2024-01-17, 07:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ingen aning, tror knappast att det finns data på detta.
Jag har hört och läst såna berättelser från unga människor, följt med i media och erfarit detta från studenter i min närhet.
Så jag påstår att det inte är ett onormalt beteende och den som påstår motsatsen får i så fall ta fram fakta som stöder det.

Du har precis samma bevisbörda som den som påstår att det är onormalt. Lägg ner det där tramset.

Personligen är jag övertygad om att MÄs beteende endast kan appliceras på ett ensiffrigt procentantal människor i hennes åldersgrupp.

Citat:
Känner du själv några studenter eller unga människor?

Japp. Ingen jag känner har nånsin agerat på det viset. Inte ens en kompis kompis. Det är anmärkningsvärt beteende för mig. Och för de flesta andra skulle jag tro.

Citat:
Och oavsett, det har ingen som helst juridisk betydelse i detta fall.

Klart det har. Om MÄ uppvisar onormalt beteende talar det emot våldtäkt. Vilket du mycket väl vet om, det är därför du envisas med att det är normalt. Kan vi inte bara vara ärliga med varandra?

Citat:
Det refereras visst i domen. Rodnader på slidväggen. Du får läsa den igen om du inte tror mig.

Rodnader, ja. Rodnader är ju 100 % garanterade redan efter ett 2 h långt frivilligt samlag. Du skrev "märken", det förde tankarna till riktiga skador. Men ok, då är jag med. Frågan kvarstår: Varför är det inte värre skador? Handen på hjärtat, visst fan hade du förväntat dig värre skador utifrån hennes berättelse?
Citera
2024-01-17, 07:53
Medlem
Citat:
"Det hon och Zuzanna skrev om att “rizza” syftade på att
få till sig killar utan att vilja det, att de tror hon vill något hon inte vill. "

Låter inte så smart från hennes sida.. Antar att hon pratar om sig själv eftersom jag antar att snubbarna dom skriver om antagligen inte försökte få till sig killar.

Citat:
"Vid 11-tiden den 26 oktober 2023 skrev målsäganden bland annat följande till
Felix Matseng Rosén: “Förlåt att jag skriver nu va verkligen nt planerat. Men
det värsta som nånsin kunde hända hände inatt och vet ärligt nt vad jag ska ta
mig till. Har snackat me Julia om det såklart men känner att du också borde
veta.” och vid 13-tiden skrev målsäganden, också till Felix Matsen Rosén, “En
kille i min faddergrupp våldtog mig igår”."

Så hon skriver till sitt ex direkt, försöker få honom svara, men 2 timmar efter och han inte svarat skriver hon igen om vad som hänt.. Det här låter väldigt mycket som hon vill ha hans uppmärksamhet bara. Blir man våldtagen är skam en väldigt stark känsla, inget man ber om uppmärksamhet från sitt ex med.

Citat:
"Hon erbjöd honom att sova på golvet eftersom hon inte ville
ha honom nära.
Han ville inte ha madrass eller filt utan ville ligga på
sängen. Hon sa okej"

Vill inte ha honom nära, men när han frågar om sängen säger hon okej.. Inget motsägande alls?

Citat:
"Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte. Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte"

Hon sa nej när han försökte kyssa henne och vände sig bort igen.. Inte när han började ta på henne.. Kanske han uppfattade det som att hon inte ville kyssas?

Citat:
" Hon försökte dra bort hans
händer och sa aj, det gör ont, nej. Han uppfattade det och lättade lite på trycket
med händerna men fortsatte att hålla i hennes höfter"

Han lättar på händerna när hon säger aj, han lyssnar och respekterar det hon säger.. Känns skumt när det är en våldtäkt.

Citat:
"Hon gick till toaletten och kissade. Hon försökte
förstå vad som hade hänt. Sen gick hon och la sig också."

Gick och la sig med honom igen, inge gråt, inge smsa vänner för hjälp, bara gå till sängs med sin våldtäktsman igen?

Citat:
"När Viking vaknade försökte han ta på henne igen. Hon försökte få ut honom
därifrån. Hon sa att hon skulle träffa Zuzanna. Han bad att få ett glas vatten
och hon gav honom det"

Än en gång respekterar han hennes vilja till att inte ha sex, när han tydligen inte gjorde det dagen innan? Skumt.

