2016-09-24, 09:58
Medlem
Imalosers avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/fry...A4kt-1.3813569

Vad tror ni om detta? Tycker det artikeln antyder känns obehagligt, det gör att vilka kvinnor som helst som inte säger ifrån eller gör motstånd bara kan säga att de hade en "frysreaktion" och plötsligt har de blivit våldtagna, trots att de till synes varit helt med på noterna under akten. Jag säger inte att det inte förekommer under våldtäkter, men jag tror inte det är det artikeln vill bevisa. Frågan är också hur de definierar våldtäkt i "studien" (enkätundersökningen), enligt många är det ju våldtäkt att tjejen hänger med killen hem, säger "vet inte om jag vill" och sen låter det ske. Jag tycker det är väldigt vinklat mot män i dessa fall, det ska liksom räcka med att tjejen säger att "jag blev våldtagen" för att killen ska bli fälld. "Men ni gick hem ihop från krogen med det i åtanke?" - Ja, men jag ångrade mig. "Men du gjorde inget motstånd?" - Nej, för jag fick en frysreaktion! Hur kan man som kille försvara sig mot alla dessa trumfkort? Jag klankar inte på något sätt ner på tjejer som faktiskt blir utsatta för våldtäkt, förstår att det kan ske frysreaktioner där om man känner sig helt maktlös, men det är just de scenarior jag tar upp som jag tror artikeln är skriven för och jag är orolig för vilka konsekvenser det kan få.

Vad tycker ni?

Inte säker på att det är rätt forum, ursäkta i så fall.
Citera
2016-09-24, 10:12
Medlem
Fast jag vet inte hur detta hjälper kvinnor att använda "frysreaktionen" som en ursäkt då detta ligger på kvinnan och inte mannen. Om kvinnan får en frysreaktion i en situation hon själv försatt sig i och detta inte uppfattas av motparten så är det hennes fel. Det är som att en epileptiker skulle köra bil och plötsligt få ett epileptiskt anfall och köra in i en annan bil. Ska man då förstöra en annan förares liv för att epileptikern placerade sig i en riskfylld miljö där dennes egna biologi utlöste kraschen till att börja med?
Citera
2016-09-24, 10:12
Medlem
Frysreaktion är högst troligt ett väldigt vanligt biologisk reflex du ser hos många arter.

I en ohållbar situation så spelar du död, hjärnan slår av etc.
räddat livet på mången björnjägare genom vår historia.

Vi människor travar dock runt och tror oss alltid vara tänkande och logiska varelser som i varje situation kan stå där och analysera fram bästa reaktionen. Och vid fysiskt våld, stark fara så tror vi att slå tillbaka alltid är det bästa och de som alla "borde" välja. Och detta är vad vår kultur ständigt försöker mata oss med. Men nu är inte vår hjärna så funtad, den låter amygdala bestämma.

Faran här är att människor som blivit misshandlade eller våldtagna och när detta skedde hade ett fysiskt reaktionsmönster de själva, eller omgivningen, inte fattar, dvs frysning får problem med sin bearbetning och skuld.

Och är detta denna artikel handlar om.

Och om jag nu får påpeka detta, är det inte lite mer märkligt sexuellt beteende att ha sex med en "fryst" människa? eller att som du nu verkar tycka, att det ska vara ok ha sex med någon som inte rör sig, responderar etc?
Senast redigerad av Merapi 2016-09-24 kl. 10:19.
Citera
2016-09-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saknimeli
Fast jag vet inte hur detta hjälper kvinnor att använda "frysreaktionen" som en ursäkt då detta ligger på kvinnan och inte mannen. Om kvinnan får en frysreaktion i en situation hon själv försatt sig i och detta inte uppfattas av motparten så är det hennes fel. Det är som att en epileptiker skulle köra bil och plötsligt få ett epileptiskt anfall och köra in i en annan bil. Ska man då förstöra en annan förares liv för att epileptikern placerade sig i en riskfylld miljö där dennes egna biologi utlöste kraschen till att börja med?

extremt dålig liknelse….
en människa som fryser vid upplevd fara….kör inte in i dig. ok?
Sex är inte trafik.

problemet här är INTE att människor får frysreaktioner då de upplever sig starkt hotade, problemet är de människor som skiter i vad andra vill eller andras behov och kör på oavsett respons.

Det är alla ansvar då man har sex att fan ha lite koll på vad den andre befinner sig.
Kallas vanligt mänskligt hyfs.
Citera
2016-09-24, 10:20
Medlem
Imalosers avatar
Frågan är ju också vad "fryst" betyder, det kan ju bara betyda att de inte gjorde motstånd helt enkelt. Finns gott om tjejer som leker döda fisken i sängen
Citera
2016-09-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Frågan är ju också vad "fryst" betyder, det kan ju bara betyda att de inte gjorde motstånd helt enkelt. Finns gott om tjejer som leker döda fisken i sängen

