Citat:
Att pöbeln fick lagen ändrad och att det alltså handlade om populism? Menar du att du trollar för att belysa detta? Det vill jag förstås inte tro, men jag kan ju vara så korkad att jag missar det uppenbara. Är det den röda tråden? Eller menar du att pöbelvälde är något bra? Nej, annars missar jag nog den röda tråden. Hur menar du?
Det var för cirka 15-30 år sedan flera uppmärksammade våldtäktsmål som gick till friande dom. Uppenbart skyldiga våldtäktsförövare friades. Det var helt horribelt. Och väckte med all rätt opinion. Skrevs tom. böcker om saken. Politiker påverkas givetvis. Och vilka är det som stiftar våra lagar? Just det: våra politiker i Riksdagen. Hade de inte gjort något, kan du räkna med att medborgargarden tagit saken i egna händer... Och inte varit nådiga mot uppenbart skyldiga våldtäktsförövare.
Så. Man ändrade våldtäktslagarna. Bit för bit. Så att den nu ser ut som den gör. Och enligt hur den ser ut nu, så är Vi*king dömd på ett rättssäkert sätt och utifrån lagen korrekt sätt. Och det finns gott om bevis för hans skuld.
Tycka vad man tycka vill om lagen. Men Vi*king är inte dömd på lösa grunder enligt denna lag. bevis finns. Godtagbara bevis rentav.
Och jag anser att det är bättre att våldtäktsoffer får upprättelse och att förövaren hamnar bakom lås och bom några år. Än att våldtäktsoffret inte får upprättelse och att förövaren blir torterad under plågor till döds av medborgargarden.
Lagen som den nu är utformad är bra. Även om vissa inte anser det.
Till de vill jag bara säga: låt bli att ha sex utan samtycke, låt bli att ha sex med ett ons på fyllan, låt bli att ha sex på fyllan överhuvudtaget (risken ökar att man missar signaler på att den andra inte vill). Ha förnuft innan sex. Så man vet att den andra verkligen vill. Så kommer man inte råka våldta någon och kommer inte behöva sitta i en rättegång... Gäller givetvis både män och kvinnor. Även kvinnor kan våldta.