Citat:
På eftermiddagen skrev Viking Lundkvist till målsäganden på Snapchat
“Spontant uppfattat jag det här som något du föredrar att vi håller för oss
själva?”

Där är en fråga, om det var någon HON ville att dom skulle hålla tyst om, då hon antagligen nämnt det eller gett sådana signaler.. En fråga, han ber inte henne hålla tyst om det som många påstår.

Och detta är från HENNES ord..
Senast redigerad av XY-S 2024-01-17 kl. 08:32.
Citera
2024-01-17, 07:58
Medlem
En fyllekåt student som gör bort sig och går för långt för att få knulla. Inte mycket att säga om domen. Utan möjligen att den är lite väl hård eftersom kvinnan gjort gjort en del som knappast faller in under våldtäkt.

Men bortsett från det har det generellt har det blivit betydligt svårare att knulla som folk i Sverige i dag. Brudar som blir fyllekåta och ordnar ett ligg för natten kan utan problem få hem en våldtäktsanmälan med ett par år på kåken som följd när ångern kryper på fram på morgonkröken.

I min egen ungdom hände det att man var ute och festade och en packad brud körde in en dyngsur tunga i örat och viskade ett önskemål om att åka hem för lite sex. Fan, borde gjort en anmälan. Borde väl ha varit värt i alla fall tre månader på kåken för bruden. I dag är ju sådant en solklar våldtäkt.

Kanske är det dags att vi inför en knullmyndughet där vi män måste ansöka varje gång vi ska pippa. Om man missar att ansöka ska mannen alltid dömas för våldtäkt hur mycket båda än velat.

Eller varför inte en knullapp där båda måste lämna sitt samtycke med BankId innan det ska knullas. Och hur mycket båda än ville ska mannen alltid dömas för våldtäkt om bruden glömmer att kvittera i stridens hetta

Jag drar mig till minnes en ljuvlig tråd som visar hur långt det gått i galenskapen. Om mannen som anmäldes för att ha juckat två gånger för mycket i ett knull som skedde i samförstånd. Feminister, MeToo-psykfall och batikhäxor har gjort hela det här landet galet.

(FB) Påstods ha gjort två juck för mycket – åtalades för våldtäkt.
Citera
2024-01-17, 08:14
Medlem
Alltså jag tror nog den här viking har kört på trots litet engagemang från kvinnan samt ett nej och ihopknipna ben. Dvs en våldtäkt, även om han kanske inte riktigt fattade det. Varför skulle tjejen ljuga.

Det som blir ett problem är att hela domen bygger på ”varför skulle tjejen ljuga”. Dvs man dömer där ord står mot ord bara för att man inte tycker det är sannolikt att kvinnan kan ljuga. Detta blir ju rättsosäkert. Hur hemskt det än är med våldtäkt är det ju ibland mycket svårt att bevisa när det sker bakom stängda dörrar utan vittnen som hört eller sett något.

Därför måste ju kvinnor fatta att inte ta hem främmande fulla män på natten, även om de borde kunna det osv enligt dagens pk. Men verkligheten är att det är farligt och något kan hända som sen inte går att bevisa.

Nu har det istället blivit så att en kvinna kan anklaga en man för våldtäkt och bara hon berättar för en kompis dagen efter anses det bevisas bortom rimligt tvivel. Det finns kvinnliga psykopater och narcissister. Detta är inte ett bra sätt att döma.

Obs alltså att jag personligen tror på kvinnan och på så vis är glad att viking hamnat i finkan, men rättssäkerheten…
Citera
2024-01-17, 08:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tja, det som då skulle göra mig misstänksam och börja tänka i termer av falsk tillvitelse hade ju varit om målsägande plötsligt skulle säga "jag har teknisk bevisning" och lämnar in inspelning som styrker våldtäkt, men där det är uppenbart att det är "klippt och klistrat" i inspelningen. Mixtrat med teknisk bevisning helt enkelt. Och dessutom har en historik av att vara manipulativ.

Men något sådant har inte skett i detta fallet. Inget mixter med teknisk bevisning.

Ok. Så ingenting utanför att mixtra med teknisk gör dig misstänksam? En kvinna kan ha agerat hur som helst i ett sånt här fall och du säger "cirkulera, inget att se här"?

