2024-02-03, 12:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det kallas även tonisk immobilitet, en instinktiv försvarsmekanisk som finns nedärvd i oss sedan många miljoner år tillbaka. Du har hela forskarvärlden mot dig. Och även mig. Eftersom jag själv har råkat ut för det en gång. Det tog under sekunden att hamna i det tillståndet. Det är inget man styr över själv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonisk_immobilitet

Nej, jag har ingen forskarvärld mot mig. Den icke viljestyrda reaktion som får en opossum att se ut som på bilden är inte överförbart på situationer där det inte finns något liknande hot, som då en kvinna blir pressad av en man att ha sex och i besittning av fri vilja.

Vi kan för övrigt diskutera frågan i tråden nedan om vi önskar fortsätta principfrågan.

(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Vad jag minns har målsäganden inte hävdat frysreaktion direkt, men det ligger ju i bakgrunden som alternativ förklaring till hennes annars oförklarliga passitivitet och aktiva deltagande i sexakten.
Citera
2024-02-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon anger ju hela tiden att han bytte positioner och hon gjorde som han sade .. så att just att hon var ovanpå är ju rätt oväsentligt.
Eller menar du att en våldtäkt bestäms av position?

Hon missade precis den detaljen, ja, måste vara slumpen. Känner du till andra våldtäkter där kvinnan får kontroll?

Du glömmer också av att ingen form av hot, tvång eller våld har skett. I denna så kallade våldtäkt.

Citat:
Nej, det är inte hennes vänner som övertalar henne till det. Hon ringer sina vänner för att hon blivit våldtagen. och de tar sig till henne för att stötta henne.

Hon ringer sina vänner för att säga att hon har haft sex som hon ångrar, och de övertalar henne att anmäla.
Senast redigerad av Varian 2024-02-03 kl. 13:00.
Citera
2024-02-03, 12:45
Medlem
Citat:
Snicksnack -- att hon inte direkt börjar med en detaljerad beskrivning eller vare ställning talar för hennes trovärdighet - inte mot.

Bara i er bisarra värld är lögner i förhör en fördel. V är ju för detaljerad, och det var ju en nackdel.

Inte lätt att övertyga er när allt tydligen talar till hennes fördel.

Citat:
På frågan om hon var ovanpå så säger hon att det var så - och att hon inte tänkte på detaljerna med redan redogjort för att han ändrande ställning flera gånger.

Han däremot vet ju inte ens vem som klädde av vem.

Hon hade nattlinne och trosor - och han svamlar om tröjor och kläder.

Ett ex till mig använde regelbundet en av mina t-shirts för att sova i, det såg ut som ett nattlinne på henne. Vet du hur det aktuella plagget såg ut? För så stor skillnad skulle inte jag säga att det är. Är det största motivet som talar för våldtäkt, att han har sagt fel på ett klädesplagg?
Citera
2024-02-03, 12:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varje gång något berättas, varje gång man tänker på ett minne så förändras det något. Fe*lix fick andrahandsinformation från målsägande. Han gjorde en tolkning av den informationen. Sedan har han säkert tänkt på det flera gånger. Hör fel? Handlar snarare om tolkningar.

Och? Att hon skickade kärleksbrev till sitt ex/nuvarande pojkvän, visar ju bara ännu tydligare på att hon inte ville ha Vi*king.
.

Vid otrohet och i osäkra relationer är det vanligt att det finns motstridiga intressen av sexuell lust å ena sidan och en önskan att vara trogen eller tänka mer långsiktigt i tryggare känslomässiga termer å den andra.
Citera
2024-02-03, 12:46
Medlem
Citat:
Han hittar på från en sexnovell i sitt eget huvud.
Det måste fan i mig handla om ett extraordinärt minne (oavsett drog eller alkoholpåveran) där man kan återge ett två timmars samlat i detalj, från förspel till slut. Men failar på avgörande punkter - som hur fick hon blåmärkena.
Finns inte en man på denna jord som kan göra det - hävdar jag.

Blåmärkerna var ju gamla, från hennes judoträning antagligen. Hur fan ska han veta hur hon har slagit sig?

Ännu en gång klagar ni över att han är för tydlig. Borde han spela dum för att vara mer trovärdig kanske?
Citera
2024-02-03, 12:48
Medlem
Citat:
Nej, det centrala är att hon vittnar om att hon inte ville vara med honom och genom nej och fysiska åtgärder försökte få honom att fatta.

Det absolut centrala är att han inte hade samtycke - men sket i det.

Skrev hon inte under något kontrakt? Hon deltog ju utan våld, hot eller tvång. Hon blev övertalad och gick med på det. Det har ju du erfarenhet av.
Citera
2024-02-03, 12:49
Medlem
Citat:
Och hon var så specifik hon orkade med.
Det där är sådant som polisen kan hantera - men inte du.
Du får fortsätta tafsa på dina tjejbekanta tills de inte orkar säga nej och hoppas att de inte anmäler dig.