och du brukar ligga med döda fiskar eller?
Citera
2016-09-24, 10:40
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Jaja, jag är våldtäktsman osv. Blabla. Käft. Som den idiot du är vill du naturligtvis tolka allt på värsta möjliga sätt. Jag försöker diskutera vad det kan få för följder att en tjej bara kan säga att hon frös, trots att hon till synes var med på det, att "frysa" betyder inte nödvändigtvis att tårarna rinner och man är helt likstel, det finns många tjejer som inte är jätteaktiva i sängen, det finns en risk att man kan använda detta som ursäkt för att säga att man blev våldtagen även när så inte är fallet. Men mäns liv är inte lika vikiga som kvinnors såklart
Citera
2016-09-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Jaja, jag är våldtäktsman osv. Blabla. Käft. Som den idiot du är vill du naturligtvis tolka allt på värsta möjliga sätt. Jag försöker diskutera vad det kan få för följder att en tjej bara kan säga att hon frös, trots att hon till synes var med på det, att "frysa" betyder inte nödvändigtvis att tårarna rinner och man är helt likstel, det finns många tjejer som inte är jätteaktiva i sängen, det finns en risk att man kan använda detta som ursäkt för att säga att man blev våldtagen även när så inte är fallet. Men mäns liv är inte lika vikiga som kvinnors såklart

Och vad har du för källa på att tjejer "bara" säger att hon "frös"????

Det du står för, dvs denna bild som ständigt målas iupp på detta forum av alla dessa horder av kvinnor som falskanmäler män för våldtäkt, och alla dessa stackars män som blir sååååå utsatta för att kvinnor lurar hem dem för att ha sex för att dagen efter knalla till polisen …för att …ja vadå?
retas? vara elaka? är liksom…..

patetiskt ok?

Kom med bevis för att du har ett allvarligt problem med att kvinnor medvetet falskanmäler killar för våldtäkt dagen efter, när de haft helt frivilligt sex tack.

Jag kan bara komma på 1 enda praktiskt skäl till att detta kan vara en kvinnlig strategi och det är de kvinnor som enligt sin kultur, familj etc INTE får lov ha sex överhuvudtaget, så att när detta blir upptäckt, så är att skylla på våldtäkt deras väg ut ur en för dem ohållbar situation.

Men annars finns det väl fan inget som helst incitament för tjejer springa runt anmäla killar/ män de haft frivilligt sex med för våldtäkt…finns väl andra betydligt smartare sätt att "hämnas" på om man nu är ute efter detta än att utsätta sig för polisförhör etc?

Problemet i samhället är INTE falskanmälningar, problemet är brottet som sådant.
Du har offantligt många fler kvinnor i världen som INTE får sin "rätt" tillgodosett i samhället, av polisen, av domstolen etc. än vad det någonsin finns män som blivit lurade vid friviligt sex.
ok?

Tröttsamt.
Senast redigerad av Merapi 2016-09-24 kl. 11:19.
Citera
2016-09-24, 11:17
Medlem
Mooons avatar
Precis! Det var min tanke när jag läste ts. Är mannen så osäker på om kvinnan vill ligga med honom eller inte - så är det bästa att avstå. Känns det öht tveksamt, ge fan i att knulla då!

Citat:
....Och om jag nu får påpeka detta, är det inte lite mer märkligt sexuellt beteende att ha sex med en "fryst" människa? eller att som du nu verkar tycka, att det ska vara ok ha sex med någon som inte rör sig, responderar etc?
Citera
2016-09-24, 16:43
Medlem
Spurrs avatar
Nu har jag inte läst artikeln utan frågar/spekulerar utifrån tråden.

Kan det vara så att alla dessa "döda fiskar" som det talats om så länge som jag kan minnas egentligen är våldtäkter? Kvinnor som "fryst" och sedan blivit tagna för att vara tråkiga i sängen när det i själva verket har handlat om våldtäkter?
Vidare, när det gäller att det är så lätt att avgöra om kvinnan man är med har "fryst": Om det är två (väldigt) berusade personer som går hem till en av dessa för att ha sex och kvinnan där ångrar sig och "fryser", finns det inte ett stort problem i det? Jag menar, sex under påverkan av alkohol är ju redan ett problem. Tydligen.
Citera
2016-09-24, 17:51
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Hahahaha

Att kvinnor kan som det kallas här kan "frysa" vid en våldtäkt, är en försvarsmekanism, en uråldrig instinkt som man inte kan kontrollera. Fly eller fäkta eller spela död.
Senast redigerad av Doleo 2016-09-24 kl. 17:56.
Citera
2016-09-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Hahahaha

Att kvinnor kan som det kallas här kan "frysa" vid en våldtäkt, är en försvarsmekanism, en uråldrig instinkt som man inte kan kontrollera. Fly eller fäkta eller spela död.

Trevligt att man roar någon.

precis så…och enklaste sättet för TS och andra som oroar sig för att bli anmälda för våldtäkt är
1) våldta inte, dvs ligg inte med människor du inte är 100% säker på vill detta tillbaka, att kvinnor agerar; fryst fiskpinne bör man alltså reagera på. Är DET som är det normala inte att fortsätta jucka på som inget hänt.

Är också fan manlig stolthet, man ska inte tolerera tvingas ligga med frysta makrillar, utan man ska bara acceptera kåta kvinnor ( eller män) av arten homo sapiens, högst levande som agerar sexuellt i sängen.

Så nästa gång ni stöter på detta sexuella beteende fråga vad hon/ han håller på med.
Är det en ung oerfaren tjej som tror detta är vad som förväntas av henne, så lär hon sig ett och annat. Är det en tjej som har detta som sin "grej" så får hon chans berätta detta.
och som sagt är det en tjej som "fryser" pga upplevt hot, så slipper TS våldta henne.

Inte så svårt kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in