Citat:
Målsägande låter dessutom i domen som en vanlig ung kvinna.

Nej. Verkligen inte.

Citat:
Hennes pojkvän beskriver att hon inte skulle ljuga. Och han om någon borde ju ha koll.

No shit, en pojkvän som håller med? Vad skulle han säga? "Jo, men hon brukar ljuga om våldtäkter och annat smått o gott".

Citat:
Jag får inga vibbar av en manipulativ kaninkokerska när jag läser domen.

Det får jag. Kan du nämna en enda negativ sak hon tar ansvar för i domen? En enda sak? Det är alltid nån annans fel, hon vill alltid bara väl, saker bara händer.

Citat:
Nej, hon har inte mixtrat med teknisk bevisning.

Iaf inte såvitt vi vet. Men det skrev jag ju?

Citat:
Att hon inte berättade under polisförhör att hon satt på honom under en kortare del av den 2 timmars långa våldtäkten kan ju ha rätt många rimliga förklaringar... Behöver ju inte alls handla om att hon undanhållit den informationen med flit.

Japp. KAN ha. Hur kommer det sig att du därefter alltid drar slutsatsen som är bäst för henne?

Citat:
I de första polisförhören verkar hon mer sagt att hon blev våldtagen "i olika positioner".
Medans hon vid (senare polisförhör? och) huvudförhandlingen berättar mer detaljerat om vilka positioner det var. Kanske för att hon blir mer utfrågad vid huvudförhandlingen. Vi vet ju inte, vi har ju inte läst FUP. Men i domen står det ju:

"I sina första förhör sa hon att han bett henne om olika positioner men berättade
kanske inte specifikt att hon hade suttit på honom vid något tillfälle"

Dvs.: hon har ju berättat övergripande om att det rörde sig om olika positioner, även vid polisförhör.

Enligt henne ja. Då är min fråga, varför går domen inte in djupare i frågan? Varför hörs inget annat perspektiv? Vore inte det högst rimligt innan man låser in nån i 3 år?

Om vi får tag på FUP och vi ser att hon konkret pratade om andra positioner i de första förhören, men inte specifikt denna, vad skulle du säga då?

Citat:
Målsägande är ung student som har ett distansförhållande med sin kärlek. Friktionen i deras förhållande tycks ju vara just detta med distansen. Men känslorna dör ju inte ut för det... Även om hon gjorde slut och försökte leva ett vanligt student-singel-liv. Så. Jag skulle vilja påstå att hon är som vilken annan ung student som helst.

Så du tror att flesta studenter inom loppet av ett par månader dumpar sin kille, omedelbart ligger med andra, dejtar, bjuder in snubbar hon inte känner och inte vill ha hem att sova över mitt i natten och sen blir tillsammans med killen igen?

Är du på riktigt? Vilka känner du som beter sig så? Det där beteendet är utanför normen.

Citat:
- Nej, för mig är det tydligt att hon inte är intresserad av Vi*king:
1. finns bevis för det via henens konversation med sin väninna.

Och Putin messade Lavrov att han inte alls startat krig med Ukraina. Så då så.

Citat:
2. Och de båda säger ju att han får ligga på täcket med kläderna på.

Nej. Han säger att han "la sig i sängen med alla sina kläder på sig". Där nämns inget om att hon krävt det.

Citat:
Vem gör så om de är intresserade av någon?

Någon som är involverad i en förföringsdans där man spelar lite svår för att inte vara en slampa, t.ex.? DET är däremot fullt normalt.

Citat:
3. Och det tydligaste: hon har ju uppenbart fortfarande känslor för sitt dåvarande ex. Hon pratar om honom och hon blir tillsammans med honom igen.

Precis, vilket är en anledning för henne att ångra vad hon gjorde med Viking.

Citat:
Att hon sitter på Vi*king är inte konstigt. Hon har ju redan då hamnat i ett läge att "göra som hon blir tillsagd". Och varför skulle den positionen vara konstigare än någon annan vid en våldtäkt?

Jo, det är konstigt. Om du skulle studera positioner som används vid våldtäkt så sätter jag mitt liv på att denna position är högst ovanlig. Det är en position som ger kvinnan kontroll.

