ är rätt korkade, vilket omfattar större delen av befolkningen.

Citat:
Jämför med ett IQ-test: Testförfattaren måste ju vara smartare än den smartaste som gör testet.
Nä. Man behöver bara en stor datamängd att normera efter. Går utmärkt att vara tämeligen spånig och fortfarande konstruera ett bra test om man följer de mallar som finns. Problemet med att mäta IQ hos riktigt smarta människor är att det inte är lätta att hitta en stor grupp riktigt smarta människor att normera efter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iq_test Här är en rätt ok snabböversikt på ämnet IQ.

Värt att nämna i sammanhanget är också att det finns mycket färre kvinnor än män som har väldigt höga eller låga IQ-mått. Snittet är detsamma men spridningen bland poängen är mycket större hos män än hos kvinnor. Män har alltså bra mycket fler jättepuckon och "genier" än vad kvinnor har. Vilket för övrigt är rätt konsistent med den manliga dominansen inom områden där väldigt hög IQ krävs (såsom naturvetenskap och matematik).
2006-08-28, 01:59
Medlem
Ninjans avatar
JA E VÄLDIT INTÄLLIGÄNT!
2006-08-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Speciellt intressant blir det om man sätter den svenska feministdebatten i ett internationellt perspektiv där de svenska feministerna i 9 av fall 10 framstår som hysteriska moralväktare som gärna och ofta utmålar sig själva som offer.
Men det är väl just den sortens rätt extrema feminism som frodats i Sveriges makstrukturer sedan sjuttiotalet och som ännu har ett extremt starkt fäste. Det är ju sådan idioti som lett till våra prostitionslagar och annat hemskt.

Är väl fortfarande bättre än religiösa idioter, men inte så där väldigt mycket.
2006-08-28, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
svenska feministerna i 9 av fall 10 framstår som hysteriska moralväktare som gärna och ofta utmålar sig själva som offer.

Citat:
Ursprungligen postat av Random_Fool
Har aldrig umgåtts med någon kvinna jag uppfattat som intelligentare än mig

nu väller de tunga, originella åsikterna fram må jag säga

(ge aldrig upp hoppet om en tråd )
2006-08-28, 07:57
Medlem
Citat:
nu väller de tunga, originella åsikterna fram må jag säga
Men du la ju upp det som en poll vad väntar du dig för svar?

Därtill så är kvinnor intelligentare än mig rejält ovanliga. Åtminstone om vi pratar om någon form av väldefinerad intelligens där man tala om ranking så som IQ. Där är mitt mätresultat 3,5 standardavvikelser över snittet för kvinnor sammantaget över ett par olika intelligenssorter. Och om man ser till mina starka sidor (logik och lite annat) så är det snarare 4 till 4,5 sigman vi snackar om. Jag orkar inte kolla upp exakt hur få vi talar om då, men det är i storleksordningen 1/10 000 kvinnor som är starkare än mig på de områdena. Visserligen är det ju fortfarande rätt många tusen kvinnor i Sverige som överpresterar mig där, men så otänkbart är det ju inte att jag lyckats missa dem.

Vidare så lämnade jag ju helt öppet för att jag mycket väl kan ha träffat en intelligentare kvinna men inte kunnat avläsa det. Vilket inte är så konstigt eftersom det krävs ganska rejäla diskussioner för att fingradigt ska kunna uppskatta en persons logiska förmåga. Och det har man ju i regel inte med människor man träffar som hastigast. Jag vet inte hur många kvinnor jag samtalat tillräckligt mycket med under mina 26 år i livet för att göra en kvalificerad uppskattning av deras intelligens, men jag skulle gissa på en bra bit under 100.

Vore jag dum så vore det enkelt att se när någon är smartare än mig, eftersom det är mycket lättare att se en stor skillnad än en liten.

Om vi talar personer man faktiskt inte träffat IRL utan på nätet eller liknande, så finns det självklart en hel del kvinnor jag anser vara smartare än mig. Men i vardagen upplever jag det helt enkelt inte som att jag träffat någon kvinna med betydligt högre IQ än mig. Fullt möjligt att jag träffat någon sådan, men i så fall har våran interaktion inte varit tillräcklig för att vår logiska och mönstermatchande kapacitet kunnat jämföras.

Och ja, jag sätter alltså likhetstecken mellan logisk förmåga och "intelligens" här.
2006-08-28, 09:36
Medlem
Teodoras avatar
Jag tror att det hela är väldigt enkelt. Det råder, bland män, en konsensus om att de allra flesta tjejer kan få sex när de vill. Div. könsnormer har resulterat i att män både definierar sin manlighet utifrån sin förmåga att gå hem hos tjejerna – OCH en ganska passiv kvinnlig roll på köttmarknaden, som gör att hon kan välja och vraka (medan mannen tvingas vara aktiv), hur det gick till orkar jag inte gå in på nu.
En annan viktig del av våra moderna könsnormer är att mannen ska vara manligt rationell, intelligent, driftig och rådig för att anses manlig, medan kvinnan är hans motsats – bl.a. känslomässig, försiktig och, ja, ointelligent för att anses kvinnlig. För att vara manlig ska han vara så smart och företagsam att kan kan ta hand om henne, och för att vara kvinnlig ska hon vara så undergiven och känslostyrd att hon uppskattar det och frånsäger sig sin myndighet.
När en intelligent, driftig och attraktiv kvinna hamnar i en skock osäkra män, som anstränger sig till sitt yttersta för att nå upp till de manliga idealen utan att lyckas till fullo (de kanske inte är så karriärmässigt framgångsrika som de förväntades bli eller får så mycket sex som de egentligen vill ha o.s.v.) framstår kvinnan oerhört provocerande. Hennes intelligens förringar ju på sätt och vis deras manlighet, samtidigt som hon blir en tillfällig förkroppsligad symbol för alla kvinnor som de vill men inte kan ha sex med. Hon är dessutom en aning okvinnlig enligt normen, och allt som bryter mot våra normer är något läskigt som vi gärna bekämpar öppet och ofta. I det här fallet kallas det sexism.

