Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-05, 12:44
Medlem
Rätt uppenbart att Olaug är en narcissistisk mytoman. Hon är militär, hon kan döda människor, hon är super- intelligent, och i slutet av filmen räcker det inte med all tidigare uppmärksamhet- så nu önskar hon Dna- testa dokumentärfilmaren Maria också för eventuellt släktskap.

Olaug är bara en en försupen alkoholist, som vill bli uppmärksammad och fantiserar om att hon är speciell.
Citera
2024-04-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
det var en dokumentärfilm med observationsmetod som arbetssätt.

Nja, jag är skeptisk. Som dokumentärfilm betraktad så var den usel. Det såg mer ut som ett filmat rollspel. Vilka som var med i spelet är svårt att säga men jag tror att regissören varit mycket mer drivande än vad som framgår (även om det faktiskt märktes lite i början).
Citera
2024-04-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nja, jag är skeptisk. Som dokumentärfilm betraktad så var den usel. Det såg mer ut som ett filmat rollspel. Vilka som var med i spelet är svårt att säga men jag tror att regissören varit mycket mer drivande än vad som framgår (även om det faktiskt märktes lite i början).

Så din teori är att det är ett manusdrivet händelseförlopp? Bör ju nästan bli en egen tråd i så fall.
Citera
2024-04-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Jag har pausat filmen och kollat, och om de papper som visas i dokumententären är äkta så stämmer det att Olaug och Lita är födda samma dag.
Enligt födelsebeviset och dopbeviset är Olaug född 9 februari 1941. De är utfärdade i efterhand, men det står att de är baserade på kyrkoböckerna. Kanske att de äkta pappren försvann i något sammanhang och de bad om en ny kopia några år senare.
I polisrapporten anges Lita/Astrids födelsedag och den är samma.som.Olaugs.
Dokumentet som den släktforskande kusinen visade var ju helt enkelt hans egen släktkrönika, där det framgår att Olaug är fosterbarn. Var har han fått de uppgifterna ifrån? Och kunde han inte i så fall hjälpa henne att plocka fram socialtjänstens handlingar (det kan man i Sverige, så det borde de kunna även i Norge, eller?) I det som visas i filmen så är Olaug barn nummer 2. Hon har alltså minst ett syskon. Hon har även varit gift och har minst ett barn, fött 1969 (det kan ju finnas fler, men på nästa sida som inte visas).. Det är märkligt om hon inte fick veta att hon var fosterbarn i samband med arvsskiftet. Ärvde hon sina fosterföräldrar så där utan vidare?
Och var ser kusinen att det har fötts ett tvillingpar samma dag som.Olaug? Och varför skulle det betyda att den ena tvillingen är Olaug? Det dokumentet skulle jag vilja se! Hade det handlat om svenskfödda personer så skulle jag ha kunnat kolla på arkiv digital men jag har ingen tillgång till norska kyrkböcker. I de arkiv jag sett på internet så ser man bara födslar fram till 1938. Kanske att någon annan här har tillgång till norska kyrkböcker digitalt?

Edit: min slutsats av filmen är att folk i Norge pratar som om de är berusade, och när deras prat dessutom klipps ihop helt osammanhängande så kan det bli en riktig soppa!!!

Hej kolla norska kyrkböckerna här. https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced
Du kan söka på Förnamn och födelseår och datum...

Visserligen skrev du att det inte syns... men jag har tidigare hittat släkt i Norges kyrkböcker tillbaka till 1800 talet. Jag minns inte om de exakt var denna. Men de var gratis ivf. Men vad exakt behövs kollas upp?
Senast redigerad av Nytt-liv2024 2024-04-05 kl. 16:27.
Citera
2024-04-05, 16:31
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Är det hon då, rätt person? Jag kommer inte ihåg vad hon heter i efternamn. Jag läste nånstans att hon skulle flyttat till Norge.

Det är inte rätt person. Helt fel efternamn.

Det är inte ovanligt att personer från Norge köper bostäder i västra Sverige och har som semesterboende. Är du norsk är det svinbilligt att vistas i Sverige.
Citera
2024-04-05, 18:06
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Skulle inte direkt kalla henne för en superskurk. Tror mer att hon är en mytoman och kanske också även en rejäl narcissist.

Hon säger väl för övrigt att hon är tränad att döda men att hon har självkontroll att inte göra det? Det skulle i så fall innebära att Norge redan på slutet av 60-talet hade kvinnliga soldater ämnade för strid.

En googling på ämnet ger följande svar om kvinnor i norska armén: "Following the Second World War, women were allowed to serve as voluntary reservists in 1959, in 1976 this changed to allow entry to regular service in non-combat roles and in 1984 all combat positions became open to women."
https://en.wikipedia.org/wiki/Jegertroppen

Så hon gick alltså in i armén i 40-årsåldern? Okej, Olaug. Det är säkert också sant.