En annan sak, hon säger att hon blir fasthållen i denna position. Låter det som hämtat ur verkligheten för dig? Har du testat att hålla fast någon i den positionen? För att inte tala om någon som tränar judo? Testa det och återkoppla till mig

Citat:
Hon sitter ju stilla passivt på honom.

Enligt henne.

Citat:
Då är väl även avsugningar konstiga i så fall?

De brukar förvisso föregås av hot, vilket inte var fallet här.

Men av någon anledning är hon livrädd trots att han aldrig hotat henne och trots att han vid något tillfälle enligt henne "lättat på trycket" när hon sa att det gjorde ont.

Citat:
Rädsla kan få folk att göra saker de inte vill.

Japp. KAN. Hur kommer det sig att du därefter alltid drar slutsatsen som är bäst för henne?

Bara i förbifarten: Har du träffat tjejer som tränar kampsport? Skulle du säga att de är mer eller mindre benägna än andra att stå upp för sig själva?

Citat:
Vi*king kanske inte är så välutrustad? Och dessutom behöver ju målsägande suga av honom några gånger, saliv fuktar vaginan. Och vaginan kan rent mekaniskt bli blöt, även fast en kvinna inte är kåt, en rent biologisk mekanism.

Blöt i 2 h? Give me a break.

Citat:
I övrigt så är målsägandes vagina rodnad. Men de på gyn kunde inte avgöra om hon blivit det av våldtäkt eller ens vid tidpunkten för våldtäkten.

Rodnad, inte skadad. Rodnader är 100 % garanterade redan efter ett 2 h långt frivilligt samlag. Handen på hjärtat, visst fan hade du förväntat dig värre skador utifrån hennes berättelse? Var ärlig.

Citat:
För det första: varför skulle hon ens ljuga för sina vänner om en sådan hör allvarlig sak?

Det här har vi redan vart igenom. Finns många anledningar som inte kan uteslutas.

Citat:
Det är rätt besynnerligt att ens tro det...

Människor gör frekvent besynnerliga saker. Det är besynnerligt att våldta också, varför säger du inte "varför skulle Viking våldta henne"?

Citat:
Men om en person ljuger om något sådant här. Så vet jag inte hur den skulle bete sig?

Vad sägs om ungefär så som MÄ beskrivs av vittnen? Kan det vara rimligt? Varför försvinner all din fantasi som genom ett trollslag när du ska spekulera kring hur en lögnare beter sig, när den är närmast oändlig när du ska spekulera kring hur ett våldtäktsoffer beter sig?

Citat:
Slutar med vad?

Sin utbildning. Du angav det som argument. Lek med tanken att hon ljuger. Är det särskilt förvånande att hon slutar sin utbildning då?

Citat:
Att behöva gå till kurator och fortsätta ljuga, måste vara skitjobbigt. Så det skulle med stor sannolikhet en lögnare tacka nej till.

Du vet inte vad de pratar om. Du vet inte ens om hon faktiskt gått eller fortfarande går. Du bara antar.

Och lek med tanken att hon ljuger. Är det särskilt förvånande att hon masar sig i väg till ett par möten då för att hålla skenet uppe?

Citat:
Den enda saken som talar emot är ju Vi*kings berättelse.

Sluta. Så du kan inte komma på EN ENDA omständighet som talar ens 1 % mot våldtäkt? INTE EN ENDA? Du vet att det inte är sant.
Citera
2024-01-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

1. Det som blir ett problem är att hela domen bygger på ”varför skulle tjejen ljuga”. Dvs man dömer där ord står mot ord bara för att man inte tycker det är sannolikt att kvinnan kan ljuga. Detta blir ju rättsosäkert. Hur hemskt det än är med våldtäkt är det ju ibland mycket svårt att bevisa när det sker bakom stängda dörrar utan vittnen som hört eller sett något.

Nu har det istället blivit så att en kvinna kan anklaga en man för våldtäkt och bara hon berättar för en kompis dagen efter anses det bevisas bortom rimligt tvivel. Det finns kvinnliga psykopater och narcissister. Detta är inte ett bra sätt att döma.

