Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Verkar ju finnas en del juristkunnande i tråden förutom några kvinnohatande incels som förmodligen aldrig fått ligga alternativt lider av autism, och/eller är porrskadade. Det som diskuterats i en hel del i fallet är detta med de nämndemän som dömer i Tingsrätten. Vid en snabb googling består nämnden av en yrkesdomare som också är ordförande, samt av kommunfullmäktige 3 stycken utsedda och politiskt obundna lekmannaledamöter. Blir det 2-2 i röstning så har yrkesdomaren utslagsröst.
Tolkar jag det rätt i tråden så verkar en del tro att det sitter idioter och feminazis i dessa nämnder som går igång på att skicka folk i fängelse, helst män, helst sådana som är oskyldiga.
MEN om vi ska vara lite mer objektiva, så tolkar det det som att det "enda" denna nämnd ska göra är att följa lagstiftningen, gör man inte det begår man "tjänstefel"
- Vet någon hur man röstade i detta fall?
- I fall som dessa, finns det någon slags statistik på hur ofta våldtäktsdomar överklagas till Hovrätten där dom också rivs upp?
Vissa föreställer sig möjligen att tingsrätter är mer benägna till att fälla i dessa fall, och det förekommer, men i princip handlar detta om även hovrätt och HD och om hur de fäller där de borde fria. Det är en gissning baserad på andra fall jag följt, men jag tror tyvärr killen kommer att fällas även i hovrätten.
Det är tveklöst att det skett flera lagändringar gällande våldtäkt och vad det är och att de ändringarna varit ideologiskt och politiskt motiverade. Det var inget konstigt eller förlegat med de gamla lagarna. Ändringarna var mycket radikala och ideologin och politiken bakom är också radikala.
Motståndet mot detta är motsvarande inte radikalt, konstigt, kvinnohatande eller ett försvar av våldtäkter eller våldtäktsman utan sunt konservativt och samtidigt ett liberalt försvar av individens rättigheter.