Alltså, det är inte så här det fungerar. Man kan inte strunta i avgörande detaljer i polisförhör för att man inte orkar gå in i detaljer just då.
Citera
2024-02-03, 12:57
Medlem
Citat:
Nej, hon har inte gått med på det.

Jo, hon knullade friviligt. Utan våld, tvång eller hot.

Citat:
Hon ville inte ha honom sovandes hos sig

Det var hon som erbjöld honom att sova hos henne.

Citat:
Hon ville inte ha sex med honom

Men sen hade hon det ändå, frivilligt. För hon verkar ju ha varit aktiv under samlaget.
Senast redigerad av Varian 2024-02-03 kl. 13:08.
Citera
2024-02-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Inkorrekt.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217).

I punkt 3 ingår t.ex. vittnesmål som giltig bevisgrund.

Jösses, ni är ju kliniska idioter…
Det här gäller, fortfarande, vid bedömning om brottet ska bedömas som grovt.
Vittnesmålen gäller alltså om någon vittnar på att körningen skett t ex nära gångtrafikanter eller på annat vis varit särskilt riskfylld och vårdslös.

Det finns ingen som helst tvivel om att ni bara trollar i det här läget.
Alternativet är nämligen att ni är efterblivna…
Citera
2024-02-03, 13:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, fy fan. Det var verkligen hemskt. Minns tankarna som flög i mitt huvud "har någon skadats/dött?" och jag kunde inte förmå kroppen att röra sig så att jag kunde kolla efter och livrädda om så hade behövts, vilket gav tanken "är jag förlamad?". Turligt nog var det bara en kortvarig frysreaktion, jag var inte förlamad och tack och lov var ingen allvarligt skadad!

Min vän som fick frysreaktion vid första våldtäkten hon utsattes för av sin dåvarande pojkvän uppger att det var kort och inledningsvis. Det kändes dock som lång tid, men när hon tänker vad som hände under tiden så inser hon att det bara handlade om max en minut... Då hon inte kunde röra sig alls. Och när hon väl kunde röra sig igen så var det försent, då var våldtäkten ett faktum och skadan skedd, den fysiska smärtan var tydligen outhärdlig. Och hon var livrädd och vågade då inte agera. Så han fortsatte våldtäkten tills det gick för honom.

När jag läst FUP och domen får jag inte riktigt uppfattningen att målsägande hade en frysreaktion. Det var mer som att hon var i psykisk chock över att han inte hörsammade hennes nej/övrigt motstånd och att hon medvetet eller omedvetet kalkylerade risken för våld och gjorde en medveten eller omedveten analys att risken för våld/att hon skulle skadas om hon gjorde mer motstånd var så pass stor att hon kände sig hjälplös och gav upp. Detta för att slippa skadas under våldtäkten.

Ett icke viljestyrt katatoniskt tillstånd är alltså knappast detsamma som ett viljestyrt beslut, oavsett hur medvetet eller instinktivt fattat det är. Det är pga hur man blandar ihop dessa två saker utan åtskillnad som jag kallar ”frysreaktion” för ett ovetenskapligt begrepp.

Jag diskuterar gärna den saken separat och det kan man göra här: (FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Du förutsätter här att målsäganden måste känt rädsla för att vara passiv och går från detta till att sluta dig till både att hon verkligen var rädd och sedan vidare till att det måste ha funnits reella skäl till det.

Jag menar att det är att vända på hur man bör resonera logiskt och i en rättssituation och att det tvärtom att det inte finns några objektiva skäl att ta fasta på för att hon skulle haft anledning till att vara rädd för den tilltalade och att hon därför inte kan antas varit rädd och att det därför inte kan vara anledningen till att hon deltog i sexet och att vi därför måste anta att det var frivllligt. Vi kan inte nå någon säker kunskap om hur det verkligen förhöll sig.
Citera
2024-02-03, 13:28
Medlem
Finns det en TL;DR på 4000 inlägg? Som jag uppfattat det verkar det som om att det finns saker i brottet som gör att man kanske kan ana att inget brott har begåtts? Utan snarare att kvinnan i fråga ångrat sig och ljugit ihop en historia?
Citera
2024-02-03, 13:35
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Mannen kanske inte är telepatisk. Bättre att vara tydligare, kan jag tycka. Det finns inget som helst som tyder på att hon inte skulle kunna ha gjort mostånd om hon inte velat ha sex. Som sagt, att vända sig bort är i mina ögon inte att göra motstånd.
Det är skillnad på att konstatera att det skulle kunna vara en fördel att vara tydlig, både i att förmedla vad man tycker och att underlätta bedömning efteråt, och att skuldbelägga BO för att hon inte gjort detta. Vad som är bäst är inte heller självklart; hårdare motstånd kan också leda till grövre våld, och i en akut situation kan det vara svårt att riskbedöma det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in