Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-16, 20:46
Moderator
Hjv9s avatar
Världsungdoms-OS i Gangwon, Sydkorea. 19 januari till 1 februari 2024.

Den fjärde upplagan av världsungdoms-OS avgörs i år i Sydkorea. Till stor del på samma banor och arenor som under OS 2018. Nästan 2000 aktiva från 79 länder tävlar i 15 sporter om medaljer i 81 grenar. Sverige skickar en trupp på 53 aktiva vilket är nytt rekord för Ungdoms-OS.

Senaste Ungdoms-OS avgjordes 2020 och det blev en stor framgång för Sverige med hela 17 medaljer. Medaljörer då var bland annat Edvin Anger, Märta Rosenberg och Sara Andersson.

Hemsida: https://olympics.com/en/gangwon-2024/
Program: https://olympics.com/gangwon-2024/en...2024-01-19.htm
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_W...Youth_Olympics
Svensk tävlingsguide: https://sok.se/olympiska-spel/tavlin...ngsguiden.html
Svensk teambook:
https://sok.se/download/18.7c53bc8b1...G_Teambook.pdf

Livestreaming: Eurosport sänder vissa tävlingar. I övrigt finns stream via Olympic Channel https://olympics.com/en/live/

Svenska truppen
Citat:
ALPINT
Astrid Hedin, Sundsvalls Slalomklubb
Alexander Ax Swartz, Lidingö Slalomklubb
Louise Lundqvist, Saltsjöbadens SLK
Elliot Westlund. Kungsbergets AK
Liam Liljenborg, IFK Falun Alpint
Lina Gustafsson, Karlstads SK

Ledare: André Björk, Erika Holmberg, Mathias Moberg, Ódin Hjartarson

CURLING

MIXED
Astrid Linder, Sundbybergs CK
Ivan Almeling, Härnösands CK
Matilda Lindberg, CK
Vilmer Nygren, Umeå CK
MIXED DUBBEL
Jonatan Meyerson, IK Fyris Uppsala
Maja Roxin, IK Fyris Curling
Ledare: Axel Sjöberg, Fanny Sjöberg

ISHOCKEY
MÅLVAKTER
#1 Meja Engelin, Frölunda HC
#30 Elin Löwenadler, Karlskrona HK
#35 Tilde Wyckman, IK Oskarshamn
BACKAR
#2 Chloe Berndtsson, Luleå Hockey
#3 Selma Karlsson, Örebro HK
#4 Malva Lindgren, Örebro HK
#5 Vilda Nordh, Foc Farsta IF
#6 Alva Vitalisson, IK Göta Traneberg
#7 Ebba Westerlind, Vänersborgs HC
FORWARDS
#10 Judith Andersson, Vänersborgs HC
#11 Disa Carlsson, SHK Hockey Club
#12 Tilde Grillfors, Leksands IF
#13 Ida Melin, Mora IK
#14 Nellie Norén, Färjestad BK
#15 Nova Segerljung Svanefjord, Björklöven
#16 Tillie Ytfeldt, Leksands IF
#17 Maja Åkerlund, Timrå IK
#18 Matilda Österman, Nyköpings Sportklubb
Ledare: Emil Karnatz, Magnus Östlund, Maria Swärsudd, Martin Lindh, Morgan Johansson, Anna Kallin Lundberg

KONSTÅKNING

Elias Sayed, Enköpings Konståkningsklubb
Ledare: Mosa Sayed

LÄNGDSKIDOR
Elsa Tänglander, Östersunds SK
Kajsa Johansson, Hägglunds Skiteam sk
Måns Ravald, Ås IF
Tage Börjesson, Östersunds Skidlöpareklubb
Ledare: Christina Fransson, Daniel Halvarsson, David Frisk, Matilda Melander

PUCKEL
Elis Moberg, Åre SLK Freestyle
Noel Gravenfors, Åre SLK Freestyle
Nova Nilsson, Åre SLK Freestyle
Olivia Hedberg, Värmdö Freestyle Mogulteam
Ledare: Mårten Holmgren, Fredrik Andersson.'

