2024-02-03, 01:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det känns som att den unga kvinnan har en hel del att förklara här. Hon berättade alltså inte om dejten med kingen för sitt ex samtidigt som hon verkar ha velat ha tillbaka sitt ex?
Det var slut mellan dem - så varför skulle hon ringa till sitt ex och berätta att hon skulle umgås med "Kingen" = Oliver?

Citat:
En alternativ teori kan vara att hon ville inte medge för sitt ex att hon hoppade i säng "frivilligt" med en annan kille? Hon var kanske orolig för hur exet skulle reagera om han fick reda på det?
Jepp, och då är det jättesmart att göra en våldtäktsanmälan och ringa upp exet och berätta om det ..

Din logik är verkligen lite egen.
Citera
2024-02-03, 01:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var slut mellan dem - så varför skulle hon ringa till sitt ex och berätta att hon skulle umgås med "Kingen" = Oliver?

Det var slut mellan dem - så varför skulle hon skicka kärleksbrev?

Men framför allt: Varför berättar hon för polisen att V var "lite påverkad", men till Felix säger hon att V var "jätteberusad"?

Citat:
Jepp, och då är det jättesmart att göra en våldtäktsanmälan och ringa upp exet och berätta om det ..

Ja, för det har ju aldrig nånsin läckt ut i ungdomskretsar att två personer legat med varandra

Tänker du ens innan du skriver?
Citera
2024-02-03, 01:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var slut mellan dem - så varför skulle hon skicka kärleksbrev?

Men framför allt: Varför berättar hon för polisen att V var "lite påverkad", men till Felix säger hon att V var "jätteberusad"?
Var säger hon det ena och det andra?
Sidor i FUP så man kan göra en bedömning om hur saker sägs och i vilket kontext.

Jag väntar.
Citera
2024-02-03, 02:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Var säger hon det ena och det andra?
Sidor i FUP så man kan göra en bedömning om hur saker sägs och i vilket kontext.

Jag väntar.

Hjälplösa lilla människa. Det finns bara ett förhör med Felix i fup och det är inte ens två sidor långt om man tar bort formalian. Kärleksbreven nämns på ena sidan, jätteberusningen på den andra.
Citera
2024-02-03, 02:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hjälplösa lilla människa. Det finns bara ett förhör med Felix i fup och det är inte ens två sidor långt om man tar bort formalian. Kärleksbreven nämns på ena sidan, jätteberusningen på den andra.
Du pratar alltså om Felix uppfattning och inte hennes.

Varför tillskriver du honom en sanning i just den delen - och inte bara en tolkning av vad han hört?
Senast redigerad av micro113 2024-02-03 kl. 02:15.
Citera
2024-02-03, 02:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du pratar alltså om Felix uppfattning och inte hennes.

Jag har varit öppen med hela tiden att det är vad Felix säger att MÄ har sagt. Inte mitt fel att du aldrig kan ta till dig info.

Citat:
Varför tillskriver du honom en sanning i just den delen - och inte bara en tolkning av vad han hört?

Ursäkta mig, men var det inte ni som ansåg att vittnens upplevelser kring MÄ var jättebra bevis? Om ni helt plötsligt vill förkasta den bevisningen så är det fine med mig

Felix lär f ö knappast ha hittat på att hon skrev kärleksbrev....
Citera
2024-02-03, 02:54
Medlem
Citat:
Det är precis vad du skrivit. Du säger att det är UPPENBART att han var full. Hon säger till polisen att han bara var "lite påverkad". Enkelt.

Det kallas förundersökningsprotokoll.

Vad berättade hon då?
/.../ Hon hade lagt fram filten men när han kom dit märkte hon att han var jätteberusad. De mer exakta delarna har jag ingen koll på. C sade att han aldrig la sig på golvet. Först hade han lagt sig i fotändan på sängen. Hon var väl fine med det att han låg kvar där. Hon försökte sova.
Jag har inga tider i detta men sedan började han röra sig uppåt för att lägga sig bakom henne mot väggen. Därefter började han tafsa, försöka hångla med henne och hålla fast henne och diverse. Han höll fast henne, satte sig på henne och det är det jag vet typ hur det startade.
Sedan vet jag att han tog strupgrepp, han höll i henne hårt och drog med henne mot
matbordet. Han höll i henne så hårt i midjan så hon fick ont. Hon sa att det höll på cirka 2
timmar. Efteråt så drog han inte hem utan lade sig bredvid. nämnde att hon gick på toa
efteråt och gick sedan och la sig igen och han låg bakom henne. Han sov ju kvar där. Han var väldigt berusad. C sov ingenting den natten vad jag förstod.