2. Obs alltså att jag personligen tror på kvinnan och på så vis är glad att viking hamnat i finkan, men rättssäkerheten…

Hur får du ihop 1 och 2? Du säger att det är fel att en dom bygger på "varför skulle tjejen ljuga" samtidigt som du är glad att Viking är i fängelse för just sådan dom?
Citera
2024-01-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY-S
Hur får du ihop 1 och 2? Du säger att det är fel att en dom bygger på "varför skulle tjejen ljuga" samtidigt som du är glad att Viking är i fängelse för just sådan dom?

Ja det var ju det hela inlägget handlade om. Jag är glad att han åkte i finkan för jag personligen anser han nog är skyldig. Varför skulle hon ljuga? Vill ju ha in sådana i buren.

Jag anser att han inte borde ha blivit dömd eftersom det inte är bevisat bortom rimligt tvivel att han är skyldig. Kvinnans historia med Ord mot ord kan ju inte räcka till som enbart ostyrkt vittnesmål bara pga att man anser ”osannolikt att ljuga om en sån sak” vilket alltså är skälet som anges i domen.

Förstår du skillnaden? Man kan hålla två saker i huvudet samtidigt. Men det verkar svårt för många i vår tid.

Tex hade jag också blivit rätt nöjd om typ breivik blev mördad. Men jag anser absolut inte att han borde bli det eller att hans säkerhet i fängelset skall brista så det kan hända. Klarnar det?
Citera
2024-01-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ja det var ju det hela inlägget handlade om. Jag är glad att han åkte i finkan för jag personligen anser han nog är skyldig. Varför skulle hon ljuga? Vill ju ha in sådana i buren.

Jag anser att han inte borde ha blivit dömd eftersom det inte är bevisat bortom rimligt tvivel att han är skyldig. Kvinnans historia med Ord mot ord kan ju inte räcka till som enbart ostyrkt vittnesmål bara pga att man anser ”osannolikt att ljuga om en sån sak” vilket alltså är skälet som anges i domen.

Förstår du skillnaden? Man kan hålla två saker i huvudet samtidigt. Men det verkar svårt för många i vår tid.

Tex hade jag också blivit rätt nöjd om typ breivik blev mördad. Men jag anser absolut inte att han borde bli det eller att hans säkerhet i fängelset skall brista så det kan hända. Klarnar det?

Problemet med det är inte att du har två saker i huvudet, man kan ha personliga känslor och åsikter baserat på fakta.
Antar att du menar det.

Så fakta vis tycker du inte han borde bli dömd, men dina känslor säger att han borde sitta inne.
Då får man kanske hålla sina känslor för sig själv då fakta borde utgöra vad som sker.

Breiviks offer fick honom inte fängslad pga dom sa att han hade gjort något. Det var ingen ord mot ord situation.. Han är förståeligt om man vill se avliden för det han gjorde, där är känslorna legit..

Att ha känslor om att någon ska dömas utan ett enda bevis är ju sådant som påverkar rättssäkerheten, man ska alltid gå på fakta, och om fakta visar att denna person är skyldig, då får man väl ha vilka känslor man vill för den personen.
Citera
2024-01-17, 09:31
Medlem
Citat:
Alltså jag tror nog den här viking har kört på trots litet engagemang från kvinnan samt ett nej och ihopknipna ben. Dvs en våldtäkt, även om han kanske inte riktigt fattade det. Varför skulle tjejen ljuga.

Det som blir ett problem är att hela domen bygger på ”varför skulle tjejen ljuga”. Dvs man dömer där ord står mot ord bara för att man inte tycker det är sannolikt att kvinnan kan ljuga. Detta blir ju rättsosäkert. Hur hemskt det än är med våldtäkt är det ju ibland mycket svårt att bevisa när det sker bakom stängda dörrar utan vittnen som hört eller sett något.

Därför måste ju kvinnor fatta att inte ta hem främmande fulla män på natten, även om de borde kunna det osv enligt dagens pk. Men verkligheten är att det är farligt och något kan hända som sen inte går att bevisa.

Obs alltså att jag personligen tror på kvinnan och på så vis är glad att viking hamnat i finkan, men rättssäkerheten…

Det stämmer ju inte att det inte finns bevis.
Det finns blåmärken och vittnesuppgifter som visar att BO varit kraftigt chockad dagen efter.
Utan vittnesuppgifterna hade det varit rättsosäkert, ja. Men rätten går mycket på denna typ av vittnesuppgifter.