RODEL
Johanna Kohala, Skärgårdens Rodel och Kälkklubb
Ledare: Hans Kohala

SKICROSS
Alexandra Nilsson, Åre SLK
Måns Abersten, Sundsvalls SK
Uma Kruse Een, Sälens IF
William Young Shing, IFK Mora Alpina
Ledare: Axel Frost, Otto Hult

SKIDSKYTTE
Anine Karlsson, Mora Biathlon
Anton Modigs, Ornäs IK
Arvid Trofast, Mora Biathlon
Maya Rennermalm, Lima SKG
Märta Wernersson, IF Hallby SOK
Nilla Norberg Grönborg, Sundsvall Biathlon
Olle Gedda, OK Landehof
Thijn Omblets, Mora Biathlon
Ledare: Emelie Walheim, Måns Sunesson, Örjan Stefansson, Daniel Richardsson.

SKRIDSKO

Josephine Grill, Södermalms IK
Ledare: Erik Wetterdal

Lausanne 2020

Lillehammer 2016

Innsbruck 2012

Tidigare trådar för Ungdoms-OS:
(FB) Ungdoms-OS i Lausanne 2020
(FB) Ungdoms-OS Lillehammer 2016
(FB) Ungdoms-OS i Innsbruck 2012
Citera
2024-01-16, 20:47
Moderator
Hjv9s avatar
Alpint

Sverige ställer upp med tre tjejer och tre killar.

Tjejer

Astrid Hedin från Sundsvall har beskrivits som en stor talang och vann förra året bland annat fyra guld på USM. Denna säsongen, den första som junior, är hon efter fyra tävlingar i ledning i den svenska inhemska cupen Alpine Elite Tour (AET). Två segrar och en andraplats har det blivit i slalom. Så här säger hon inför UOS:

Citat:
– Det känns sjukt mäktigt. Det ska bli så kul och en jätterolig upplevelse man inte kommer få så ofta. Jag ska bara åka dit, ha kul och köra min åkning så får vi se, säger hon.

Åker du dit med några förväntningar?
– Ja, lite smått. Att ta en medalj hade ju inte varit fel. Jag ska köra för det så får vi se.

Andra tjej i truppen är Lina Gustafsson från Karlstad. Även hon förstårsjunior och ligger för närvarande tre i AET efter b.la. en seger i storslalom. Både hon och Astrid är toppar FIS listan i slalom för tjejer födda 07.

Tredje tjej i truppen är Louise Lundquist som har blivit inkallad efter att Linnea Nilsson Hägg skadat sig och tvingats lämna återbud. Louise var med redan på EYOF ifjol och var då en diskning ifrån en silvermedalj i slalomen. Inga segrar under säsongen hittills men några pallplatser i FIS-tävlingar.

Killar

På killsidan är alla tre uttagna födda 2006. Den som står ut här är Liam Liljenborg från IFK Falun Alpint som ligger tvåa i AET efter att ha vunnit en storslalom och placerat sig bra i övrigt. Han toppar också FIS punktlista i slalom för pojkar födda 06. Både han och Elliot Westlund studerar tillsammans på skidgymnasiet i Malung. Utdrag från lokaltidningen:

Citat:
– Det ska bli kul att få möta de bästa i världen, säger Kungsberget-åkaren.

– Väldigt intressant och det kommer bli en stor skillnad kulturellt, säger Elliot.

– Det kommer att bli bättre samanhållning eftersom man känner de flesta i laget sen innan. Ett roligt gäng som är med på resan, säger Elliot Westlund.

Väl på plats i Pyeongchang kommer det inte finnas så mycket fritid berättar Elliot. Enligt honom kommer han nästan bara att röra sig mellan backen och hotellet.

– Det är nästan som ett form av utegångsförbud som ledarna själva har satt upp, säger han.

Om det kommer bli nya medaljer eller inte för Elliots del kan han inte svara på men, det är något han siktar på.