Så...vad är din kommentar till detta?

Har du lekt viskleken någon gång? Kul lek. Vad händer dock när man viskat runt ett varv? Jo: "Solen är gul och apelsiner är goda" kan mycket väl bli "I solen är det gott att äta frukt". Innehållet ändras utifrån egna tolkningar av vad den som viskar något viskar. Likaså är det med andrahandsinformation. Vi vet inte vad målsägande sa om Vi*kings berusningsgrad till sin Fe*lix. Men vi vet att Fe*lix tolkade det målsägande sa till honom som att Vi*king var "jätteberusad".

Fe*lix vittnesmål har man i övrigt inte lagt så stor vikt vid. Utan det är mer As vittnesmål av hur målsägande mådde i mycket nära anslutning till den påstådda våldtäkten, som har varit ett viktigt vittnesmål. A var ju dessutom den första som träffade målsägande i nära anslutning efter den påstådda våldtäkten.

Men ja. Utifrån vad Vi*king hade druckit så bör han ha varit mer eller mindre full. Om han inte tagit andra droger också. Det vet vi ju inte... Vi vet bara att målsägande skriver till Z "nja" vid frågan om han är full och att Vi*king juckar på i två timmar utan att få utlösning... Hm. Tjack och alkohol?

Citat:
Han hittar på från en sexnovell i sitt eget huvud.
Det måste fan i mig handla om ett extraordinärt minne (oavsett drog eller alkoholpåveran) där man kan återge ett två timmars samlat i detalj, från förspel till slut. Men failar på avgörande punkter - som hur fick hon blåmärkena.
Finns inte en man på denna jord som kan göra det - hävdar jag.

Ja, det är ju vad jag tror. Han lånar ett eget sexminne från sig själv. Med en samtyckande kvinna som bär tröja, är väldigt våt osv. Smart om han gjort så. Då låter det ju trovärdigt och egenupplevt, men han missade de viktiga detaljerna för att få det att låta som sex med målsägande han beskriver. Han skulle tex. varit tydlig med nattlinnet och inte byta ut det mot tröja...

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur fick hon blåmärken som hann bli gulbruna redan till läkarundersökningen några timmar senare?

Nja, hon undersöktes 1.5 dygn senare av rättsmedicinalverket. Och de har koll på blåmärken givetvis och hur och när blåmärken ändrar färg osv.
Citera
2024-02-03, 02:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har varit öppen med hela tiden att det är vad Felix säger att MÄ har sagt. Inte mitt fel att du aldrig kan ta till dig info.

Ursäkta mig, men var det inte ni som ansåg att vittnens upplevelser kring MÄ var jättebra bevis? Om ni helt plötsligt vill förkasta den bevisningen så är det fine med mig

Felix lär f ö knappast ha hittat på att hon skrev kärleksbrev....
Jag frågar dig vad du tar som konkret sanning och inte.
Hennes upplevelse är att han är berusad - det han har intagit styrker det - men det innebär ju in att Felix uppfattning skall klistras på hennes .. eller?

I övrigt har jag bett dig om konkreta saker från henne.

Så skall du prova igen eller fortsätta fåna dig?
Citera
2024-02-03, 03:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Ja, det är ju vad jag tror. Han lånar ett eget sexminne från sig själv. Med en samtyckande kvinna som bär tröja, är väldigt våt osv. Smart om han gjort så. Då låter det ju trovärdigt och egenupplevt, men han missade de viktiga detaljerna för att få det att låta som sex med målsägande han beskriver. Han skulle tex. varit tydlig med nattlinnet och inte byta ut det mot tröja...

Jag tror inte han lånar ett sexminne - utan försöker krydda på med detaljer som talar till hans fördel just den kvällen ..
Och det i sig är sinnessjukt -- det finns nog ingen som minns varenda detalj under två timmars gökande -- oavsett om det är samtyckande eller vi pratar GM och offer.
Inte ens utan berusning har man detaljer i minnet på det sätt som han hävdar ... Han berättar en sexnovell som han skapar i sitt eget huvud. Och han var berusad.

