2024-01-10, 20:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Ingen som lagt märke till alla vita nyare bilar i vinter?
Fan vad sketna dom ser ut.

Det ser helt puckat ut att lägga en halv mille på en bil, och sen se ut att inte ha råd och tvätta den.
- Haha tog pengarna slut?

Själv så är jag jäkligt lat, och sällan tvättar våra bilar.

Skiter [sic] lite i det då jag kör de för att det är både praktiskt och roligt. Kör inte bilar för att imponera på dig eller grannarna med en skinande putsad bil.

Är man osäker pedant, så tvättar man säkert bilen varje månad och "fejar" på den. Sjukt.
Citera
2024-01-10, 20:57
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daciasandero
Vi har en relativt ny men billig bil av märket Dacia Sandero. Vi är stolta över att bilen är billig, lättskött och fungerar lika bra som dyrare märken. Hur tänker ni som ibland tom tar lån för att kunna köpa dyra bilmodeller när det finns billiga bilar som också går på fyra hjul i den riktningen man kör, liksom ni gör?
Skäms folk för att köra billiga bilar eller hur kommer det sig att många väljer dyrare bilar än vad de behöver? Är det ändå inte ganska pinsamt att komma i en Jaguar, Limousine eller Porsche. Vad tycker ni? Till vad vill ni att "överflödiga" bilar ska leda?

Finns kanske några olika aspekter av den frågan, 1) status och 2) ärligt bilintresse. Det förstnämnda är förstås vanligtvis förkastligt och ett svaghetstecken. Man kan också tänka sig alternativ 3), att Bertil, som slitit som entreprenör och byggt upp företag och tjänat pengar vill ha en lite glassigare bil på ålderns sensommar. Tja varför inte Bertil, unna dig nånting. En merca cab kanske att bila till Spanien med frugan.

Puckon som tar lån för att höja sin status genom bilköp är det lyxfällanvarning på.
Citera
2024-01-10, 20:58
Pinsammare att komma i en billig bil än en dyr alla dagar i veckan.
Citera
2024-01-10, 21:01
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainstreamsurgubbe
Man börjar väl sin bilkarriär med diverse minnesvärda vrak. Det är väl normalt. Senare i livet vill man ha kvalitet och driftsäkerhet. Kör ingen billig bil men absolut inget som sticker ut. Man vill ju inte locka till sig tjuvar eller nyckelrepande avundsjuka idioter.

Nej jag är inte stolt för att min bil är lite dyrare.

Så är det. Vi har fina bilar, ändå har jag en gammal 945 som jag kör i närområdet eller på semester för att jag älskar den sunkiga känslan i gamla häckar. I lugn och ro hissar jag upp den och reparerar när det behövs. Fixar lite. Den rymmer tonvis med hundar och annan skrot. Nyare bilar saknar själ.
Citera
2024-01-10, 21:04
Medlem
KlappMungons avatar
En billig "pärla" till skrotbil som går bra och inte kräver reparationer kan man skryta om i både slott och koja.
Citera
2024-01-10, 21:05
Medlem
Hermi-Tages avatar
Det som är pinsamt är att köpa en bil som är dyrare än vad ekonomin tillåter.
Ha en M3 och knappt ha råd med service är riktigt korkat
Citera
2024-01-10, 21:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mallig och stolt för att jag kan åka skapligt för samma pengar som andra lägger på en enkel service.

Köpte en risig Volvo 850 för 4000:- för några år sedan.
Lite småfix, och den går som en klocka.
Kan det bli bättre ?
Citera
2024-01-10, 21:21
Medlem
Jag kör i en 15 år gammal lyxbil. För jag gillar den bilen. Nu är jag på jakt efter en Fiat Panda 4x4. Vad folk tycker om det jag kör lägger jag lite tid på. Men jag gillar att mina bilar (och motorcyklar) är rena och snygga och ser ut som om de ägs av en entusiast.
Citera
2024-01-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Ingen som lagt märke till alla vita nyare bilar i vinter?
Fan vad sketna dom ser ut.

Det ser helt puckat ut att lägga en halv mille på en bil, och sen se ut att inte ha råd och tvätta den.
- Haha tog pengarna slut?

Kan ju bero på att när man kört 1 km efter man tvättat den är den lika skitig igen...
Citera
2024-01-10, 21:29
Medlem
Barrington1975s avatar
Jag kör en ny Mercedes och jag är nog lite mallig när du säger det.
Citera
2024-01-10, 21:32
Medlem
Har både äldre bil (13 år och 26000 mil) och nyare muskelbil.

Den gamla bilen kör jag för att den är praktiskt, muskelbilen kör jag för att den är rolig.

Servar och skruvar med båda själv.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2024-01-10 kl. 21:43.
Citera
2024-01-10, 21:47
Medlem
Har själv ägt en Dacia och just Sanderon är inte direkt fin. Men kör hellre den än en bil jag skuldsatt mig flera års sparande för att köra från A till B i. Hade jag mycket pengar dock skulle jag nog åka runt i lite halvdyra bilar, men med min dåliga lön måste och vill jag prioritera bättre. Har man bil som intresse så är det väl bara att låna på tuta och se glad ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in