2024-01-11, 01:52
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kan ju bero på att när man kört 1 km efter man tvättat den är den lika skitig igen...

Men det ser väl ändå lite lustigt ut?
Som om vintern skulle vara en överraskning..?

Själv går jag inte med vita byxor i en leråker, men det är väl kanske bara jag.
Citera
2024-01-11, 01:56
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Pinsammare att komma i en billig bil än en dyr alla dagar i veckan.

Är det så?
Själv är jag uppvuxen med att man kunde gott skryta om en bra affär där man lyckades komma billigt undan.
Affärerna man betalade ett överpris på höll man käft om, då var man ju en amatör.

Men det verkar ha svängt.
Överskottet på dåliga affärsmän blev väl för stort.
Citera
2024-01-11, 02:56
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Är det så?
Själv är jag uppvuxen med att man kunde gott skryta om en bra affär där man lyckades komma billigt undan.
Affärerna man betalade ett överpris på höll man käft om, då var man ju en amatör.

Men det verkar ha svängt.
Överskottet på dåliga affärsmän blev väl för stort.

Du jämför en dyr lyxig bil med en dålig affär vilket är som att jämföra äpplen och päron.

Att visa att man har pengar är något att skryta med. Att inte ha pengar är inte något att skryta med.

Att du kommer med en VW Polo från 1992 som tar dig från A till Ö, går jättebra och bara kostade dig 3500 är liksom inget att skryta över, särskilt inte mot en kille som har råd att betala för en XC90 modell 2023. Inget överpris men det pris bilhandlaren har satt.

Sen kan man ju undra vem.som är bäst affärsman, han som har råd med en XC90 eller han som måste köpa en VW Polo 92.
Citera
2024-01-11, 03:30
Medlem
ValkPaddas avatar
Jag förstår inte riktigt det här med att skämmas i en billig bil eller känna sig häftig i en dyr.

Finner dock lite humor i att driva med folks förväntningar. Typ tjäna bra med pengar, köra Kia Pride och ta 200 i bänk.
Citera
2024-01-11, 07:19
Medlem
Jag skryter lite om hur billig Tesla varit för alla mil jag kört och hur lite service jag gjort. Ser jag en person med en dyr bil där föraren verkligen inte ser ut som någon som borde ha råd med den brukar jag slå in regnumret på biluppgifter.se och då står det i 99 fall av 100 att bilen är leasad eller ett kreditköp, då skäms jag lite åt föraren
Citera
2024-01-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Men det ser väl ändå lite lustigt ut?
Som om vintern skulle vara en överraskning..?

Själv går jag inte med vita byxor i en leråker, men det är väl kanske bara jag.

Så man ska byta färg på bilen till vintern tänker du? Eller alla ska ha extra bilar i form av fyrhjulsdrivna pickups på vintern?

Antar att du inte har bil själv då du tror man kan byta bil efter vädret på samma sätt som man byter kläder.
Citera
2024-01-11, 07:46
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daciasandero
Vi har en relativt ny men billig bil av märket Dacia Sandero. Vi är stolta över att bilen är billig, lättskött och fungerar lika bra som dyrare märken. Hur tänker ni som ibland tom tar lån för att kunna köpa dyra bilmodeller när det finns billiga bilar som också går på fyra hjul i den riktningen man kör, liksom ni gör?
Skäms folk för att köra billiga bilar eller hur kommer det sig att många väljer dyrare bilar än vad de behöver? Är det ändå inte ganska pinsamt att komma i en Jaguar, Limousine eller Porsche. Vad tycker ni? Till vad vill ni att "överflödiga" bilar ska leda?

Det är väl bara boomer-gubbar och invandrare som tycker det är ”status” med lyx-vrålåk?
Ingen annan bryr sig.
Citera
2024-01-11, 07:54
Medlem
De handlar om prioriteringar och intressen såklart!

För mig har bil alltid handlat om frihet.
Då ja växte upp 2mil ut på landet så har bilen alltid varit ett måste och då också något man kan njuta av att pyssla om.

Har haft svindyra miljonbilar och njutit av dem, men åker nu i en Ford Focus jag gav 10.000:- för som bara haft 2 ägare och gör i princip samma jobb som den förra sportsedanen med 600hk.

Njöt varje gång jag startade V8an med Dubbelturbo och hade fönstret nedvevat för att höra det ombyggda avgassystemet i rostfritt 😉 Fyfan vad jag njöt av det!

Sen kom barn och skattesmäll på en miljon kr och prioriteringarna fick ändras till en billig bruksbil.

Njuter numera av att ha fungerande ac, farthållare och fungerande värme i bilen när de är kallt ute.
Och givetvis att slippa gå dit ja ska för att få livet att fungera, survival of the fittest 🤷‍♂️

De kan alltid bli bättre och de kan alltid bli sämre.
Viktigast tror ja är att alltid vara tacksam och göra sin grej, av rätt anledningar
Citera
2024-01-11, 07:58
Medlem
K-Glitchens avatar
Om du kör omkring i en stoor jävla fläsk-merca där priset börjar på 800 000 kr i standardutförande så kommer bilarna framför dig att flytta på sig. Nästan som att dom ber om ursäkt för att dom är i vägen.

Åker du däremot omkring i en liten renault från tidigt 90-tal så kommer dom tvärtom preja dig av vägen om du inte flyttar på dig. Även på smal väg med räcke i mitten. Detta oavsett hastighet.

Vet detta av erfarenhet.
Citera
2024-01-11, 07:59
Medlem
Cameltotems avatar
Njaa så här är det.

Köra i en Dacia eller riktigt budget är fan lite pinsamt.

Köra i en 1 miljonersbil när man har knegarlön, lite över medelklass är också pinsamt för de lägger 40% av lönen på en bil som tappar värde.

Däremot så finns de ju de som är bolagsägare och att leasa en Porsche kostar dom inget. De har ju råd.

Vill man vara riktigt low key rik så kör man en Volvo, V90, XC90 eller kanske en Passat. De är anständiga bilar men skriker inte se på mig. Vet många riktigt framgångsrika som kör nyare Volvo.
Citera
2024-01-11, 08:01
Medlem
Cameltotems avatar
Men bilar är rätt mycket som lyxklockor. Man tänker sig alla ska bli imponerade av vad man har men 95% skiter blanka fan i det.

Vanlig grej många upplever som köper dyrare saker och då faller de tillbaka på man köper billigare saker istället och investerar resten.
Citera
2024-01-11, 08:05
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fast de sakerna korrelerar dåligt med bilens pris. Du är lurad.

Nu pratar jag inte om gamla vrak men även om man kör gamla vrak så är de mer driftsäkra än vad ni lurade tror. Beror väl på förstås men en 20 år gammal och välskött Corolla skulle du säkert klassa som ett gammalt vrak fast de bara går och går och går.

Det klart de finns.

Gick från en 5 år gammal bil till ny elbil, den är otroligt tyst i kupén du hör princip inget vägljud eller vindljud. Att en 10-20 år gammal bil med ett lager glas i rutorna skulle vara lika tyst och bekväm är omöjligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in