2024-01-11, 08:43
Medlem
TompaOs avatar
Respekterar en liten billig bil mer än en fläskig bil. En ful bil signalerar pondus och självförtroende. Gärna en Renault Clio från 87 eller liknande.

Jag själv kör en Svensson-bil i 200k-klassen. Inget märkvärdigt, det var vad jag var villig att casha upp på en bil.
Citera
2024-01-11, 08:44
Medlem
Har inget garage så jag måste parkera bilen på gatan, och så bor jag på samma gata som både gymnasiet och högstadiet. Även om jag hade råd och ville, skulle jag vara väldigt dum att ha en lyxbil då barn pillar på bilen jag har på en daglig basis.
Citera
2024-01-11, 08:47
Medlem
zoombos avatar
Jag väljer bilar ungefär som kläder. Dom ska ta mig från A till B någorlunda bekvämt och säkert och gärna vara pålitliga och fungera. Utseende och modell är rätt oviktigt och halva min lön ska inte gå till den. Skulle aldrig låna pengar till ett bilköp! Sen förstår jag som tekniker att alla bilar måste underhållas och att ju fler prylar den har = desto mer som kan jävlas. Sen undviker jag rent intuitivt vissa modeller baserat på egen, dålig erfarenhet.

Tidigare hade vi flera (lite äldre) bilar, gammal snöskoter, husvagn, mopeder mm och mina grannar funderade hur vi kunde mäkta med detta rent ekonomiskt. Jamen kolla på era uppfarter, där står det 1-2 år nya bilar som betingar ett värde som vida överstiger hela min maskininpark! Slut på diskussionen.

Tidigare kändes det upplyftande att kunna hålla liv i en några-tusen kronors bil med noll eller rent av positiv värdeminskning och ändå ta mig fram. Nu har jag blivit lite bekvämare, har bättre ekonomi och sätter funktion och pålitlighet högre så nu är mina fordon lite nyare. Hade faktiskt en liten sportbil några år men det var inte för att jag hamnat i en ålderskris, behövde en kukförlängare eller ville glänsa utan det var helt enkelt för att den var så jäkla rolig att köra omkring med på somrarna. En myt är också att man får ligga mer om man har en snygg och sportig bil. Inte ens detta stämmer.
Citera
2024-01-11, 08:50
Medlem
eldrattans avatar
Ne när vardagen kommer tillbaks och nykänslan lagt sig. Så brukar det vända när kostnaderna kontra vad man får tillbaka visar sig. Hade en sådan kille på ett jobb dit vi pendlade till. Han köpte en ny merca och passade på att håna min gamla pendlarskrutt. Tog någon månad sedan blev den sprutlackerad av en lastbil han hamnade bakom. Det var den sagan.
Citera
2024-01-11, 08:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag har alltid sett ner på människor som vill ha "flärd" och lyx. Jag är inte för fin för att köra en skrotbil, bo på vandrarhem eller gå/cykla om det så är. Och ja, jag är i övre medelåldern. Många i min åldern tycker att de "förtjänar bättre", men de har inga pengar att pröjsa med.

Vet alldeles för många som har så bräckliga egon att de hellre skulle dö än att åka kollektivt, handla billigt eller bli skjutsade i en gammal 740. De lånar pengar i stället.
Det finns inget jag respekterar mer än att rätta mun efter matsäcken.
Citera
2024-01-11, 09:00
Medlem
Bennystraffsparks avatar
Kör en corolla från tidigt 2000-tal och skäms inte ett dugg.

Men nu när det börjar bli aktuellt med tillskott i familjen kommer jag nog investera i något nyare och större pga säkerheten
Citera
2024-01-11, 09:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Ska erkänna att jag ofta sitter och skäms å andras vägnar när jag passerar grymt fula bilar. Då blir det också att jag börjar fantiserar om vem föraren är och hur denne ser ut. 😄

Inte helt sällan överensstämmer mina antaganden om föraren med den muppiga bilen.

Lite av ett guilty pleasure som jag har.

Klart att det är trevligt med en flashig bil. Har en nyare och en gammal skrutt och ungarna skäms när jag kör skruttbilen men jag gillar den. Man behöver inte vara så orolig över om något händer, det är en kombi och gamla kombis är betydligt större då det inte är så mycket lull i dem. Jag kan till och med fixa ev fel med den och behöver inte lämna in den och byta ut någon magisk sensor som slutat fungera för 5000. Sen finns det så klart saker som inte är lika bra i en gammal bil men den funkar helt ok. Men jag tror att det har med mognad och de som tycker att andra har dåliga bilar är nog mer mot tonårsmognad än vuxna
Citera
2024-01-11, 09:03
Medlem
Har man ett bil intresse så har man.. själv är jag inte så noga med vardagsbilen utan mer med mina hobbybilar... Som dessutom stiger i värde.
Citera
2024-01-11, 09:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Det klart de finns.

Gick från en 5 år gammal bil till ny elbil, den är otroligt tyst i kupén du hör princip inget vägljud eller vindljud. Att en 10-20 år gammal bil med ett lager glas i rutorna skulle vara lika tyst och bekväm är omöjligt..

Tror det mer har mer med kvaliteten på bilen än om det är el/bensin/diesel. Man kommer inte från däckljud men det är kvaliteten som avgör hur tyst det är inne i kupén. Vissa elbilar är inte så mycket tystare än motsvarande bensinbil. Det har nog mer med att de blir tystare om man har en nyare än en äldre. Köper du en 10 år gammal Bentley så är den nog tystare än vissa nyare bilar
Citera
2024-01-11, 09:11
Medlem
AdamSmiths avatar
Jag har en relativt dyr bil (X6), men det är inget jag lägger någon värdering i. Jag vill kunna bekvämt ta mig från punkt A till B. Däremot kan jag tänka mig att andra har åsikter om mitt val av bil, men det skiter jag i.
Citera
2024-01-11, 09:13
Medlem
Thyrells avatar
Kör det fordon som passar för tillfället. Garaget är välfyllt. Har ingen skrytbil typ Tesla, MB, BMW men har en liten modern bil för korta dagliga resor och en större för längre resor och om jag fraktar eller drar något. Till det ett antal hobbyfordon. Rod, veteran och sport. Finner ett större värde i att jag njuter än att andra tror att jag njuter.
Citera
2024-01-11, 09:14
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror det mer har mer med kvaliteten på bilen än om det är el/bensin/diesel. Man kommer inte från däckljud men det är kvaliteten som avgör hur tyst det är inne i kupén. Vissa elbilar är inte så mycket tystare än motsvarande bensinbil. Det har nog mer med att de blir tystare om man har en nyare än en äldre. Köper du en 10 år gammal Bentley så är den nog tystare än vissa nyare bilar

Ja det var ju därför jag inte skrev något om motorljud.

Nu är ju en elbil tystare under 70kmh men i 110/130kmh då är de ju inte motorljud man hör i någon bil, såvida man inte har en fet jänkare kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in