– Jättesvårt att svara på men, man har lite förhoppningar. Jag hoppas på topp fem eller en medalj.

Curling

I curling ställer Sverige upp med lag i mixed och i mixed dubbel. Lag Nygren i mixed är detsamma som kom fyra i EYOF förra året.

Citat:
– Det ska bli jätteroligt att åka till Sydkorea och tävla, säger Nygren.

Vad tror du om era chanser där?

–Jag vill inte ta ut något i förväg men jag vill ändå tro att det kan gå ganska bra. Vi blev fyra i europaungdoms-OS och kände då att vi hade mer att ge. Så allt kan hända.
Jonatan Meyerson och Maja Roxin utgör mixed dubbel paret efter att ha vunnit kvalet tidigare i november. Jonatan:

Citat:
- Det känns kul att få spela internationellt och representera Sverige! Det är även värdefullt att som junior skaffa erfarenhet av större tävlingar.

Maja och Jonatan tillhör samma klubb, men Jonatan går curlinggymnasiet i Härnösand så de har inte kunnat träna eller spela ihop sig så mycket sedan tidigare.
- Vi spelade några träningsmatcher innan kvalet hemma i Uppsala. Men det kändes ändå bra, vi lyckades väldigt bra med dragfarterna och då går det ofta bra i Mixed Dubbel.
Ishockey

Som vanligt är det flickornas U16 landslag som här får respresentera Sverige. Från förbundet:
Citat:
– Vi har haft bra samlingar med våra camper och har tagit ut en väldigt intressant trupp inför det här mästerskapet. Det blir första gången som den här årskullen får mäta sig internationellt, så det är lite svårt att säga vart vi står, men det finns väldigt fina kvalitéer i den här truppen. Nu när uttagningen är gjord börjar arbetet med att bygga laget och gruppen fram till dess att turneringen startar, säger Morgan Johansson. Förbundskapten för Damlandslaget U16.

SVT Värmland har träffat forwarden Nellie Norén:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-os-i-sydkorea

Konståkning

Sverige har med en åkare. Elias Sayed, Enköpings KK. Från förbundet:

Citat:
Den nyblivne svenske juniormästaren Elias Sayed är uttagen att representera Sverige. Sayed tog klivet in i landslaget inför denna säsong och har under hösten gjort sina första internationella juniortävlingar i landslagströjan.
- Elias har under säsongen gått från klarhet till klarhet. Från det att säsongen startade har han visat hög målmedvetenhet, goda tävlingsresultat och en fortsatt stigande utvecklingskurva. Detta kommer bli Elias första riktigt stora internationella tävling, frånsett Junior Grand Prix, och det kommer bli spännande att se hur långt han kan gå om han får till alla sina svårigheter.
Citera
2024-01-16, 20:47
Moderator
Hjv9s avatar
(fortsättning från föregående inlägg)

Längdskidor

Fyra åkare, två tjejer och två killar, får äran att representera Sverige i årets upplaga av Ungdoms-OS.

Tjejer

Elsa Tänglander, Östersunds SK
Elsa visade sig redan tidigt vara en stor talang. Sedan man såg henne för första gången under rullskidskytte-SM 2021 har hon dominerat det mesta hon kört, i såväl längd som i skidskytte. Förra säsongen tog hon hem USM medaljer i båda sporterna och var dessutom fyra på JVM i skidskytte.

I valet av gymnasium blev det till slut längd i Sollefteå och det är främst det hon fokuserat på i år. I Bauhaus Cup har hon vunnit båda loppen som körts denna säsong och var därtill fyra på JVM-testet där hon mötte flera år äldre juniorer. Hon går nu in i spelen som Sveriges hetaste medaljkandidat. Utdrag från en intervju i ÖP:

Citat:
16-åringen har fått en lovande start på säsongen som är hennes första som junior.
– Steget har inte varit så tufft som jag trodde att det skulle vara. Jag tävlar mot de som är ett år äldre, med flera startande och längre tävlingar, men det passar ändå mig bättre. Det är tuffare motstånd men jag motiveras av det, säger hon.
Hon har varit etta på sprinten och distansloppet i Bauhaus Cup. Utöver det var hon även fyra på JVM-testet som en av de yngsta deltagarna.
– Det har gått väldigt bra, över förväntan faktiskt. Det betyder väldigt mycket och ger ett lugn inför fortsättningen. Det är väldigt roligt när det går bra i det man verkligen satsar på.
I sprint har hon utvecklats.
– Jag har inte kört så många sprintar förut. Jag visste inte var jag stod i det, men det gick väldigt bra i Boden när jag vann. Jag har haft bättre uthållighet än snabbhet, det var ändå lite förvånande.

Terminen på skidgymnasiet och sommarträningen har gett effekt.
– Det har verkligen gått bra. Jag har lagt ner mycket tid och träning på det som jag har varit sämre på. Det är främst tekniken och sedan har jag kört ganska mycket stakning i sommar och en del snabbhet.

Kajsa Johansson, Hägglunds Ski Team SK

Kajsa kom fram andra halvan av förra säsongen med några riktigt fina resultat där hon till exempel tog hem distanssegern i Nordiska Juniorlandskampen. Den här säsongen har hon placerat sig som tvåa och trea i de cuptävlingar som körts.

Citat:
Blev du överraskad över platsen i det svenska OS-laget?
– Lite överraskad, men samtidigt vet jag att jag kan ligga i toppen om jag har en bra dag.

Om cuptävlingarna i Boden:

– Känslan var helt okej i Boden, men jag har en växel till. Det lilla extra fanns inte i Boden, men det går åt rätt håll. Nu gäller det att hålla sig frisk.
Vilken distans ser du mest fram emot?
– 7,5 kilometer är en distans som jag tycker om och gillar klassiskt mer, säger Kajsa Johansson.

Killar

Tage Börjesson, Östersunds Skidlöpareklubb

Tage är en intressant talang som under flera år dominerat loppen i sina åldersklasser. När han denna säsong tog klivet upp som junior chockade han nog många i Idre när han vann 10 km skejt med en förkrossande marginal på 1 och en halv minut. En tid som placerat han så bra som nia i seniorloppet och inte alls långt efter de bästa nationella seniorerna. I cuptävlingarna i Boden blev det en andra och tredjeplats i yngre klassen vilket räckte bra för att bli uttagen till U-OS.

Måns Ravald, Ås IF

Måns tillhörde redan ifjol en av de bättre yngre juniorerna i landet och fick åka juniorlandskampen där han kom 3:a i distansloppet. Under innevarande säsong kan noteras från Bauhaus Cup i Boden där han vann det klassiska distansloppet och kom tvåa i sprinten.

Puckelpist

Puckelpist gör debut på U-OS programmet. Sverige sänder fyra aktiva. Blott fjortonåriga Oliva Hedberg är en av de uttagna:

Citat:
– Det är verkligen det största jag varit med om. Hoppas bara att jag får ledigt från skolan, säger hon till NVP.

Olivia Hedberg har tränat och tävlat puckelpist i fem år, men hon kom inte till freestylen från någon annan skidsport.
– Nej, jag är truppgymnast i Nacka gymnastikförening också. Jag har gymnastiken att tacka för mycket när det gäller volter och luftkänsla, säger hon.

– Jag är rätt snabb och gör väl bra hopp. Men egentligen är jag som bäst i parallellpuckel, med en motståndare bredvid åker jag snabbare och bättre, säger hon.

– Jag känner i alla fall tjejen i truppen bra. Killarna har jag träffat ibland på tävlingar. Sen är det två ledare med på resan också. Vi är borta i en vecka.
Rodel

Sverige har med en åkare. Johanna Kohala. SR har intervjuat:

https://sverigesradio.se/artikel/joh...mpat-for-detta

Skicross

I skicross har vi med två åkare, Alexandra Nilsson och William Young Shing som tog medalj på EYOF ifjol.