Trots allt saknas ofta videobevis och fysiska bevis vid många typer av brott, t ex förolämpningar, våldtäkt, ringa misshandel, osv. Rätten får då bedöma andra saker.

Vittne 1
Citat:
När målsäganden berättade blev han chockad, ledsen och grät. Han såg att hon
inte mådde bra. Hon var inte sig själv. Målsäganden visade blåmärkena på
höfterna. Han skickade bild på blåmärkena till målsägandens kompis Julia.
Han vågade inte ställa så mycket frågor om vad som hänt.
Han frågade lite smått men inte jättespecifikt. Målsäganden
och Julia pratade i telefon. Målsäganden bröt ihop. Hon försökte hålla sig
normal men sen började hon gråta. Efter att hon gråtit lite var hon tillbaka till
att bete sig normalt. Det var som att hon inte förstod vad som hänt. Hon både
grät och skrattade. Viking skrev till henne när han var hos henne. Viking skrev
typ “du föredrar att vi håller detta mellan oss”. Han uppfattade det som
hotande.

Han uppfattade det som hänt som en våldtäkt på grund av hur målsäganden
reagerade, på grund av hennes blåmärken och det som Viking skrev i
meddelandet. Målsäganden berättade också att hon först sagt nej och tagit bort
Vikings hand innan hon gav sig. Blåmärkena skulle ha kommit från när han
höll henne hårt, han kommer ihåg som att det var vid köksbordet. Målsäganden
berättade att hon sagt att det gjorde ont.

Tingsrättens bedömning:
Citat:
Bevisningen om
själva gärningen utgörs i sådana fall ofta av målsägandens berättelse. Det är i
sådana fall av stor betydelse för bedömningen av den tilltalades skuld om
målsäganden framstår som trovärdig och om uppgifterna som han eller hon
lämnar är tillförlitliga. För en fällande dom är det inte tillräckligt att
målsägandens berättelse är mer trovärdig än den tilltalades. Däremot kan en
trovärdig utsaga från målsäganden i förening med vad som i övrigt
framkommit i målet, t.ex. om målsägandens beteende och reaktioner efter
händelsen och vad målsäganden berättat om denna för andra personer, vara
tillräckligt för en fällande dom.

Vidare:

Citat:
Målsägandens berättelse får
indirekt stöd av vad Andrei Dubinski, Julia Jansson och Zuzanna Wojtowicz
har berättat om vad målsäganden berättade för dem kort efter händelsen och av
deras iakttagelser av målsägandens beteende och mående, där särskilt Andrei
Dubinski, som var den som först träffade målsäganden efter händelsen, på ett
nyanserat och relativt detaljerat sätt har beskrivit hur målsäganden skriftade
mellan att vara ledsen och att vara eller försöka vara normal samt att hon inte
var sig själv. Målsäganden har också haft blåmärken vid sina höfter som enligt
Rättsmedicinalverket haft utseenden förenliga med att dessa uppkommit vid
den uppgivna tidpunkten och att den samlade skadebilden av blåmärkena
avseende utseenden, lägen och omfattning är förenlig med att blånaderna
uppkommit till följd av grepp med händer i samband med att annan person
hållit målsäganden mot ett bord. Detta ger enligt tingsrättens mening
ytterligare stöd åt målsägandens berättelse. Flera av vittnena har också
beskrivit hur målsäganden kort efter händelsen har uppvisat blåmärkena för
dem och beskrivit blåmärkenas uppkomstsätt som just detta, vilket enligt
tingsrättens mening talar för riktigheten i målsägandens berättelse. Även vad
målsäganden har uppgett i textmeddelanden till vittnet Felix Matseng Rosén
kort efter händelsen och senare berättat för honom ger stöd åt målsägandens
berättelse.

Det stämmer alltså inte att fallet handlar om "ord mot ord".
Senast redigerad av grelin1999 2024-01-17 kl. 09:39.
Citera
2024-01-17, 09:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det finns vittnesuppgifter som visar att BO varit kraftigt chockad dagen efter.

"Visar" är ett starkt ord. Du kan inte veta om hon faktiskt var det på befintligt underlag. Vad sägs om "pekar på"?