Hon kan ha varit inom militär underrättelsetjänst. Där förekom väl kvinnor långt tidigare?
Citera
2024-04-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Den finns att beskåda på svtplay ett tag framöver:

https://www.svtplay.se/video/KRoGa79...et-i-gullspang
- - -

Min gissning: att Olaug tröttnade på att släktingarna var hyperkristna och ständigt ville frälsa henne och helt enkelt fixade till test två så att hon till sist fick vara i fred! Inte orimlig tanke iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av saturnisk
Håller helt med dig. Jag tycker det är olyckligt att så många antar att det är Olaug som ligger bakom alltihop, när hon verkar vara den som blivit utsatt och tagit skada. Tycker synd om henne. - - -

1 h 43 minuter in i filmen så säger Olaug ”Jag bestämmer själv vem jag vill ha som familj”.
Där är svaret på den andra DNA-analysen!
Senast redigerad av Palindromsekvens 2024-04-05 kl. 18:56.
Citera
2024-04-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SouthernGirl
Alltså vilken ”film”.
Vilka galna systrar! Skrattade rakt ut när Kari inte fick tillräckligt med uppmärksamhet på sin födelsedag och börja flaxa med armarna och sjunga ”Happy birthday to MEEEE” högt. 😂😂

Jag tycker snarare att Olaug var otroligt okänslig som, just när systern fick en grattissång, sa att hon skulle lämna kalaset.
Detta tog udden från allt firande och mitt intryck var att systern, i förtvivlan, försökte fixa lite överdriven stämning…
Citera
2024-04-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SouthernGirl
Alltså vilken ”film”.
Vilka galna systrar! Skrattade rakt ut när Kari inte fick tillräckligt med uppmärksamhet på sin födelsedag och börja flaxa med armarna och sjunga ”Happy birthday to MEEEE” högt. 😂😂

Två frågeställningar som jag saknar helt i den här tråden:

1) Varför pratas det inte något om att de var halvsyskon på pappans sida? Vad hände med pappas första fru/kvinna/fling/sambo? Var det ett snedsteg eller ett tidigare äktenskap?

2) Varför gräver man inte i frågan om huruvida exet fått en fet utbetalning från Lisa tre (!) livförsäkringar? Eller om någon annan fick dessa pengar? Vem?

Men Kari sjunger för sig själv därför att hon är spydig och upprörd/ledsen. Förstår du inte ironin? Hon var den som mest ville ha Olaug som syster och att alla skulle vara vänner. Precis när det är grattis till Kari förstör Olaug stämningen och sticker därifrån. Kari menar med sin sång att det inte är någon jävla happy birthday, hon är ironisk.

De får säkert inte några svar på detta om livförsäkringen. Exet verkar inte minnas mycket och verkar inte vilja minnas heller… Dessutom kan man väl inte få utbetalt fler än 1 försäkring?
Citera
2024-04-05, 19:57
Medlem
Någon som har Aftonbladet premium och läst artikeln/intervjun med dokumentärfilmaren och ”svaren på frågorna”? Framkommer något nytt eller är det bara den vanliga clickbait-blaskans rubriker?
Citera
2024-04-05, 20:53
Medlem
Citat:

Värt att notera är att lägenheten som säljs inte verkar ha varit en fast bostad för Olaug. Hon har nämligen bott på samma adress under de senaste 17 åren:

https://mrkoll.se/person/Olaug-Othel...aQulaTpuhQuerA

Den Olaug som du länkar till, är född i maj 1945.
Filmens Olaug är född 1941.

Konstigt nog så verkar det finnas en Olaug (född samma datum + år som i filmen) som bor i Trelleborg: https://www.birthday.se/Ol@ug-Irene-...941/60f2345040

@=a 3=e

Hon bor på ett äldreboende: https://www.hitta.se/fager%C3%A4ngen...borg/alpsvdcop

Efternamnet stämmer inte. Någon nämnde tidigare i tråden att ”filmens” Olaug har flyttat till Norge.

Edit (igen): Det verkar dock som om Ol@ug @lvilde B@kkevoll Östby är född i april…
Hur sjukt är inte detta?

https://www.gulesider.no/ol@ug+alvil...6776988/person. @= a

https://www.facebook.com/Ol@ug-Alvil...kZEogwTby6YPuI. @=a
Senast redigerad av Palindromsekvens 2024-04-05 kl. 21:24.
Citera
2024-04-05, 20:55
Medlem
Citat:
Fast det stämmer väl ändå inte? Systrarna och syskonen hade lagt det här dödsfallet bakom sig. Långt bak i tiden. De skämdes ju t om över det, pga självmordet.

Sedan dyker Olaug upp och råkar som bara av en slump matcha exakt vad de letar efter. Så förutom att Olaug är den som dyker upp externt i berättelsen och ger svar på deras frågor.

Sedan är det förstås alltid mer sannolikt att det är en person som är galen än att det skulle vara två som är galna och i maskopi. Skulle systrarna vara bakom det hela? I så fall varför? De vet att det hade varit en lögn, de vet att de hade lurat sina systrar, de tror dessutom att de skulle bli dömda av Gud för lögnen.

Tycker det är rätt uppenbart att det är Olaug som bakom allting. Och är rätt säker på att Maria nådde samma slutsats längs vägen.

Olaug har inte sökt upp systrarna. Hon planterade inte en tavla som systrarna ville hitta, eller? Hur skulle Olaug veta att systrarna ville köpa lägenhet och gillade tavlor med fruktmotiv?

Systrarna och Olaug växte upp på 5 mils avstånd. Om några var så tvillinglika, hur kan det inte upptäckts?

Det är ingen som är i maskopi med varandra. Det var en slump att Olaug var lik den döda systern. Olaug upptäckte att systern inte tagit livet av sig. Det kom något gott ur historien för systrarna. Den som drog nitlotten var Olaug som fick sitt liv omkullvält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in