William till lokaltidningen:
Citat:
– Det blir helt klart min största tävling hittills, nu är det riktiga ungdoms-OS, säger William Young Shing som får lite tid för återhämtning hemma i Bollnäs under jullovet från skicrossgymnasiet i Järpen.

Vad är din främsta styrka i en tuff alpin gren?
– Det är nog starten, och den är så viktig också. Den som kommer iväg först har en bra chans att ligga kvar där hela vägen. Det gäller att vara stark och explosiv i överkroppen, vi kör mycket fysträning på skolan. Jag är också bra på att stå stadigt, jag viker inte av utan vågar hålla min plats.

Vilken typ av bana vill du gärna se i Sydkorea?
– Jag gillar tekniska banor bäst, gärna med stora hopp. Det är roligare och jag kan dra mer fördel av min fysiska styrka.
Och hur högt lägger du ribban i ett världsungdoms-OS?
– Jag vill vinna, helt klart! Pallen är absolut en realistisk målbild.

Skidskytte

Här har vi med hela åtta stycken. Fyra + fyra. Anton Modigs var med på EYOF ifjol men övriga i truppen är debutanter i OS-sammanhang. SVT Dalarna har träffats några av de uttagna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-os-i-sydkorea

Skridsko

En tjej, Josephine Grill från Stockholm. Ja
Citera
2024-01-16, 20:48
Moderator
Hjv9s avatar
Övriga intressanta trupper:

Norge:

Finland:
Citera
2024-01-16, 20:49
Moderator
Hjv9s avatar
Kanada:

Tyskland:
Citera
2024-01-16, 20:49
Moderator
Hjv9s avatar

USA

Storbrittanien:

Citera
2024-01-18, 21:02
Medlem
SOK har uppdaterat schemat med svenskar, men TV-schemat ser magert ut, jag ser inte varken rodeln, skidskytte eller det alpina i endera Olympic Channel eller Discovery's TV-guider(än så länge) från dom två första nätterna vilket är sporter som brukar TV-produceras i både EYOF och Universiaderna. Först tänkte jag dom kanske var exklusiva för Discovery men dom finns som sagt inte i den tablån heller. Dom har dessutom fullt upp med Australien Open så jag tvivlar på att dom kommer sända en enda sändning live i Eurosport1/2?

Det ska tilläggas att det finns en extra main-stream i Olympic Channel's tablå från tävlingarna som inte är event-specifik med sändningsstart kl. 00:55 varje natt, om den kanske förhoppningsvis kan innehålla mer sändningar live än det som har individuella event-streams? I tråden från förra UOS så fanns tydligen vissa sändningar utspridda på andra sajter, bl a längdskidorna som låg på en FIS-sajt. Kollade således EurovisionSports-tablån men där fanns inget skidskytte.

Här är en mer utförlig TV-tablå i klassiskt format uppifrån och ner, men det finns inget alpint, längd, rodel eller skidskytte i den heller.

https://olympics.com/en/gangwon-2024/live-stream

Hittade även en annan artikel om just det alpina som jag sökte fram via Google genom "how to watch alpine skiing at Gangwon", och den har ett märkligt stycke text med längst ner:

Citat:
How to watch alpine skiing at Gangwon 2024 Youth Olympic Games
Action from the Gangwon 2024 Winter Youth Olympics tis available live, worldwide, and without subscription on Olympic Channel via Olympics.com and the official Olympics app.

Full replays and highlights of all six competition days for alpine skiing will be available, and you can catch highlights, reaction interview clips, news articles, and full results across the website and official Olympics social media accounts.

