2006-08-18, 18:28
Medlem
Haha, så oerhört festligt att jag skrev "dyslexiker".
2006-08-18, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ypp
7?

Tänkte egentligen säga att det inte är så svårt att lista ut om någon är smartare än man själv är. De kommer ofta komma på bättre lösningar på problem än vad man själv gör. Det svåra kanske är att inse och våga erkänna genialiteten i andras idéer, särskilt om man själv är relativt korkad.

5 hade jag tänkt mig. Men du var nära! Det här med intelligens är nåt så inåthelvetes överskattat tycker jag. Av båda könen. Kanske det tillome är mer överskattat hos kvinnor än hos män. Skulle tro det.
2006-08-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
5 hade jag tänkt mig. Men du var nära! Det här med intelligens är nåt så inåthelvetes överskattat tycker jag. Av båda könen. Kanske det tillome är mer överskattat hos kvinnor än hos män. Skulle tro det.

Överskattat bland kvinnor eller överskattat när det gäller kvinnor?

Jag tror att det är överskattat bland intelligenta personer. Man vill gärna tro att det är ens egna starka sidor som verkligen räknas.
2006-08-18, 20:12
Bannlyst
Citat:
Överskattat bland kvinnor eller överskattat när det gäller kvinnor?

Jag tror att det är överskattat bland intelligenta personer. Man vill gärna tro att det är ens egna starka sidor som verkligen räknas.

Stämmer bra det. Kvinnor är säkert något intelligentare än män generellt sett och överskattar därför intelligens något mer än män. Min teori.
2006-08-18, 20:19
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Stämmer bra det. Kvinnor är säkert något intelligentare än män generellt sett och överskattar därför intelligens något mer än män. Min teori.
eehhh, du är kvinna va?
Skämt åsido så är intelligens faktiskt en riktig brudmagnet, som kan kompensera en hel del andra tillkortakommanden.
2006-08-18, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
eehhh, du är kvinna va?
Skämt åsido så är intelligens faktiskt en riktig brudmagnet, som kan kompensera en hel del andra tillkortakommanden.

Stämmer bra med min teori. Har upplevt nåt liknande. Funkar i det korta perspektivet. Innan man blir genomskådad.
2006-08-18, 21:53
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Citat:
Haha, 5 var ju precis vad jag hade tänkt svara. Vad smart man känner sig.
2006-08-18, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Haha, 5 var ju precis vad jag hade tänkt svara. Vad smart man känner sig.

Jamen det var väl roligt då det gladde nån! Har själv aldrig gjort någon test men föreställer mig nåt sånt här tramsigt flum.
2006-08-19, 03:36
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Om nån undrar:

1 = 1*1*1*1*1
16 = 2*2*2*2
27 = 3*3*3
16 = 4*4
5 = 5

Om det nu var så wigwag tänkte. Man måste ju få dryga sig lite även om det kanske inte var wigwags poäng att vi skulle lösa problemet.
2006-08-19, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Om nån undrar:

1 = 1*1*1*1*1
16 = 2*2*2*2
27 = 3*3*3
16 = 4*4
5 = 5

Om det nu var så wigwag tänkte. Man måste ju få dryga sig lite även om det kanske inte var wigwags poäng att vi skulle lösa problemet.

Nja! Jag tror inte det är riktigt tillåtet skryta med sin intelligens. Man ska vara klädsamt blyg som jag..
2006-08-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Jag är fortfarande inte riktigt oense med dig. Det handlar väl om tre saker som gör mig till en motvallskärring (inga kommentarer om könsstereotypa värdeladdade ord, tack) :
1. Att jag uppfattar gemena man och kvinna (tihi) som ofta märkligt omedvetna om sig själva. Har själv diskuterat i ett seminarium angående feminism där en 35(?)-årig man pratade om den fantastiska aha-upplevelsen om sitt eget beteende efter att ha läst den bok vi diskuterade (kommer tyvärr inte ihåg författarinnans namn, boken hette endast Feminism, och berörde bla könsroller). Å ena sidan tänkte jag "bra för pojken att han har fått igång hjärnan", å andra sidan tänkte jag "var i helvete har pojkens hjärna befunnit sig innan denna veckan då?" samt "hur snabbt kan en människa ta till sig en omvälvande verklighetsbeskrivning egentligen? Finns det inget motstånd? Övertygelse eller ytlig hjärntvätt och pk-grupptryck". Man blir kluven. Jag blir tyvärr riktigt oangenäm i mitt förakt över att folk är så benägna att ledas. Inte minst då man visst gärna vill se könsroller som ett (på individnivå) kollektivt omedvetet och fåraktigt och okritiskt anammande av socialt påtvingade dogmer. Jag menar inte att det inte finns kvinnor som gillar att vara tysta och virka, eller att det inte finns män som gillar öl, fotboll och boxning utan att man liksom anammar något utan att fundera kring huruvida detta faktiskt är något man egentligen GILLAR oavsett vem som finns runtomkring en. Att gå från apstadie-kille till övertygad feminist medveten om könsrollerna från ett teoretiskt perspektiv gör inte MIG glad. En fortsättning på rollen som får, men vallad av en ny herde.

2. Frågan om VAD i könsrollens stereotypa beteende som ska förkastas och vad som ska tillvaratas. Kan inte låta bli att tycka att metrosexualitet är något av det mest ironiska som finns. Eller skrikiga brudar som tycker att man ska fisa ikapp. Feminismen följs ju ofta av en värderelativism (kanske pgd av att detta behövs för att kunna ta till sig något nytt?), men resultatet blir ofta, i mina ögon, att man byter respektives negativa stereotypa beteende och utropar jämlikhet!

3. Värderelativismen pt. II. Är måttet på jämlikhet något som syns i karriär, hemmafru vs karriärist? Familj? "Min man är hemmapappa och jag ska sätta på honom när jag kommer hem". Kulturuppfattning? Studier?
Några av de starkaste kvinnor jag känner är av ingen speciell orsak konservativa. På pappret skulle säkert många beteckna dem som undergivna (hemmafruar, feminina etc).

Jag är lika mycket ense i många feministers resonemang som på fullständig kollisionskurs med deras värderingar och vad jag anser vara "offermentalitets"-tvång som man lägger på kvinnor som inte bryter alla frigörelse-attribut för könsrollerna.

intressant
2006-08-20, 13:35
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
7?

Tänkte egentligen säga att det inte är så svårt att lista ut om någon är smartare än man själv är. De kommer ofta komma på bättre lösningar på problem än vad man själv gör. Det svåra kanske är att inse och våga erkänna genialiteten i andras idéer, särskilt om man själv är relativt korkad.
Så här tänker en fullgott intelligent människa med ett sunt sjävförtroende! Typisk framgångsrik person! I like!

Intelligens är förstås aldrig lätt att definiera. Uttrycket "välutbildad idiot" är en favorit hos mig. Någon som har väsentlig fakta, kan allt, vet allt, men inte fattar i vilket sammanhang detta kan översättas till verklighet. Någon som kan se det komplexa, men INTE det simplistiska. Det är sällan den med högst IQ som blir något stort, det ska kombineras med mycket annat. Självförtroende eller rationell förmåga, som att acceptera någon annans goda idé är ett sådant exempel!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in