2024-02-06, 18:09
Medlem
flashmaners avatar
Det är viktigt att notera att en frysreaktion är helt ofrivilligt, offret fryser och kan inte röra sig, vare sig hen vill eller inte, det refereras också till som "ofrivillig frysreaktion".

I detta fallet berättar kvinnan raka motsatsen, att det är en medveten handling, att hon börjar "ge upp lite lätt".

Hon säger också att hon gjorde fysiskt motstånd, försökte putta bort honom och ta bort hans händer. Så återigen föreligger ingen frysreaktion.

Hon säger inte heller att hon inte gick upp ur sängen för att hon inte kunde röra sig, hon säger att hon inte gjorde det för att han höll om henne. Hon säger inte ens att han höll fast henne. Något märkligt här också är att han låg på sidan och använde sin vänster hand mellan hennes ben. Så han kan inte ha hållit om henne på samma gång. Det här är ännu ett exempel på hur kvinnans berättelse helt enkelt inte kan stämma.
Citera
2024-02-06, 18:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Räcker inte våldtäkten som ett extremt hot?

Du menar det "extrema hot" som hon själv bjudit in till sin lägenhet och som hon själv erbjudit sängplats i sin egen säng? Det "extrema hot" som inte på något sätt visat några som helst tendenser till våld eller hot? Är det det "extrema hotet" som du menar?

Nej, det räcker verkligen inte.

Någon våldtäkt har inte skett. Och en frysreaktion inträffar i samband med överfallet snarare än som ett resultat av våldtäkten. Frysningen har redan inträffat när våldtäkten pågår. Det tänkte du kanske inte på.

Men i detta fallet förekommer ingen frysreaktion, inget överfall, ingen attack, och inget hot.
Citera
2024-02-06, 18:19
Medlem
Det är tragiskt som ni alla håller på. Den dagen era döttrar blir utsatta för något liknande hoppas jag hon blir bemött med empati och förståelse. Inte misstro och hat som ni sprider.

Hoppas innerligt att BO och henne anhöriga slipper läsa allt detta. Och om de gör de så hoppas jag de förstår att det handlar om några riktigt sjuka och ensamma personer som gör allt för att få känna lite makt. Resten av oss 99% som är normalt funtade människor står kvar på rätt sida
Citera
2024-02-06, 18:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Om du inte kan läsa dig till svaret är det ditt problem, inte mitt

Ditt problem är att du påstår saker som det inte finns några som helst belägg för, rena påhitt alltså.
Citera
2024-02-06, 18:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du och ett par stackars förvirrade själar till utgör en minoritet i tråden.
Det tror jag säkert. Kvinnohatet på Flashback - och i synnerhet i såna här trådar - är helt klart mer massivt än människor som faktiskt försöker bilda sig en uppfattning om vad som hänt.
I det här fallet har vi som du kallar för förvirrade samma uppfattning som åklagare och Tingsrätt - Hon är den som är trovärdig.

Citat:
Samtidigt är det trist att du gång på gång diskvalificerar pojkens berättelse trots att det finns omständigheter som talar i positiv riktning för honom.
Nej, det finns inget mer än hans eget orerande och försök att undfly ansvar.

Citat:
Du måste faktiskt hålla med om fallet i stora drag utgörs av en sk ord mot ord historia, eller hur?
Nej, tvärtom så finns ganska god stödbevisning både i form av vittnen och rättsintyg - och TR har bedömt att den stödbevisningen är trovärdig och ger stöd för flickans version.

Citat:
Bevisningen känns obefintlig, det känns som om TR har satt ribban för lågt här. Finns det tvivel så ska man väl hellre fria än fälla?
Du måste sluta försöka "känna dig" fram och istället ta del av vad som framförs och vilken värdering rätten gör av det.

Citat:
Tack men som jag påpekade tidigare så har inte "vittnena" sett något av händelseförloppet.
Som jag påpekat tidigare finns i princip aldrig vittnen till våldtäkt.