Den sista meningen kan tolkas som att det alpina bara kommer kunna ses i efterhand, eftersom det i den meningen nämns alpint specifikt, vilket det omvänt inte görs i första stycket om vad som är live. Men då spökar ju ordet replays, sportsändningar som bara finns eftersänt brukar väl kallas delayed eller as-live

https://olympics.com/en/news/alpine-...-full-schedule

Det finns även livestreams hos Youtube som antagligen är lite mer lättstreamat för dom flesta. Iom att sändningarna är från Asien kan man hoppas att dom kommer använda en 60fps-feed som källa så det inte blir frame rate-mismatch i Youtube-streamarna. Isådana fall är dessa att föredra över Olympic Channel, i synnerhet för ishockeyn även om dom bara är på 30fps, för dom där 5 extra bildrutorna gör stor skillnad, pucken i ishockey blir extremt otydlig om streamen är 25fps, även med TVn's motion interpolation på MAX-nivå. 30fps däremot kan TV-apparater interpolera riktigt snyggt så det blir nästan likabra som 50fps.

Ska nämnas att Olympic channel är inte heller helt perfekta på att undvika frame rate-mismatch sedan dom till synes gick över till uteslutande 25fps-streams för svenska tittare varvid dom alltid behöver använda en 50fps-feed, bl a är sändningarna från breaking, land hockey och en del andra sporter ofta defekta med frame rate-mismatch.

Bildkällan måste matcha utsändnings bildfrekvens om man inte vill ha hårdkodade ryck i bilden, så har det varit i 80år sedan 1930-talet(eftersom den här dumma jävla planeten är uppdelad i 50- och 60Hz-länder, vilket historiskt förts över till TV-apparater), men den kunskapen verkar fanimej vara närmast helt försvunnen hos en växande skara av dagens stream/sändningstekniker.

Tablån från SOK:

Citat:
fredag 19 jan

12.00 Invigningsceremoni

lördag 20 jan

00.30 Kälksport – rodel, flickor individuellt, Johanna Kohala
kl 00.30 åk 1
kl 01.40 åk 2

02.00 Curling – mixed lag, round robin omg 1
grupp A: Nya Zeeland–Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

03.00 Skidskytte – flickor, 10 km distans
Anine Karlsson, Nilla Norberg Grönborg, Maya Rennermalm, Märta Wernersson

06.00 Skidskytte – pojkar, 12,5 km distans
Anton Modigs, Arvid Trofast, Olle Gedda, Thijn Omblets

10.00 Curling – mixed lag, round robin omg 2
grupp A: Norge–Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

söndag 21 jan

02.00 Alpint – flickor, super-g
Astrid Hedin, Lina Gustafsson, Louise Lundquist

03.00 Skidskytte – singelmixedstafett, 6 km+7,5 km
04.00 Alpint – pojkar, super-g
Alexander Ax Swartz, Elliot Westlund, Liam Liljenborg

06.00 Curling – mixed lag, round robin omg 3
grupp A: Japan–Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

måndag 22 jan

01.00 Alpint – flickor, kombination
kl. 01.00 super-G
kl 05.00 slalom

02.00 Curling – mixed lag, round robin omg 4
grupp A: Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)–Turkiet

02.20 Alpint – pojkar, kombination
kl 02.20 super-G
kl 06.15 slalom

03.00 Skridsko – flickor 500 m
Josephine Grill

10.00 Curling – mixed lag, round robin omg 5
grupp A: Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)–Kina

tisdag 23 jan

02.00 Alpint – flickor, storslalom
kl 02.00 åk 1
kl 04.45 åk 2

02.30 Skidskytte – pojkar, 7,5 km sprint
Anton Modigs, Arvid Trofast, Olle Gedda, Thijn Omblets

03.00 Freestyle – Skicross, individuellt
Måns Abersten, William Young Shing, Alexandra Nilsson, Uma Kruse Een

03.30 Skridsko – flickor 1500 m
Josephine Grill

05.30 Skidskytte – flickor 6 km sprint
Anine Karlsson, Nilla Norberg Grönborg, Maya Rennermalm, Märta Wernersson

06.00 Curling – mixed lag, round robin omg 6
grupp A: USA–Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

onsdag 24 jan

01.00 Curling – mixed lag, round robin omg 7
grupp A: Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)–Nigeria

02.00 Alpint – pojkar, storslalom
kl. 02.00 åk 1
kl. 04.45 åk 2

02.30 Skidskytte – mixedstafett, 4x6 km
02.45 Freeskiing – skicross, mixed lagtävling
11.00 Curling – mixed lag, kvalificeringsmatcher

