Citat:
Ursprungligen postat av
larkascending
Jag frstr rligt talat inte vad hon ser i honom eller hur de r kompatibla verhuvudtaget. Mentalt och intellektuellt verkar de ligga mils skillnad ifrn varandra och d terstr vl egentligen bara en frga om personlighet och vrderingar. Men ven dr har de ju egentligen ingenting gemensamt? Nog fr att krleken gr en blind men Amanda r trots allt trettiofyra r fyllda med fullgod erfarenhet av livet?
En annan sak som slog mig (efter att jag lyssnade p podden du lnkade) r att Amanda talar om Sergio p ett observant men frnvarande stt. Hon observerar men verkar inte aktivt reflektera ver hans handlingar. Jag finner det jttemrkligt. Ser hon honom som en jttebebis vars beteende man bara ska skratta bort, och varfr har hon d valt att skaffa barn med honom?
Amanda pminner mig om en tjej i vr bekantskapskrets som gng p gng dras till dysfunktionella mn som gr henne illa psykiskt och fysiskt. Hon tnder p 20 r ldre mn dessutom. Hon gillar att vara ute och dansa och kan bokstavligen kasta sig ver ett snt hr krk nr hon ser dem. De r alla likadana, behandlar henne lika illa, r lika omogna och elaka och oplitliga. Hon fr stjrnor i gonen och tnder stenhrt p dem.
Jag bara vntar p att hon ska bli en trd hr p flashback p Aktuella brott och kriminalfall en dag. Hon r medveten om att hon dras till de hr olmpliga mnnen. Men eftersom dragningskraften r s stark varje gng s fortstter hon. Hon r ocks s tam, s flack nr hon pratar om den pgende relationen. Ibland undrar jag om hon r autistisk. Eller om det bara r hjrntvtten mannen utstter henne fr.
Liksom Amanda r hon en tjej som ser bra ut och som i teorin borde kunna f vilken man som helst. Men hon tnder frsts inte p mn som Oskar eller Lukas i programmet. Precis som Amanda lyste upp nr hon mtte Sergio. Amanda visste exakt vad hon hittat. En ny man att skapa drama med som hon sjlv sger att hennes tidigare frhllanden varit. Harmoni, sundhet, respekt, och krlek r liksom inte grejen fr de hr tjejerna.