Citat:
Det går inte väl heller att utesluta att blåmärkena kan ha funnits där tidigare pga sportaktiviteter eller liknande? I teorin så borde det väl finnas en sådan möjlighet?
Jo, det går det. Han har inte sett några märken på henne - de har alltså inte uppkommit innan.

Citat:
Att den unga kvinnan sen varit nedstämd kan ju i teorin ha berott på att det var slut med exet? Ett kraschat förhållande kan väl göra vem som helst ångestfylld och nedstämd, eller hur?
Fast det finns inget i domen som är baserat på att hon var "nedstämd". Det som har betydelse för hennes trovärdighet är hennes reaktioner i direkt anslutning till brottet .. De är dock inte avgörande - men styrker att hon gått igenom något jobbigt och oönskat - traumatiskt.

.
Citera
2024-02-06, 18:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är tragiskt som ni alla håller på. Den dagen era döttrar blir utsatta för något liknande hoppas jag hon blir bemött med empati och förståelse. Inte misstro och hat som ni sprider.

Hoppas innerligt att BO och henne anhöriga slipper läsa allt detta. Och om de gör de så hoppas jag de förstår att det handlar om några riktigt sjuka och ensamma personer som gör allt för att få känna lite makt. Resten av oss 99% som är normalt funtade människor står kvar på rätt sida

Män som blir utsatta för falska anklagelser då, förtjänar de ingen empati och förståelse?
Citera
2024-02-06, 18:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du inte kan läsa dig till svaret är det ditt problem, inte mitt
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kul, då har chansen att sätta dit mig. Visa på ett enda inlägg där detta görs.

För det är väl inte så att du hittar på?
Här har du exempel på din oförmåga att läsa och förstå.

https://www.flashback.org/find_posts...readid=3580438
Citera
2024-02-06, 18:30
Medlem
Ett sätt att bedöma riktigheten i domar och som vi ofta använder oss av i forskningen är att ställa oss följande hypotetiska fråga. Antag att den misstänkte är helt oskyldig. Hade det då varit möjligt för målsägande att utforma en historia så som den har lagts fram av åklagaren i tingsrätten. Om svaret är Ja måste den åtalade frikännas.
Citera
2024-02-06, 18:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Enligt BO var det tydliga nejsignaler i ord och handling där i början, men det har du och jag tvistat om vid flera ordväxlingar förut och kommer inte överens. Du tror på V och jag på BO.

Det är mest du som tvistar med dig själv, stoppar dina ord i min mun och säger emot dig själv. Jag har aldrig förnekat att hon var motsträvig inledningsvis. Det är du som vägrar inse att hon gav med sig och sedan hade sex med honom, i två timmar, lite överallt i lägenheten, sög, red och knullade.

Citat:
Sen förstår jag inte fortfarande hur du kan tolka detta som står i ett av förhören med BO att hon berättat att hon gett intrycket av att hon ville ha sex:

Det är mycket som du inte förstår, har jag noterat.
Men hon säger det själv, det är ett faktum.

Citat:
Gällande nya samtyckeslagen räcker det med att man inte deltagit frivilligt.

Nej det räcker inte. Det är helt otroligt hur du kan vara så makalöst trögfattad att du fortfarande inte fattat det, efter alla förklaringar du fått i tråden.
Eller så ljuger du bara ännu en gång.
Citera
2024-02-06, 18:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ett sätt att bedöma riktigheten i domar och som vi ofta använder oss av i forskningen är att ställa oss följande hypotetiska fråga. Antag att den misstänkte är helt oskyldig. Hade det då varit möjligt för målsägande att utforma en historia så som den har lagts fram av åklagaren i tingsrätten. Om svaret är Ja måste den åtalade frikännas.
Vad är det för forskning?
Blinda leken?

Ditt påstående innebär att i princip alla skall frikännas oavsett brott eller bevis.
Citera
2024-02-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Luddigt inlägg. Kan du beskriva utförligare hur du tänker?
Citera
2024-02-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Ditt påstående innebär att i princip alla skall frikännas oavsett brott eller bevis.

Nej.

Metoden används även i domarutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in