2024-01-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Nu kommer jag antagligen få en hel mobb av arga kvinnor efter mig men jag har läst domen och som kvinna tycker jag att det hela är väldigt märkligt. Killar har alltid försökt tjata sig till sex. Man säger inte bara -nej en gång och sen låter det hela fortsätta? Vill man inte så puttar man ju bort killen/klappar till om det går för långt och kastar ut fanskapet? Tvingade henne till oralsex? Bit honom i kuken? Vi kvinnor måste ta större eget ansvar, inte bara haspla ur sig ett mjäkigt "näej". Bjud inte in killar att sova hos en om man inte vill ta konsekvenserna av det. Vi lever ju in en tid där alla gapar om jämställdhet och kvinnlig styrka. Visa det då?

Det kan man ju tycka, men det ändrar ju inte ansvarsdelen hos mannen ifråga. Det är därför påföljd sker.
Citera
2024-01-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Som kvinna är man kävligt utsatt i en sådan situation, mannen har redan ett krafigt fysiskt övertag.

Jävligt idiotiskt kommentar och jag hoppas att du är näst på tur att bli våldtagen grovt av en 30 kilos större man så ska vi se hur mycket motstånd du kan göra.

Hoppas din mamma är stolt över dig din äckliga luffare.

Hon har svart bälte i judo och det kanske skiljer snarare 10 kg i vikt. Mer sannolikt att hon skulle ha fysiskt övertag.
Citera
2024-01-10, 10:10
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Det kan man ju tycka, men det ändrar ju inte ansvarsdelen hos mannen ifråga. Det är därför påföljd sker.

Det hade inte blivit någon påföljd om kvinnan hade visat tydligt att hon inte var intresserad av sex överhuvudtaget.
Citera
2024-01-10, 10:10
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Hon har svart bälte i judo och det kanske skiljer snarare 10 kg i vikt. Mer sannolikt att hon skulle ha fysiskt övertag.

Jaha, men dåså... Då förtjänar hon verkligen att bli våldtagen. Jävla idioter det finns alltså.
Citera
2024-01-10, 10:13
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är det så? Det menar du inte?

Den riskanalysen kan hon då borde haft innan hon bjöd in en man hon inte har sexuellt umgänge med till sin säng
Om hon nu blev våldtagen dvs.

Jag, tillskillnad från din mamma, bjuder inte in 30 kilos större män som är främlingar till min säng och låter de knulla mig i 3 timmar.
Men säg hej till din pappa från mig!

Är du hjärnskadad? Har du många främlingar som ringer dig mitt i natten och kollar om dom får sova över hos dig för att han missade bussen? Dom pluggade ju ihop och antagligen kände varandra annars hade väll hon sagt nej som en normal person.

Din familj måste vara stolt över dig ditt sneknullade asperger barn.
Citera
2024-01-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Det hade inte blivit någon påföljd om kvinnan hade visat tydligt att hon inte var intresserad av sex överhuvudtaget.

Återigen, det är mannens ansvar att veta att hon vill. (Eller kvinnans för den delen utifrån lagstiftning, men i praktiken är det oftast mannen det gäller)
Citera
2024-01-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Återigen, det är mannens ansvar att veta att hon vill. (Eller kvinnans för den delen utifrån lagstiftning, men i praktiken är det oftast mannen det gäller)

Hur vet du att inte samtycke fanns? Det är ord mot ord. Enligt mannen fanns samtycke.
Citera
2024-01-10, 10:19
Bannlyst
Citat:

Vad i helvette, är det sant? I så fall tror jag hon ljuger om att blivit våldtagen.

Hade hon blivit våldtagen hade hon försvarat sig själv.
Citera
2024-01-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Är du hjärnskadad? Har du många främlingar som ringer dig mitt i natten och kollar om dom får sova över hos dig för att han missade bussen? Dom pluggade ju ihop och antagligen kände varandra annars hade väll hon sagt nej som en normal person.

Din familj måste vara stolt över dig ditt sneknullade asperger barn.

Han ringde inte och frågade. Det var hon som på eget initiativ erbjöd sovplats när han missat sista bussen hem.
Citera
2024-01-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Hur vet du att inte samtycke fanns? Det är ord mot ord. Enligt mannen fanns samtycke.

Så är det ju, sådana här fall är oftast omöjliga att få rätsida på. Jag kan därför inte säga att domen är korrekt, men ansvaret ligger (i praktiken) hos mannen.
Citera
2024-01-10, 10:33
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det skulle jag säga att det är. Det som talar emot är att BO själv inte ville anmäla utan det var hennes vänner som övertalade henne.

Rent allmänt så sitter det en massa experter i tråden och är tvärsäkra på att en person som utsätts för ett utdraget trauma absolut borde kunnat ha agera rationellt, gjort våldsamt motstånd med knivar och stekpannor, slagit larm, m.m.
Har du själv aldrig upplevt trauma med hot eller våld så har du ingen aning om hur du själv eller andra ska reagera.

Hela diskussionen är skev i tråden. Det är alldeles för stort fokus på brottsoffret och vad hon borde eller inte borde ha gjort eller sagt. Det finns inga såna krav på brottsoffret i lagen i samband med våldtäkt.

Är det någon annan som är intresserad av att diskutera varför en ung man går hem i fyllan till en studiekamrat, lägger sig i hennes säng, och tolkar hennes tidigare kommunikation om ”intresse” som ett samtycke för sex?
Har han haft en sådan plan redan från början?
Var han intresserad av henne som person (alltså förälskad) eller var han bara sugen på en sexpartner?
Eller hade han inga planer från början utan fick en impuls av kåthet som han inte kunde motstå pga nedsatt omdöme av alkoholintaget?
Vad menade han egentligen med det konstiga meddelandet som är ställt som en ledande fråga men som låter som en uppmaning från hans sida?

Har du funderat på vilka implikationer det har att en individ faller till föga för yttre påtryckningar? En person som är ambivalent och ger med sig har porösa gränser, saknar ryggrad och är villig att vara andra tillags, det blir lite komiskt att använda indikatorn i fråga som ett argument för att det presumtiva offret faktiskt skulle ha sagt nej.

Trauma är för övrigt en respons på något man utsätts för, trauma är inte något man utsätts för då individer uppvisar olika reaktioner på stimuli som utlöser trauma respons - alltså ett subjektivt fenomen.
Citera
2024-01-10, 10:34
Medlem
Citat:
Han ringde inte och frågade. Det var hon som på eget initiativ erbjöd sovplats när han missat sista bussen hem.

Det skulle jag i dag definitivt tolka som en invit. Att hon vill ha kuk. När jag tittar tillbaka på min tidiga karriär ser jag åtminstone 2-3 tillfällen då tjejer gjort inviter som jag missat pga dåligt självförtroende kanske. Va? Vill hon verkligen ligga med MIG? Ungefär så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in