De killar som avskyr snygga och smarta tjejer allra mest, är de bittra evighetssinglarna. I alla fall enligt mina erfarenheter…
2006-08-28, 10:22
Medlem
Jag har "kommit fram till" att kvinnor mycket sällan är intelligenta, de kan vara förnuftiga och kloka, men intelligens ser jag som något rörligt och väldigt flexibelt, egentligen som något ganska korkat ibland, som kan greppa de stora måtten, den egenskapen ser jag hos en försvinnande liten mängd kvinnor, alltså blir det sällan ett problem för mig.
2006-08-28, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Jag tror att det hela är väldigt enkelt. Det råder, bland män, en konsensus om att de allra flesta tjejer kan få sex när de vill. Div. könsnormer har resulterat i att män både definierar sin manlighet utifrån sin förmåga att gå hem hos tjejerna – OCH en ganska passiv kvinnlig roll på köttmarknaden, som gör att hon kan välja och vraka (medan mannen tvingas vara aktiv), hur det gick till orkar jag inte gå in på nu.
En annan viktig del av våra moderna könsnormer är att mannen ska vara manligt rationell, intelligent, driftig och rådig för att anses manlig, medan kvinnan är hans motsats – bl.a. känslomässig, försiktig och, ja, ointelligent för att anses kvinnlig. För att vara manlig ska han vara så smart och företagsam att kan kan ta hand om henne, och för att vara kvinnlig ska hon vara så undergiven och känslostyrd att hon uppskattar det och frånsäger sig sin myndighet.
När en intelligent, driftig och attraktiv kvinna hamnar i en skock osäkra män, som anstränger sig till sitt yttersta för att nå upp till de manliga idealen utan att lyckas till fullo (de kanske inte är så karriärmässigt framgångsrika som de förväntades bli eller får så mycket sex som de egentligen vill ha o.s.v.) framstår kvinnan oerhört provocerande. Hennes intelligens förringar ju på sätt och vis deras manlighet, samtidigt som hon blir en tillfällig förkroppsligad symbol för alla kvinnor som de vill men inte kan ha sex med. Hon är dessutom en aning okvinnlig enligt normen, och allt som bryter mot våra normer är något läskigt som vi gärna bekämpar öppet och ofta. I det här fallet kallas det sexism.

De killar som avskyr snygga och smarta tjejer allra mest, är de bittra evighetssinglarna. I alla fall enligt mina erfarenheter…

Skarpaste inlägget hittills! Till alla pubertala nyss byxvarma fjortisar: Läs och lär. Lägg särskilt märke till den ödmjuka diskuterande tonen rakt genom hela inlägget. Tyder på en hög intelligens.
2006-08-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Skarpaste inlägget hittills! Till alla pubertala nyss byxvarma fjortisar: Läs och lär. Lägg särskilt märke till den ödmjuka diskuterande tonen rakt genom hela inlägget. Tyder på en hög intelligens.

Snälla nån, går du på det där "könsnormsmumbojumbot"? Att det hela är en slags konstruktion, precis som vi ritar upp ett hus eller designar ett torg är även människans könsroller skapta av oss själva? Vilket storhetsvansinne att påstå en sådan sak! haha! Naturen, kära barn, har lagt ner en ritning, en plan, en DNA-sträng i varje pojke och varje flicka och DET kan ingen teoretiker i hela världen ta ifrån oss.
2006-08-28, 10:56
Medlem
jaha jovissts avatar
Givetvis är det kvinnan som väljer vem som skall befrukta henne, eftersom det är hon som tar alla risker, bär barnet i 9 månader, riskerar livet i förlossning osv, gör alla investeringar. Kvinnan kan endast få ett begränsat antal barn dessutom, en man nästan obegränsat, alltså måste kvinnan välja sexpartner med stor omsorg för att inte slösa bort en graviditet på en ovärdig spermiedonator.

Män vill förstås inte offra sitt fria runtknullande liv, som ger många chanser till avkomma, för mindre än ett monogamt förhållande med en kvinna av högsta klass, även vad gäller intelligens, så jag förstår egentligen inte frågeställningen.
2006-08-28, 11:36
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Snälla nån, går du på det där "könsnormsmumbojumbot"? Att det hela är en slags konstruktion, precis som vi ritar upp ett hus eller designar ett torg är även människans könsroller skapta av oss själva? Vilket storhetsvansinne att påstå en sådan sak! haha! Naturen, kära barn, har lagt ner en ritning, en plan, en DNA-sträng i varje pojke och varje flicka och DET kan ingen teoretiker i hela världen ta ifrån oss.

Enligt en artikel jag läste i ett vetenskapsmagasin så kommer arvanlagen för intelligens från moderns sida,vilket är väldigt olyckligt för er som aldrig har träffat en intelligent kvinna.

Här är en artikel. Det finns mkt mer om du gogglar på: inheritance, genes, mother, intelligence osv.
http://www.euchromatin.org/Imprint1.htm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in