torsdag 25 jan

01.00 Curling – mixed lag, semifinaler
01.30 Alpint – flickor, slalom
kl. 01.30 åk 1
kl. 05.45 åk 2

02.45 Alpint – pojkar, slalom
kl. 02.45 åk 1
kl. 06.45 åk 2

06.30 Curling – mixed lag, finaler
kl. 06.30 bronsmatch
kl. 10.00 final

fredag 26 jan

03.00 Alpint – mixed team, parallell
kl 03.00 1/8-delsfinaler
kl 03.40 kvartsfinaler
kl 04.00 semifinaler
kl 04.10 B-final
kl 04.15 A-final

03.30 Skridsko – flickor masstart
kl 03.30 semifinaler Josephine Grill
kl 04.52 final

05.00 Freeskiing – puckelpist, mixed team parallell
kl 05.00 1/8-delsfinaler
kl 05.50 kvartsfinaler
kl 06.30 semifinaler
kl 06.50 lilla finalen
kl 05.55 stora finalen

10.00 Curling – mixed dubbel, round robin omg 1
grupp B: Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)–Norge

lördag 27 jan

02.30 Freestyle – flickor parallellpuckel
kl 02.30 gruppomgångar Nova Nilsson, Olivia Hedberg
kl 04.00 semifinal 1
kl 04.05 semifinal 2
kl 04.10 lilla finalen
kl 04.15 stora finalen

03.00 Ishockey – flickor grupp B, Norge–Sverige
05.30 Freestyle – pojkar parallellpuckel
kl 05.30 gruppomgångar Noel Gravenfors, Elis Moberg
kl 07.00 semifinal 1
kl 07.05 semifinal 2
kl 07.10 lilla finalen
kl 07.15 stora finalen

06.00 Curling – mixed dubbel, round robin omg 2
grupp B: USA–Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)

08.00 Konståkning – pojkar, kortprogram
Elias Sayed

söndag 28 jan

10.00 Curling – mixed dubbel, round robin omg 3
grupp B: Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)–Slovenien

måndag 29 jan

02.30 Längdskidor – sprint
kl 02.30 flickor, kval Elsa Tänglander, Kajsa Johansson
kl 03.05 pojkar, kval Måns Ravald, Tage Börjesson
kl 04.30 flickor, kvartsfinaler
kl 04.55 pojkar, kvartsfinaler
kl 05.20 flickor, semifinaler
kl 05.30 pojkar, semifinaler
kl 05.40 flickor, final
kl 05.45 pojkar, final

03.00 Ishockey – flickor, gruppspel, Sverige–Japan
06.00 Konståkning – pojkar, fritt program
Elias Sayed

10.00 Curling – mixed dubbel, round robin omg 4
grupp B: Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)–Ukraina

tisdag 30 jan

02.30 Längdskidor – flickor, 7,5 km klassisk stil
Elsa Tänglander, Kajsa Johansson

03.00 Ishockey – flickor, semifinaler
kl. 03.00 semifinal 1
kl. 09.00 semifinal 2

05.00 Längdskidor – pojkar, 7,5 km klassisk stil
Måns Ravald, Tage Börjesson

06.00 Curling – mixed dubbel
grupp B: Qatar–Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)

onsdag 31 jan

02.00 Ishockey – flickor, final
kl. 02.00 bronsmatch
kl. 08.00 final

11.00 Curling – mixed dubbel, kvartsfinaler

torsdag 1 feb

01.00 Curling – mixed dubbel, semifinaler
02.30 Längdskidor – mixedstafett 4x5 km
05.00 Curling – mixed dubbel, final
kl. 05.00 bronsmatch
kl. 08.00 final

12.00 Avslutning

Jag har höga förväntningar på maskoten, ser ut som en helvild galen katt redo för snöbollskrig. Tror den hette Gangchoo?
Citera
2024-01-19, 10:04
Moderator
Hjv9s avatar
Alpinåkaren Louise Lundquist och skidskytten Anton Modigs blir Sveriges fanbärare under invigningen.
Citera
2024-01-19, 12:07
Medlem
Korea verkar ha samma problem med stökiga elever i skolan som vi har i Sverige, totalvägrar sitta still i bänkarna. Det var mer än jag visste.