Sen också -- om hon tar av sig nattlinnet, vad är det för tröja eller för kläder han tar av henne (där brister minnet tydligen.)
Citera
2024-02-03, 03:40
Medlem
Citat:
Jag tror inte han lånar ett sexminne - utan försöker krydda på med detaljer som talar till hans fördel just den kvällen ..
Och det i sig är sinnessjukt -- det finns nog ingen som minns varenda detalj under två timmars gökande -- oavsett om det är samtyckande eller vi pratar GM och offer.
Inte ens utan berusning har man detaljer i minnet på det sätt som han hävdar ... Han berättar en sexnovell som han skapar i sitt eget huvud. Och han var berusad.

Sen också -- om hon tar av sig nattlinnet, vad är det för tröja eller för kläder han tar av henne (där brister minnet tydligen.)

Så kan det givetvis också vara. Jag tycker också mig känna igen sättet: att berätta det som om offret var väldigt "på" (i detta fallet också väldigt våt). Offret beskrivs mer eller mindre som en nymfoman (nu skriver jag generellt, men också vissa paralleller till detta fall). Som om förövarens minne av övergrepp görs om till en porrfilm, som förövaren sedan tror har hänt?

Ja, det kan man verkligen fråga sig... Hon berättar ju att hon är klädd i nattlinne och trosor. Men i hans version måste hon ju haft på sig flera lager kläder.... Hans version är inte pålitlig.
Citera
2024-02-03, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Alltså du är så verklighetsfrånvänd att du inte ens är värd att bemöta. Dina utsvävningar är komiskt irrelevanta. Hur du kan vara så besatt av detta fall är bortom mig, hon har varken blivit hotad eller tvingad till detta, hon har gått med på det och sen ångrat sig.

Nej, hon har inte gått med på det. Hon ville inte ha honom sovandes hos sig (se snap-konversationen med Z innan han skulle komma till henne, finns i FUP). Hon ville inte ha sex med honom (de hennes förhör). Och hon var traumatiserad efteråt.

Du får läsa på lite mer om vad lagen säger. Krävs varken hot, våld eller tvång för att det ska räknas som våldtäkt. Det är bristen på samtycke som gör att det räknas som våldtäkt. Och han hade uppenbarligen inte samtycke när hon tom. säger "nej", puttar bort honom, kniper ihop sina ben. I det läget ska han sluta. Gör han inte det så är det våldtäkt.
Citera
2024-02-03, 07:47
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, hon har inte gått med på det. Hon ville inte ha honom sovandes hos sig (se snap-konversationen med Z innan han skulle komma till henne, finns i FUP). Hon ville inte ha sex med honom (de hennes förhör). Och hon var traumatiserad efteråt.

Du får läsa på lite mer om vad lagen säger. Krävs varken hot, våld eller tvång för att det ska räknas som våldtäkt. Det är bristen på samtycke som gör att det räknas som våldtäkt. Och han hade uppenbarligen inte samtycke när hon tom. säger "nej", puttar bort honom, kniper ihop sina ben. I det läget ska han sluta. Gör han inte det så är det våldtäkt.

Det är precis detta som målet handlar om. De andra omständigheterna före de sexuella handlingarna är en dimridå som inte har någon juridisk betydelse.

Domen i Hovrätten för Västra Sverige om våldtäkten på skoltoaletten i Borås är väldigt tydlig på den punkten.
Målsägande kunde alltså chatta med gärningsmannen, skicka nakenbilder till honom, hångla med honom, följa med honom in på en låst toalett för att vejpa. Det spelade ingen roll för den juridiska bedömningen av de sexuella handlingarna som sedan följde.

I Boråsfallet friade tingsrätten p.g.a. hur målsägande agerade under sexet. De ansåg att oralsexet och att målsägande satt ovanpå GM och styrde in hans snopp för att minska smärtan, talade i viss mån för samtycke.
Hovrätten underkände det resonemanget och dömde till ansvar för våldtäkt.

I Chalmersmålet har tingsrätten redan dömt till ansvar med utgångspunkt från parternas agerande under själva sexet, och i viss mån efteråt.
GM har vidgått att han var osäker på om det fanns samtycke fram till den tidpunkt då han låg i MÄs säng. Därefter genomförde han sexuella handlingar som bägge parter har berättat om. Sexpositionerna har ingen betydelse för den juridiska bedömningen.

Den som nu påstår att hovrätten kommer att frikänna V., och att målet inte kan jämföras med Boråsfallet, borde läsa bägge domarna och peka på specifika omständigheter som skiljer dem åt. Att avfärda Boråsdomen utan motivering visar bara på juridisk okunnighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in