Citat:
Utan vittnesuppgifterna hade det varit rättsosäkert, ja. Men rätten går mycket på denna typ av vittnesuppgifter.

Att rätten går på det betyder ju inte att det rättssäkert.

Citat:
Trots allt saknas ofta videobevis och fysiska bevis vid många typer av brott, t ex förolämpningar, våldtäkt, ringa misshandel, osv. Rätten får då bedöma andra saker.

En sak som är bra att tänka på är att rätten inte har någon som helst skyldighet att döma någon på vanskligt underlag. Kan man inte styrka brott bortom rimligt i en rättsstat så ska man inte döma och ju allvarligare brott desto mindre tvivel får det finnas. Så ligger det i brottets natur att det är svårt att få fram tillräckligt underlag så är det bara att gilla läget.
Citera
2024-01-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Visar" är ett starkt ord. Du kan inte veta om hon faktiskt var det på befintligt underlag. Vad sägs om "pekar på"?

Att rätten går på det betyder ju inte att det rättssäkert.

En sak som är bra att tänka på är att rätten inte har någon som helst skyldighet att döma någon på vanskligt underlag. Kan man inte styrka brott bortom rimligt i en rättsstat så ska man inte döma och ju allvarligare brott desto mindre tvivel får det finnas. Så ligger det i brottets natur att det är svårt att få fram tillräckligt underlag så är det bara att gilla läget.
Det där med bortom rimligt tvivel fick sig en "känga" helt rätt i Jeanette fallet.
Hon som blev ihjälslagen.
Rättsläkaren säger att med största sannolikhet dog hon av våldet men att den fanns en liten risk att medicinen kan varit orsak.
Faller då bortom allt rimligt tvivel.
HD tyckte inte detta med rätta.
Rättsläkare ska inte dömma eller vara avgörande med att lämna en liten lucka i domstol .
Sen kopplat till detta fall är det lite knepigt men jag tycker generellt att vi måste stå på kvinnans sida i sexual och våldsbrott.
Finns alldeles mycket våld mot kvinnor i det tysta och vi män måste ta avstånd mot dessa avarter.
Våld mot kvinnor måste stävjas av alla inblandade.
Vi får helt enkelt finna oss i att vara korrekta i val av partner och vara övertydliga i kommunikationen om sex och samlevnad.
Vi i Sverige har svårt att förstå på vilket sätt kvinnor blir behandlade i delar av övriga världen och hur strukturen såg ut i Sverige tidigare där kvinnor inte hade rösträtt mm.
Nu är det naturligt och självklart och det kommer samtyckeslagen också bli när vi vänjer oss.
Ser jag mig själv som en feminismt . Svaret är nej men jag tycker att kvinnor har behandlats fel i frågan om våld och sexuella övergrepp och det är på tiden att vi män skärper till oss.
Citera
2024-01-17, 10:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det där med bortom rimligt tvivel fick sig en "känga" helt rätt i Jeanette fallet.
Hon som blev ihjälslagen.
Rättsläkaren säger att med största sannolikhet dog hon av våldet men att den fanns en liten risk att medicinen kan varit orsak.
Faller då bortom allt rimligt tvivel.
HD tyckte inte detta med rätta.
Rättsläkare ska inte dömma eller vara avgörande med att lämna en liten lucka i domstol .
Sen kopplat till detta fall är det lite knepigt men jag tycker generellt att vi måste stå på kvinnans sida i sexual och våldsbrott.
Finns alldeles mycket våld mot kvinnor i det tysta och vi män måste ta avstånd mot dessa avarter.
Våld mot kvinnor måste stävjas av alla inblandade.
Vi får helt enkelt finna oss i att vara korrekta i val av partner och vara övertydliga i kommunikationen om sex och samlevnad.
Vi i Sverige har svårt att förstå på vilket sätt kvinnor blir behandlade i delar av övriga världen och hur strukturen såg ut i Sverige tidigare där kvinnor inte hade rösträtt mm.
Nu är det naturligt och självklart och det kommer samtyckeslagen också bli när vi vänjer oss.
Ser jag mig själv som en feminismt . Svaret är nej men jag tycker att kvinnor har behandlats fel i frågan om våld och sexuella övergrepp och det är på tiden att vi män skärper till oss.

Jag ser inte riktigt relevansen i detta svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in