Youtube-streamen lider tyvärr av frame rate-mismatch, så Olympic Channel är att föredra.

Edit: Jag tror aldrig jag har sett en president sitta så inträngt förut i hela mitt liv.

Edit2: Imponerande att publiken sitter med trådlösa medaljer som blinkar närmast perfekt synkroniserat, man blir lite nyfiken på tekniken bakom, om det är radiostyrda(från atomuren) klockor eller nån lokal radiosynk i lokalen.

Edit3:
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Alpinåkaren Louise Lundquist och skidskytten Anton Modigs blir Sveriges fanbärare under invigningen.
Bildproducenten lyckades även fånga upp några svenska flaggor i publiken, inte dåligt.

Edit4: Ser dock väldigt fattigt ut när det bara är flaggbärarna som vandrar ensamma, istället för hela nationens lag.
Senast redigerad av pumahunter 2024-01-19 kl. 12:28.
Citera
2024-01-20, 01:08
Medlem
Nu har förvisso inte den generella streamen kommit igång än, den börjar kl. 01:55, men om den inte innehåller något extra live utöver det som finns som eventstreams, hur sjutton tänker dom? Nu är det direktsänd TV-produktion från en träningsrunda i backhoppning, men TV-produktion från nattens medaljevent i skidskytte och rodel finns inte med i tablån. Inte heller hos Discovery. Är det möjligtvis så att Discovery tänkt eftersända dom medaljeventen i Eurosport1/2 och därför krävt att ingen ska kunna se dom live på Olympic Channel?

Edit: Men då borde det väl ändå sänts live på EurosportPlayer/Discovery+ vilket det inte gör, så det är väl bara att gömma det alpina, längden och skidskyttet från detta Ungdoms-OS då. Uselt. Det är alltså 8st svenskar som ska tävla om medaljer i nattens skidskytte, utan stream.

Jag hade hoppats att Tove Kohala skulle kunna vara med bättre i top 10 i rodeln nu iom att den äldre eliten från världscupen saknas, men icke, hon ligger 24'a åk1 utav 31 startande, 2,408s efter.

OffTopic är det puckelpist på Viaplay, men jag får ont i knäna bara av att kolla på den sporten. Även synkroniserad konståkning från USA på Youtube. Jag får väl kolla hur det går för norskorna och finskorna i OS-backhoppningen innan det är dags att sova inför SkiClassics och damernas storslalom.

Edit2: Sverige spelar även mixed i curling både kl. 02:00 och 10:00, men enligt tablån är det inte Sveriges matcher som kommer visas i dagens curling-streams.

Edit3: Nu har den generella Gangwon-livestreamen försvunnit från tablån, så då blir det garanterat ingenting.
Senast redigerad av pumahunter 2024-01-20 kl. 01:50.
Citera
2024-01-20, 02:51
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag hade hoppats att Tove Kohala skulle kunna vara med bättre i top 10 i rodeln nu iom att den äldre eliten från världscupen saknas, men icke, hon ligger 24'a åk1 utav 31 startande, 2,408s efter.

Det är ju Johanna Kohala som deltar här. Antar det är lillasyster eller nåt. Hon klättrade upp några placeringar i andra åket.
Citera
2024-01-20, 04:14
Moderator
Hjv9s avatar
Som väntat är de svenska tjejerna helt chanslösa när Tänglander inte är med.

Edit: Maya Rennermalm bäst som 51:a, trots bara tre bom..
Senast redigerad av Hjv9 2024-01-20 kl. 04:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback